Vi bullermätte igår...

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Argumenten för är ju redan nämnda, dvs viktbesparing, utseende, effekt och "rätt" ljud.

Effekt, det är långt ifrån alla slip/bolt-ons som ger mer effekt, det har ju visats i flertalet tester. Helsystem är nog en annan femma. Jag antar dock att de bakåtlutande hojåkarna inte byter system främst pga effektökning :rolleyes:

"Rätt" ljud, väldigt subjektivt. Jag vill inte låta mycket, men det ska låta på rätt sätt, i mitt tycke är dovt muller det rätta. Min 80-åriga granne gick fram till mig förra året då hojen stod på tomgång utanför huset. Tänkte att nu får jag fan... Han: "Den låter gott den där!", jag fortfarande lite försiktigt: "Du tycker inte den stör då?" Han: "Nej för 17, det är ju så en motorcykel ska låta!" :) Men jag har full förståelse att inte alla uppskattar ljudet, och försöker visa hänsyn.

"Loud pipes saves lifes", låter som en HD-slogan... Inte f-n har det räddat några liv för mig i alla fall. Vilt hoppar fortfarande mazurka framför hojen, bilister byter fil hur som helst osv. De som tror på den slogan har förmodligen aldrig kört bil, eller? Har hänt flera gånger att jag hoppat till då nån hoj blåst förbi i rusningstrafik, men först efter att jag blivit omkörd.

Ska jag vara ärlig, så lite alfahanne beteende är det helt klart, man vill höras/synas lite sådär lagom utan att för den skull reta gallfeber på folk. Mellanmjölk dricker jag också...
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Där har du fel.
Mätning vid maxvarv är ballt och högst relevant. (och föredras eftersom snoppmätning är ghayigt och lite fumligt erotiskt) För övrigt lät min ninja en halv dB mindre än stefans R1 som presterade 129dB.
Vi har en bil på jobbet som spelar 164.5 dB :yoparty dB mätning är kul.

Såklart har du rätt. Om man tittar på "problemet" från DET hållet :tummenupp
Ska fan testa att mäta upp max tryck på husan vid tillfälle, vore lite intressant.


Om man återgår till ursprungliga ämnet. Jag skulle personligen vilja minska mitt dånande rätt mkt på tävlingsbajken. Idag har vi krav på 96dB vid 4000 rpm vid besiktning inför tävling och det klarar jag. Helst skulle jag vilja komma ner till 92-93.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det kanske man skulle kunna inse. Men jag vill ha ett svar. Hittils har jag bara hört, varför skiter björnen i skogen, och typ "faaan.. göööött" typ argument från brunstiga 15-åriga moppefuckon med jamacol twinpipes.

Jag vill gärna ha ett argument, inte en känsla. Jag är inte emot buller, jag störs inte av det trots att jag själv bor under inflygningen till arlanda. Men jag är nyfiken på drivkrafterna hos dom som monterar på sportdämpare.

Inte en känsla ?? -Varför kör man hoj om inte för känslan ! Så om du inte accepterar känsla som ett seriöst argument så får du nog vänta länge på ett svar på din fråga.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jag antar dock att de bakåtlutande hojåkarna inte byter system främst pga effektökning :rolleyes:
Inte säker på att du har rätt där. Vissa stora luftkylda "glidare" är svårt strypta i både insug och avgas, t.ex. Road Warrior. Det är väldigt stor skillnad på effekt/vrid mha nya ljuddämpare, luftburk och PC.
Gillar inte själv bakåtlutad körning, men jag kör ibland ihop med en Road Warrior-ägare som gjort nämda justeringar. Det var som natt&dag på den.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Inte säker på att du har rätt där. Vissa stora luftkylda "glidare" är svårt strypta i både insug och avgas, t.ex. Road Warrior. Det är väldigt stor skillnad på effekt/vrid mha nya ljuddämpare, luftburk och PC.
Gillar inte själv bakåtlutad körning, men jag kör ibland ihop med en Road Warrior-ägare som gjort nämda justeringar. Det var som natt&dag på den.

Där ser man, alla fördomar är av ondo...
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux


D: Den minimala effektökningen som man kan tillskansa sig skulle jag, med risk för att bli uthängd till åtlöje på hela sporthoj, vilja påstå är inte mer än placeboeffekt och helt ovidkommande. Om man få 10hk till på en 140hk maskin är det en ökning på runt 10-15%. Normalt är en sådan liten effektökning mycket svår att märka. Såvida man inte kör på bana är den lika ökningen helt ovidkommande.
Det man istället kan satsa på om man vill komma loss från rödljuset lite snabbare är att byta drev och labba med andra däck - eller käka färre hamburgare.

10hk på en 140hk maskin som väger runt 180kg är mycket...det har varit annat om det hade varit en bil som väger 1.5ton. Det märks tro mig!hojen blir mer lätt körd också inne i städer.

Sen ljudet...visst kan det va störande när man åker bil och halvsover och vaknar av en hoj kör om en...Men det kan ju va bra att det händer ibland så bilisterna inte somnar, Sen så har ljudet räddat mig några gånger ifrån att klippa någon älg eller annat hinder som gillar att gå över vägen. Sen anser jag att det är lättare att köra lagligare om hojen låter mera ivarjefall om man kör en v-twin med rätt system.


Jag har fått både skit och goda ord på min gamla hoj om ljudet. Men vissa av oss njuter av att höra en 60 gradig v-twin mullra snällt och sen börja vråla vid lite högre varv.
 
Last edited:

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
"Jag vill gärna ha ett argument, inte en känsla. Jag är inte emot buller, jag störs inte av det trots att jag själv bor under inflygningen till arlanda. Men jag är nyfiken på drivkrafterna hos dom som monterar på sportdämpare."


Tja argument dåra:

- Störst snopp vinner
- Second place, first looser

Nog är det så till mans, att förrutom att man som såsom tidigare klargjorts, vikten minskar och effekten ökar, om än inte kanske med 38,78% men den ökar..hardfact, vikten minskar, ja, ta -07an, helvete, hade dom gjutit katten med betong eller?
Blev ju en krater i garagegolvet när den dunsade ner, precis som Besten sket ur sig en totalt onödig komponent:D :D

Men det handlar om känslan, känslan att höra motorn låta som den ska, mycket eller lite, men du kan aldrig ta bort känslan..

Som alla våra idoler: Gud Rossi, Hayden, Melandri, Stoner, Checa, Hopkins osv....vi vill ju åxå låta som dom STORA grabbarna, tänk dig att ligga på Racetrack Slingerbulten och dra in i en snäv kurva ,träffa APEX perfekt, vrida på rullen, knät skrapar i lite lätt och höra hur motorn knorrar, drömma dig bort till att man själv vore på Jerez och stekte ifrån Rossi...

Sånt som bara vi Petrolheads förstår, lite som det är bara hojåkare som förstår varför hundar sticker ut huvvet genom bilfönstret, precis som en seglare försöker få mig att förstå njutningen med att skvalpa omkring i en plastblaja i sjön utan att komma någonstans med fart, och han möts utav en tom blick, eller hur vuxna män springer omkring på en gräsplätt och jagar en boll när det vore enklare om dom fick varsinn och leka med...

Jag försöker folk att förstå njutningen med att ligga i Södarlänkentunneln, växla ner till 2:an, hur Besten ylar iväg, skjuter ut blåa eldflammor och frustar, bilarna blinkar och tutar och jag förflyttar en ljudbubbla i värsta Matrixstyle..obeskrivbart!!!
:D :D
Sen om dom "drabbade" gråter sig till sömns den natten, tja......:confused:

Alla har vi våra böjelser..:D

Argumenten har du fått belyst i flertalet vinklar, det är mer komplext än så, känslan måste åxå bakas in i konceptet
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är fin sång i ditt nya GP-rör Mike! Men det är ju fel oktav på dig och dina potatisbröder och systrar! Även om sopraner har fått maffiaklang efter den senaste tv-serien så måste det vara mer bas om det ska höras att det inte är någon sittkissare, godtemplare eller frälsningssoldat som kommer nerför sveavägen! :tungan ;)

/J
"Jag vill gärna ha ett argument, inte en känsla. Jag är inte emot buller, jag störs inte av det trots att jag själv bor under inflygningen till arlanda. Men jag är nyfiken på drivkrafterna hos dom som monterar på sportdämpare."


Tja argument dåra:

- Störst snopp vinner
- Second place, first looser

Nog är det så till mans, att förrutom att man som såsom tidigare klargjorts, vikten minskar och effekten ökar, om än inte kanske med 38,78% men den ökar..hardfact, vikten minskar, ja, ta -07an, helvete, hade dom gjutit katten med betong eller?
Blev ju en krater i garagegolvet när den dunsade ner, precis som Besten sket ur sig en totalt onödig komponent:D :D

Men det handlar om känslan, känslan att höra motorn låta som den ska, mycket eller lite, men du kan aldrig ta bort känslan..

Som alla våra idoler: Gud Rossi, Hayden, Melandri, Stoner, Checa, Hopkins osv....vi vill ju åxå låta som dom STORA grabbarna, tänk dig att ligga på Racetrack Slingerbulten och dra in i en snäv kurva ,träffa APEX perfekt, vrida på rullen, knät skrapar i lite lätt och höra hur motorn knorrar, drömma dig bort till att man själv vore på Jerez och stekte ifrån Rossi...

Sånt som bara vi Petrolheads förstår, lite som det är bara hojåkare som förstår varför hundar sticker ut huvvet genom bilfönstret, precis som en seglare försöker få mig att förstå njutningen med att skvalpa omkring i en plastblaja i sjön utan att komma någonstans med fart, och han möts utav en tom blick, eller hur vuxna män springer omkring på en gräsplätt och jagar en boll när det vore enklare om dom fick varsinn och leka med...

Jag försöker folk att förstå njutningen med att ligga i Södarlänkentunneln, växla ner till 2:an, hur Besten ylar iväg, skjuter ut blåa eldflammor och frustar, bilarna blinkar och tutar och jag förflyttar en ljudbubbla i värsta Matrixstyle..obeskrivbart!!!
:D :D
Sen om dom "drabbade" gråter sig till sömns den natten, tja......:confused:

Alla har vi våra böjelser..:D

Argumenten har du fått belyst i flertalet vinklar, det är mer komplext än så, känslan måste åxå bakas in i konceptet
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev


Men det handlar om känslan, känslan att höra motorn låta som den ska, mycket eller lite, men du kan aldrig ta bort känslan..

:fakta

Det är fin sång i ditt nya GP-rör Mike! Men det är ju fel oktav på dig och dina potatisbröder och systrar! Även om sopraner har fått maffiaklang efter den senaste tv-serien så måste det vara mer bas om det ska höras att det inte är någon sittkissare, godtemplare eller frälsningssoldat som kommer nerför sveavägen! :tungan ;)

/J

:rofl





:mad:
 
Last edited:

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Våmhus
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
En hoj ska så klart låta:yoparty Det är så sköönt. Men kan hålla med om att ibland låter det för högt . Dem ska låta lagom på dem låga varven sen ska den vrrråla till lite. Då är det nästan så man får rysningar

/ Tomas
 

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Det är fin sång i ditt nya GP-rör Mike! Men det är ju fel oktav på dig och dina potatisbröder och systrar! Även om sopraner har fått maffiaklang efter den senaste tv-serien så måste det vara mer bas om det ska höras att det inte är någon sittkissare, godtemplare eller frälsningssoldat som kommer nerför sveavägen! :tungan ;)

/J

Fel oktav?!:mad: :mad: :mad:
FAAAAAAAAAAAAN va sur ja blir...här kommer man med det enda rätta, ett handbyggt GP-system i titan och du mummlar om fel oktav???!!:arsele :arsele

Helvetet, din jädra stol låter ju som den ska EXPLODERA närsom...kan du inte mäta med en decibelmätare 1 m bakom på varvstoppet???:D :D :D :D
Skulle väl db-mätaren smälta....:arsele
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fel oktav?!:mad:
FAAAAAAAAAAAAN va sur ja blir...här kommer man med det enda rätta, ett handbyggt GP-system i titan och du mummlar om fel oktav???!!:arsele :arsele

Helvetet, din jädra stol låter ju som den ska EXPLODERA närsom...kan du inte mäta med en decibelmätare 1 m bakom på varvstoppet???:D :D :D :D
Skulle väl db-mätaren smälta....:arsele

:hihi Ruhe! Ngn måste ju ta sig an att kaxa med den kaxigaste, annars blir du ju helt olidligt kaxig. :hihi

Det skulle vi kanske kunna, jag har hittat en dB-mätare i min Nokia. Men den är min jobbtfn. Håller vi den bakom din eller min hoj och den friteras får jag svårt att förklara det för min arbetsgivare! :gnissla

Lämnade mina hjul för mont av nya puppor hos WheelerDealer idag. Det blir sådana Metzeler som du rekommenderade! :tummenupp
 

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
:hihi Ruhe! Ngn måste ju ta sig an att kaxa med den kaxigaste, annars blir du ju helt olidligt kaxig. :hihi

Det skulle vi kanske kunna, jag har hittat en dB-mätare i min Nokia. Men den är min jobbtfn. Håller vi den bakom din eller min hoj och den friteras får jag svårt att förklara det för min arbetsgivare! :gnissla

Lämnade mina hjul för mont av nya puppor hos WheelerDealer idag. Det blir sådana Metzeler som du rekommenderade! :tummenupp


Moi kaxig?!

Ser du inte glorian som svävar över mitt huvud??
Jag som är ju så snäll å fin som ett tänt litet ljus..:D :D :D
Smyger alltid omkring i vassen och säger inte ett pip??:arsele :arsele

Äsch, din arbetsgivare har väl råd att slanta??

Ska bli kul å höra vad du tycker om däcken!!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Moi kaxig?!

Ser du inte glorian som svävar över mitt huvud??
Jag som är ju så snäll å fin som ett tänt litet ljus..:D :D :D
Smyger alltid omkring i vassen och säger inte ett pip??:arsele :arsele

Äsch, din arbetsgivare har väl råd att slanta??

Ska bli kul å höra vad du tycker om däcken!!

Det finns två personer vars närvaro är omöjliga att inte höra när man tar av sig hjälmen på ngt hojställe. Det är du och Bobbo. :hihi

Ja det ska bli spännande, jag ska rapportera. Även WheelerDealer tyckte de var bland det bästa valen i mina oldschool-dimensioner
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Det skall mullra, inte (ursäkta ordvalet) låta som man har diarré i ett tomt oljefat (som många glidare tyvärr gör).

Förstår inte vitsen med en skönsång om det inte finns effekt i motorn som motsvara ljudet i piporna.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det skall mullra, inte (ursäkta ordvalet) låta som man har diarré i ett tomt oljefat (som många glidare tyvärr gör).

Förstår inte vitsen med en skönsång om det inte finns effekt i motorn som motsvara ljudet i piporna.

Jag håller med, lågkompade HD-kloner från Japan, dvs oäkta V-twinnar med förskjutna vevtappar låter för hemskt med öppna ljuddämpare. Ett trist flapprande. Sen ogillar jag alltid när man gasar på en lugn gata med fullbesatta uteserveringar. Det är påfallande ofta återfallsknuttar på nipponglidare med pressvecken kvar i stället som ägnar sig åt det tyvärr. Om de nu har ställ öht.

SÅG en Panhead stelbenchopper med ett riktigt original till övervintrad hippie bakom styret med en (tobaks?)pipa i munnen, som kom glidande med helt raka rör på St Eriksbron ikväll, DET lät vackert tycker jag
, trots att effekten är sparsam! :) Ett äkta ljud på ngt sätt.

Tycker jag.

/J
 

MadAx

Fort och fel
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Västerort
Hoj
Triumph 675
Kan bara instämma med flertalet tidigare inlägg. En motor och i synnerhet en i en hoj ska låta. :musik :rock

Lite nyfiken är jag på vad det sitter för pipor på Aprilian, har själv en Mille -04 med Gianelli slip-on på, men har ingen aning om vilka decibel den levererar.

På den som lät ca. 125 DB var det en yoshimura slipon och den andra dvs. min sitter det ett leovince slipon på.

Rolig tråd att läsa anars.
 
Last edited:

freddwo

BTG: 8min 14sek
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Tibro
Hoj
Aprilia RSV Factory -04 med extra godis. Förmodligen mer än 105 db.
Blev portad på ringen för jag hade mer än 105 db vid 4500 varv. Tur att jag hade orginalburkarna med mig. Sist vi var där blev polaren portad av samma anledning. Båda kör Aprilia Factory. Visst är det så att ljudet kan vara en del av upplevelsen att köra motorfordon
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag vill gärna ha ett argument, inte en känsla. Jag är inte emot buller, jag störs inte av det trots att jag själv bor under inflygningen till arlanda. Men jag är nyfiken på drivkrafterna hos dom som monterar på sportdämpare.
Mitt huvudsakliga argument för öppet avgassystem är bättre gasrespons. Att det låter lite mer är en biprodukt men samtidigt hör man bättre vad hojen gör. En fördel vid bankörning. Ett slip-on ger dock så pass stor skillnad i motorkaraktär (positivt givetvis) att det är värt det, därför har jag Yoshi-pipor på mina Gixxers. :tummenupp
 

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/"Brumma"
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Nu har jag suttit och läst igenom tråden (det mesta iaf).

Jag tror folk har disskuterat två helt skilda saker. Det ena är den skadliga biten av ett högt ljud.

ljud.gif


Här har det kommit fram flera bra fakta från bland annat 69:an. Ambulansen som kommer mot lyssnaren är ett bra exempel på dopplereffekten. Detta är självklart relevant när det gäller att höras i traffiken. Ni kan ju själva sätta er och räkna ut när ljudet når lyssnaren vid olika hastigheter (ljudets hastighet är ca 340 m/s). Det här med ljudets skadliga inverkan är ännu inte klarlagt hos forskare. Alla är överrens om att en högre ljudnivå är skadligare än en lägre och att människan klarar av riktigt höga ljudnivåer korta tider (t.ex. explosioner). Dock har forskare (i en rapport jag inte kan hitta nu) kommit fram till att ett ljud man förbereder sig på och "tycker om" att lyssna på, INTE är lika skadligt vid samma ljudnivå som ett "störande" ljud. Ta en konsert t.ex. Där folk som går på konserten är väl medvetna och förberetta på ljudet och dessutom njuter av det. Skulle samma ljudnivå komma från t.ex. buller skulle dom flesta både må psykiskt dåligt och även hörseln skulle ta skada.

Men om vi lämnar den skadliga verkan och går över till det andra som folk verkar disskutera, den störande verkan. Motorcyklar har en relativt låg frekvens på ljudet från motorn. Detta i sig är en nackdel när det gäller spridning, då lägre frekvenser (dovare) färdas längre än högre (gällare). (Det är därför alfahannar låter så manligt dovt). Men om ljudet i sig är störande eller inte är upp till var och en och tycka om.

Själv gillar jag ett gött motorljud (även om det låter högt). Men det beror lite på karaktär. Jag kan finna vissa motorljud riktigt irriterande. T.ex. mopeder. Så att fråga någon om varför han/hon gillar en viss sak (när man själv redan har en bestämd åsikt) för att sedan argumentera om det, är som att söka efter regnbågens slut. Jag tycker om vrålet från en en-liters radfyra medans du inte gör det. Låt oss nu prata om något annat!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top