Vi bullermätte igår...

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
Gjordes det några referens mätningar? Tex. Hur många db ger en (normal)bil om du mäter likadant?:va

Gjordes mätningen utan att ekot påverkade? (fritt bakom hojen):va


Många fordon låter nog högt vid varvstoppet. :)
 
Last edited:

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
En halv meter ifrån, i jämnhöjd med utblåset och en halv meter i sidled, alltså 45 graders vinkel.

Mätningen har jag för mig ska göras på det varvtal där kolven går med 15 meter per sekund. Brukar stå stämplat på ramskylten.

Mät igen, klaga sen.
(tyckte jag skrev rätt då :gnissla )
grufman du blir nog tvungen att mäta igen, sen ska vi klaga igen. :pannkyss


Det här lät avanserat :va
.... avtar med kvadraten på avståndet.
 

Jernkrok

Elfel....
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Bollnäs
Hoj
Shovelhead -76:a ,CB 400 Four SS -75:a, Rex Villiers Ratbike -53. Fläktkyld DKW boardtrack -34: projekt...
"Loud pipes saves life´s......."
 

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Ort
60 mil söder om Östersund (stockholm)
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
Inte alls så avancerat. :tungan

avstånd 1 m => 1 * 1 = 1
avstånd 2 m => 2 * 2 = 4
avstånd 3 m => 3 * 3 = 9

dvs kvadraten på avståndet eftersom arean på sfären på ett visst avstånd från en punktkälla är 4*pi*r^2, radien i kvadrat alltså.
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
Kasst argument i de flesta fall. Enligt en bekant som kör ambulans "kör man ifrån" sirenerna i ungefär 70 - det samma borde gälla "säkerhetsaspekten" i att ha en cykel som låter mycket. Det enda som händer är att du stör dem som ligger precis bakom dig.
Har själv sett att bilförare framför kompisar som kör med lite eller obefintlig dämpning snarare verkar bli skrämda och svaja till när de väl hör cykeln än att åka ut till kanten och underlätta omkörning, etc.

Du kanske inte har kört i Stockholmsstad vid rusningstrafik
Jag har bara gjort detta i många år med original samt med slipon och upplevt
en viss skillnad.

Kan hålla med dig om man kör fortare >70 så är det nog ingen större skillnad
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Det är inte alls irreleveant eftersom 99.9% av alla hojägare här sannolikt varje dag vrider ur sin hoj på varvstoppet. Jag var inte intresserad av att veta vad normnivåerna ligger, utan var maxnivåerna ligger. Det är ju dessa som är intressanta, iallafall för mig.
.
.
.
Jag menar att det är irrelevant på så vis att INGEN annan gjort en sån mätning och du har troligen ingen aning om hur mkt t.ex en bil låter på maxvarv och därigenom faller liksom hela resonemanget. Tycker jag. Ingen vet liksom vad dina 125dB står för, bara att du tycker sporthojar låter mkt.

Sen håller jag till 100% med om att alldeles för många hojar låter alldeles för mkt.

Ställ dig en meter från en motorväg och mät vägbullret från en förbipaserande lastbil, det vore en intressant jämförelse.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Alternativ A är svaret......

Om nu ljud räddar liv, kan någon då förklara hur det kommer sig att folk varken hör eller ser ambulanser när dom kommer?
 

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Konstant varvstopp överallt...Loud pipes saves lifes..:yoparty :tuttar :tuttar:D :D :D
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Har för mig att vi mätte nånstans runt 130 db på tre meters avstånd och med full belastning på min CRF med FP-effektavgassystem.

Vad säger det då? Att man e rent utav otrevlig om man slår på just som man åker förbi någon. :gnissla

Som tur är e inte dessa hojjar godkända för gatan :tummenupp
 

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
:tummenupp :D

Plus att dina gamla gräsklippare borde ju låta med rassel och allt mer än din nya raritet ?:D :gnissla

Rariterna har ORIGINAL ljudämpare på...där finns det inte en skruv som är bytt... dom bara väääääääääässsssssssssssser fram:D :D :D :D

Det är ju just därför jag kompenserar detta med Racefitpipan:yoparty
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR

A) Är det för att imponera på andra hannar att här kommer en alfahanne, typ som två renar som stångas med varandra där den ena har längre horn än den andra?

B) Är det för att attrahera honor så att dom blir villiga att para sig?


Nå, får vi höra nu.

Nu skiter jag i vad jag säger, för.. din blåste dumme jävel, kan du inte i din lilla skalle
fatta att det kan finnas andra anledningar än vad du kan komma på med din inskränkta skalle.

En stor del av oss, mig inräknat riktigt njuter av sången från motorn men det kan du tydligen inte förstå.

Behåll du din V70 och vovve för dig själv, ha så kul på söndag med bingolotto.


Och som andra har sagt, klaga på den killen för det där är ovanligt höga siffror, vanligare är väl runt 105-115, vilket är avsevärt lägre.



förresten, den heter YZF, inte ySf.

Det var fullgas på varvstoppet. Vi använde maxfunktionen på mätaren för att få maxtal. Jag kan tillägga att den inte var kalibrerad, och defenitivt ingen rhode & schwartz.. men den funkar.

Ännu ett bevis på hur du bara borde gå och sätta dig igen och hålla.
 
Last edited:

Nicotin

Guest
Rariterna har ORIGINAL ljudämpare på...där finns det inte en skruv som är bytt... dom bara väääääääääässsssssssssssser fram:D :D :D :D

Det är ju just därför jag kompenserar detta med Racefitpipan:yoparty



Bahh...skrammelvagnar...
Du har inte bytt en skruv för alla skruvar ligger längs bogan...:D

Men tummen upp för nya rariteten med racefit pipan dock..

Resten kan jag ta för en billig penning...:D
 

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Bahh...skrammelvagnar...
Du har inte bytt en skruv för alla skruvar ligger längs bogan...:D

Men tummen upp för nya rariteten med racefit pipan dock..

Resten kan jag ta för en billig penning...:D

You wish...pay up biatch, om du ska få chansen att äga en ÄKTA Raritet:arsele :arsele

Inga skruvar som lossnat här inte...Raiterna får omvårdnad som små barn:D :D :D :D :D
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Vi gjorde ett litet bullerprov på kollegans polares två hojjar igår. Ena var en aprilia mille, och den andra nån annan 1000-kubikare.

Nåväl. en meter från avgasrörets mynning på sidan i höjd med bönpallen.

Första hojjen. 121.3dBa
Andra hojjen. 125.1dBa

:va
Kan du betätta lite mer EXAKT hur ni mätte. Var detta inne i ett garage?? Brevid en mur, husvägg eller dyligt med refekterande ytor som förstärker ljudet?

Jag kritiserar inte ett maxvarvstest, men du måste fortfarande ha en sund mätstation som inte förvränger resultaten.

Jag har själv en Twin, väldigt lik Millen i ljudtryck. Med ett M4 Helssytem. VÄLDIGT ljudligt. Detta gick genom SBP utan några som helst åtgärder (102.5 dB). Där testar de enligt en viss metod.
Men, detta sytem har även passerat ljudmätningar på bana med godkänt resultat - och där pratar vi om max-gas på raksträckan (det är där det mäts).
Svenska banor brukar ligga på 95-98 dB för godkännande.



Jag vill ju inte vara en bitter****** men kan någon vis man här berätta för syftet med att procudera detta ljudtryck?

A) Är det för att imponera på andra hannar att här kommer en alfahanne, typ som två renar som stångas med varandra där den ena har längre horn än den andra?

B) Är det för att attrahera honor så att dom blir villiga att para sig?


Nå, får vi höra nu.

A) Nej - öppnare system ger mer kraft. Högt ljud är en bi-effekt. Upp till en viss nivå är detta en possitiv bi-effekt, men som allt annat finns det gränser. När det gäller bankörningar som flerfallet av oss gör då och då så är buller en faktor att ta med då de flesta banor har buller krav på runt 95-98dB förbipasserande på raksträckan. Det är sällan någon kommer närmre en hoj på max gas än vad man gör på räcket vid depåraksträckan!

Helsystem/slip-on brukar även vara lättare, oftast runt halva vikten. Det är (oftast) billigare att köpa ett nytt slip-on än att köpa ett nytt orginal om man har vurpat.
Jag har t.ex lagt flertalet timmar och ett par tusen kr på att få min XR tystare utan att förlora altför mycket kraft - då orginal låter sjukt högt...

Ytterligare en bi-effekt är att de i 99% av fallen är snyggare än orginalet, och de flesta föredrar att snygga till sig innan man drar ut på stan, så varför vara annorlunda med hojen eller bilen?
Varför skulle annars tillbehörs sidan för bilar dra in mer pengar än ny-bils försäljningen...

B) Se ovan.

.

Vid motsvarande eller jämförbara ljudtryck upplever jag själv det skarpa och pulserande ljudet från en enstånka eller v-twin med rensade rör som påtagligt mer störande än det lika starka men jämnare och mer cykliska ljudet från en radfyra med fräcke-slipon. (Inte bara för att jag själv råkar köra radfyra, fasen, jag har originalsystem och kan knappt höra motorn över 100 km/h.) Den svartklädde v-twinåkaren tycker antagligen precis tvärtom.

Tokstolle, det är precis TVÄRTOM :nicka

Ljudet av en ylande rad4 skär ju genom kropp och skäl som ett par naglar på en krittavla... :gnissla



:hihi :rock
 
Last edited:

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
OT (nästan)
När jag körde TL 1000 för många år sedan, så skakade grannens prydnader ned från hyllorna när jag gled förbi :hojsmilie :jisses :jisses

All heder åt att en radfyra låter vasst, men jag gillar v-twin. Det ylar heller inte över hela stan när man drar nåt rödljus, det gör ju en radfyra.
 

Mr Vader

Galaxhärskaraspirant!
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Granne med Gelleråsen.
Hoj
DBS
Ja vi har ju alla våra preferenser och böjelser... Jag kan tycka att det är jävligt irriterande att höra ett litet flygplan cirkla runt runt när jag är ute i skogen och ska skjuta en älg!

Varför ska man flyga ett litet obetydligt enmotorigt flygplan för nöjes skull? Det är både miljövidrigt och bullrar en hel del?

Är det för att få kalla sig PILOT, bära Pilotbrillor eller för att attrahera partner av vilket kön man nu gillar? :cool: :hojbusa


Jag vill ju inte vara en bitter****** men kan någon vis man här berätta för syftet med att procudera detta ljudtryck?

A) Är det för att imponera på andra hannar att här kommer en alfahanne, typ som två renar som stångas med varandra där den ena har längre horn än den andra?

B) Är det för att attrahera honor så att dom blir villiga att para sig?

Jag har själv haft oräkneliga hojjar, så gnäll inte nu på att jag inte vet vad en hojj är - dessutom flyger jag en del, och propellerplanen är duktigt begränsade när det gäller bullernivåer, och ett rejält gnäll uppstår om man råkar flyga in över fel områden...

Nå, får vi höra nu.
 
Last edited:

Nicotin

Guest
You wish...pay up biatch, om du ska få chansen att äga en ÄKTA Raritet:arsele :arsele


Muhahaha..
Nee dom gamla rullstolarna är lite för mycket pensionärernas rixorganisation så jag låter en gammal gubbe behålla dom som en minne av svunna tider...:D :D :arsele :arsele :pannkyss

Ingår det PRO medlemsskap om man äger en raritet ??:D :pannkyss
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top