...Hittils har jag bara hört, varför skiter björnen i skogen, och typ "faaan.. göööött" typ argument från brunstiga 15-åriga moppefuckon med jamacol twinpipes.
Jag vill gärna ha ett argument, inte en känsla. Jag är inte emot buller, jag störs inte av det trots att jag själv bor under inflygningen till arlanda. Men jag är nyfiken på drivkrafterna hos dom som monterar på sportdämpare.
Nope - Nu tror jag inte att Du är helt "neutral" i Din argumentation själv, då Sv1k, Bettskena och Mike faktiskt gett argument som:
* En ljudsignal till medtrafikanter på 4 eller fler hjul att en MC finns i deras omedelbara närhet.
* En inte helt oväsentlig viktminskning som på moderna hojar dessutom sänker tyngdpunkten betydligt.
Sedan är nog den effektökning som erhålls med ett väl inmappat system inte helt ointressant i sammanhanget.
Som representant för de något äldre på detta forum är nog detta de viktigare faktorer som ligger bakom att vi monterar slip-on eller helsystem. Men jag anser att systemen kan låta för mycket, tyvärr slarvar många med ompackningen, vilket orsakar ett högre och alls inte "njutbarare" buller.
De flesta av oss önskar nog ett system som låter "dovt mullrande" men utan allt för höga ljudtryck vid cruising och stadskörning - däremot tillräckligt lågfrekvent för att höras igenom Rix FM - skvalet i kupén hos bilförarna i vår omedelbara närhet. Vid fullgas /högt RPM får det däremot gärna sjunga ut.
För övrigt anser jag att min hoj låter betydligt bättre med monterat system (dovare) än med öppna hedders. Jag har skaffat tre (!) olika typer av "ljudplugg" för att kunna anpassa ljudtrycket efter de mätningar som kan förekomma vid besiktning och på banor. I normalfallet sitter den "frikostigaste" av dessa pluggar inmonterad (ger ca -3 dB i f t att köra utan någon plugg) och den ger ungefär ett vägt ljudtryck på 92dB vid mätning vid förbipassering på bana.
Jag hoppas att detta svar fyller Dina krav på argument värda att i någon mån värderas och beaktas
Ha de!