Vi bullermätte igår...

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Förstår iunte varför folk gnäller över att motorcyklar låter så förbannat mycket, jag kommer aldrig bry mej om att någon tycker min hoj låter för mycket jag gillar motorljud mer än dom flesta och kommer nog alltid att älska det!
Till er moraltanter ge er på någe annat istället fattar inte varför folk skulle bli sura för att en hoj drar på på en raksträcka eller så den hörs ju då bara i t,ex. 5 sek eller liknande....
 

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Muhahaha..
Nee dom gamla rullstolarna är lite för mycket pensionärernas rixorganisation så jag låter en gammal gubbe behålla dom som en minne av svunna tider...:D :D :arsele :arsele :pannkyss

Ingår det PRO medlemsskap om man äger en raritet ??:D :pannkyss


Stå du å dräggla vid vägkanten när forna dagars vrålåk passerar och gråt en skvätt att du inte är värdig att äga en..:arsele :arsele

PRO-medlemskap?
(ProffessionalRoadracingownersOrganisation)
Nä, tyvärr, otrogna hädare är portade..häpåre:arsele :D :D :
 
Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Jag vill gärna ha ett argument

*Mer effekt
*Skönare ljud
*Viktbesparing
*Loud pipes save lifes
*Man vill höra motorn, på moderna hojar surrar bara motorn om man har orginalrören på.

Har fått min SP1:a uppmätt till 116 dc enligt sbp sätt med kalibrerade mätverktyg, att bara sätta mätaren bakom dämparen ger ingen rättvisa.
 

Sportster

315:405= gött ljud
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Sportster
Har inte orkat läsa alla svar så jag antar att rätt svar på frågan står i flera trådar, först o främst är det en örgasm med en ljudlig motor och specielt då en harley motor som har sin gång i otakt som ingen annan mc har. Och sen har det starka ljudet gett mig uppmärksamhet oräkniga gånger i städer så inga filbyten har skett i den döda vinkeln, så dom gånger jag fått böter och varit tvungen att besiktiga om har jag inte brytt mig om för det har räddat mitt liv och det är betydligt mer värt en folk som klagar och pengar. //Lasse
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Lite fakta om ljud
Ljudets styrka mäts i ljudtrycksnivå och mäts i decibel. 0 decibel är det lägsta ljud ett friskt öra kan uppfatta. Decibelskalan är logaritmisk och fördubblas vid ca var tredje decibel.
En ökning med 30 dB innebär att ljudtrycket ökar med hela 1000 gånger!

dB
190 - Högsta nivån som ljud kan ha i luft
180 - Kanonskott. Trumhinnan brister
150 - Gevärsskott. Ljudet är så kort att örat inte hinner uppfatta det som skadligt.
135 - Högsta uppmätta värde på rockkonsert
125 - Den s.k. kallade smärtgränsen går vid 125 dB. Nu börjar örat att känna obehag. Men tänk på att volymer långt under 125 dB är skadliga.
120 - Jetplan startar på ca 100 m avstånd
110 - Inte ovanlig nivå på diskotek
90 - Trafikerad gata
85 - Denna gräns får ej överstigas under en arbetsdag utan att arbetstagaren erbjuds hörselskydd.
Ljud som är starkare än 85 dB kan orsaka hörselskador.
80 - Dammsugare
70 - Tvättmaskin, hårtork
60 - Normal samtalton
20 - Lövsus
0 - Gränsen för vad ett friskt öra kan uppfatta.

Lite förenklat kan man kanske säga ....
För att få en riktig bild av hur det upplevs av människan och inte av mätaren så behöver man ta hänsyn till örats spektrala känlighet. Den är störst vid strax under 4 kHz och där kan ett friskt öra uppfatta betydligt lägre ljudtrycksnivåer än 2*10E-5 Pa (som motsvarar 0 dB).
Sedan är alla ljud vi hör blandljud, dvs det är inga rena toner utan mixade frekvenser som superponeras och ibland släcker ut varandra, ibland förstärker varandra ... detta hörs som svävningar om man lyckas hålla ett system i fortvarighetstillstånd ... kul va? :)
 
Last edited:

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
Lite förenklat kan man kanske säga ....
För att få en riktig bild av hur det upplevs av människan och inte av mätaren så behöver man ta hänsyn till örats spektrala känlighet. Den är störst vid strax under 4 kHz och där kan ett friskt öra uppfatta betydligt lägre ljudtrycksnivåer än 2 Pa (som motsvarar 0 dB).
Sedan är alla ljud vi hör blandljud, dvs det är inga rena toner utan mixade frekvenser som superponeras och ibland släcker ut varandra, ibland förstärker varandra ... detta hörs som svävningar om man lyckas hålla ett system i fortvarighetstillstånd ... kul va? :)



Lite förenklat kan man kanske säga ....
För att få en riktig bild av hur det upplevs av människan och inte av mätaren så behöver man ta hänsyn till örats spektrala känlighet. Den är störst vid strax under 4 kHz och där kan ett friskt öra uppfatta betydligt lägre ljudtrycksnivåer än 2*10E-5 Pa (som motsvarar 0 dB).
Sedan är alla ljud vi hör blandljud, dvs det är inga rena toner utan mixade frekvenser som superponeras och ibland släcker ut varandra, ibland förstärker varandra ... detta hörs som svävningar om man lyckas hålla ett system i fortvarighetstillstånd ... kul va? :)

:tummenupp :tummenupp
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Vi gjorde ett litet bullerprov på kollegans polares två hojjar igår. Ena var en aprilia mille, och den andra nån annan 1000-kubikare.

Nåväl. en meter från avgasrörets mynning på sidan i höjd med bönpallen.

Första hojjen. 121.3dBa
Andra hojjen. 125.1dBa

Det enda i samhället som producerar detta ljudtryck, förutom nyss nämnda hojjar är militära jetflygplan, typ jas eller viggen.

Jag vill ju inte vara en bitter****** men kan någon vis man här berätta för syftet med att procudera detta ljudtryck?

A) Är det för att imponera på andra hannar att här kommer en alfahanne, typ som två renar som stångas med varandra där den ena har längre horn än den andra?

B) Är det för att attrahera honor så att dom blir villiga att para sig?

Jag har själv haft oräkneliga hojjar, så gnäll inte nu på att jag inte vet vad en hojj är - dessutom flyger jag en del, och propellerplanen är duktigt begränsade när det gäller bullernivåer, och ett rejält gnäll uppstår om man råkar flyga in över fel områden...

Nå, får vi höra nu.

jag har en tid kört med min -dB-killer i slip-onet pga bankörningar som kräver detta. nu har politikerna stängt banan och jag tog helt sonika ut -dB-killern när jag bara kör på gatan. och det känns som det går lite fortare när man hör motorn vråla än när den är tyst. men killern har jag 94dB vid 8000varv, utan 99dB. så jag är fortfarande under 103.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
För att få en riktig bild av hur det upplevs av människan och inte av mätaren så behöver man ta hänsyn till örats spektrala känlighet.
...och det är ju precis vad man gör när man mäter A-vägt (dBA) istället för linjärt.:tummenupp
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
jag har nu läst igenom hela tråden och jag tycker att trådskaparen har fått en hel del dumma argument, men också sjukt bra argument och tycker att det borde räcka nu trådskaparen? förstår inte vad du vill komma fram till när det nöts på med massa korrekta kommentarer och du fortsätter att komma på något nytt att skriva. :)
 

LiQUiD

Valmers är nog lite grym
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Lidköping
Hoj
VTR Firestorm '00
Har fått min SP1:a uppmätt till 116 dc enligt sbp sätt med kalibrerade mätverktyg, att bara sätta mätaren bakom dämparen ger ingen rättvisa.

Det var inte lite muller det =)
När jag besiktiga min förra året, var de prompt tvunga att mäta min, minns inte om det var 4500varv/min eller om det var 5000 jag skulle hålla medans farbror SBP mätte. Fick i alla fall 103dB ur ena pipan och 104dB ur den andra. Han var dock snäll och skrev 103dB (för det är väl gränsen vad som är "tillåtet")
 

Nicotin

Guest
Stå du å dräggla vid vägkanten när forna dagars vrålåk passerar och gråt en skvätt att du inte är värdig att äga en..:arsele :arsele

PRO-medlemskap?
(ProffessionalRoadracingownersOrganisation)
Nä, tyvärr, otrogna hädare är portade..häpåre:arsele :D :D :

Muhahah grät gjorde jag när jag såg filmen då du försökte ta dig upp på skidorna..:D :D :arsele
Har faan ont i magen fortfarande...

Ops OT !

Häpåre..:D
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Mätning på varvstoppet bara för att få fram ett så högt värde som möjligt - ASLÖJLIGT och irrelevant !!!
Där har du fel.
Mätning vid maxvarv är ballt och högst relevant. (och föredras eftersom snoppmätning är ghayigt och lite fumligt erotiskt) För övrigt lät min ninja en halv dB mindre än stefans R1 som presterade 129dB.
Vi har en bil på jobbet som spelar 164.5 dB :yoparty dB mätning är kul.
 

grufman

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Järfälla
Hoj
Moppe
Nu skiter jag i vad jag säger, för.. din blåste dumme jävel, kan du inte i din lilla skalle
fatta att det kan finnas andra anledningar än vad du kan komma på med din inskränkta skalle.

En stor del av oss, mig inräknat riktigt njuter av sången från motorn men det kan du tydligen inte förstå.

Behåll du din V70 och vovve för dig själv, ha så kul på söndag med bingolotto.


Och som andra har sagt, klaga på den killen för det där är ovanligt höga siffror, vanligare är väl runt 105-115, vilket är avsevärt lägre.



förresten, den heter YZF, inte ySf.



Ännu ett bevis på hur du bara borde gå och sätta dig igen och hålla.

Hoppsan. Det var visst en öm tå.

Som jag har sagt tidigare så har jag aldrig störts av att någon brölat förbi mitt fönster. Jag har själv haft flera hojjar och tycker det är ball när det låter.

Men det jag ville ha svar på varför det är så intressant att just bröla. Det är ju en mycket större utmaning att få hojjen att gå så tyst som möjligt - det om något borde ju få andra alfahannar att bli imponerade!

Så som jag ser det just nu, förutom mina punkter A och B så är det

C) "Loud pipes saves life"
D) Ökad effekt

Jag skulle först och främst vilja säga såhär:

C: Fotgängare hör garanterat när hojjen kommer, ingen tvekan (såvida ipoden inte är påkopplad). Bilisterna hör den dock inte. Anledningen är naturligtvis att avgasröret är riktat bakåt, och att man åker framåt. Det är en enorm skillnad i ljudtryck framför och bakom hojjen. Jag tror inte att raka rör räddar speciellt många liv, iallafall inte singelolyckor (helt ovidkommande), eller olyckor med andra bilar (dom hör ändå inte). Möjligtvis med fotgängare, men det är tveksamt.

D: Den minimala effektökningen som man kan tillskansa sig skulle jag, med risk för att bli uthängd till åtlöje på hela sporthoj, vilja påstå är inte mer än placeboeffekt och helt ovidkommande. Om man få 10hk till på en 140hk maskin är det en ökning på runt 10-15%. Normalt är en sådan liten effektökning mycket svår att märka. Såvida man inte kör på bana är den lika ökningen helt ovidkommande.
Det man istället kan satsa på om man vill komma loss från rödljuset lite snabbare är att byta drev och labba med andra däck - eller käka färre hamburgare.
Om det är toppfart man vill ha så har hamburgarna ingen betydelse, men vindfång och chassiesättning har sannolikt mer inverkan än en slipon eller inte. Rätta mig gärna om jag har fel.


Så återigen vill jag återföra frågan, varför vill man bröla? Jag håller fortfarande fast vid punkt A & B.


A) Nej - öppnare system ger mer kraft. Högt ljud är en bi-effekt. Upp till en viss nivå är detta en possitiv bi-effekt, men som allt annat finns det gränser. När det gäller bankörningar som flerfallet av oss gör då och då så är buller en faktor att ta med då de flesta banor har buller krav på runt 95-98dB förbipasserande på raksträckan. Det är sällan någon kommer närmre en hoj på max gas än vad man gör på räcket vid depåraksträckan!

Helsystem/slip-on brukar även vara lättare, oftast runt halva vikten. Det är (oftast) billigare att köpa ett nytt slip-on än att köpa ett nytt orginal om man har vurpat.
Jag har t.ex lagt flertalet timmar och ett par tusen kr på att få min XR tystare utan att förlora altför mycket kraft - då orginal låter sjukt högt...

Ytterligare en bi-effekt är att de i 99% av fallen är snyggare än orginalet, och de flesta föredrar att snygga till sig innan man drar ut på stan, så varför vara annorlunda med hojen eller bilen?
Varför skulle annars tillbehörs sidan för bilar dra in mer pengar än ny-bils försäljningen...

Där kan jag hålla med om vettiga argument. Lättare, snyggare och billigare. Svårt att argumentera emot det. Bevisligen klotar man ibland, och att hosta upp nya originaldelar är ingeroligt.
 
Last edited:

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Nu skiter jag i vad jag säger, för.. din blåste dumme jävel, kan du inte i din lilla skalle
fatta att det kan finnas andra anledningar än vad du kan komma på med din inskränkta skalle.

Vad är anledningen till detta påtagligt otrevliga inlägg? Skärp dig för fan, killen ställde bara ett par frågor!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Så återigen vill jag återföra frågan, varför vill man bröla? Jag håller fortfarande fast vid punkt A & B.

När jag bytte till öppet system på min Aprilia Mille så visade mätvärdet en liten bit över det den var registrerad för, 97, 98 dB nånting vid 7000 varv. Jag tjänade nog inga hästkrafter på toppen med det systemet men fy fan va lättkörd den blev i 30 och 50, vilket innebar att jag kunde hålla jämn gas inne i stan istället för att hålla på att rycka och slira på kopplingen. Dovare ljud blev det och det märktes inte lika mycket (enl. mina småbarnsföräldrar till grannar) vilket var bra då jag jobbade sent.

Den dånade mer, tyckte jag som satt på, men enligt grannarna så var jag tystare. Win win situation.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
D: Den minimala effektökningen som man kan tillskansa sig skulle jag, med risk för att bli uthängd till åtlöje på hela sporthoj, vilja påstå är inte mer än placeboeffekt och helt ovidkommande. Om man få 10hk till på en 140hk maskin är det en ökning på runt 10-15%. Normalt är en sådan liten effektökning mycket svår att märka. Såvida man inte kör på bana är den lika ökningen helt ovidkommande.
Jag tror du har fel. Med slip-on och inställd andning så är en effektökning på 10-15% över HELA registret märkbar, det är alltså inte bara ökning på topp. Vridmomentökningen blir påtaglig när framhjulet åker till väders vid gaspådrag där det tidigare inte gjorde det. Med bättre drag/respons så kan en högre växel användas i vissa lägen, också märkbart på 50-70 vägar. Inte bara för bana således.

Placeboeffekten är ev. den att om man även hör motorkraften istället för vindbrus, kedjerassel etc. så förstärks intrycket av acceleration/fart. Angenämt även det tycker iaf. jag.
 
Last edited:

njelger

Guest
Argumentet "loud pipes save lifes" tror jag inte har mer än väldigt marginell betydelse. Jag lovar att ändra mig när jag ser en studie som visar att det sker fler icke-singel olyckor med tysta hojar än med högljudda.:rolleyes:
"loud pipes save lifes" är ju det mest konstruerade argument som finns.

Nu skiter jag i vad jag säger, för.. din blåste dumme jävel, kan du inte i din lilla skalle
fatta att det kan finnas andra anledningar än vad du kan komma på med din inskränkta skalle.

En stor del av oss, mig inräknat riktigt njuter av sången från motorn men det kan du tydligen inte förstå.

Behåll du din V70 och vovve för dig själv, ha så kul på söndag med bingolotto.

Och som andra har sagt, klaga på den killen för det där är ovanligt höga siffror, vanligare är väl runt 105-115, vilket är avsevärt lägre.

förresten, den heter YZF, inte ySf.

Ännu ett bevis på hur du bara borde gå och sätta dig igen och hålla.

Här får man ju verkligen hoppas att bilarna "genomskådar bluffen" med "loud pipes save lifes". :rolleyes:
sikken sopa.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top