Nu skiter jag i vad jag säger, för.. din blåste dumme jävel, kan du inte i din lilla skalle
fatta att det kan finnas andra anledningar än vad du kan komma på med din inskränkta skalle.
En stor del av oss, mig inräknat riktigt njuter av sången från motorn men det kan du tydligen inte förstå.
Behåll du din V70 och vovve för dig själv, ha så kul på söndag med bingolotto.
Och som andra har sagt, klaga på den killen för det där är ovanligt höga siffror, vanligare är väl runt 105-115, vilket är avsevärt lägre.
förresten, den heter YZF, inte ySf.
Ännu ett bevis på hur du bara borde gå och sätta dig igen och hålla.
Hoppsan. Det var visst en öm tå.
Som jag har sagt tidigare så har jag aldrig störts av att någon brölat förbi mitt fönster. Jag har själv haft flera hojjar och tycker det är ball när det låter.
Men det jag ville ha svar på varför det är så intressant att just bröla. Det är ju en mycket större utmaning att få hojjen att gå så tyst som möjligt - det om något borde ju få andra alfahannar att bli imponerade!
Så som jag ser det just nu, förutom mina punkter A och B så är det
C) "Loud pipes saves life"
D) Ökad effekt
Jag skulle först och främst vilja säga såhär:
C: Fotgängare hör garanterat när hojjen kommer, ingen tvekan (såvida ipoden inte är påkopplad). Bilisterna hör den dock inte. Anledningen är naturligtvis att avgasröret är riktat bakåt, och att man åker framåt. Det är en enorm skillnad i ljudtryck framför och bakom hojjen. Jag tror inte att raka rör räddar speciellt många liv, iallafall inte singelolyckor (helt ovidkommande), eller olyckor med andra bilar (dom hör ändå inte). Möjligtvis med fotgängare, men det är tveksamt.
D: Den minimala effektökningen som man kan tillskansa sig skulle jag, med risk för att bli uthängd till åtlöje på hela sporthoj, vilja påstå är inte mer än placeboeffekt och helt ovidkommande. Om man få 10hk till på en 140hk maskin är det en ökning på runt 10-15%. Normalt är en sådan liten effektökning mycket svår att märka. Såvida man inte kör på bana är den lika ökningen helt ovidkommande.
Det man istället kan satsa på om man vill komma loss från rödljuset lite snabbare är att byta drev och labba med andra däck - eller käka färre hamburgare.
Om det är toppfart man vill ha så har hamburgarna ingen betydelse, men vindfång och chassiesättning har sannolikt mer inverkan än en slipon eller inte. Rätta mig gärna om jag har fel.
Så återigen vill jag återföra frågan, varför vill man bröla? Jag håller fortfarande fast vid punkt A & B.
A) Nej - öppnare system ger mer kraft. Högt ljud är en bi-effekt. Upp till en viss nivå är detta en possitiv bi-effekt, men som allt annat finns det gränser. När det gäller bankörningar som flerfallet av oss gör då och då så är buller en faktor att ta med då de flesta banor har buller krav på runt 95-98dB förbipasserande på raksträckan. Det är sällan någon kommer närmre en hoj på max gas än vad man gör på räcket vid depåraksträckan!
Helsystem/slip-on brukar även vara lättare, oftast runt halva vikten. Det är (oftast) billigare att köpa ett nytt slip-on än att köpa ett nytt orginal om man har vurpat.
Jag har t.ex lagt flertalet timmar och ett par tusen kr på att få min XR tystare utan att förlora altför mycket kraft - då orginal låter sjukt högt...
Ytterligare en bi-effekt är att de i 99% av fallen är snyggare än orginalet, och de flesta föredrar att snygga till sig innan man drar ut på stan, så varför vara annorlunda med hojen eller bilen?
Varför skulle annars tillbehörs sidan för bilar dra in mer pengar än ny-bils försäljningen...
Där kan jag hålla med om vettiga argument. Lättare, snyggare och billigare. Svårt att argumentera emot det. Bevisligen klotar man ibland, och att hosta upp nya originaldelar är ingeroligt.