Vi gjorde ett litet bullerprov på kollegans polares två hojjar igår. Ena var en aprilia mille, och den andra nån annan 1000-kubikare.
Nåväl. en meter från avgasrörets mynning på sidan i höjd med bönpallen.
Första hojjen. 121.3dBa
Andra hojjen. 125.1dBa
Kan du betätta lite mer EXAKT hur ni mätte. Var detta inne i ett garage?? Brevid en mur, husvägg eller dyligt med refekterande ytor som förstärker ljudet?
Jag kritiserar inte ett maxvarvstest, men du måste fortfarande ha en sund mätstation som inte förvränger resultaten.
Jag har själv en Twin, väldigt lik Millen i ljudtryck. Med ett M4 Helssytem. VÄLDIGT ljudligt. Detta gick genom SBP utan några som helst åtgärder (102.5 dB). Där testar de enligt en viss metod.
Men, detta sytem har även passerat ljudmätningar på bana med godkänt resultat - och där pratar vi om max-gas på raksträckan (det är där det mäts).
Svenska banor brukar ligga på 95-98 dB för godkännande.
Jag vill ju inte vara en bitter****** men kan någon vis man här berätta för syftet med att procudera detta ljudtryck?
A) Är det för att imponera på andra hannar att här kommer en alfahanne, typ som två renar som stångas med varandra där den ena har längre horn än den andra?
B) Är det för att attrahera honor så att dom blir villiga att para sig?
Nå, får vi höra nu.
A) Nej - öppnare system ger mer kraft. Högt ljud är en bi-effekt. Upp till en viss nivå är detta en possitiv bi-effekt, men som allt annat finns det gränser. När det gäller bankörningar som flerfallet av oss gör då och då så är buller en faktor att ta med då de flesta banor har buller krav på runt 95-98dB förbipasserande på raksträckan. Det är sällan någon kommer närmre en hoj på max gas än vad man gör på räcket vid depåraksträckan!
Helsystem/slip-on brukar även vara lättare, oftast runt halva vikten. Det är (oftast) billigare att köpa ett nytt slip-on än att köpa ett nytt orginal om man har vurpat.
Jag har t.ex lagt flertalet timmar och ett par tusen kr på att få min XR tystare utan att förlora altför mycket kraft - då orginal låter sjukt högt...
Ytterligare en bi-effekt är att de i 99% av fallen är snyggare än orginalet, och de flesta föredrar att snygga till sig innan man drar ut på stan, så varför vara annorlunda med hojen eller bilen?
Varför skulle annars tillbehörs sidan för bilar dra in mer pengar än ny-bils försäljningen...
B) Se ovan.
.
Vid motsvarande eller jämförbara ljudtryck upplever jag själv det skarpa och pulserande ljudet från en enstånka eller v-twin med rensade rör som påtagligt mer störande än det lika starka men jämnare och mer cykliska ljudet från en radfyra med fräcke-slipon. (Inte bara för att jag själv råkar köra radfyra, fasen, jag har originalsystem och kan knappt höra motorn över 100 km/h.) Den svartklädde v-twinåkaren tycker antagligen precis tvärtom.
Tokstolle, det är precis TVÄRTOM
Ljudet av en ylande rad4 skär ju genom kropp och skäl som ett par naglar på en krittavla...