Vi crossförare?

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
Vilka är vi, och vilka banor är det vi kör på? skulle vara lite kul om alla kunde skriva lite om sig som mx förare, vilken hoj man kör, var, och hur länge man har hållt på? :tummenupp jag kan börja

Kallas Frasse har en KTM 250 sx-f 06:a håller till vid Botkyrka banan / uringe banan / och tuvängen :)

För er som inte kört tuvängen så måste jag säga att det är nog den bästa bana jag kört. Helt underbar med alla hopp och "puckelpister" kan inte det rätta ordet:D

Aja. Nu är det bara att fylla på. Peace out mx bröder :yoparty
 

danb

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2007
Ort
färjestaden
Hoj
zx10r ^ninja^
hehe exakt samma hoj här KTM 250 sx-f 06:a :)

håller till på ölands enda och bästa crossbana ! :tungan

kört till å från sen man var knatte.
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Å jag brukar jaga efter Dan.
Kommer sällan ikapp dock:va

Just ja, hojen ju, åker crf 450....det ger hår på bröstet *lol*
Fuskat till och från hela livet med cross. (sen 13 årsåldern iallafall):yoparty
 
Last edited:

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
hehe exakt samma hoj här KTM 250 sx-f 06:a :)

håller till på ölands enda och bästa crossbana ! :tungan

kört till å från sen man var knatte.
hehe härligt då :) gillar du hojjen? tycker den är riktigt fin själv:)

Å jag brukar jaga efter Dan.
Kommer sällan ikapp dock:va

Just ja, hojen ju, åker crf 450....det ger hår på bröstet *lol*
Fuskat till och från hela livet med cross. (sen 13 årsåldern iallafall):yoparty
Jaha du, då bor ni båda på öland eller? Själv började jag nu precis att köra cross och tycker där är Jäävl*igt kul ( Är 13) :yoparty
 

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
Licenstagning

Har en allmän fråga också om hur licenstagning går till. Om man ansöker licens när man sen är ute på banan då är det som en uppkörning eller? ska man köra visst antal varv på en viss tid och hoppa vissa hopp på ett visst sett :confused:

P.S menar då licens till att vara med i tävlingar och dylikt, alltså inom cross :tungan

Är tacksam för svar snabbt!:yoparty
 

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
Snälla någon som vet?? behöver få reda på det:gnissla
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Du kan köpa engångslicens för nån/några hundringar vi varje tävling.
Man behöver inte ha säsomgslicens.
Men däremot behöver du vara medlem i någon svemoansluten klubb.

Det är ingen "uppkörning" för att få licensen.

Du kan köpa engångslicens för nån/några hundringar vi varje tävling.
Man behöver inte ha säsongslicens.
Men däremot behöver du vara medlem i någon svemoansluten klubb.

Det är ingen "uppkörning" för att få licensen.
 
Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Det är "Nytt" för iår att man måste ha en ""uppkörning"". Vet inte hur det håller efter det dock.

Har man innehaft licens de senate 5 åren tror jag det är så behöver man inte göra uppkörning. Jag slipper alltså, för jag var licensierad förra året. =)

Uppkörningen så tittar d väl helt enkelt på dig att du inte är så kass så att du är en fara för andra. Så simpelt.

(Många är ju för övrigt faror för andra när de kör av banan utan att signalara, höja handen lr. liknanade).

Jag själv har åkt cross i mer än halva livet och tävlar på motionsnivå typ Stockholmcrossen, Motion och liknanade serier. =)
 

danb

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2007
Ort
färjestaden
Hoj
zx10r ^ninja^
bus din dator laggar :)

ja vi e båda från öland, ska du ut på cross turne i sommar e du hjärtligt välkommen :tungan

ja ska va ärlig jag har inte kört en meter med den här crossen, köpte den nyss så tänke blinga upp hojarna lite innan man drar igång å sliter på dom :yoparty

jaa cross e bland de härligaste som finns !!
 

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
Licens å Öland

Det är "Nytt" för iår att man måste ha en ""uppkörning"". Vet inte hur det håller efter det dock.

Har man innehaft licens de senate 5 åren tror jag det är så behöver man inte göra uppkörning. Jag slipper alltså, för jag var licensierad förra året. =)

Uppkörningen så tittar d väl helt enkelt på dig att du inte är så kass så att du är en fara för andra. Så simpelt.

(Många är ju för övrigt faror för andra när de kör av banan utan att signalara, höja handen lr. liknanade).

Jag själv har åkt cross i mer än halva livet och tävlar på motionsnivå typ Stockholmcrossen, Motion och liknanade serier. =)
Haha okeey, nämen det borde ja ju klara:) e fortfarande 13 precis börjat med cross 250:in blev första hojjen :) haft den kanske 3 mån max! å ganska många 450:is e jag nöjd med:D

bus din dator laggar :)

ja vi e båda från öland, ska du ut på cross turne i sommar e du hjärtligt välkommen :tungan

ja ska va ärlig jag har inte kört en meter med den här crossen, köpte den nyss så tänke blinga upp hojarna lite innan man drar igång å sliter på dom :yoparty

jaa cross e bland de härligaste som finns !!
Man tackar, man tackar:D skulle va riktigt kul med några fina bilder från ölands banorna?? :)

Hehe, då kan jag lova att du inte kommer bli besviken helt fantastiskt hojj xD jävla massa bakhjul med den dock :yoparty :gnissla
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Nybörjare med ca 50 crosstimmar bakom styret :)
Kört mycket på Botkyrka, Uringe.
Men testat en bunt andra.

Kör en kxf 250 2007.
 

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
vi har iofs bara en bana men den e vi helt nöjda med :)

http://hem.passagen.se/morbylangacross/Bilder.html bilderna säger kanske inte så mycket om banan men filmen där på n00ben talar lite om hur banan ser ut :tungan
ok ska ta mej en titt :p haru kört runt stockholm nångång förut??:D

Nybörjare med ca 50 crosstimmar bakom styret :)
Kört mycket på Botkyrka, Uringe.
Men testat en bunt andra.

Kör en kxf 250 2007.
Okej 50 timmar. hmm, jag har inte ens det. men man övar ju å blir bättre. Sen att cross / mx e så jävla kul gör det ju inte tråkigare direkt :)
 

Jonte B

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 505 sx-f
Jonte här
kör en Ktm 520sx -02

har kört i strax ett år nu på senare tid, tränade cross i ugnefär 2år när jag var mindre

håller till på Väla Banan i helsingborg, ingen super bana, men endå rätt sjysst


Mvh
jonte
 

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
Jonte här
kör en Ktm 520sx -02

har kört i strax ett år nu på senare tid, tränade cross i ugnefär 2år när jag var mindre

håller till på Väla Banan i helsingborg, ingen super bana, men endå rätt sjysst


Mvh
jonte

Härligt med en till förare. mer förare, mer fakta! :)



BTW när jag ändå skriver. Är det någon som vet nåt grustag eller parkering (spelar ingen roll för mej bara jag får gasa fast då utanför bana) i eller strax utanför sthlm området??:va Skulle va :tuttar om någon visste.
:yoparty on!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tjo.. Fd.crossåkare som överväger återfall.

Kollade annonser och kände att det var grymt dyrt nu.. typ 20 lax för gamla -97:eek:r.. jag köpte en -98a 2002 för 13 500.. Känns helt vilt att samma hoj skulle ha gått upp i pris de senaste 6 åren!

Nån som har mer vettiga uppgifter på vad man får ge för en vettigt fräsch (repig och vurpad, men inte sönderskruvad/oservad), några år gammal cykel?
 

Glassen

Förbjud förbud!
Gick med
22 May 2006
Ort
Ångermanland
Hoj
En cross
Tjo.. Fd.crossåkare som överväger återfall.

Kollade annonser och kände att det var grymt dyrt nu.. typ 20 lax för gamla -97:eek:r.. jag köpte en -98a 2002 för 13 500.. Känns helt vilt att samma hoj skulle ha gått upp i pris de senaste 6 åren!

Nån som har mer vettiga uppgifter på vad man får ge för en vettigt fräsch (repig och vurpad, men inte sönderskruvad/oservad), några år gammal cykel?

Då var ju den förmodligen stulen eller så, men ändå.
 

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
Crossar nuförtiden har ju en helt annan uppbyggnad också, man får tänka på att crossar nu är ju egentligen exakt i samma standard i kvalite eller till och med lite mer än "vanliga" hojjar. Tex: KTM 08 sx-f nypris på över 70 tusen upp till 85 tusen. varför crossar nu kostar mindre är ju mest på grund av att ingen elektronik är i, och att dom används på ett område ofta vill byta hojj ofta. Men om man servar en cross hojj håller dom ju lika länge som en så kallad "vanlig" motorcykel. Alltså är inte då som alla säger (som oftast är okunniga om saken) att crossar är bara leksaker??:va vad är det för synsätt på motorcyklar?? så då är det alltså så att alla hojjar utan elektronik å lampor är leksaker?? am i right? och att alla hojjar som man kör i skog och grus / bana med är leksaker? ni som tycker så kan gärna UTVECKLA varför och HUR ni tänker i det uttalandet.

Back to topic, behövde bara skriva av mig:huvet men nu e jag klar:tummenupp

Lite priser på crossar: 95 - 00 Pris 15 - 25tusen
00 - 05 allt mellan 25 och 35tusen på begagnat
05 - 08 Pris 30 - 60tusen på begagnat marknaden.

Priserna ovan gäller då inte direkt några renoveringsobjekt.
Om du nu bara ska köra lite då och då eller börja köra igen lite smått så kanske det e bäst med en cross mellan 00 - 05 bättre med modernare då det finns mer prylar om det skulle hända något. men som sagt kolla på dom priserna borde du kunna få en helt okej hojj för i den års gruppen:tummenupp
Lycka till med hojj letandet Hund.:)

fan va långt det blev :gnissla
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Då var ju den förmodligen stulen eller så, men ändå.

Med tanke på att det var ett bra, men inte ett sjuuukt bra pris för den tiden. Att jag hämtade den i en villa på värmdö, där hans pappa var med och lastade, samt att han tävlade seriöst på den när han hade den - så nej, den var inte stulen.

Skulle säkert kunna gräva fram ett kvitto med ett namn och googla fram lite resultatlistor om så. Grabben var tydligen duktig. Skulle plugga i US så de sålde av allt då.

Jag sålde samma säsong och fick 16 500. Det var mer i linje med var marknaden stod egentligen. Då var den 4 år gammal och genomgående välskött.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Priserna ovan gäller då inte direkt några renoveringsobjekt.
Om du nu bara ska köra lite då och då eller börja köra igen lite smått så kanske det e bäst med en cross mellan 00 - 05 bättre med modernare då det finns mer prylar om det skulle hända något. men som sagt kolla på dom priserna borde du kunna få en helt okej hojj för i den års gruppen:tummenupp
Lycka till med hojj letandet Hund.:)

fan va långt det blev :gnissla

Tack..

Jag har ingen aning om hur mkt åka det blir i så fall. Som vanligt är man ju ambistiös som fan i viljan och kommer "köra MINST 3 dar / vecka". I verkligheten blir det garanterat betydligt mindre.

Jag har ju en SuperDuke i "inbyte" så jag skiter egentligen i om det kostar 15 eller 25. det var mest en reaktion på att priserna var så mkt högre nu än för några år sen, och jag funderade på om det var blocket som levde i en fantasivärld och var man i så fall skulle leta för att hitta realistiska säljare som inte röker holk och lämnar "halva pris inget kvitto kompis".

Jag vill ha så kul som möjligt, med så mkt pengar över till annat som också är kul som möjligt. Ett rätt normalt resonemang!

Frågorna nu är lite gällande 2-takt vs 4-takt också.. Back then fanns det knappt 4-takt på banorna, nu verkar de ha tagit över.

Jag gillar inte att skruva, det är bara ett nödvändigt ont, så gamla sönderskruvade cyklar går fetbort. Jag blir galen om jag ska behöva stå och borra ur bultar som andra dragit sönder för att de är klåpare osv. Att jag är klåpare själv är illa nog! :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top