Vi som puttar motard i Göteborg! åktråd bl.a.

i_fieL_good

HBB 2006
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
R6 -06
Vilka vill köra/leka/träna bakhjul imorgon söndag??? Samt kolla på SM såklart :)
GP 11:00? Så hinner man tillbaks i tid för finalerna.
 

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Djefvulsön
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Hjälp mig nu. =)

Tänkte nästa säsong ge mig in i enduro/motardträsket för gata och sälja min vfr.
Är ute efter helst en ktm 625, men ryktet säger att dessa inte är reggade för passagerare.
640 ska va reggad för passagerare.
Finns 640 som gatregistrerad enduro?

anledningen är att jag vill ut och köra grus och enklare skog, ren enduro klarar jag på annat håll.
Men jag behöver åka gata med, så jag vill alltså ha en endurohoj, med extra uppsättning motardhjul, men jag måste kunna ta med flickan iom att hon ej har a-kort ännu.

Vilka andra hojar med mina krav kan ni rekomendera?
Ungefär vilka årsmodeller?
Hur "gammal" får en ktm vara? kvalité, service intervall mm.
 

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Hjälp mig nu. =)

Tänkte nästa säsong ge mig in i enduro/motardträsket för gata och sälja min vfr.
Är ute efter helst en ktm 625, men ryktet säger att dessa inte är reggade för passagerare.
640 ska va reggad för passagerare.
Finns 640 som gatregistrerad enduro?

anledningen är att jag vill ut och köra grus och enklare skog, ren enduro klarar jag på annat håll.
Men jag behöver åka gata med, så jag vill alltså ha en endurohoj, med extra uppsättning motardhjul, men jag måste kunna ta med flickan iom att hon ej har a-kort ännu.

Vilka andra hojar med mina krav kan ni rekomendera?
Ungefär vilka årsmodeller?
Hur "gammal" får en ktm vara? kvalité, service intervall mm.

Honda XR, Yamaha TT ev. XT serien. Men 640 är väl reggad för passagerare har jag för mig.
 

doro

Sommar,Sommar,Sommar!!!
Gick med
6 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
625 SMC -06
Hjälp mig nu. =)

Tänkte nästa säsong ge mig in i enduro/motardträsket för gata och sälja min vfr.
Är ute efter helst en ktm 625, men ryktet säger att dessa inte är reggade för passagerare.
640 ska va reggad för passagerare.
Finns 640 som gatregistrerad enduro?

anledningen är att jag vill ut och köra grus och enklare skog, ren enduro klarar jag på annat håll.
Men jag behöver åka gata med, så jag vill alltså ha en endurohoj, med extra uppsättning motardhjul, men jag måste kunna ta med flickan iom att hon ej har a-kort ännu.

Vilka andra hojar med mina krav kan ni rekomendera?
Ungefär vilka årsmodeller?
Hur "gammal" får en ktm vara? kvalité, service intervall mm.

Skall lätta ditt hjärte käre vän. är nämligen så att köper du en 625:a från 05 och framåt så är den reggad för passagerare:tummenupp det är jag säker på efterssom jag själv äger en. och om inte jag är helt ute och cycklar så är även 660 från 05 och framåt de. :va men skönt att se att du kommit till insikt:D men tror inte att :tuttar kommer vilja åka med dig i alla fall när du blivit en weele-guru och kör bakhjul framhjul och på ställ i kurvorna:D





Får tacka grabbarna som idag gav mig en liten lektion i att köra med ställ. satan vad roligt det var att köra "bana" (konor på en parkering) hoppas det kommer bli fler gånger. de började sitta på slutet men har långt kvar att gå ner antar jag.:huvet
 

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Djefvulsön
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Skall lätta ditt hjärte käre vän. är nämligen så att köper du en 625:a från 05 och framåt så är den reggad för passagerare:tummenupp det är jag säker på efterssom jag själv äger en. och om inte jag är helt ute och cycklar så är även 660 från 05 och framåt de. :va men skönt att se att du kommit till insikt:D men tror inte att :tuttar kommer vilja åka med dig i alla fall när du blivit en weele-guru och kör bakhjul framhjul och på ställ i kurvorna:D

Tack för ett rådgivande svar.

rätta mig om jag har fel, men 660, är väl direkt framtagen för gata, och inte endurohoj?
Vad jag förstått är en gatreggad enduromaskin än så länge billigare att försäkra, än en SM som är registrerad som motard?

Jag vill kunna ha möjligheten att få med donnan på hojen, iom att hon börjar gilla att åka hoj nu, samt att jag använder hojen mycket som trasportmedel.
Synd att tvinga henne ut ur min skyddande "kupa" när hon äntligen åker med.

Jag har tittat på XR och TT mm, men KTM lockar mer.
Tror iof att en XR är betydligt bekvämare för två personer än en ktm 640 är.
Men jag tror nog att en större KTM är roligare på skogsvägar än vad en XR 600/650 är pga vikt och annat.
Måste hitta en bra kompromiss och spara.
Det som styr mer är såklart försäkringen.

Ni som försäkrar t.ex en KTM på er själva i gbg och är runt 23, vad betalar ni, och till vem?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Skall lätta ditt hjärte käre vän. är nämligen så att köper du en 625:a från 05 och framåt så är den reggad för passagerare:tummenupp det är jag säker på efterssom jag själv äger en. och om inte jag är helt ute och cycklar så är även 660 från 05 och framåt de. :va men skönt att se att du kommit till insikt:D men tror inte att :tuttar kommer vilja åka med dig i alla fall när du blivit en weele-guru och kör bakhjul framhjul och på ställ i kurvorna:D


Hmmm detta gäller dock bara SMC modellen........... tror jag, skall undersöka närmare
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Skall lätta ditt hjärte käre vän. är nämligen så att köper du en 625:a från 05 och framåt så är den reggad för passagerare:tummenupp det är jag säker på efterssom jag själv äger en. och om inte jag är helt ute och cycklar så är även 660 från 05 och framåt de. :va men skönt att se att du kommit till insikt:D men tror inte att :tuttar kommer vilja åka med dig i alla fall när du blivit en weele-guru och kör bakhjul framhjul och på ställ i kurvorna:D


Hmmm detta gäller dock bara SMC modellen........... tror jag, skall undersöka närmare
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Riktigt kul körning igår gubbar, får vi göra om snart!
BTW, någon som har tillgång till koner? Nån som e gympalärare eller ngt?:)
 
Last edited:

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Ni som försäkrar t.ex en KTM på er själva i gbg och är runt 23, vad betalar ni, och till vem?

27 år på IF helförsäkrat (möjligt att ställa av hur man vill) ville ha 665:-/mån iaf vilket var det billigaste jag hittade.
Dock valde jag Folksam halförsäkrat för 375:-/mån.
 

doro

Sommar,Sommar,Sommar!!!
Gick med
6 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
625 SMC -06
ja ett gäng sånna skulle funka fint juh... :tummenupp
skall vi bara inhandla ett gäng me.

Ingen som skall ut å åka idag?
skall ja behöva åka runt heelt själv i den här stora staden :snyfft mode on:



jag skall med, ringer dig när jag är klar här hemma vilket inte bör dröja så lång tid:tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top