Vi som puttar motard i Göteborg! åktråd bl.a.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Hänger gärna på idag kl. 17. Kan bli aningen sen bara :gnissla

Tror ni det är tomt på arendal så tidigt, samt, är det "ok" att fortfarande vara där?

EDIT: Någon som tar med kamera?

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Det där är ju riktigt billigt.
Dem jag tittar på har ny bytt kolv så då är det ett tag kvar tills jag behöver göra något.

Vart sitter kamkedjesträckaren där man kollar hur många klick det är kvar?

den sitter på vänster sida bakom cylindern. sitter med två "åttor" och en "tia" i mitten som håller inne fjädern. glöm inte att ta ut fjädern först och passa dig så inte fjädern skjuts iväg (kan vara svår att hitta den rackaren). tar du inte ut fjäder först så kommer den klicka ut resten av sträckaren när du tar ut den och då fyller det ju liksom ingen mening.

när du väl har den i handen så drar du helt enkelt ut sträckaren och ser hur mycket det är kvar.
en ny kamkedja har 6-8 klick kvar, normalt är 3-4 klick och man bör fundera på byte om den har mindre än två kvar.

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
Vit supermoppe
vad blir det ist för 625an? racemaskin?

:D:D:D 525a!
Eller kanske en Honda CRF 450 HM

Ska titta på bägge nu till helgen.

ska vi byta...............:D

Fattar fortfarande inte vad du pratar om...........................:D:D:D:D:arsele

Kommer en kille i dag och tittar så vi hinner nog inte höhö.

den sitter på vänster sida bakom cylindern. sitter med två "åttor" och en "tia" i mitten som håller inne fjädern. glöm inte att ta ut fjädern först och passa dig så inte fjädern skjuts iväg (kan vara svår att hitta den rackaren). tar du inte ut fjäder först så kommer den klicka ut resten av sträckaren när du tar ut den och då fyller det ju liksom ingen mening.

när du väl har den i handen så drar du helt enkelt ut sträckaren och ser hur mycket det är kvar.
en ny kamkedja har 6-8 klick kvar, normalt är 3-4 klick och man bör fundera på byte om den har mindre än två kvar.

Så om jag förstått det rätt (håll i er)
Ut med tian först, lyft ur fjädern som är under tians mutter.
Ut med åttorna lyft ur sträckaren.
Vid två klick kvar beställ ny kamkedja?

Hur är det sedan med hur spänd den ska vara? det ser man kanske på sträckaren? Hoppas det inte blir för många dumma frågor från min sida nu:)

Last edited:

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
:D:D:D 525a!
Så om jag förstått det rätt (håll i er)
Ut med tian först, lyft ur fjädern som är under tians mutter.
Ut med åttorna lyft ur sträckaren.
Vid två klick kvar beställ ny kamkedja?

Hur är det sedan med hur spänd den ska vara? det ser man kanske på sträckaren? Hoppas det inte blir för många dumma frågor från min sida nu:)

Helt rätt urmontering.
Hur sträckt den är sköter ju sträckaren så det behöver du inte bry dig om. Om mindre än två klick = byte av kamkedja och översyn/byte av kolv.

När du monterar in den igen så trycker du upp spärren och trycker ihop sträckaren, skruvar i "åttorna" och sedan i med fjädern och "tian".

Krisar det o du behöver hjälp med att plocka ner kamkedja, kolv etc så kan jag hjälpa till. Har nitverktyg, momentnyckel etc.

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
Vit supermoppe
Helt rätt urmontering.
Hur sträckt den är sköter ju sträckaren så det behöver du inte bry dig om. Om mindre än två klick = byte av kamkedja och översyn/byte av kolv.

När du monterar in den igen så trycker du upp spärren och trycker ihop sträckaren, skruvar i "åttorna" och sedan i med fjädern och "tian".

Krisar det o du behöver hjälp med att plocka ner kamkedja, kolv etc så kan jag hjälpa till. Har nitverktyg, momentnyckel etc.

Nice tackar för hjälpen! Guld värd!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...