Har ej tagit loss styrhuvud eller kollat lager där, men känner inget glapp.Lager - OK
Skivor/belägg - OK
Däck - OK
Gaffeln, släppt alla förband och dragit enl. tips här i tråden - OK
Styrhuvud - OK
Inga glapp - OK
Stämmer det så långt?
Kastar fälgen åt något håll? I sidled eller radiellt (utgå från gaffelben som fixpunkt, har du inte mätklocka så håll en liten mejsel eller strumpsticka o rotera hjulet
Det får bli nästa punkt att kolla.Fixade EXAKT det problem du beskriver genom att lägga an styrlagren lite hårdare. I förra veckan dessutom!
Hur ser motgående detalj ut??? Är det en kronmutter på styrhuvudet? Kommer du åt med en haknyckel?Någon som vet vart man kan få tag i den här i Sverige eller EU till en GTR1400?
Alla jag hittar på från UK och den leveransen ju sån tid när Postmord skall fundera på intullning i någon månad först.
View attachment 498716
Man tar en lämplig hylsa och modifierar snyggt med vinkelslip och dremel!Någon som vet vart man kan få tag i den här i Sverige eller EU till en GTR1400?
Alla jag hittar på från UK och den leveransen ju sån tid när Postmord skall fundera på intullning i någon månad först.
View attachment 498716
När jag satt på hojen, drog handbromsen och juckade fram och tillbaka så kunde jag ibland höra hur det klockade/klickade från styrlagrat. Och om jag la vänster pekfinger framför/under gaffelkronan så fingret samtidigt rörde gaffelkrona och styrhuvud så kunde jag känna glappet.Det får bli nästa punkt att kolla.
Nu spännt styrlagret och det hjälpte ganska mycket. Det kundes dra mycket hårdare än jag trodde. I början märkte jag med kökörning att det kanske var lite väl hård, men nu har det satt sig och även vid längsam körning följer styret fint.Upplever lite samma på min Fazer. Ska faktiskt kolla tipset att dra styrlagret lite hårdare. Op moppetiden upplevdem an samma sak om det var glapp på fjäderbenen. Det känns ingen glapp. Men som skrivit finns det en visst spänn på stytlagren där det kanske inte känns glapp men ändå kan dras hårdare.
Du har dragit det och det funkar bättre - kanske skulle fundera på att öppna upp o kolla om a) fettet inte torkat in b) lagret korroderat. Det verkar ganska troligt att det är något i lagret eftersom allt annat är kollatNu spännt styrlagret och det hjälpte ganska mycket. Det kundes dra mycket hårdare än jag trodde. I början märkte jag med kökörning att det kanske var lite väl hård, men nu har det satt sig och även vid längsam körning följer styret fint.
Kan inte säga att alla vibrationer/skakningar är 100% borta under alla omständigheter. Kan vid dåligt underlag, stenhård och bromsning ibland vara lite ryckigt. Men i vilket fall mycket bättre. En som kör lite snällare skulle nog inte märka av det, tror jag.
Hej!
Mitt inlägg var mer en bekräftelse till TS att det kan vara värd att se över styrlagret, då just denna kan vara boven.
I mitt fall är styrtlagret inte gammal (nu typ 5 år), så tror inte att är det redan är dåligt. Bara att det behövdes en justering.
Har även sett det med bilar att den dålig bärarmsbusning kan leda till bromsvibrationer.
Även med moppen att själva gaffelbenen var urslitna. Men på MC:en skulle det nog snart leda till oljeläckage vid packboxarna, så om de är torra, tror jag inte så mycket på det.
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |
|
Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo
År 1825 öppnades det välkur... |
|
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |