Video: Tesla Autopilot Crashes into Motorcycle Riders - Why?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag skulle tro att de allra flesta motorcyklister som blir påkörda bakifrån blir det av andra bilar än Teslor. Återigen en clickbait rubriksättning…

Självkörning utvecklas av väldigt många företag och den enda dödsolycka som en självkörande bil orsakade var väl den där Über-Volvon?

I typ samtliga fall där Tesla är inblandade så har de antingen inte haft AP inkopplat eller haft gasen på gaspedalen så att den inte bromsar.

I sista fakevideon hade de till och med manipulerat bort säkerhetsmeddelandet som kommer upp på displayen.

Det finns all anledning till att förhålla sig extra källkritiskt när det står ”Tesla” i rubriken…
Han tar ju upp en sak som troligtvis är ett problem med just Tesla nu när man övergått helt till kameror.
Är det clickbait att skriva så?
Vad skulle han skrivit?
"Unspecified electric car with Autopilot Crashes into Motorcycle Riders - Why?"
Hade den varit bättre?

Samt autopiloten kopplar ju ur sig millisekunden innan krascher så att Tesla och dess dyrkare kan stå där och säga att den inte orsakade den.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Han tar ju upp en sak som troligtvis är ett problem med just Tesla nu när man övergått helt till kameror.
Är det clickbait att skriva så?
Vad skulle han skrivit?
"Unspecified electric car with Autopilot Crashes into Motorcycle Riders - Why?"
Hade den varit bättre?

Samt autopiloten kopplar ju ur sig millisekunden innan krascher så att Tesla och dess dyrkare kan stå där och säga att den inte orsakade den.

Hur kopplar AP ur sig millisekunder innan kraschen?

Vad skiljer den från alla andra märkens Autobroms/avståndshållande farthållare i det avseendet?

Jag konstaterar att i stort sett alla märken har haft Autobroms sedan typ 2016/17 och de funkar på ungefär samma sätt allihop. Även där finns det olyckor osv men inte med samma rubriker. De klarar inte alla förhållanden utan tanken är att utgöra ett extra säkerhetslager och ffa ta ned hastigheten innan ev kollision.

Det var många år sedan Tesla var ensam med detta. Blanda inte ihop det nu med den där beta-självkörningen som några få har på prov i vissa stater i USA. Helt andra lagar där.

Det blir som att säga att Yamaha är skyldiga till ”MC-olyckor” för att knarkarna körde ihjäl sig på stulna R1-or…

Som sagt. Källkritik på.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vet inte hur trovärdig https://www.tesladeaths.com/ är men de är ju öppna med sina källor och hur de redovisar resultatet så det går att kontrollera. De hävdar 15 dödsfall där det bekräftats att autopiloten varit aktiverad inom 30 sekunder från kraschen.

Det intressanta är ju: vad hände de sista 30 sekunderna?

Det har ju konstaterats att de tidigare påståendena i olika Youtube-klipp och stämningar om att AP orsakade krascher inte var korrekta. Antingen var AP inte inkopplat eller så höll föraren ned gasen så att Autobroms kopplade ur. Precis som det gör på all andras Autobroms också.

Minns ni fallet med Audi 100 som ”gasade av sig själv” i USA? Samma där, utredningen visade att tanten tryckte på gasen istället för bromsen, men de fick ändå pröjsa skadestånd och bygga om bilarna… Det är oerhört smutsigt i dessa sammanhang i USA av rent ekonomiska skäl.

Raderad medlem 51742

Guest
Det intressanta är ju: vad hände de sista 30 sekunderna?

Det har ju konstaterats att de tidigare påståendena i olika Youtube-klipp och stämningar om att AP orsakade krascher inte var korrekta. Antingen var AP inte inkopplat eller så höll föraren ned gasen så att Autobroms kopplade ur. Precis som det gör på all andras Autobroms också.

Minns ni fallet med Audi 100 som ”gasade av sig själv” i USA? Samma där, utredningen visade att tanten tryckte på gasen istället för bromsen, men de fick ändå pröjsa skadestånd och bygga om bilarna… Det är oerhört smutsigt i dessa sammanhang i USA av rent ekonomiska skäl.
Diskussionen här handlar ju primärt om samspelet mellan människa och maskin. Om människan brister i uppmärksamhet eller förleds att tro att denne kan ägna sig åt annat än körningen och det sedan uppstår en situation som automatiken inte kan hantera så är det ett problem.

Jag hyllar gärna Teslas förmåga att skapa innovation, jag gör det till och med varje dag i mitt yrke, men denna typ av problem i gränslandet mellan människans förmåga och maskinens förmåga behöver diskuteras när vi är på väg att ersätta människans omdöme i trafiken med artificiell intelligens. Där behövs just kritiskt tänkande och fler perspektiv än enbart Tesla-ägare som okritiskt hyllar allt som Tesla gör.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hur kopplar AP ur sig millisekunder innan kraschen?
Du kanske skall ställa den frågan till Tesla om du är intresserad vilken kodsnutt som styr det där...

Vad skiljer den från alla andra märkens Autobroms/avståndshållande farthållare i det avseendet?

Jag konstaterar att i stort sett alla märken har haft Autobroms sedan typ 2016/17 och de funkar på ungefär samma sätt allihop. Även där finns det olyckor osv men inte med samma rubriker. De klarar inte alla förhållanden utan tanken är att utgöra ett extra säkerhetslager och ffa ta ned hastigheten innan ev kollision.
Fast de har väl inte en autopilot som kan köra "själv" och som marknadsförs som det heller?
Eller menar du att Autopiloten bara är en glorifierad autobroms som fungerar lite då och då. Typ broar, skuggor, ibland även motorcyklar, osv.

Det var många år sedan Tesla var ensam med detta. Blanda inte ihop det nu med den där beta-självkörningen som några få har på prov i vissa stater i USA. Helt andra lagar där.

Det blir som att säga att Yamaha är skyldiga till ”MC-olyckor” för att knarkarna körde ihjäl sig på stulna R1-or…

Som sagt. Källkritik på.
Ok, så enligt dig, varför skedde dessa två olyckor?
Var mc:n vållande kanske?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tesla försämrar ju autopiloten medvetet för dom som har betalt för den.
Senast i dag:

Då är ändå Lars en riktig Tesla fanatiker, om än gubbsur för att han har betalt för en autopilot som alltså bara blir sämre med tiden...

(Tesla fanboys brukar ju påstå att bilarn blir bättre med tiden efter uppgraderingarna)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det sker massor av olyckor där bilförare kör in i MC.

Den här frågan handlar mycket riktigt om samspel människa-maskin, eller snarare om att förare är uppmärksamma i trafiken och inte om Tesla.

Och ja, flera andra märken har absolut motsvarande system bara det att det då inte blir clickbaitrubriker.

Mercedes har tex det första godkända systemet för HELT automatiserad körning, må vara kökörning på Autobahn i högst 60 kmh, men ändå.

Och som sagt, det var en Volvo som körde ihjäl den där kvinnan i USA och satte fokus på problemet.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag förstår att folk gillar Teslor. Inget illa om dem. De är ledande när det gäller elbilar och autopilot också för den delen, men....alla andra har liknande system.....fast bara upp till 60 km/h....det var faktiskt en Volvo som orsakade en dödsolycka......alla andra bilar kör på hojar med.....Tesla har inget med dessa olyckor att göra...
Kom igen nu...
Tesla har en autopilot som har problem att bedöma avstånd till motorcyklar med dubbla bakljus. Det är ett problem.
Kan Tesla fixa det? Absolut. Lite mjukvarupillande och problemet går att förbättra rejält. Lösa det helt... återstår att se om det går utan ny hårdvara.
Men att leka die hard fanboy är ganska pinsamt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Öhhh jag pekar på att namnet T är clickbait nr 1. Jag ursäktar ingenting men det blir ju löjligt med alla dessa rubriker vars syfte är att jaga klick till reklam. Och det inte ställa i relation till någonting. Sist när de försökte tända eld på en Tesla med fotogen när den inte ville ta eld vid en fejkad krock…

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Öhhh jag pekar på att namnet T är clickbait nr 1. Jag ursäktar ingenting men det blir ju löjligt med alla dessa rubriker vars syfte är att jaga klick till reklam. Och det inte ställa i relation till någonting. Sist när de försökte tända eld på en Tesla med fotogen när den inte ville ta eld vid en fejkad krock…
Öhhh? Eller så finns det problem som du inte låtsas om. Man behöver inte försvara in absurdum bara för att man själv äger en bil av samma märke. Alla bilmärken har problem. Tesla också. Låt oss lyfta upp problemen så man kan göra något åt dem eller att andra potentiella kunder kan fatta datadrivna beslut.

Eller så fortsätter man att skylla Teslas problem på Volvo och Mercedes.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fast nu är det ju eventuellt ett problem Tesla har. Det är 2 separata väldigt lika olyckor har skett med just Tesla bilar med autopiloten på ända fram tills det var för sent att reagera som kör in i motorcyklar bakifrån. Det gäller inte inte Volvo, Mercedes eller någon annan denna gång. Då måste man väl ändå få nämna namnet på tillverkaren utan att fanboysen kallar det clickbait?
Sen att Youtube har reklam gäller alla videos så länge du inte Youtube Premium.

• Gilla
Reaktioner: GuW

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag skulle tro att de allra flesta motorcyklister som blir påkörda bakifrån blir det av andra bilar än Teslor. Återigen en clickbait rubriksättning…

Självkörning utvecklas av väldigt många företag och den enda dödsolycka som en självkörande bil orsakade var väl den där Über-Volvon?

I typ samtliga fall där Tesla är inblandade så har de antingen inte haft AP inkopplat eller haft gasen på gaspedalen så att den inte bromsar.

I sista fakevideon hade de till och med manipulerat bort säkerhetsmeddelandet som kommer upp på displayen.

Det finns all anledning till att förhålla sig extra källkritiskt när det står ”Tesla” i rubriken…
Njae, vad jag vet har NTHSA inte kommit fram till någon slutsats ännu i denna utredning - länk till info: https://www.autoblog.com/2022/08/05...Gt_POWeSzyCbAM8McMcUbGttm7lckdDhqVNOsH8isImnD

I bägge olyckorna förefaller vad jag förstår AP ha varit aktiverade. Det är riktigt att med på riktigt självkörande bilar som aspirerar på level 4-5 är dödsolyckan med Uber den jag känner till. När det gäller automatiska förarstöd (level 2) utreder NTHSA alltså 39 st olyckor där automatiskt förarstöd varit aktiverade, 30 av dessa involverar Tesla och av dessa fick 19 st dödlig utgång (sedan 2016).

Har jag förstått det rätt kräver den nya uppdateringen (där radarn inaktiveras) att föraren använder automatisk avbländning och regnsensor för att aktivera AP, två funktioner som många förare inte är särdeles tillfreds med? Är det korrekt uppfattat? Jag hoppas i så fall innerligt att funktionerna är tillräckligt trafiksäkra och inte bländar medtrafikanter i onödan, men kan förstå att de är viktiga för ett strikt kamerabaserat system. De andra bilföretagen kräver vad jag vet ögon på vägen, händer på ratten eller annan typ av verifikat från föraren.

Tesla eller ej, vi kanske i vart fall kan vara överens om att det är högst olämpligt att utveckla denna typ av system på allmän väg utan att säkerställa att föraren i alla lägen är alert? Om Tesla gör det eller inte återstår dock att se.

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Riktigt otrevligt. Lösningen i framtiden med Noll Vision blir väl att dessa bilar i Sverige bara får köra på vägar kantade av vajerräcken och vi motorcyklister således inte använder dessa vägar.
Nu har vi redan förarlösa bilar vet alla som vistas i trafiken. De använder mobilen eller GPS och fladdrar i mittfilen så om vi bara håller oss i den mindre använda högerfilen ökar vår säkerhet.
Men två döda? Pfft, räcken dödar fler utan krigsrubriker bara i Sverige...
1662313282317.png
But we have a terrifying guess.
Nu är inte jag jättebra på det språket men jag tror att guess inte betyder fakta utan att det är en gissning. Men det är bara en gissning...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
.....

Det stora problemet är när ett företag släpper programvara fri att använda med denna typ av flagranta risker. Trots alla disclaimers och trots att vi pratar level 2 är det inte orimligt att företaget får bära ansvaret för de olyckor som drabbar tredje man - inte föraren. Nu avaktiverar man dessutom radarn från de tidigare levererade bilarna och förlitar sig enbart på kameror.

.....

Gör om, gör rätt! Mina 2p
Ok. Vi jämför sådana här olyckor med fyllekörning. När jag var i USA 2001 fick en fyllekörare med 1 dödsoffer 9 år i fängelse.
Vilka tror att Sverige, USA, Tyskland tar företagsstyrelsen och sätter den 9 år i fängelse, alla 12 perosonerna (tex ?) för sånt här.
Vore intressant veta hur det går för Tesla, bilföraren i de här två fallen ?
Vad det gäller föraren beror ju mycket på vilka advokater hen har råd med...

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
När jag såg denna rubriken idag på morgonen så var det första jag tänkte.

"Undra hur lång tid det tar innan en viss person kommer in i tråden och med näbbar och klor försvara världens bästa och helt felfria märke" ?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Som utvecklare, har jag svårt att lita på AI som är programmerad av en människa som naturligtvis gör misstag och inte tänkt på alla scenarion som finns.
AI är ju snabbt växande. Tillsammans med analys av big data och enorm processorkraft kommer det bli säkrare än när du och jag kör. Jag vill allt hävda att tekniken egentligen är mogen för att gå all-in på och att det hade minskat olyckorna globalt.

Skulle vi sedan uppnå singulariteten inom AI så är det inget snack om saken, dock har vi då potentiella problem på Terminator-nivå.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
När jag såg denna rubriken idag på morgonen så var det första jag tänkte.

"Undra hur lång tid det tar innan en viss person kommer in i tråden och med näbbar och klor försvara världens bästa och helt felfria märke" ?
Like clockwork

• Haha
Reaktioner: GuW

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ok. Vi jämför sådana här olyckor med fyllekörning. När jag var i USA 2001 fick en fyllekörare med 1 dödsoffer 9 år i fängelse.
Vilka tror att Sverige, USA, Tyskland tar företagsstyrelsen och sätter den 9 år i fängelse, alla 12 perosonerna (tex ?) för sånt här.
Vore intressant veta hur det går för Tesla, bilföraren i de här två fallen ?
Vad det gäller föraren beror ju mycket på vilka advokater hen har råd med...
Och den som sett GPS- och mobilanvändare i trafiken ser att beteendet är väldigt lika. Skillnaden är att man "nyktrar till" betydligt snabbare än fyllekörare...
Jag tror att en förare med massor av hjälpmedel i de låga hastigheter vi nu har med Noll Vision inte är särskilt aktiv.
Men det gör inget för bara "säker hastighet" inte överskrids, som är skyltad hastighet, då kommer konsekvenserna av en olycka inte betyda död eller allvarlig skada...
Myter mobiler 1.PNGMyter mobiler 2.PNGMyter mobiler 3.PNGMyter mobiler 4.PNG

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...