Video: Tesla Autopilot Crashes into Motorcycle Riders - Why?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ok. Vi jämför sådana här olyckor med fyllekörning. När jag var i USA 2001 fick en fyllekörare med 1 dödsoffer 9 år i fängelse.
Vilka tror att Sverige, USA, Tyskland tar företagsstyrelsen och sätter den 9 år i fängelse, alla 12 perosonerna (tex ?) för sånt här.
Vore intressant veta hur det går för Tesla, bilföraren i de här två fallen ?
Vad det gäller föraren beror ju mycket på vilka advokater hen har råd med...
Rent generellt är denna typ av ärenden oerhört svåra för myndigheter att utreda, de är sannolikt mycket beroende av företagens info och öppenhet kring algoritmerna. Sedan är ett problem att företagens juriststaber kan driva ärendena oerhört länge innan info behöver lämnas ut.

När besluten kommer lär de bli publika och säkerligen omdiskuterade, oavsett utfall. Bedömningen av förarna lär ske utifrån uppmärksamhet, under förutsättning att de var nyktra etc…
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Rent generellt är denna typ av ärenden oerhört svåra för myndigheter att utreda, de är sannolikt mycket beroende av företagens info och öppenhet kring algoritmerna. Sedan är ett problem att företagens juriststaber kan driva ärendena oerhört länge innan info behöver lämnas ut.

När besluten kommer lär de bli publika och säkerligen omdiskuterade, oavsett utfall. Bedömningen av förarna lär ske utifrån uppmärksamhet, under förutsättning att de var nyktra etc…
Spelar väl ingen roll om Kalle föll till döden på bygget eller Anna blev ihjälkörd av en bil på autopilot.
Sånt ska inte hända.
Men in Sverige leder det sällan till straff av någon betydelse.
Ett sätt få bort de här olyckorna skulle vara att höja kraven på bilisterna.
För att få köra en sådan här bil ska du ha et körkort där du klarar att inte släppa uppmärksamheten under 5 timmar Autopilot.
Du ska klara typ 5 ingripanden när Autopiloten fallerar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Teslas "Autopilot" är en lane keep assist och en adaptiv farthållare med flashigare marknadsföring för att kunna ta ut ett högre pris.

Den byter inte ens fil längre
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vet inte…

Jag läser artiklar om AI och om självkörande bilar…och precis som i fallet med alla elfordon så frågar jag mig vem den där idioten egentligen är…han som var först med att fråga efter en funktion som överhuvudtaget inte behövs.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag vet inte…

Jag läser artiklar om AI och om självkörande bilar…och precis som i fallet med alla elfordon så frågar jag mig vem den där idioten egentligen är…han som var först med att fråga efter en funktion som överhuvudtaget inte behövs.
Det är väl ändå galet nice att kunna ställa in bilen på Trondheim, lägga sig och sova och sedan vara framme på morgonen?

Uppskattar man effektivitet uppskattar man automation. Uppskattar man monotona, tidskrävande och hjärndöda uppgifter gillar man det inte.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Jag vet inte…

Jag läser artiklar om AI och om självkörande bilar…och precis som i fallet med alla elfordon så frågar jag mig vem den där idioten egentligen är…han som var först med att fråga efter en funktion som överhuvudtaget inte behövs.
Frånskild alkis som inte längre har en fru som kör?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
AI är ju snabbt växande. Tillsammans med analys av big data och enorm processorkraft kommer det bli säkrare än när du och jag kör. Jag vill allt hävda att tekniken egentligen är mogen för att gå all-in på och att det hade minskat olyckorna globalt.

Skulle vi sedan uppnå singulariteten inom AI så är det inget snack om saken, dock har vi då potentiella problem på Terminator-nivå.
Det där är bara är bara massa hypat ordbajseri, sorry. :näsblod
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Och som sagt, det var en Volvo som körde ihjäl den där kvinnan i USA och satte fokus på problemet.
Dock hade Volvo inget med det självkörande systemet i den olyckan att göra. Det var ubers egenutvecklade system, som verkar ha haft en ännu mer ”avslappnad” inställning till säkerhetsfrågor och testning. Att det var en Volvo var en ren slump, kunde varit vilket annat märke som helst.

När det gäller tesla så är det ju de som har haft en väldigt hög svansföring och påstått saker de inte kunnat uppfylla så inte konstigt att de också får mycket kritik när olyckor inträffar.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Men du litar mer på de människor som gör misstagen du påpekar?
huh? Det var inte frågan eller ämnet. Slutprodukten är en självstyrande "AI"-produkt, tillverkad av människor (gruppform) och slutresultatet är i dagsläget inte tillräckligt för att jag ska lita på att bilen gör rätt i alla situationer. Det är också en utopi, att bilar kommer bli självkörande. Möjligen på vissa gator med mjuka vidväggar, utan andra trafikanter, att bilar kan bli självkörande. Men lycka till på en tajt snötäckt isig grusväg i norrlands inland.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
AI är ju snabbt växande. Tillsammans med analys av big data och enorm processorkraft kommer det bli säkrare än när du och jag kör. Jag vill allt hävda att tekniken egentligen är mogen för att gå all-in på och att det hade minskat olyckorna globalt.

Skulle vi sedan uppnå singulariteten inom AI så är det inget snack om saken, dock har vi då potentiella problem på Terminator-nivå.
AIn som används för närvarande kommer inte kunna lösa problemet, det behövs ett paradigmskifte innan självkörande bilar kommer dit, och ai-singulariteten ligger definitivt långt bortom dagens tekniker.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
AIn som används för närvarande kommer inte kunna lösa problemet, det behövs ett paradigmskifte innan självkörande bilar kommer dit, och ai-singulariteten ligger definitivt långt bortom dagens tekniker.
Singulariteten är såklart bara en teori. Inte säkert att den ens är möjlig att uppnå.

Att vi kommer kunna ha välfungerande självkörande bilar är det ingen tvekan om. Det är långt ifrån magi.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
huh? Det var inte frågan eller ämnet. Slutprodukten är en självstyrande "AI"-produkt, tillverkad av människor (gruppform) och slutresultatet är i dagsläget inte tillräckligt för att jag ska lita på att bilen gör rätt i alla situationer. Det är också en utopi, att bilar kommer bli självkörande. Möjligen på vissa gator med mjuka vidväggar, utan andra trafikanter, att bilar kan bli självkörande. Men lycka till på en tajt snötäckt isig grusväg i norrlands inland.

Det är väl precis det som frågan är? Om en AI är bättre eller sämre än en människa? Min poäng var att om människor gör fel så gör de fel även i trafiken, inte som att människor är de perfekta förarna på något sätt. En självkörande bil behöver inte vara felfri, bara lika bra eller bättre än en människa.

-edit- och allt pekar på att de bilar som självkörande på riktigt (till skillnad från Teslas oseriösa och farliga sätt att testa och marknadsföra sina system) är mycket säkrare redan nu. Jämför med Waymos taxiservice i Phoenix, där man haft 47 incidenter under 6.1 miljoner miles, varav den stora merparten orsakades av en mänsklig förare.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Legalt så kommer felfrihet att krävas, därför är det en bra bit kvar.

Problemet är som sagt att förarna gör fel, i det att de TROR att bilarna av idag är ”självkörande” och brister i uppmärksamhet och kontroll. Oavsett bilmärke… vilket är min poäng.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det är väl precis det som frågan är? Om en AI är bättre eller sämre än en människa? Min poäng var att om människor gör fel så gör de fel även i trafiken, inte som att människor är de perfekta förarna på något sätt. En självkörande bil behöver inte vara felfri, bara lika bra eller bättre än en människa.
Räcker inte med att tekniken bara är bättre än en människa, den behöver vara betydligt bättre med tanke på dels tillitsfrågan när du släpper kontrollen från människa till system, dels för att riskerna och tillkortakommandena i systemen är annorlunda jämfört med de hos människor och där de senare är mer accepterade då vi känner till våra fel och brister rätt bra.

Vill minnas att Elon Musk själv nämnt att systemen behöver vara 2-3 gånger bättre eller till och med 10 gånger bättre än människor.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Singulariteten är såklart bara en teori. Inte säkert att den ens är möjlig att uppnå.

Att vi kommer kunna ha välfungerande självkörande bilar är det ingen tvekan om. Det är långt ifrån magi.
Men inte med nuvarande ai-teknik. För att kunna hantera en kaosartad och konstant föränderlig miljö behövs mer än statistisk analys.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
e
Räcker inte med att tekniken bara är bättre än en människa, den behöver vara betydligt bättre med tanke på dels tillitsfrågan när du släpper kontrollen från människa till system, dels för att riskerna och tillkortakommandena i systemen är annorlunda jämfört med de hos människor och där de senare är mer accepterade då vi känner till våra fel och brister rätt bra.

Vill minnas att Elon Musk själv nämnt att systemen behöver vara 2-3 gånger bättre eller till och med 10 gånger bättre än människor.
men det är de ju redan, se min edit på inlägget du svarade på.
 

Raderad medlem 51742

Guest
e

men det är de ju redan, se min edit på inlägget du svarade på.
Tror det är för tidigt att säga att vi är där. Exakt var gränsen går varierar beroende på vem man frågar. Inte ens Tesla menar ju att deras bilar är klara för att vara fullt självkörande ännu.

Waymos försök är alldeles för begränsat för att kunna dra generella slutsatser av.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Man får ju vara blind om man inte sett utvecklingen i området. Att en människa på sikt kommer slå big data, AI och processorkraft är uteslutet.
Definiera på sikt, men javisst. "På sikt", så dör människan ut och vi är som i filmen Idiocrazy och vi gör inget alls längre. Jag tror på AI kommer ta över mycket i framtiden, men det är inte svart och vitt här och AI skulle dominera. Det är också som sagt, väldigt specifikt vissa områden som skulle ha detta. Den större majoriteten inom rimlig "på sikt" kommer aldrig ha råd med att tas över av AI-styrda maskiner. Vi pratar Indien, större delen av Afrika etc.

Så diskussionen behöver bli lite mer nyanserad och ta in fler aspekter.

Det är inte ja eller nej svar på om AI kommer ta över. Jag säger det "ibland", "nej", "beror på". etc. På rätt plats, så ska AI ta över. Riskeras hela yrken, ska människan kompenseras = AI ska beskattas. Men det vore ju en helt annan diskussion =P
 
Last edited:
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top