flugan
Vem vet
FN publicerade en rapport i höstas att världens djurhushållning och verksamheten kring den bidrar till växthuseffekten i större utsträckning än vad bilar gör. Kan vara tänkvärt om man vill rädda världen på 'riktigt'.
Problemet är att sånt inte biter på "miljönissarna", det är så mycket lättar att skylla på bilar tex som vi från barnsben har fått lära oss är stora miljöbovar.flugan skrev:2681374FN publicerade en rapport i höstas att världens djurhushållning och verksamheten kring den bidrar till växthuseffekten i större utsträckning än vad bilar gör. Kan vara tänkvärt om man vill rädda världen på 'riktigt'.
Köp utsläppsrätter!! »
Mozz » KÖP UTSLÄPPSRÄTTER!!!
Motorsport ligger inte bra till miljömässigt. Så är det bara. Vi eldar fossila bränslen för vårt höga nöjes skull och det ser inte bra ut i allmänhetens ögon. Miljöfrågor placerade sig som tvåa på en lista över ”Årets hetaste politiska ämne”. Detta kunde man läsa i DN den 26/12. Samma tidning (och de flesta andra) har haft långa serier av artiklar som alla handlar om samma sak; hotet mot vår miljö och då främst växthuseffekten. Så därför:
KÖP UTSLÄPPSRÄTTER!!
Utsläppsrätter är någonting som EU har inrättat för att försöka få Storkonsumenter av energi att minska sin konsumtion. Kortfattat fungerar det så att stora företag får en ”tilldelning” av koldioxid att släppa ut (ca 95% av deras behov) gratis. Resten måste de köpa på en marknad där tillgången är begränsad. Så, om jag köper tre ton koldioxid av dessa så innebär det att ingen annan kan köpa dessa. Detta innebär i sin tur att det blir tre ton koldioxid mindre utsläppt totalt.
KÖP UTSLÄPPSRÄTTER!!
Det finns flera bra anledningar till att köpa utsläppsrätter. Den primära är givetvis att det hjälper miljön. Men det finns ett lika bra skäl till och det är att det ser bra ut i allmänhetens ögon. Motorsporten behöver all bra press vi kan få och nu är det läge att ”se bra ut” i allmänhetens ögon och plocka pluspoäng. Mitt tips är att göra som jag och
KÖP UTSLÄPPSRÄTTER!!
Jag köpte för 500 kr. För det fick jag tre ton koldioxid och kan därmed säga att jag ”nollar” min miljöpåverkan med avseende på koldioxid. När jag väl gjort detta ringde jag lokaltidningen och berättade vad jag gjort. Reportern där tyckte det var en lysande ide och kom tillsammans med en fotograf och gjorde en artikel. Detta var en vecka sedan och så mycket positiva kommentarer jag fått för detta är alldeles fantastiskt. Jag inbillar mig att det kommer definitivt att hjälpa mig när jag ska ringa runt och ragga sponsorer inför 2007. Så min ide är att ALLA här på sporthoj köper några utsläppsrätter och låter lokalpress och allmänhet få reda på detta. Förutom att ni gör naturen en god gärning kommer Sverige att översvämmas av en massa hojåkare som är politiskt korrekta och gjort något BRA för miljön. Min övertygelse är att vi behöver all positiv press vi kan få. Jag har så smått följt turerna kring Viking Motor Park och där ar det tydligt att det kommer att bli svårt att få allmänheten att tycka att det är OK med en motorbana. Inte med mindre än att man ändrar folks attityder. Det måste bli mer rumsrent med motorsport. Så därför: köp utsläppsrätter och låt folk få reda på det!!
Magnus Mossberg
#22 Superstock 600
www.mossbergracing.com
Artikeln i tidningen;
http://www.mossbergracing.com/forum/album_pic.php?pic_id=82
Läs mer om utsläppsrätter: http://www.stem.se/WEB/STEMEx01Swe....m&MenuSelect=7EDE1E26198B1B4CC1256E4C0047CC8C
Köpa utsläppsrätter:
http://www.klimat.statoil.se/Default.aspx?page=227
Här är ett annat ställe att köpa på. Lite dyrare dock…
http://www.miljoborsen.se/gpage7.html
Ja, alla kan ju inte vara lika visa och allvetande som ni.sandstream skrev:2691091Jaha, då var en sån där smånaiv "jag-sväljer-allt-som-skrivs-i-tidningarna"-person igång igen. Suck!
Jag blir bara så trött när man ställer grön äng med blommor mot en motorsportbana, klart som korvsspad att de flesta vill ha en äng. Men att Enköping har hur mycket skog/ängar som helst det struntar man i. Det är så mycket enklare att gnälla skjortan av sig på en enda liten sak istället för att lägga sin energi på det som verkligen skulle kunna ha påverkan på miljön.Gustav O skrev:2691192Ja, alla kan ju inte vara lika visa och allvetande som ni.
gthyni skrev:2691438den sista insändaren var dock ganska fnoskig, en blandning av naturromantik och låtsas-djupsinnighet så den känns nog främmande för de flesta människor och bör därför inte besvaras alls.
Har det hänt något på Enköpingsfronten ?
"Tänk på miljön, köp en ny bil! .
Om inte prioriteten beror på att de vill säga nej så fort som möjligtJag läset i UNT för några dagar sedan att detaljplaneringen för motorbanan har hög prioritet i Enköping. Vad det innebär mer exakt vet jag inte men jag läste det som hastigast bara. Låter ju lite positivt i alla fall.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|