Viking Motor Park nyheter

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Instämmer med föregående talare. Den som har skrivit den där insändaren VET vad han/hon håller på med.

Visste ni förresten att utan motorsport så skulle inte de moderna tändsystemet och insprutningsmotorn ha utvecklats och då skulle utsläppen från dagens bilar (om man räknar bort katalysatorreningen) vara ca 400% högre än det är idag...
 

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Furulund
Hoj
honda rs
WestW skrev:
2671633 Jag tycker denna insändare bemöter motståndarna på helt rätt sätt.
Jättebra jobbat!

God jul

061222wn7.jpg

Detta var den bästa insändare som jag läst på länge framhäver motorsporten i lite bättre ordalag :tummenupp
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Ngt motsägelsefullt när Sune knyter an till den analkande energikrisen. God tillgång på billig olja är väl knappast ngt de skulle uppleva som en problemlösare.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Lime skrev:
2671710 Instämmer med föregående talare. Den som har skrivit den där insändaren VET vad han/hon håller på med.

Visste ni förresten att utan motorsport så skulle inte de moderna tändsystemet och insprutningsmotorn ha utvecklats och då skulle utsläppen från dagens bilar (om man räknar bort katalysatorreningen) vara ca 400% högre än det är idag...

Vore bra om någon kanske skulle skriva en insändare till sen och spinna vidare på detta. Utveckligen av motorer bilar krockskydd osv skulle ju ha gått väldigt mycket långsammare utan sponsorpengar i motorsporten.
 

sandstream

Guest
WestW skrev:
2673667 Vore bra om någon kanske skulle skriva en insändare till sen och spinna vidare på detta. Utveckligen av motorer bilar krockskydd osv skulle ju ha gått väldigt mycket långsammare utan sponsorpengar i motorsporten.
Den borde isf vara skriven som ren upplysning och inte som något svar eller angrepp mot miljöpartisterna.
 

Dr.Bike

Guest
WestW skrev:
2673667 Vore bra om någon kanske skulle skriva en insändare till sen och spinna vidare på detta. Utveckligen av motorer bilar krockskydd osv skulle ju ha gått väldigt mycket långsammare utan sponsorpengar i motorsporten.

Jag har funderat på det.
Frågan är hur man ska kvantifiera det hela utan att fastna i siffror.
Likaväl en jämförelse mellan en modern racingmotor, och dess högre verkningsgrad och därmed bättre förbränning, mot just vardagsmotorer i allmännhet, men oxå gärna de verkliga smutsgrisarna i synnerhet.

Det är nämligen så stora skillnader idag på utsläppens, både storlek, och farlighet, så att om man bara nöjer sig med att säga: Smutsig, kontra ren, så förleds man tro att de ligger rätt nära varann trots allt.
Idag kan det vara en faktor 10.000 i vissa avseenden mellan olika förbränningsmotorer, även om de arbetar efter samma princip.
Ex.vis 4-takt och går på bensin.

Tar man sedan renaste etanolmotorn och jämför med en gammal diesel så ökar faktorn i "renlighetsgrad" ännu mer.

Tulipanarosen är som sagt att kvantifiera de tekniska landvinningarna.
Både ur teknikutvecklingsperspektivet (och därmed även motorsportens bidragande) men även ur miljöperspektivet.
Att dessutom göra detta på ett korrekt men samtidigt lättläst och begripligt sätt, som dessutom inte kan missförstås (stora krav :D) DET är nog en rätt stor uppgift.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
sandstream skrev:
2673768 Den borde isf vara skriven som ren upplysning och inte som något svar eller angrepp mot miljöpartisterna.

Låter bra tycker jag. Bara ren -"Visste du att" information och inte påhopp.


Dr.Bike skrev:
2673887 Jag har funderat på det.
Frågan är hur man ska kvantifiera det hela utan att fastna i siffror.
Likaväl en jämförelse mellan en modern racingmotor, och dess högre verkningsgrad och därmed bättre förbränning, mot just vardagsmotorer i allmännhet, men oxå gärna de verkliga smutsgrisarna i synnerhet.

Det är nämligen så stora skillnader idag på utsläppens, både storlek, och farlighet, så att om man bara nöjer sig med att säga: Smutsig, kontra ren, så förleds man tro att de ligger rätt nära varann trots allt.
Idag kan det vara en faktor 10.000 i vissa avseenden mellan olika förbränningsmotorer, även om de arbetar efter samma princip.
Ex.vis 4-takt och går på bensin.

Tar man sedan renaste etanolmotorn och jämför med en gammal diesel så ökar faktorn i "renlighetsgrad" ännu mer.

Tulipanarosen är som sagt att kvantifiera de tekniska landvinningarna.
Både ur teknikutvecklingsperspektivet (och därmed även motorsportens bidragande) men även ur miljöperspektivet.
Att dessutom göra detta på ett korrekt men samtidigt lättläst och begripligt sätt, som dessutom inte kan missförstås (stora krav :D) DET är nog en rätt stor uppgift.

Att få nivån rätt är viktig. Någon som inte ens vet hur man fyller på med olja i bilen ska förstå. Nog bra att få in att motorsporten både utvecklat miljöarbetet samt säkerheten i dagens bilar. Audis vinst på LeMans med en diesel Audi kanske kan vara något att peka på när det gäller bränslesnålhet och att dra nytta av nyteknik eller nått.
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Lite utveckling sker nära oss...
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,68998806_852__,00.html

------------------------------------
Nya norska racerbilen
Nu får Ferrari och Koeningsegg passa sig. Ny konkurrens kommer – från Norge. Och grannarna i väster värnar om vår natur. Nya FYK-bilen är något så sällsynt som en miljövänlig racer-bil, skriver VG.no.

Förutom motorn, som kommer från Ferrari, är FYK en helnorsk produktion. Nästan allt , inredning, kaross och andra bildelar, är gjort av aluminium. Bilen drivs av en blandning av naturgas och vätgas vilket reducerar de miljöskadliga utsläppen.

Karin Thurfjell
Publicerad: 2006-12-27
-----------------------------------

Dal-Mausen
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
de bästa med att Volvo inte ens gillar motorsport är att de ligger 2st volvos i startfältet på bilden! HAHAHA!
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
wdac skrev:
2680879 de bästa med att Volvo inte ens gillar motorsport är att de ligger 2st volvos i startfältet på bilden! HAHAHA!
Ja, men de är inte sponsrade av Volvo bilproduktionsbolaget utan Volvo bilförsäljningsföretaget, Bilia har jag för mig. De tog över när Volvo drog sig ur. Dock ägs Bilia av Volvo.
Så bilproducenten har väl därmed tagit sitt ansvar då och sponsrar miljövänlig hästhoppning och jordenruntseglingar?
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
ReDan skrev:
2680830 Vad ville han med den insändaren?

Det undrar säkert han med när glöggen har gått ur kroppen för den kändes lite ostrukturerad, mest ville han nog visa Enköping vad han tror om framtiden efter ha läst höstens profetior i kvällspressen.

Angående Volvo och SAAB och deras inblandning i svensk motorsport så ingår de i större utländska koncerner numera där andra märken i respektive koncern står för de sportiga delarna. Var det inte så att Volvo PV ville fortsätta köra banracing efter framgångar i BTCC/STCC men ägarna i Ford ville att Ford själva skulle stå för den satsningen medans Volvo mer skulle utvecklas mot ett prestigemärke?
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Hårding skrev:
2680921 Var det inte så att Volvo PV ville fortsätta köra banracing efter framgångar i BTCC/STCC men ägarna i Ford ville att Ford själva skulle stå för den satsningen medans Volvo mer skulle utvecklas mot ett prestigemärke?
Volvo ett prestigemärke? ja säger då de...mycke ska man höra innan man trillar av pinn :D
 

sandstream

Guest
En klart bitter insändare som knappast ger den effekt som författaren önskade.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top