WestW skrev:2671633Jag tycker denna insändare bemöter motståndarna på helt rätt sätt.
Jättebra jobbat!
God jul
![]()
Lime skrev:2671710Instämmer med föregående talare. Den som har skrivit den där insändaren VET vad han/hon håller på med.
Visste ni förresten att utan motorsport så skulle inte de moderna tändsystemet och insprutningsmotorn ha utvecklats och då skulle utsläppen från dagens bilar (om man räknar bort katalysatorreningen) vara ca 400% högre än det är idag...
Den borde isf vara skriven som ren upplysning och inte som något svar eller angrepp mot miljöpartisterna.WestW skrev:2673667Vore bra om någon kanske skulle skriva en insändare till sen och spinna vidare på detta. Utveckligen av motorer bilar krockskydd osv skulle ju ha gått väldigt mycket långsammare utan sponsorpengar i motorsporten.
WestW skrev:2673667Vore bra om någon kanske skulle skriva en insändare till sen och spinna vidare på detta. Utveckligen av motorer bilar krockskydd osv skulle ju ha gått väldigt mycket långsammare utan sponsorpengar i motorsporten.
sandstream skrev:2673768Den borde isf vara skriven som ren upplysning och inte som något svar eller angrepp mot miljöpartisterna.
Dr.Bike skrev:2673887Jag har funderat på det.
Frågan är hur man ska kvantifiera det hela utan att fastna i siffror.
Likaväl en jämförelse mellan en modern racingmotor, och dess högre verkningsgrad och därmed bättre förbränning, mot just vardagsmotorer i allmännhet, men oxå gärna de verkliga smutsgrisarna i synnerhet.
Det är nämligen så stora skillnader idag på utsläppens, både storlek, och farlighet, så att om man bara nöjer sig med att säga: Smutsig, kontra ren, så förleds man tro att de ligger rätt nära varann trots allt.
Idag kan det vara en faktor 10.000 i vissa avseenden mellan olika förbränningsmotorer, även om de arbetar efter samma princip.
Ex.vis 4-takt och går på bensin.
Tar man sedan renaste etanolmotorn och jämför med en gammal diesel så ökar faktorn i "renlighetsgrad" ännu mer.
Tulipanarosen är som sagt att kvantifiera de tekniska landvinningarna.
Både ur teknikutvecklingsperspektivet (och därmed även motorsportens bidragande) men även ur miljöperspektivet.
Att dessutom göra detta på ett korrekt men samtidigt lättläst och begripligt sätt, som dessutom inte kan missförstås (stora krav) DET är nog en rätt stor uppgift.
Ja, men de är inte sponsrade av Volvo bilproduktionsbolaget utan Volvo bilförsäljningsföretaget, Bilia har jag för mig. De tog över när Volvo drog sig ur. Dock ägs Bilia av Volvo.wdac skrev:2680879de bästa med att Volvo inte ens gillar motorsport är att de ligger 2st volvos i startfältet på bilden! HAHAHA!
ReDan skrev:2680830Vad ville han med den insändaren?
Volvo ett prestigemärke? ja säger då de...mycke ska man höra innan man trillar av pinnHårding skrev:2680921Var det inte så att Volvo PV ville fortsätta köra banracing efter framgångar i BTCC/STCC men ägarna i Ford ville att Ford själva skulle stå för den satsningen medans Volvo mer skulle utvecklas mot ett prestigemärke?
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |