Viking Motor Park nyheter

sandstream

Guest
Vad tror ni om det här som svar?

Svar till Lars Lindegren (mp) 14 december 2006:

Bäste Lars, det är kul att du, efter min insändare, insett att motorsporten kontinuerligt jobbar för att vara så miljövänlig som möjligt. Tyvärr så fortsätter du med att utmåla motorsporten som en stor miljöbov, vilket är helt fel, samt anklaga mig för att vara ointresserad av vilka konsekvenser den får på tex ozonlagret. Inget kunde vara mer fel då jag, precis som de flesta andra här på jorden, vill ha en så bra miljö som möjligt.

Till skillnad från dig verkar jag dock kunna se den lite större bilden och inse att miljön är global och det krävs krafttag från de största industriländerna med USA i spetsen för att kunna ändra något. De måste minska sina utsläpp radikalt oavsett om det är en global miljökatastrof i antågande eller inte och det tror jag både du och jag är överens om. Att då prata om en motorbana utanför Enköping som en faktor i den globala miljön blir snarast löjeväckande.

Inte ens den störste motorsportsvännen kan påstå att en motorbana skulle vara positiv för miljön, precis som det inte finns någon sport i Sverige som medför något positivt för miljön. Som andra insändare redan poängterat är motorsportens del i det totala utsläppet på gränsen till försumbart om man jämför med sporter som tex fotboll, ishockey, ridsport, innebandy osv. Listan kan göras hur lång som helst och beror på att dessa sporter har så ofantligt många fler utövare som måste förflyttas mellan olika anläggningar och Lars, det sker med bilar och bussar som tillsammans är en mycket mycket större miljöbov än vad Sveriges sammanlagda motorbanor ens kommer i närheten av.

Att Lars och hans partivänner inte vågar ge sig på någon av sporterna ovan är inte så konstigt, det skulle vara politiskt självmord. Då är det betydligt lättare att kämpa med näbbar och klor mot ett litet projekt, med liten miljöpåverkan, istället för att fundera lite mer på vad som verkligen bidrar till föroreningar.

Visst ni förresten att den ansedda amerikanska tidningen NewsWeek 1975 hade en artikel om den alarmerande globala nedkylningen. Forskarna var då, för bara 30 år sedan, eniga om att en ny istid var i antågande och att vi faktiskt borde fundera på att smäta polarisarna för att hjälpa jorden att få upp värmen. Det svänger snabbt i miljödebatten om man betänker att vår planet funnits i ett par miljarder år…

Dr.Bike

Guest
Det där blir bra....

Jag har själkv filat ett tag på ytterligare ett svar till den där mannen maa hans inlaga på en av mina tidigare insändare...

Kör på Sandis

Lite pajvarning är det, men det är samtidigt rätt av dig att jämföra saker så att de får ett perspektiv.
Själv försökte jag få mannen att nappa på orenade fritidsgrejer som gräsklippare och båtmotorer ja även tä'ndvätska, och tänder man 100 utegrillar i Enköping så förorenar detta MER än ett helt tävlingslopp i vilken motorsport somhelst.
DET ger oxå perspektiv.

Perspektiv är bra, så kör!

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
sandstream skrev:
2659861 Vad tror ni om det här som svar?

Svar till Lars Lindegren (mp) 14 december 2006:

Bäste Lars, det är kul att du, efter min insändare, insett att motorsporten kontinuerligt jobbar för att vara så miljövänlig som möjligt. Tyvärr så fortsätter du med att utmåla motorsporten som en stor miljöbov, vilket är helt fel, samt anklaga mig för att vara ointresserad av vilka konsekvenser den får på tex ozonlagret. Inget kunde vara mer fel då jag, precis som de flesta andra här på jorden, vill ha en så bra miljö som möjligt.

Till skillnad från dig verkar jag dock kunna se den lite större bilden och inse att miljön är global och det krävs krafttag från de största industriländerna med USA i spetsen för att kunna ändra något. De måste minska sina utsläpp radikalt oavsett om det är en global miljökatastrof i antågande eller inte och det tror jag både du och jag är överens om. Att då prata om en motorbana utanför Enköping som en faktor i den globala miljön blir snarast löjeväckande.

Inte ens den störste motorsportsvännen kan påstå att en motorbana skulle vara positiv för miljön, precis som det inte finns någon sport i Sverige som medför något positivt för miljön. Som andra insändare redan poängterat är motorsportens del i det totala utsläppet på gränsen till försumbart om man jämför med sporter som tex fotboll, ishockey, ridsport, innebandy osv. Listan kan göras hur lång som helst och beror på att dessa sporter har så ofantligt många fler utövare som måste förflyttas mellan olika anläggningar och Lars, det sker med bilar och bussar som tillsammans är en mycket mycket större miljöbov än vad Sveriges sammanlagda motorbanor ens kommer i närheten av.

Att Lars och hans partivänner inte vågar ge sig på någon av sporterna ovan är inte så konstigt, det skulle vara politiskt självmord. Då är det betydligt lättare att kämpa med näbbar och klor mot ett litet projekt, med liten miljöpåverkan, istället för att fundera lite mer på vad som verkligen bidrar till föroreningar.

Visst ni förresten att den ansedda amerikanska tidningen NewsWeek 1975 hade en artikel om den alarmerande globala nedkylningen. Forskarna var då, för bara 30 år sedan, eniga om att en ny istid var i antågande och att vi faktiskt borde fundera på att smäta polarisarna för att hjälpa jorden att få upp värmen. Det svänger snabbt i miljödebatten om man betänker att vår planet funnits i ett par miljarder år…

..det där tror jag var det bästa du skrivit här på SH.....

CH

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2005
Hoj
Ducati 749
Den var ju helt klockren. Tror att det är helt rätt argument att bemöta motorbanemotståndarna med.:tummenupp

sandstream

Guest
Nu är den postad till EP så får vi se om och när den kommer in :)

DrT skrev:
2659918 ..det där tror jag var det bästa du skrivit här på SH.....
Med tanke på hur mycket tänkvärt jag skriver här på SH så var det inget dåligt betyg :D

Last edited:

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
sandstream skrev:
2659931 Nu är den postad till EP så får vi se om och när den kommer in :)

Med tanke på hur mycket tänkvärt jag skriver här på SH så var det inget dåligt betyg :D

Välskriven insändare,men att argumentera med en miljöpartist som ser jordens undergång i en motorbana i enköping blir nog inte så lätt.

sandstream

Guest
P@trik skrev:
2659999 Välskriven insändare,men att argumentera med en miljöpartist som ser jordens undergång i en motorbana i enköping blir nog inte så lätt.
Chansen att vinna en sån kamp är nog lika stor som att Biaggi kör MotoGP igen :D

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Thundercat
Lars Lindegren skriver att energibristen är ett faktum. :D

Varenda person som klarat sig igenom NO-lektionerna på grundskolan vet att energi inte kan försvinna, den omvandlas bara till andra former.

Det blir lite jobbigt att argumentera för en energibrist då. :rolleyes:

Han hänvisar dessutom till att "alla ledande forskare" är överens i frågan.
Be honom tala om exakt vilka dessa ledande forskare är, och varför de forskare som inte håller med inte är att betrakta som ledande.
För han skriver ju i insänderan om forskare som inte håller med.
Vem är Lars att bedöma olika forskares kvalitet?

En annan tanke jag spontant kom på är att ge honom ett räkneexempel på hur mycket en förare som gått eco-drivingkurs sänker sin förbrukning i genomsnitt. Ta den siffrarn gånger det antal förare som hinner utbildas vid anläggningen under ett år och multiplicera det med deras genomsnittliga körsträcka per år. Då får man fram med hur mycket anläggningen kan minska utsläppen och sedan jämför man med hur mycket utsläppen skulle öka genom tränings- och tävlingsverksamheten på banan.

Sedan ska inte VMP förespråkarna bli förvånade när Lars inom kort framtid kommer att argumentera för andra miljöområden. Motorbanan kommer förstås utrota den blå-grön prickiga skalbaggen och den trebenta hackspetten som idag trivs bra i skogen där banan planeras att byggas och inte minst bullret som kommer bli öronbedövande.

Utöver det ska man minnas att det inte bara är koldioxidutsläppen inom motorsporten som är skadliga för miljön.

Vad kör förresten Lindegren själv runt i för bil?

Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Jag finner det märkligt att han inte gillar "det sockrade" erbjudandet om eco-driving.

Det är även så att motorsporten i många fall är ledande och snabbare i sin utveckling än vanlig trafik. Högst troligt att miljöbränslen införs snabbare inom motorsporten då de inte behöver ta hänsyn till faktorer som t.ex. existerande brancher (med deras lobbyister) och infrastruktur problem. Det är bara för Sköld&Co att sätta ned foten inför en säsong så har vi Veidec Trophy körandes på E100 och däck befriade för HA-oljor som exempel. Det skulle inte regeringen klara av.

Det får dessutom upp intresset bland publiken. Motorsport har större inverkan på den motorintresserade delen av befolkningen än vad miljöpartiet någonsin kommer att ha. Ok, RR är kanske inte så stort men motorsporten i helhet.

Lindegren förespråkar ändrad livstil utan att relatera till vilka åtgärder som ger mest effekt. Har han utrett vad netto-effekten av att hindra en liten motorbana i Enköping skulle göra relaterat till det stora globala miljöhotet? Om det medför eco-driving, miljöbränslen och att "motordårar" mer begränsar sina adrenalin-kickar till bana så kanske det snarare är en miljövinst?

Dessutom miljövinsten när sandstream får närmare till bana :D

Lindegren borde ägna sin egen energi för att göra verkliga miljövinster istället för att populistiskt angripa motorsporten. Att blanda in det globala miljöhotet i Enköpings politik är nästan löjligt. mp har bidragit i en politik där produktionen har flyttats österut, och med det även vår möjlighet att påverka produktionsmetoderna. Det är inte några större miljökrav i något produktionsled i t.ex. Kina vilket gäller hela kedjan, allt från elproduktion, råvarorna, produktionen och transporterna hit igen. Med tanke på den ökande bilismen i just Kina, hur mycket skulle vara vunnet om vi kunde hjälpa dem bygga upp en infrastruktur för miljövändliga bränslen - de måste inte bygga in sig i samma hörn som vi gjort.
Den konstruktive lokale miljökämpen ser till hur man kan få införandet av en ny motorbana och miljöarbeten att samverka.

Last edited:

sandstream

Guest
FireSalle skrev:
Det är bara för Sköld&Co att sätta ned foten inför en säsong så har vi Veidec Trophy körandes på E100 och däck befriade för HA-oljor som exempel.
Skölden är inte med längre ;)

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
sandstream skrev:
2660647 Skölden är inte med längre ;)
Doh! :huvet Ok, sorry men ändå. Sett till det globala miljöproblemet är det typ som att atombomba en fluga att ge sig på lilla Enköping.

Enbart sett till bränsleförbrukningen, en vanlig bil går väl ca 1500 mil per år (standard i mitt försäkringspapper iaf.). Hur långt går en banbil? Om man sedan multiplicerar med storleken på respektive vagnpark...

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
FireSalle skrev:
..
Enbart sett till bränsleförbrukningen, en vanlig bil går väl ca 1500 mil per år (standard i mitt försäkringspapper iaf.). Hur långt går en banbil? Om man sedan multiplicerar med storleken på respektive vagnpark...

Det finns så mycket mer än just bara drivmedlen som går åt. Hur ofta tror du man byter tex däck på en racerbil mot en bil som går på landsvägen? Dom ska också tillverkas, transporteras, användas och sen tas hand om när dom gjort sitt. Alltting byts ut rätt mycket oftare inom racing.

Idag finns det redan ganska många som använder alkylat eller alkylatbaserade bränslen, som tex AG och Aspen, innom racingen. Det har man hittils missat i denna tråden.

Sen att jämföra en liten nersmutsare med en stor rättfärdigar inte något för den lille. Det är bara ett sätt att försöka skicka iväg ansvaret till nån annan då.

Racingen har en miljöpolicy som man måste följa för att få arrangera osv. Är bättre att ta fram att vi SJÄLVA tar vårat ansvar så mycket vi kan och är möjligt.

Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Axxexs skrev:
2661130 Sen att jämföra en liten nersmutsare med en stor rättfärdigar inte något för den lille. Det är bara ett sätt att försöka skicka iväg ansvaret till nån annan då.

Racingen har en miljöpolicy som man måste följa för att få arrangera osv. Är bättre att ta fram att vi SJÄLVA tar vårat ansvar så mycket vi kan och är möjligt.
Precis! Att "bevisa" i hundratals insändare o mail att flyg o sjöfart o annan trafik "smutsar" ner mer/år än en tilltänkt motorbana är såklart fel väg att gå. Att arbeta med att ta fram all fakta o vad Staden o byggden skulle vinna på en motorbana biter så mkt mer på kommunpolitiker o kommuntjänstemän samt reella argument med allt positivt arenan i form av ungdomsverksamhet till stora publika VM tävlingar osv osv kommer att föra med sig, o därigenom skapa o möjliggöra en dialog med beslutsfattarna o tjänstemännen som inte är angripande på andra näringar o andra människors arbeten, utan just saklig o icke fientlig :)

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Axxexs skrev:
Sen att jämföra en liten nersmutsare med en stor rättfärdigar inte något för den lille. Det är bara ett sätt att försöka skicka iväg ansvaret till nån annan då.

Axxexs, du är en klippa.

Ni andra, ta till er.

Edit: ni stockholmare och annat löskefolk får förresten skylla er själva. Det är ingen som tvingat er att bosätta er i södra Lappland. I civilisationen, i Skåne, där alla kloka människor bor, händer detta: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=142566 :yoparty

Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Axxexs skrev:
2661130 Det finns så mycket mer än just bara drivmedlen som går åt. Hur ofta tror du man byter tex däck på en racerbil mot en bil som går på landsvägen? Dom ska också tillverkas, transporteras, användas och sen tas hand om när dom gjort sitt. Alltting byts ut rätt mycket oftare inom racing..
Jo, jag vet och skrev det indirekt.
Axxexs skrev:
2661130
Idag finns det redan ganska många som använder alkylat eller alkylatbaserade bränslen, som tex AG och Aspen, innom racingen. Det har man hittils missat i denna tråden..
Men det är ju positivt.
Axxexs skrev:
2661130
Skrev detta också indirekt. Det är skräck-profetian i Lindegrens insändare som relaterar Enköpings-projektet till det globala.
Den lille som du skriver kan bara påverka sin egen konsumtion av sina resurser. Ser inget fel i att man väljer att förlägga det på banracing istället för t.ex. charter-resa.
Axxexs skrev:
2661130
Och det är det jag menar när jag skrev att saker verkar hända snabbare inom racing-världen och det har även större möjligheter till det.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Bingo skrev:
2661205 Axxexs, du är en klippa.

Ni andra, ta till er.

Edit: ni stockholmare och annat löskefolk får förresten skylla er själva. Det är ingen som tvingat er att bosätta er i södra Lappland. I civilisationen, i Skåne, där alla kloka människor bor, händer detta: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=142566 :yoparty

Ni där nere i skånska myllan kanske skulle försöka hjälpa oss här uppe istället för att stjälpa oss med syrliga floskler, för när väl kulturkoftorna och miljötalibanerna fått Viking Motor Park i graven här uppe så kommer de knappast försvinna till skogs. Dessa domedagsprofeter kan tyvärr får era små go-cart banor att klappa igen snabbare än svartsoppa kallnar om ingen stoppar deras mediala övertag.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Hårding skrev:
2661414 Ni där nere i skånska myllan kanske skulle försöka hjälpa oss här uppe istället för att stjälpa oss med syrliga floskler, för när väl kulturkoftorna och miljötalibanerna...
Jag vet inte hur det är med alla andra skåningar, men jag hjälper inte folk som uttrycker sig på det sättet. Jag har väldigt lite gemensamt med såna människor - de skrämmer mig.

Jag har inget otalt med vare sig miljörörelsen eller "kulturetablisemanget" (hur nu de halkade in här...). Jag tycker tvärtom att miljörörelsen, i bred mening, är mycket viktig och är någonting jag helhjärtat symaptiserar med. Det känns kanske roligt att skriva så där och det är kanske viktigt för känslan av grupptillhörighet men jargongen ger dig inga nya vänner, utanför de egna inkrökta leden. Skippa den arroganta bullshiten så går allt lättare.

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Dr.Bike skrev:
2661444 Och detta är då en trevlig kommentar tycker du?
Ok, om du nu inte är ute efter att tjafsa, vilken del är det du vill ha närmare förklarad?

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO