Viking Motor Park nyheter

sandstream

Guest
Bingo skrev:
2655224 :rofl
Stadsbor alltså... Man köper inte mat till hästen på Konsum i centrum. Deras mat växer runt omkring dem, på nära håll. Ivf där jag bor och här har alla utom jag en hästgård.
Hörru du din bondläpp :mad: :D

I det stall där min dotter rider kommer det stora balar med hö (eller vad de där stråna som de glufsar i sig heter) med lastbil samt en jäkla massa spån som de ska ha i sina boxar.

En helt annan sak, vad tror ni om att kontakta tex Jan-Erik Berggren, Expressens motorjournalist och kolla om han kan skriva något om banan?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Titania skrev:
2655066 De facto så är beslutet för eller mot en motorbana ett politiskt beslut och tas i fullmäktige nästa år.

Skogspromenad med politiker. http://sr.se/uppland/nyheter/artikel.asp?artikel=742689

Avgörande är om den lokala miljökonsekvensutredningen är tillfredsställande och att "rätt" block leder Enköping. Dvs de globala miljöargument som förs fram i debatten tror jag inte kommer att vara avgörande utan man ser till närmiljön och kommunens bästa.

Skickar in texten i tråden

06:47 | måndag 28 november 2005
Skogsvandring inför motorbanebeslut
Politikerna som ska fatta beslut om motorbanan ”Viking Motor Park” ska bli av eller inte utanför Enköping var i helgen ute och promenerade i skogen där arenan planeras. I mitten av december kommer fullmäktige att ta beslut om underlaget till en detaljplan.

Margareta Rinman (m) en av skogsvandrarna
- Jag tycker att det kan vara en motorbana om miljökonsekvnesbeskrivningen håller. Än så länge är jag för det. Det skapar ju arbetstillfällen i kommunen. Det kommer ju stora företag hit som vill nyttja den här banan och lägger Enköping på kartan. Vi behöver företagare hit, säger Margareta Rinman, moderat kommunalråd i Enköping.

- Mitt intryck är att det här är ju en skog vilken som helst, som vi har många av i Enköpings kommun, sa Centerpartisten Åke Hedén, ordförande i kommunstyrelsen, under skogspromenaden.

- Om man klarar den här miljöprövningen som ska göras så är jag positiv, säger han.

På 145 hektar ska motorparken byggas upp, med tre olika banor, enligt Bo Fallbrink, som är en av dem som står bakom Viking Motor Park. Enligt honom har ett 10-tal företag hört av sig och vill etablera sig i anslutning till banan.

Men alla politiker är inte övertygade efter skogspromenaden. Sven-Åke Haglund sitter i fullmäktige för socialdemokraterna:

- Vi har definitivt inte pratat klart om mijöfrågorna. Det finns mycket kvar att säga. Det är mycket kunskap som måste upp på bordet i begripligt skick för Enköpingsborna.

15 politiker av 100 tog chansen att se skogen där motorbanan planeras. Nästa år kommer en miljökonsekvensutredning göras och först därefter tas något avgörande beslut.

Kan man börja bygga 2008 kommer motorbanan att stå klar 2015. Men både organisationer och grannar är emot planerna.

Lennart Sollenberg kommer kunna se anläggningen från sitt hus. Han har gått i den här skogen i 70 år:

- Jag hoppas att jag slipper uppleva det här naturligtvis. att se ett enda stort kalhygge där det normalt växer skog och finns djur, det är stor naturförstörelse, säger han.

De som bor i närheten är oroliga för att deras vatten ska bli sämre, luften förorenas och att de kommer störas av buller från banan.

De som protesterar har bildat en förening, som nu hoppas att miljökonsekvensbeskrivningen ska sätta stopp för planerna.

Lennart Lidman är föreningens ordförande:

- Vi kommer att kämpa ändå upp till EU om det behövs.

Kontakta reportern:

Ann-Charlotte.Carlsson@sr.se

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Fyfan vad det skulle vara roligt med en motorbana i närheten av Uppsala!
Käns så trisst att åka över 20 till närmsta bana!
./

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Tyvärr tror nog större delen av allmänheten att en motorbana är som att ha raggarnas "Powermeet" varje helg under sommarhalvåret.:arsele :fyllisar

Vi måste visa dem att det bedrivs rolig och nyttig verksamhet i form av sport och utbildning för gammal som ung.

CH

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2005
Hoj
Ducati 749
...klar 2015. Fan va tragiskt, så länge som dom hållit på så har man ju närt drömmar om att den skulle vara klar "när som helst". Minst 8år till om allt går enligt plan och det lär det ju inte göra utan det skall förstås överklagas hit och dit först.:huvet :huvet

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
2015, då kör vi alla på etanol. Efter avslutad körning så klart :dricka , hojarna går på vätgas (utan oljeinblandning) - så miljöargumenten emot går bort. Trist att det ska ta sådan tid bara.

Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
8 jävla år! Bahrain´s bana vart klar på kortare tid och FIA godkänd!

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
det är lättare om man har stora ökenområden och diktatur,
personligen föredrar jag skogigt och demokratiskt :tungan

edit: Bahrain är ifs ganska demokratiskt jmf med grannländerna

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
gthyni skrev:
2655401 det är lättare om man har stora ökenområden och diktatur,
personligen föredrar jag skogigt och demokratiskt :tungan
Självklart, men inte när det gäller ny bana - då får kommunen gärna lösa ut mig och så kan jag prommenera i en annan skog :)

sandstream

Guest
- Mitt intryck är att det här är ju en skog vilken som helst, som vi har många av i Enköpings kommun, sa Centerpartisten Åke Hedén, ordförande i kommunstyrelsen, under skogspromenaden.
Härlig kommentar :D

Bara hoppas att de bygger den vanliga banan först och ovalen sist (varför de nu ska ha en sån?), då borde vi kunna börja åka före 2015, kanske redan 2010 :)

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
wdac skrev:
2655394 8 jävla år! Bahrain´s bana vart klar på kortare tid och FIA godkänd!

Svensk papperskyffling mellan olika remissinstanser är väl härlig. Lägg sedan till tiden då Enköpings ivriga bakåtsträvare i miljöpartiet skall dra detta i någon trög EU-instans, kanske man får åka och se på RR med el-mopeder år 2040 eller nåt liknande.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
det var bättre på Stalins tid då tog man stora beslut utan att blinka och sket om några fåntrattar hade avvikande mening.:)

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
sandstream skrev:
2655409 Härlig kommentar :D

Bara hoppas att de bygger den vanliga banan först och ovalen sist (varför de nu ska ha en sån?), då borde vi kunna börja åka före 2015, kanske redan 2010 :)
2010, tja köp dig en sådan här så kan du och Lennart avnjuta skogen tillsammans...
yamaha_tw200_800.jpg

gthyni skrev:
2655415 det var bättre på Stalins tid då tog man stora beslut utan att blinka och sket om några fåntrattar hade avvikande mening.:)
Nu hade ju inte Stalin på sin tid så stort inflytande i Sverige som man kanske kan tro ;)
Det finns så klart alltid avvikande meningar - väldigt många resonerar som så att 'gärna nya vägar, nya kontorsbyggnader, fabriker, motorbanor men inte just här'. Att ta hänsyn till alla och komma fram till bästa lösningen borde inte ta 8 år.

Last edited:

sandstream

Guest
gthyni skrev:
2655415 det var bättre på Stalins tid då tog man stora beslut utan att blinka och sket om några fåntrattar hade avvikande mening.:)
En motorsportintresserad diktator i Sverige vore inte hel felt.
Någon som har lust att hjälpa till med en statskupp så lovar jag att ni ska få en egen bana i varje by :D

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
sandstream skrev:
2655449 En motorsportintresserad diktator i Sverige vore inte hel felt.
Någon som har lust att hjälpa till med en statskupp så lovar jag att ni ska få en egen bana i varje by :D

du kanske ska ändra nick till Sand-Stalin då? :D

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Bingo skrev:
2655224 :rofl
Stadsbor alltså... Man köper inte mat till hästen på Konsum i centrum. Deras mat växer runt omkring dem, på nära håll. Ivf där jag bor och här har alla utom jag en hästgård.

Hästen klarar ju sig inte på gräset som växer där den står. Då måste den ha tillgång till en halv prärie (ja, en kvarts i a f). Krakarna utfodras ju med suddendäringa kraftfoder i flytande-, fast- och intermettent form som inte bara har krävt transport utan även en energislukande jordbruksapparat med diverse kemiska tillsatser till vattendragen genom processen från gröda till halvfabrikat för att sedan beredas i en ännu mer energislukande foderindustri.
Utöver alla transporter av kraken, krakens kopulationspartners och dess kost så tillkommer diverse exklusiva besök i lantis-jeep (ingen klen stadsjeep, utan en riktigt törstig jeep med stel bakaxel och 5.2l V8) såsom veterinärbesök, spekulantbesök, löst hästägarbesök och annat förståsigpåbesök etc etc etc

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
sandstream skrev:
2655449 En motorsportintresserad diktator i Sverige vore inte hel felt.

Jag e på!

Om inte annat så får man ju fin fint käk och fritt boende ett bra tag framöver!:tummenupp

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO