06:47 | måndag 28 november 2005
Skogsvandring inför motorbanebeslut
Politikerna som ska fatta beslut om motorbanan ”Viking Motor Park” ska bli av eller inte utanför Enköping var i helgen ute och promenerade i skogen där arenan planeras. I mitten av december kommer fullmäktige att ta beslut om underlaget till en detaljplan.
Margareta Rinman (m) en av skogsvandrarna
- Jag tycker att det kan vara en motorbana om miljökonsekvnesbeskrivningen håller. Än så länge är jag för det. Det skapar ju arbetstillfällen i kommunen. Det kommer ju stora företag hit som vill nyttja den här banan och lägger Enköping på kartan. Vi behöver företagare hit, säger Margareta Rinman, moderat kommunalråd i Enköping.
- Mitt intryck är att det här är ju en skog vilken som helst, som vi har många av i Enköpings kommun, sa Centerpartisten Åke Hedén, ordförande i kommunstyrelsen, under skogspromenaden.
- Om man klarar den här miljöprövningen som ska göras så är jag positiv, säger han.
På 145 hektar ska motorparken byggas upp, med tre olika banor, enligt Bo Fallbrink, som är en av dem som står bakom Viking Motor Park. Enligt honom har ett 10-tal företag hört av sig och vill etablera sig i anslutning till banan.
Men alla politiker är inte övertygade efter skogspromenaden. Sven-Åke Haglund sitter i fullmäktige för socialdemokraterna:
- Vi har definitivt inte pratat klart om mijöfrågorna. Det finns mycket kvar att säga. Det är mycket kunskap som måste upp på bordet i begripligt skick för Enköpingsborna.
15 politiker av 100 tog chansen att se skogen där motorbanan planeras. Nästa år kommer en miljökonsekvensutredning göras och först därefter tas något avgörande beslut.
Kan man börja bygga 2008 kommer motorbanan att stå klar 2015. Men både organisationer och grannar är emot planerna.
Lennart Sollenberg kommer kunna se anläggningen från sitt hus. Han har gått i den här skogen i 70 år:
- Jag hoppas att jag slipper uppleva det här naturligtvis. att se ett enda stort kalhygge där det normalt växer skog och finns djur, det är stor naturförstörelse, säger han.
De som bor i närheten är oroliga för att deras vatten ska bli sämre, luften förorenas och att de kommer störas av buller från banan.
De som protesterar har bildat en förening, som nu hoppas att miljökonsekvensbeskrivningen ska sätta stopp för planerna.
Lennart Lidman är föreningens ordförande:
- Vi kommer att kämpa ändå upp till EU om det behövs.
Kontakta reportern:
Ann-Charlotte.Carlsson@sr.se