Viking Motor Park nyheter

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Är det med till större delen offentliga medel som ovalen skall byggas :va? Lars Lindegren får det att låta så.

sandstream

Guest
flugan skrev:
2650250 Är det med till större delen offentliga medel som ovalen skall byggas :va? Lars Lindegren får det att låta så.
Det är inte den uppfattning jag har fått. VMP ska ordna egna finansiärer.

Angående den senaste insändaren så har man ju lust att bara förklara för Lars att motorbanan inte ens är en liten droppe kiss i Atlanten och att han borde lägga sin tid på att jobba mot riktiga miljöförstörare.
Personligen tror jag han stör sig mest på att banan ska hamna i hans kommun.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
sandstream skrev:
2650321
Angående den senaste insändaren så har man ju lust att bara förklara för Lars att motorbanan inte ens är en liten droppe kiss i Atlanten och att han borde lägga sin tid på att jobba mot riktiga miljöförstörare.
Personligen tror jag han stör sig mest på att banan ska hamna i hans kommun.

Personligen tror jag Lars stör sig på att andra kommer ha roligt medans han går runt i foträta skor och komposterar.
Sen kan man ju tänka sig det att man tror att besökarna till evenemangen kommer bestå av den klassiska raggaren med en burk öl i handen som skrålandes åker runt på stan.

Men han har ju klart sänkt sin nivå på diskutionen...

Mera fakta till Lars...:tummenupp

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
flugan skrev:
2650250 Är det med till större delen offentliga medel som ovalen skall byggas :va? Lars Lindegren får det att låta så.

Vad jag har förstått av det jag läst så kommer komunen inte lägga ut ett öre på banan. Tillfarter och allt sånt skulle banan själva få stå för. Dom är just nu till en majoritet positiva till banan men tänker inte göra något för att underlätta för att den blir av känns det som. Sen när den väl blir byggd kommer dom skryta om hur många jobb det blir i komunen och hur hårt dom jobbat osv :huvet

För dom som motarbetar banan så ser dom bara förstörelse och kostnader. Folket som kommer och tittar på tävlingar sliter på komunens asfalt. Usch och få. Skadar sig någon blir lasarettet i Enköping belastat.

Last edited:

sandstream

Guest
WestW skrev:
För dom som motarbetar banan så ser dom bara förstörelse och kostnader. Folket som kommer och tittar på tävlingar sliter på komunens asfalt. Usch och få. Skadar sig någon blir lasarettet i Enköping belastat.
Spelar nog ingen roll hur många och bra insändare som skrivs om hur bra det kan bli med en bana, en del kommer alltid att vara emot.

Att det blir lite fler jobb, att Enköping blir mer känt, att det kanske kommer nya företag, att hotellen och restaurangerna får fler besökare osv är bara svammel från öldrickande raggare :rolleyes:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
De där med slitage på kommunen kan jag förstå. I Norrtälje där jag bor så kommer det ca 200K sommargäster på sommarn *så klart* och de blir smockfullt och de slits på de ena än de andra. MEN, vore de inte för sommargästerna skulle norrtäljes företagare nog inte över leva, stor del av inkomsten är under sommar månaderna och december. så även om de sliter på vår kommun så överlever vi tackvare dem...

folk i Enköping borde tänkte efter och inte blankt vara motståndare.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Dom börjar ta över.
Kom med ett bemötande nu.

061211ph3.jpg

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tror det finns ett miljöforum någonstans där dom har en liknande debatt som vi har.
Där även dom smider planer på vilka insändare som skall skickas in.

Det gäller bara hitta det forumet...

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Thundercat
WestW skrev:
2654915 Dom börjar ta över.
Kom med ett bemötande nu.

Inte så mycket att bemöta i Lisa Ahnlunds text.

Hon skriver en massa floskler om det ena och det andra. Hänvisar till "de flesta forskare", hyllar en tv-serie som har blivit ganska hårt kritiserad och klagar på "näringslivets toppar".

Klassisk Vänster- och Miljöpartipropaganda.
Jag tror att VMP förespråkarna vinner på att inte försöka argumentera med motståndarna utan det är bättre att se till att föra fram sina egna Bra argument och bara bemöta de värsta påhoppen från vänsterkanten.

Själv tycker jag bara att det skulle vara ruskigt skoj med en Bana i Enköping. :tummenupp

sandstream

Guest
Swedecat skrev:
Jag tror att VMP förespråkarna vinner på att inte försöka argumentera med motståndarna utan det är bättre att se till att föra fram sina egna Bra argument och bara bemöta de värsta påhoppen från vänsterkanten.
Det tror jag också efter att ha läst de senaste insändarna.
Att säga att det inte är något problem med miljön osv är nog bara som att skjuta sig själv i foten.

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Thundercat
sandstream skrev:
2654981
Att säga att det inte är något problem med miljön osv är nog bara som att skjuta sig själv i foten.

Däremot bör man hela tiden nämna att det finns en trend inom motorsporten som pekar mot en större användning av miljövänligare drivmedel och att det arbetas (hårt) för att minimera motorsportens miljöskadliga effekter.

Naturligtvis under förutsättning att det finns en sådan trend, för ljuga ska man inte göra i debatten.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
sandstream skrev:
2654981 Det tror jag också efter att ha läst de senaste insändarna.

precis, Sandstream,
det är opinionen som ska vinnas inte käbblet med motståndarna.

Swedecat skrev:
Klassisk Vänster- och Miljöpartipropaganda.

att göra det till partipolitik är väl ganska korkat.. det var en folkpartist som var först ut och skulle stoppa banan.

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Thundercat
gthyni skrev:
2655028
att göra det till partipolitik är väl ganska korkat.. det var en folkpartist som var först ut och skulle stoppa banan.

Jag kommenterade bara den senaste insändaren, som jag anser vara ett typiskt exempel just sådan propaganda. Ska jag vara självkritisk skulle jag nog ha bytt ut ordet propaganda mot retorik.

Tråden är lång så jag undrar:
Var ligger bollen just nu i avgörandet om denna motorbanans vara eller inte vara?

Titania

Sidekick
Gick med
28 Jun 2006
Hoj
Lilla Råttan
gthyni skrev:
2655028 precis, Sandstream,
det är opinionen som ska vinnas inte käbblet med motståndarna.

De facto så är beslutet för eller mot en motorbana ett politiskt beslut och tas i fullmäktige nästa år.

Skogspromenad med politiker. http://sr.se/uppland/nyheter/artikel.asp?artikel=742689

Avgörande är om den lokala miljökonsekvensutredningen är tillfredsställande och att "rätt" block leder Enköping. Dvs de globala miljöargument som förs fram i debatten tror jag inte kommer att vara avgörande utan man ser till närmiljön och kommunens bästa.

sandstream

Guest
Titania skrev:
Dvs de globala miljöargument som förs fram i debatten tror jag inte kommer att vara avgörande utan man ser till närmiljön och kommunens bästa.
Det får vi verkligen hoppas och något att tänka på för alla motorintresserade i Enköping som funderar på att rösta rött eller grönt nästa gång.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Titania skrev:
2655082 Gawd!

I MP's övergripande mål för ett attraktivt Enköping står bl.a.

"- Att försöka stoppa motorbanan i Bårskärsskogen till förmån för hästsporten"

http://mp.se/templates/Mct_78.aspx?avdnr=11110&number=88627

(tur att det inte står hästtransport)

Mindre konsistent argumenterade från MP m a p tidigare insändare där det mest moraliska är att alltid minimera 'avtrycket' i naturen och miljön.
Så länge inte hästen går enbart för egen maskin till de olika evenamangen och lever av det som växer upp av egen kraft ur marken (utan ytterliggare konstgödning, maskinell bearbetning eller besprutning) den står på så borde väl det mest moraliska enligt de själva vara att låta skogen stå.

sandstream

Guest
Titania skrev:
2655082 Gawd!
I MP's övergripande mål för ett attraktivt Enköping står bl.a.
"- Att försöka stoppa motorbanan i Bårskärsskogen till förmån för hästsporten"
Det skulle man ju kunna skriva om men det blir nog helt fel för då angriper vi MP och kommer bort från sakfrågan.

Jag har själv en dotter som rider och har inget emot hästsporten som sådan men att den skulle vara speciellt miljövänligt tror jag inte.
Bara transporterna av hästarna måste orsaka rätt rejäla utsläpp, all mat de äter ska transporteras, ungar ska skjutsas till och från stallet osv osv.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
sandstream skrev:
[jag] har inget emot hästsporten som sådan men att den skulle vara speciellt miljövänligt tror jag inte.

...all mat de äter ska transporteras...
:rofl

Stadsbor alltså... Man köper inte mat till hästen på Konsum i centrum. Deras mat växer runt omkring dem, på nära håll. Ivf där jag bor och här har alla utom jag en hästgård.

Annars har du helt rätt i att när det gäller miljöfrågorna så är det bara att hålla med huvudfårans åsikt - dvs att vi måste vara rädda om miljön. Allt anant är ren idioti och politiskt självmord. Vill man ha en bana får man acceptera spelreglerna. Man kan inte utbilda den breda allmänheten mot alla deras etablerade "sanningar". Man gillar läget helt enkelt. "Miljön" är en viktig fråga för folk i gemen.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO