Viking Motor Park nyheter

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
nazurro skrev:
2642444 Trots detta önskemål från Viking Motorparks sida har 2st bemötande insändare precis skrivits. Varför om man får fråga?
Citat av meningen efter:
"Det står var och en fritt att skicka in insändare och glädjande nog för oss
har många försvarat oss i städade inlägg"

Kanske därför?

Det de tror kan slå tillbaka, är att uppmana folk att skriva insändare. Så tolkar jag det i alla fall.

sandstream

Guest
HansJ skrev:
Det de tror kan slå tillbaka, är att uppmana folk att skriva insändare. Så tolkar jag det i alla fall.
Så tolkar jag det också, därav att jag skrev min insändare.
Detta är ett så pass stort projekt att det kommer att diskuteras massor de kommande åren och att då enbart låta en sida göra sig hörd kan bara "motståndarna" vinna på.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
HansJ skrev:
2642454 Citat av meningen efter:
"Det står var och en fritt att skicka in insändare och glädjande nog för oss
har många försvarat oss i städade inlägg"

Kanske därför?

Jaså är det så ni har tolkat det...

Jag har lite svårt att få det till det, men visst då förstår jag hur ni resonerar. Jag tolkar det som att de menar att de inte är behjälpta av, snarare stjälpta av, bemötande insändare, men att de ändå vill tacka för engagemanget för deras sak som en insändare ändå visar på.

Men jag tycker det är bra att ni engagerar er, jag vill inte klanka ner på ert fina initiativ. Jag tyckte också det var lite luddigt att först önska att man inte skriver bemötande insändare och sedan tacka dem som gör det :)

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
nazurro skrev:
2642475 Jaså är det så ni har tolkat det...

Jag har lite svårt att få det till det, men visst då förstår jag hur ni resonerar. Jag tolkar det som att de menar att de inte är behjälpta av, snarare stjälpta av, bemötande insändare, men att de ändå vill tacka för engagemanget för deras sak som en insändare ändå visar på.

Men jag tycker det är bra att ni engagerar er, jag vill inte klanka ner på ert fina initiativ. Jag tyckte också det var lite luddigt att först önska att man inte skriver bemötande insändare och sedan tacka dem som gör det :)
de är sånt där kodat KGB text, så för att allmänheten ska tro att de som bygger står själva i fajten men medans vi motortomtar kämpar för dem utan att allmänheten förstår det. så allmänheten får en positiv bild av banan och tro att de har inget med saken att göra fast igentligen är de.. fast ändå inte... :D

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
wdac skrev:
2642483 de är sånt där kodat KGB text, så för att allmänheten ska tro att de som bygger står själva i fajten men medans vi motortomtar kämpar för dem utan att allmänheten förstår det. så allmänheten får en positiv bild av banan och tro att de har inget med saken att göra fast igentligen är de.. fast ändå inte... :D

Aha jag missade KGB kursen i skolan men nu hajar jag ;)

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Pling plong

061206di7.jpg

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
WestW skrev:
2645787 Pling plong

Ytterliggare en domedagsprofet som förstorar sin egen tro om framtiden till någon sorts sanning, knappast värd att bemöta med annat än tystnad.

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Någon duktig borde formulera en insändare som tar upp lite relevanta jämförelser, tex
hur mycket bensin går det åt på en rejs helg i jämförelse men alla skjutsar till fotbollsträningar och matcher (hemma borta) under en vecka i samma kommun, och kan man tänka sig att lägga ner den verksammheten.

Sen tror jag iofs det är farligt att dribbla för mycket med siffror 16000 liter tror jag för den oinvigde låter som otroligt stora siffror, och därigenom en stor miljöbov.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Cliff Barnes skrev:
2646072 Någon duktig borde formulera en insändare som tar upp lite relevanta jämförelser, tex
hur mycket bensin går det åt på en rejs helg i jämförelse men alla skjutsar till fotbollsträningar och matcher (hemma borta) under en vecka i samma kommun, och kan man tänka sig att lägga ner den verksammheten.

Sen tror jag iofs det är farligt att dribbla för mycket med siffror 16000 liter tror jag för den oinvigde låter som otroligt stora siffror, och därigenom en stor miljöbov.

Jag tror det är farligt att "hoppa på" andra aktiviteter/sporter. Lätt att få fler emot sig.

Som att dra exempel med hur många ton gödning golfbanorna öser ut till ingen nytta. Vips har man golfarna = politiker och folk med stålar och inflytande (i många fall) emot sig. Inte bra

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
WestW skrev:
2646283 Jag tror det är farligt att "hoppa på" andra aktiviteter/sporter. Lätt att få fler emot sig.

Som att dra exempel med hur många ton gödning golfbanorna öser ut till ingen nytta. Vips har man golfarna = politiker och folk med stålar och inflytande (i många fall) emot sig. Inte bra

Hmm där har du en poäng, tänkte mest för nyansera problematiken med utsläpp utan att nämna för mycket om litrar

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Mat Mladin tidigare i våras:
The whole idea of racing in the first place is to develop tomorrow's street bikes for the consumer. Does it matter if the privateers can't afford it? No. The factories spend tens of millions of dollars in a whole host of nations racing. If we do not test the newest technologies on the racetrack, trust me you guys on the street will never see it. The manufacturers are not into selling hundreds of thousands of motorcycles with un-proven technology.

Säkerhetstänkande o miljötänkandet från fabrikerna till gatan går igenom racing o för att utveckla produkter krävs serier/tävlingsmöjligheter på alla nivåer o inovationen nationellt stärks av ökade resurser att utöva sporten. Jag tror oxå att argumentera för sin ide är rätt väg att gå o inte argumentera mot allt annat man e mot..

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Marcus skrev:
2214465 Har svårt att se behovet av en ny oval för svensk bilindustri, vi har redan en på 6,3 km här nere i Götet, se nedan.

Nej, jag tycker också Viking Motorpark bör renodla konceptet, bort med ovalen (som väl ritades in när Kenny Bräck regerade och Cart körde på Lausitzring och Rockingham), och satsa på en ren GP-bana + dragstrip. Borde spara ett antal pengar...
grejen med oval bana är att du kan få in fler betalande i publiken och alla ser var som händer, där av att de är poppis med ovaler i USA.

Att ha en ovalbana tycker jag bara är bra då får vi fler typer av klasser som kör och en bredare publik, Parken vänder sig då till betydlig fler potensiella betalande åskådare.

en ovalbana på 6.4km låter lite väl långt för att man ska bygga läktrare runt banan, den ser fruktansvärst stor ut på bilden, arrangeras det tävlingar på ovalen utanför götet? eller är det test oval vara?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Ovalerna här i europa har ju aldrig fått nån fart. Cart/Indy/nascar tappade en hel del pengar, och hade inte råd med race här i europa som jag.
Och I europa verkar intresset för oval-racing inte vara särskilt stort heller.

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
2648242 Ovalerna här i europa har ju aldrig fått nån fart. Cart/Indy/nascar tappade en hel del pengar, och hade inte råd med race här i europa som jag. Och I europa verkar intresset för oval-racing inte vara särskilt stort heller.
En oval i lilla Sverige känns helt fel, det kommer nog att kosta mer pengar, tid och problem än det någonsin kan ge tillbaka.
När det gäller ovalracing i USA är det ju en nästan 100-årig tradition och den som kollar lite på alla dessa program från USA med videos där folk kraschar ser att de verkar ha en liten oval (asfalt eller grus/jord) i var och varannan liten håla.

Nej, en vettig bana för vanlig banracing och en stripp skulle räcka mer än väl.

RTR

Hjulben
Gick med
26 May 2003
Hoj
ART GSX-R1000
oFFkeFF skrev:
2648242 Ovalerna här i europa har ju aldrig fått nån fart. Cart/Indy/nascar tappade en hel del pengar, och hade inte råd med race här i europa som jag.
Och I europa verkar intresset för oval-racing inte vara särskilt stort heller.

Men jag läste att dom var på väg hit igen, dock inte på ovaler
Var det inte Oshersleben och Assen som skulle besök av Cartbilar.

Sen håller jag med om att vi inte behöver en oval.

Titania

Sidekick
Gick med
28 Jun 2006
Hoj
Lilla Råttan
Aj, nu är pajkastningsnivån nådd.

Jag kom omedelbart att tänka på det här:
"Ge dig aldrig in i en diskussion med en fullkomlig idiot, personen ifråga drar obönhörligen ner dig till sin nivå och vinner på större erfarenhet"

Nu säger jag inte att Lars Lindegren är en idiot för jag har ingen aning om hans intellektuella kapacitet. Men det var vä3 han som började med utsläppsjämförelserna som han nu diskvalificerar.

Det är inte lätt att argumentera med människor som har ett och endast ett mål för ögonen.

Om nu banan inte får de tillstånd som krävs och den senare uppförs i en annan kommun. Har då Lars Lindeberg et al vunnit? Eller?

Marcus

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 2020
wdac skrev:
2648178 grejen med oval bana är att du kan få in fler betalande i publiken och alla ser var som händer, där av att de är poppis med ovaler i USA.

Att ha en ovalbana tycker jag bara är bra då får vi fler typer av klasser som kör och en bredare publik, Parken vänder sig då till betydlig fler potensiella betalande åskådare.

en ovalbana på 6.4km låter lite väl långt för att man ska bygga läktrare runt banan, den ser fruktansvärst stor ut på bilden, arrangeras det tävlingar på ovalen utanför götet? eller är det test oval vara?

Vad jag svarade på var tesen att en ovalbana på Viking Motorpark även skulle kunna nyttjas av svensk bilindustri och därför funka i en kalkyl.
Eftersom Volvo redan har Hällered (som är testovalen på bilden) lär de inte vara intresserade av att hyra in sig på en annan anläggning.

Då tycker jag att det är bättre att minska omfattningen på satsningen för att göra det mer ekonomiskt genomförbart och vänta med ovalbana på anläggningen. Vilka klasser i Sverige/Europa kör ovalracing i nuläget egentligen? Majoriteten av de tävlingar jag sett från Rockingham och EuroSpeedway har körts på innerplan.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO