Viking Motor Park nyheter

Dr.Bike

Guest
Gustav O skrev:
2632515 Problemet är att jag inte har tillräcklig fakta om utsläpp, gränser, nivåer etc etc.

Det kan så vara, men vi kan väl börja nysta?
Sen får väl du moderera bort det som inte går att verifiera.
Vore trevligt att få med dig på tåget, och jag tror att med din hjälp kan det bli nåt väldigt bra!

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Gustav O skrev:
2632475 Nej, men jag tror den insändaren,trots vissa diskutabla svänganden med fakta, får mer nya anhängare än vad "Motvikt-insändaren" får/fick. Av tämligen uppenbara skäl.

Jag tror att ganska många trötta på alla dessa miljöpartister som alltid skall ha sista ordet och den sista insändaren från Lars Lindegren var riktigt sunkigt skriven(de kunde lika gärna lagt till en bild på en sälunge till texten).

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Dr.Bike skrev:
2632518 Det kan så vara, men vi kan väl börja nysta?
Sen får väl du moderera bort det som inte går att verifiera.
Vore trevligt att få med dig på tåget, och jag tror att med din hjälp kan det bli nåt väldigt bra!
Börja med fakta då.
I den senaste insändaren skriver han om tex ljudnivåerna, vad gäller för lastbilar?
Han skriver även att ett enda evenemang på banan skulle genrera mer växthusgaser än vad Enköpings kommun gör på ett år. Hur räknar han där? Med alla tillresta bilar etc etc. Det tycker jag är ett dåligt underbyggt argument men hur ser fakta ut. Hur mycket släpper Enköpins kommun ut på ett år. Hur ska man beräkna utsläppen från bilarna som kör genom Enköping kontra de som kommer dit för ett evenemang på VMP? Antar att han räknat baserat på byggarnas fantasiplaner med massor med folk på läktarna etc etc
Om man skulle titta på VOlvos E85 satsning. Hur skiljer sig utsläppen från bilar som körs enbart på Etanol kontra bensin?

Finns det egentligen hållbara argument för en motorbana ur miljö-synvinkel? Jag har tyvärr svårt att tro det. Vad finns det för andra argument.

Hårding skrev:
2632525 Jag tror att ganska många trötta på alla dessa miljöpartister som alltid skall ha sista ordet och den sista insändaren från Lars Lindegren var riktigt sunkigt skriven(de kunde lika gärna lagt till en bild på en sälunge till texten).
Du får gärna motivera mer varför den är så sunkig. Gärna med väl underbuggda argument. Att stoppa huvudet i sanden och tycka de är som tjatiga morsor ändrar inte det faktum att vi i västvärlden förr eller senare måste ändra hur vi lever, fast det är väl bara miljötomtesnack?

Last edited:

sandstream

Guest
Jag håller på och skriver en insändare som jag lägger ut här i tråden om en stund så får ni tycka till.
Kommer inte att gå i klinch med Lars Lindegren angående hans påstående om miljön eftersom det är svårt att få tag på fakta och han kommer aldrig att presentera några fakta för sina påståenden.
Återkommer strax.

sandstream

Guest
Vad tror ni om det här?

Det är med stor besvikelse jag läser miljöpartisten Lars Lindegrens insändare om Viking Motorpark där han målar upp banan som en stor miljöbov vilket är väldigt långt ifrån sanningen. Att ta enkla poäng hos allmänheten med överdrifter som inte baseras på fakta, tex att en enda tävling på banan tillsammans med besökarna skulle släppa ut lika mycket föroreningar som kommunen gör på 1 år, är något miljöpartiet gärna tar till och när man ber dem att presentera vilka utredningar eller förskningsresultat de baserar detta på får man inga svar. Jag tänker inte ens bemöta de olika påståendena angående miljön som Lars Lindegren gör eftersom det finns lika många forskare som påstår motsatsen till det han skriver och det för bara bort fokus från själva kärnfrågan. Att skriva att engelska motorsportsförbundet gjort en beräkning som kom fram till att all engelsk motorsport tillsammans under 1 år släppte ut lika mycket föroreningar som en jumbojet gör mellan London och New York leder ingen vart.

Det gäller istället se lite längre än vad näsan räcker och att tänka på framtiden. Det kommer trots allt att ta ett par år innan banan är färdig för att köra tävlingar på. Om vi tex tar STCC som är den största racingserien i Sverige kommer Volvo nästa år att ställa upp med två st Volvo S60 som körs på E85. WTCC, den europeiska serien som motsvarar STCC, för samtal med tillverkarna att gå över till etanol som drivmedel. I USA körs redan flera stora motorserier med 100% etanol som drivmedel. Att vi skulle få en annan utveckling i Sverige verkar mycket osannolikt eftersom det mesta inom motorsporten styrs av internationella förbund och det skulle inte förvåna någon som är lite insatt i motorsporten om de flesta serier som körs i Sverige om ett par år enbart använder miljövänliga bränslen.

Om man sedan fortsätter att se på det hela i ett lite större perspektiv så kommer en motorbana i närhetern av Stockholm att betyda massor inte enbart för Enköping utan även för Sverige i förlängningen. Som det ser ut i dag måste en ung talang inom motorsport som körs på större asfaltsbanor åka minst 20 mil enkel resa för att komma till Linköping eller Karlskoga som är de närmsta banorna. Att det är hämande för utvecklingen av dessa talanger råder det ingen tvekan om och vi skulle garanterat kunna få fram flera Kenny Bräck, Rickard Rydell och Ronnie Peterson som i sin tur kan göra reklam för Sverige ute i den stora världen. Den typen av reklam för Enköping och Sverige är obetalbar och kommer att glädja inte enbart tittarna i Sverige utan även näringslivet. Ta bara Björn Borg som exempel, alla som var med på 70- och 80-talet vet vad han gjorde för att sätta Sverige på världskartan.

Grundtanken med den nya banan är inte enbart att bedriva motorsport. Ett besök på sajten www.vikingmotorpark.com visar att man planerar att bedriva förarutbildningar av all dess slag, tex utbildningar som ger säkrare förare och man kan i förlängningen tänka sig att man även kommer att utbilda förare att köra mer miljövänligt. Vidare är tanken att kunna annordna stora utomhusmässor av olika slag som onekligen kommer att vara positivt för Enköpings näringsliv. För att inte tala om alla de nya arbetstillfällen banan kommer att innebära!

Last edited:

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Tycker den var rätt bra den där Sandstream, blir säkert ännu bättre med lite input från folket här. Bra att du tar upp andra saker där i slutet.

Lite lång blev den kanske, risken finns att den kortas ner?

sandstream

Guest
Samme skrev:
2632579 Tycker den var rätt bra den där Sandstream, blir säkert ännu bättre med lite input från folket här. Bra att du tar upp andra saker där i slutet.
Jag tror som sagt att man måste fokusera på andra saker än miljön för att få den stora massan med sig.
Samme skrev:
Lite lång blev den kanske, risken finns att den kortas ner?
Det vet man aldrig.

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Bra skrivet! Inte latt att halla en sa bra samtalston som du visar har nar man vill diskutera det man brinner for med rabiata miljokampar...

/Lasse

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
sandstream skrev:
2632587 Jag tror som sagt att man måste fokusera på andra saker än miljön för att få den stora massan med sig.
Det vet man aldrig.

Jag tyckte det var mycket bra Sandis, konkret med en ödmjuk touch. Det enda du skall göra är att lägga till "till exempel" i :
"Att (till exempel) skriva att engelska motorsportsförbundet gjort en beräkning...bla bla"

Det får en lite mer officiell ton utan att för den skull lova nåt...:)

Dr.Bike

Guest
Gustav O skrev:
2632526 Börja med fakta då.
I den senaste insändaren skriver han om tex ljudnivåerna, vad gäller för lastbilar?
Han skriver även att ett enda evenemang på banan skulle genrera mer växthusgaser än vad Enköpings kommun gör på ett år. Hur räknar han där? Med alla tillresta bilar etc etc. Det tycker jag är ett dåligt underbyggt argument men hur ser fakta ut. Hur mycket släpper Enköpins kommun ut på ett år. Hur ska man beräkna utsläppen från bilarna som kör genom Enköping kontra de som kommer dit för ett evenemang på VMP? Antar att han räknat baserat på byggarnas fantasiplaner med massor med folk på läktarna etc etc
Om man skulle titta på VOlvos E85 satsning. Hur skiljer sig utsläppen från bilar som körs enbart på Etanol kontra bensin?

Finns det egentligen hållbara argument för en motorbana ur miljö-synvinkel? Jag har tyvärr svårt att tro det. Vad finns det för andra argument.

QUOTE]

Det finns aldrig hållbara argument för en motorbana ur miljösynpunkt.
Tyvärr knappt nånting alls faktiskt om man ser till vad olika verksamheter bidrar med ur smuts-synvinkel.

Men vi ska skjuta in oss på hur lite en motoranläggning bidrar med i det stora hela tycker jag, för NOLL utsläpp blir det aldrig, hur gärna vi än önskar det.

Fakta är bl.a att en långtradare VISST hörs längre än ett tävlingsfordon.
Det är myt 1 vi kan slå hål på.
Det hela handlar om frekvenser, och de dova, låga frekvenserna från en lastbil breder ut sig längre.
Detta är fysiska mätbara fakta.

Sen svänger sig miljöpartisten med massa värdeord, som förvisso är sanna, men satta i sin kontext får hela projektet att framstå som ett svart spöke.
Så sånt måste man ta udden ur, och det behövs inga mikrobiska superexakta fakta för det.

sandstream skrev:
2632573 Vad tror ni om det här?

Det är med stor besvikelse jag läser miljöpartisten Lars Lindegrens insändare om Viking Motorpark där han målar upp banan som en stor miljöbov vilket är väldigt långt ifrån sanningen. Att ta enkla poäng hos allmänheten med överdrifter som inte baseras på fakta, tex att en enda tävling på banan tillsammans med besökarna skulle släppa ut lika mycket föroreningar som kommunen gör på 1 år, är något miljöpartiet gärna tar till och när man ber dem att presentera vilka utredningar eller förskningsresultat de baserar detta på får man inga svar. Jag tänker inte ens bemöta de olika påståendena angående miljön som Lars Lindegren gör eftersom det finns lika många forskare som påstår motsatsen till det han skriver och det för bara bort fokus från själva kärnfrågan. Att skriva att engelska motorsportsförbundet gjort en beräkning som kom fram till att all engelsk motorsport tillsammans under 1 år släppte ut lika mycket föroreningar som en jumbojet gör mellan London och New York leder ingen vart.

Det gäller istället se lite längre än vad näsan räcker och att tänka på framtiden. Det kommer trots allt att ta ett par år innan banan är färdig för att köra tävlingar på. Om vi tex tar STCC som är den största racingserien i Sverige kommer Volvo nästa år att ställa upp med två st Volvo S60 som körs på E85. WTCC, den europeiska serien som motsvarar STCC, för samtal med tillverkarna att gå över till etanol som drivmedel. I USA körs redan flera stora motorserier med 100% etanol som drivmedel. Att vi skulle få en annan utveckling i Sverige verkar mycket osannolikt eftersom det mesta inom motorsporten styrs av internationella förbund och det skulle inte förvåna någon som är lite insatt i motorsporten om de flesta serier som körs i Sverige om ett par år enbart använder miljövänliga bränslen.

Om man sedan fortsätter att se på det hela i ett lite större perspektiv så kommer en motorbana i närhetern av Stockholm att betyda massor inte enbart för Enköping utan även för Sverige i förlängningen. Som det ser ut i dag måste en ung talang inom motorsport som körs på större asfaltsbanor åka minst 20 mil enkel resa för att komma till Linköping eller Karlskoga som är de närmsta banorna. Att det är hämande för utvecklingen av dessa talanger råder det ingen tvekan om och vi skulle garanterat kunna få fram flera Kenny Bräck, Rickard Rydell och Ronnie Peterson som i sin tur kan göra reklam för Sverige ute i den stora världen. Den typen av reklam för Enköping och Sverige är obetalbar och kommer att glädja inte enbart tittarna i Sverige utan även näringslivet. Ta bara Björn Borg som exempel, alla som var med på 70- och 80-talet vet vad han gjorde för att sätta Sverige på världskartan.

Grundtanken med den nya banan är inte enbart att bedriva motorsport. Ett besök på sajten www.vikingmotorpark.com visar att man planerar att bedriva förarutbildningar av all dess slag, tex utbildningar som ger säkrare förare och man kan i förlängningen tänka sig att man även kommer att utbilda förare att köra mer miljövänligt. Vidare är tanken att kunna annordna stora utomhusmässor av olika slag som onekligen kommer att vara positivt för Enköpings näringsliv. För att inte tala om alla de nya arbetstillfällen banan kommer att innebära!

Påminner väldigt mycket io sakargumenten om insändaren i EP, men detta är en bra början Sandis. Se mitt svar till GustavO om bl.a ljudutbredning.
Något som även du jobbar med :tummenupp
Visserligen var det under vatten jag pysslade med proffessionellt, men det är samma principer.
Dessa redogörelser finns ju som dokument i hallstahammars kommun, och borde gå att begära ut, då de är offentliga handlingar.
På så vis slipper vi göra research själva.
Självfallet har redan Motoparkgubbarna gjort detta (tror t.o.m att det ar samma gäng här, som det var i Hallsta) Men för VÅR sakargumentation kan ju dessa ovedersägliga fakta vara bra att ha.

Last edited:

sandstream

Guest
Nu är insändaren inskickad. Har ändrat "tex" till "till exempel" och efter uppmaning från en annan SH-medlem tagit bort sista meningen i första stycket om jumbojeten då det tydligen visade sig vara helt felaktigt enligt en artikel i senaste PB.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Gustav O skrev:
2632526
Du får gärna motivera mer varför den är så sunkig. Gärna med väl underbuggda argument. Att stoppa huvudet i sanden och tycka de är som tjatiga morsor ändrar inte det faktum att vi i västvärlden förr eller senare måste ändra hur vi lever, fast det är väl bara miljötomtesnack?

Varför jag anser att den är sunkig? Jo Lars raljerar och anser att folk som inte tycker som han är okunniga vilket tyvärr är en ganska vanlig förekomst hos så kallade miljöpartister. Han skriver även att det inte är skrämselpropagande som han och hans vänner sprider men det är exakt vad det är, de så kallade miljövännerna har alltid skrikit sig hesa för det ena eller det andra miljöhotet som varit på tapeten. På 60-talet så trodde man att jorden inte skulle kunna föda 6 miljarder människor. På 70-talet var det peak oil inom ett par år. En hel del så kallade klimatforskare förutspådde även en ny istid till den grad att de ville sota ner isarna runt polerna för att minska reflektionen av solen. På 80-talet var det den så kallade skogsdöden som skulle göra livet surt för oss människor. Summa summarum så har dessa fanatiker alltid hållit på med olika domedagsscenarion vilket gör att man får ta dem med en nypa salt och så även detta så kallade klimathot. Det vore bra surt om detta projekt nu går i stöpet för att de just nu råder hybris i media om vem som kan måla upp de svartaste rubrikerna på löpsedeln.

Det verkar även dumt att äventyra hela världsekonomin med minskad konsumtion av varor/olja för att några domedagsprofeter tror att jorden går under om vi inte slutar leva som idag.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Hårding skrev:
2632794 Varför jag anser att den är sunkig? Jo Lars raljerar och anser att folk som inte tycker som han är okunniga vilket tyvärr är en ganska vanlig förekomst hos så kallade miljöpartister. Han skriver även att det inte är skrämselpropagande som han och hans vänner sprider men det är exakt vad det är, de så kallade miljövännerna har alltid skrikit sig hesa för det ena eller det andra miljöhotet som varit på tapeten. På 60-talet så trodde man att jorden inte skulle kunna föda 6 miljarder människor. På 70-talet var det peak oil inom ett par år. En hel del så kallade klimatforskare förutspådde även en ny istid till den grad att de ville sota ner isarna runt polerna för att minska reflektionen av solen. På 80-talet var det den så kallade skogsdöden som skulle göra livet surt för oss människor. Summa summarum så har dessa fanatiker alltid hållit på med olika domedagsscenarion vilket gör att man får ta dem med en nypa salt och så även detta så kallade klimathot. Det vore bra surt om detta projekt nu går i stöpet för att de just nu råder hybris i media om vem som kan måla upp de svartaste rubrikerna på löpsedeln.

Det verkar även dumt att äventyra hela världsekonomin med minskad konsumtion av varor/olja för att några domedagsprofeter tror att jorden går under om vi inte slutar leva som idag.

Du är ju en sån där duktig som vet hur man formulerar sig. Hosta upp en insändare du med och skicka in. Behövs lite mera tryck från oss motorintresserade :tummenupp

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
WestW skrev:
2632838 Du är ju en sån där duktig som vet hur man formulerar sig. Hosta upp en insändare du med och skicka in. Behövs lite mera tryck från oss motorintresserade :tummenupp

Exakt....
Kom igen nu och skriv något som slår hela Enköping med häpnad.

Har förövrigt i skrivande stund inte fått svar från Vikingarna!

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Mycket bra skrivet Sandstream:tummenupp
Bra att dra nytta av Volvos miljösatsning på E85 det tror jag går hem hos den breda massan!!!

Dr.Bike

Guest
sandstream skrev:
2632701 Nu är insändaren inskickad. Har ändrat "tex" till "till exempel" och efter uppmaning från en annan SH-medlem tagit bort sista meningen i första stycket om jumbojeten då det tydligen visade sig vara helt felaktigt enligt en artikel i senaste PB.

Nu gjorde du ju som vi sa att vi INTE skulle göra.
Ett soloåk.
Ok en del hann kolla, jag hann läsa, men jag har inte kommit med mer material och annan fakta som jag tänkt rota fram.
Men nåväl, vi kan fyra av fler salvor!

Eller som Stalin sa: Även kvantitet är en viss form av kvalitet!

Bra skrivet iaf som sagt, men jag vill att vi även angriper/använder samma värdeord som MP-mannen så det ju på många sätt är så, att även vi faktiskt ska leva på jorden, och vill visa att vi inte vill skita ner mer än nödvändigt.
E85-snacket skulle attså sockrats med dessa värdeord.

sandstream

Guest
Hårding skrev:
2632794 Varför jag anser att den är sunkig? Jo Lars raljerar och anser att folk...
Det där borde du skicka in till exempel till Expressen som just nu har en extremt tröttsam serie om hur illa det är med miljön :tummenupp
Dr.Bike skrev:
2632887 Nu gjorde du ju som vi sa att vi INTE skulle göra. Ett soloåk.
Själv är bäste dräng :D
Fick flera positiva åsikter och jag har inte tid att vänta på att alla gamla gubbar ska få tid att analysera :hihi

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO