2632526 Börja med fakta då.
I den senaste insändaren skriver han om tex ljudnivåerna, vad gäller för lastbilar?
Han skriver även att ett enda evenemang på banan skulle genrera mer växthusgaser än vad Enköpings kommun gör på ett år. Hur räknar han där? Med alla tillresta bilar etc etc. Det tycker jag är ett dåligt underbyggt argument men hur ser fakta ut. Hur mycket släpper Enköpins kommun ut på ett år. Hur ska man beräkna utsläppen från bilarna som kör genom Enköping kontra de som kommer dit för ett evenemang på VMP? Antar att han räknat baserat på byggarnas fantasiplaner med massor med folk på läktarna etc etc
Om man skulle titta på VOlvos E85 satsning. Hur skiljer sig utsläppen från bilar som körs enbart på Etanol kontra bensin?
Finns det egentligen hållbara argument för en motorbana ur miljö-synvinkel? Jag har tyvärr svårt att tro det. Vad finns det för andra argument.
QUOTE]
Det finns aldrig hållbara argument för en motorbana ur miljösynpunkt.
Tyvärr knappt nånting alls faktiskt om man ser till vad olika verksamheter bidrar med ur smuts-synvinkel.
Men vi ska skjuta in oss på hur lite en motoranläggning bidrar med i det stora hela tycker jag, för NOLL utsläpp blir det aldrig, hur gärna vi än önskar det.
Fakta är bl.a att en långtradare VISST hörs längre än ett tävlingsfordon.
Det är myt 1 vi kan slå hål på.
Det hela handlar om frekvenser, och de dova, låga frekvenserna från en lastbil breder ut sig längre.
Detta är fysiska mätbara fakta.
Sen svänger sig miljöpartisten med massa värdeord, som förvisso är sanna, men satta i sin kontext får hela projektet att framstå som ett svart spöke.
Så sånt måste man ta udden ur, och det behövs inga mikrobiska superexakta fakta för det.
sandstream skrev:
2632573 Vad tror ni om det här?
Det är med stor besvikelse jag läser miljöpartisten Lars Lindegrens insändare om Viking Motorpark där han målar upp banan som en stor miljöbov vilket är väldigt långt ifrån sanningen. Att ta enkla poäng hos allmänheten med överdrifter som inte baseras på fakta, tex att en enda tävling på banan tillsammans med besökarna skulle släppa ut lika mycket föroreningar som kommunen gör på 1 år, är något miljöpartiet gärna tar till och när man ber dem att presentera vilka utredningar eller förskningsresultat de baserar detta på får man inga svar. Jag tänker inte ens bemöta de olika påståendena angående miljön som Lars Lindegren gör eftersom det finns lika många forskare som påstår motsatsen till det han skriver och det för bara bort fokus från själva kärnfrågan. Att skriva att engelska motorsportsförbundet gjort en beräkning som kom fram till att all engelsk motorsport tillsammans under 1 år släppte ut lika mycket föroreningar som en jumbojet gör mellan London och New York leder ingen vart.
Det gäller istället se lite längre än vad näsan räcker och att tänka på framtiden. Det kommer trots allt att ta ett par år innan banan är färdig för att köra tävlingar på. Om vi tex tar STCC som är den största racingserien i Sverige kommer Volvo nästa år att ställa upp med två st Volvo S60 som körs på E85. WTCC, den europeiska serien som motsvarar STCC, för samtal med tillverkarna att gå över till etanol som drivmedel. I USA körs redan flera stora motorserier med 100% etanol som drivmedel. Att vi skulle få en annan utveckling i Sverige verkar mycket osannolikt eftersom det mesta inom motorsporten styrs av internationella förbund och det skulle inte förvåna någon som är lite insatt i motorsporten om de flesta serier som körs i Sverige om ett par år enbart använder miljövänliga bränslen.
Om man sedan fortsätter att se på det hela i ett lite större perspektiv så kommer en motorbana i närhetern av Stockholm att betyda massor inte enbart för Enköping utan även för Sverige i förlängningen. Som det ser ut i dag måste en ung talang inom motorsport som körs på större asfaltsbanor åka minst 20 mil enkel resa för att komma till Linköping eller Karlskoga som är de närmsta banorna. Att det är hämande för utvecklingen av dessa talanger råder det ingen tvekan om och vi skulle garanterat kunna få fram flera Kenny Bräck, Rickard Rydell och Ronnie Peterson som i sin tur kan göra reklam för Sverige ute i den stora världen. Den typen av reklam för Enköping och Sverige är obetalbar och kommer att glädja inte enbart tittarna i Sverige utan även näringslivet. Ta bara Björn Borg som exempel, alla som var med på 70- och 80-talet vet vad han gjorde för att sätta Sverige på världskartan.
Grundtanken med den nya banan är inte enbart att bedriva motorsport. Ett besök på sajten www.vikingmotorpark.com visar att man planerar att bedriva förarutbildningar av all dess slag, tex utbildningar som ger säkrare förare och man kan i förlängningen tänka sig att man även kommer att utbilda förare att köra mer miljövänligt. Vidare är tanken att kunna annordna stora utomhusmässor av olika slag som onekligen kommer att vara positivt för Enköpings näringsliv. För att inte tala om alla de nya arbetstillfällen banan kommer att innebära!
Påminner väldigt mycket io sakargumenten om insändaren i EP, men detta är en bra början Sandis. Se mitt svar till GustavO om bl.a ljudutbredning.
Något som även du jobbar med
Visserligen var det under vatten jag pysslade med proffessionellt, men det är samma principer.
Dessa redogörelser finns ju som dokument i hallstahammars kommun, och borde gå att begära ut, då de är offentliga handlingar.
På så vis slipper vi göra research själva.
Självfallet har redan Motoparkgubbarna gjort detta (tror t.o.m att det ar samma gäng här, som det var i Hallsta) Men för VÅR sakargumentation kan ju dessa ovedersägliga fakta vara bra att ha.