Viking Motor Park nyheter

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Dr.Bike skrev:
1. Vad gör man med såna?

2. Dessutom har alltid tydligen minoriteter per definintion "rätt" i sverige.

3. Du vet lika väl som jag att det läggs STÖRRE resurser på att motverka just motorbanor, än att t.ex stoppa andra förorenande företeelser i samhället som inte är lika kontroversiella.

4. Båtmotorer, gräsklippare, vedeldning, tändvätska, HA-oljor i däck, osv osv (kan nog komma på hur många grejer som helst)... Men hör man nånsin någonting om dessa fenomen i debatten?
Långt inlägg...

1. Ignorerar. Man får välja sina fajter.

2. Vi är en minoritet.

3. Nej, det är inget jag vet. Jag betvivlar starkt att det är så. Påståendet är absurt.

4. Ja, visst gör man det! Och man hör mycket om det. Tvåtaktsmotorer i gräsklippare förekommer mig veterligen inte längre i svensk handel. De har varit förbjudna i ett tiotal år på vissa håll i världen. Båtmotorer har jag ingen aning om hur rena/skitiga de är, men motorbåtarna är under attack för föroreningarna, bullret och det svall de orsakar. Vedeldning är förbjudet inom vissa tätorter. Tändvätska är en rätt stor grej för "miljönissarna" (de gillar inte kolvätena), något man läser om till och från. HA-oljor har det varit tyst om ett tag men de var på tapeten mycket en period.

Det finns ingen konspiration mot motorsporten. Att prata om de dumma miljönissarna är på samma nivå som att prata om de dumma motoridioterna. De som bor nära en motorbana blir inte särkilt imponerade av sånt.

Dr.Bike

Guest
Bingo skrev:
2627339 Långt inlägg...

1. Ignorerar. Man får välja sina fajter.

2. Vi är en minoritet.

3. Nej, det är inget jag vet. Jag betvivlar starkt att det är så. Påståendet är absurt.

4. Ja, visst gör man det! Och man hör mycket om det. Tvåtaktsmotorer i gräsklippare förekommer mig veterligen inte längre i svensk handel. De har varit förbjudna i ett tiotal år på vissa håll i världen. Båtmotorer har jag ingen aning om hur rena/skitiga de är, men motorbåtarna är under attack för föroreningarna, bullret och det svall de orsakar. Vedeldning är förbjudet inom vissa tätorter. Tändvätska är en rätt stor grej för "miljönissarna" (de gillar inte kolvätena), något man läser om till och från. HA-oljor har det varit tyst om ett tag men de var på tapeten mycket en period.

Det finns ingen konspiration mot motorsporten. Att prata om de dumma miljönissarna är på samma nivå som att prata om de dumma motoridioterna. De som bor nära en motorbana blir inte särkilt imponerade av sånt.

Ha ha! Det finns massor med korkade motoridioter!
Jag är en av dem.

Men visst fanken finns det ett A och ett B-lag bland miljövänner?
De jag osökt tänker på är bl.a min egen gamla biologilärare med Fjällrävenjacka osv, sinnebilden för en mupp.
Och Eva Goes.... hur många rätt hade hon?
Eller hon snuppan från Härnösand, numera avhoppad MP (minns ej namnet, hjälp mig nån) Som blev intervjuad av Teknikens Värld, och hon envist hävdade att hon visst hade avgasrening på sin gamla saab V4:a...
"Se där (sa hon stolt och pekade på avgasröret) jag har avgasrör!"
Ridå.

Teknikens Värld KÖPTE bilen och ställde ut den på Älvsjömässan, med alla miljövidriga data om hur en miljömänniska körde omkring... Bra reklam. Not.
Dessutom hade de en stor plåt under bilen där oljedroppet fångades upp.
En droppe olja förorenar som bekant...en hel del.
Såna skämmer ju ut det seriösa miljöarbetet som bedrivs.

Nåväl, och som sagt, miljöarbete ska vi bedriva.
Och bidra till.

Men när någon på ett orättfärdigt sätt använder detta ämne för att få sin dolda agenda igenom, ja då ser JAG rött! :D

Det är naturen för viktig för, och vi ska givetvis alltid ha totalbilden framför våra övon, så vi sätter in stötarna där de gör nytta.

*flajmbajt2:* Stäng alla vattenkraftverk, återställ älvdalarna så att allt dött djurliv kan återuppstå.
Nu förlorade hela miljöer, som INTE kunde klättra vidare upp efter fjällsidan dog helt bort när vattenreservoarerna byggdes.
Strandnära flora hinner inte med i vattenståndets skiftningar utmed älvarna, och därmed försvinner även djurarter som är direkt beroende av dessa.
Återskapa höljor och lekplatser för fisken.
Dagens älvfåror är förstörda och rensade för timmerflottning, och dammar hindrar fiskens vandring.

Detta miljöbrott är sveriges största, men då det funnits så länge har det varit präglat i vårt sinne, och vi ser inte alltid skogen för bara träden.

Det miljövänliga alternativet till vattenkraft?
Kärnkraft såklart.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Dr.Bike skrev:
2627408
Det miljövänliga alternativet till vattenkraft?
Kärnkraft såklart.

för oss kanske, men jag betvivlar att de som har ansvaret för den del av
avfallet som fortfarande är radioaktivt om 200000 år håller med. :rolleyes:

Dr.Bike

Guest
gthyni skrev:
2627518 för oss kanske, men jag betvivlar att de som har ansvaret för den del av

Det gör de! Då är det inte radioaktivt längre!
(seriöst: VI kan nog hantera både risker med drift och avfall HÄR. Men kan tredje världen det?) Oavsett vilket så är vattenkraften en ständigt pågående miljökatastrof.

Och vi är VÄÄÄÄLDIGT off topic! :hihi

:felämne

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
gthyni skrev:
2627518 för oss kanske, men jag betvivlar att de som har ansvaret för den del av

eller så sitter de där om 200.000 år och undrar vad det var vi oroade oss för...

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Hårding skrev:
2627525 eller så sitter de där om 200.000 år och undrar vad det var vi oroade oss för...

Så om vi bara låter bli att oroa oss för Viking Motor Park eller låter bli att haussa upp problemet så mycket, så kan vi sitta i framtiden och undra vad det var vi oroade oss för?

Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Sluta bråka nu :pannkyss
Det är vi mot dom

Någon av oss har visst fått in en insändare. Bra jobbat och bra skrivet :tummenupp
Misstänker Dr.Bike efter som det bubblas om förbränning och sånt :D

namnlst2kopieraof4.jpg

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
WestW skrev:
2628591 Sluta bråka nu :pannkyss
Det är vi mot dom

Någon av oss har visst fått in en insändare. Bra jobbat och bra skrivet :tummenupp
Misstänker Dr.Bike efter som det bubblas om förbränning och sånt :D

Fler sådana insändare! :tummenupp
Kommer säkerligen besvaras av någon irriterad miljöaktvist med en handdriven cylindergräsklippare!

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Kamikaze kid skrev:
2628631 Fler sådana insändare! :tummenupp
Kommer säkerligen besvaras av någon irriterad miljöaktvist med en handdriven cylindergräsklippare!
Exakt! O racing driver ju faktiskt på o utvecklar miljövänliga/tekniska lösningar, stoppa racingen = häst o vagn !

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
gthyni skrev:
2628659 hmm, mer såna tunga argument tack så att vi gör oss riktigt löjliga :huvet
Tack! Vad jag menade kanske lite för generaliserat är att racing/tävling har alltid varit en mkt stor del i utvecklingen av motorer/tekniska lösningar sen man uppfann hjulet! O vad jag alltid läst har de stora företagen alltid gett sken av att racing avdelningen är av mkt stor betydelse just för utveckling o ingenjörs konst..Men har Du en så avvikande åsikt så dela gärna med dig! Förlåt om jag generat dig :pannkyss

Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
#space skrev:
2628668
kanske lite för generaliserat

you don't say... ungefär på samma nivå som att en fjortonårig flickas liv är förstört om hon inte får en iPod i julklapp

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
gthyni skrev:
2628684 you don't say... ungefär så samma nivå som att en fjortonårig flickas liv är förstört om hon inte får en iPod i julklapp
Såklart att den självutnämda it-polisen gör en brandkårsutryckning o förstår att det måste klia i fingrarna när du inte kan skriva alla inlägg själv!

Till ämnet! Jag hoppas alltid att banor o racing ska få ett uppsving i Sverige o all heder o mitt support åt alla som jobbar ideellt o aktivt för att stärka sporten :)

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
du förstår uppenbarligen inget om vad det är frågan om... det är opinionsbildning! Folkopinionen avgör faktisk om det blir en bana eller inte och använder man vulgärargument och framstår som en fåntratt så vinner man knappast opinionen även om man tycker att man var duktig som tvålade till meningsmotståndaren.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tanken var nog god men jag tycker tonen i insändaren är kontraproduktiv. Påhopp och att förlöjliga sin antagonist är inte rätt väg. Tycker jag.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Utan att veta säkert så tror jag att de som arbetar för att få bygga golfbanor uttrycker sig på ett lite annorlunda sätt. Lite mindre polemik, lite mindre nonsenspåståenden och mycket bättre svenska. De brukar nå sitt mål.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO