Bingo skrev:
2627245 Vi menar nog inte lika. Du försöker inte förstå och har därför ingen respekt för det arbete som görs på miljösidan. Om man generaliserar och demoniserar så får man finna sig i att jobba i motvind. Om man sätter sig på tvären mot en av de starkaste strömningarna i samhället så gör man det inte lätt för sig.
Den som inte begriper att miljöfrågorna är av yttersta vikt när man planerar en motorbana bör vara tyst. Det är bara att gilla läget och försöka överträffa alla miljökrav som ställs.
Vad är det som gör att så fort ordet "miljö" dyker upp så förvandlas en stor del av forumets skribenter till korkade niondeklassare?
Jag har den största respekt för miljöarbete som görs.
Men det är då ett vetenskapligt målmedvetet arbete vi talar om, inte bara antimänniskor som TYCKER en massa.
Miljörörelsens svans av gaphalsar, det är dem jag vänder mig mot.
Att konstatera att ett motorfordon släpper ut gifter räcker alltså inte som kriterium bara för att man ska ha "rätt" i debatten, och därmed få som man vill.
Detta begriper t.o.m en idiot att alla motorer smutsar ner.
Det är inte det det hela handlar om utan hur mycket, och i förhållande till vad.
Det JAG vänder mig emot är att man får och tar sig rätten att hävda detta in absurdum, och där ALLA motorfordon oavsett kategori dras över en kam.
God damn it! Läs vad jag skriver.
Jag var själv med och försökte få motståndarna till motorbanan i Hallstahammar att förstå SKILLNADERNA och inte bara se allt som ett rött skynke. Men de hade redan
bestämt sig att detta var farligt!
DE var korkade niondeklassare.
De blev t.om bjudna till Silverstone, där omfattande bullersanering, och miljöarbeten gjorts, men de VÄGRADE att erkänna att racinfordonet hördes MINDRE än långtradaren på motorvägen intill!
Det presenterades vetenskapliga fakta om VILKA gifter VILKA fordon och verksamheter släppte ut, Det presenterades grafer på buller utbredning beroende på frekvens, osv osv
MEn ville de lyssna?
Vad gör man med såna?
Miljö-ism my ass säger jag då.
När det nte ens GÅR att resonera, hur ska man då nånsin få rätt???????
Dessutom har alltid tydligen minoriteter per definintion "rätt" i sverige.
Har tyvärr är jag ledsen att behöva säga, råkat ut för detta flera gånger.
Du vet lika väl som jag att det läggs STÖRRE resurser på att motverka just motorbanor, än att t.ex stoppa andra förorenande företeelser i samhället som inte är lika kontroversiella.
Den dagen miljönissarna kommer att titta på TOTALT utsläpp av en företeelse, och sedan rangordnar dem därefter, så ska jag diskutera med dem. Men för att illustrera: Motorsporten får ihop en matkasse "skit" per år.
Båtmotorer, gräsklippare, vedeldning, tändvätska, HA-oljor i däck, osv osv (kan nog komma på hur många grejer som helst), är alla var för sig källor som är mångfalt större nettobidragare till dålig miljö.
Här talar vi containrar med "skit" från var och en.
Men hör man nånsin någonting om dessa fenomen i debatten?
Nej. (eller iaf inte särskilt mycket, och inte alls lika aggresivt högljutt och onyanserat)
Det är inte lika politiskt korrekt eller fränt.
PÅminner lite om politiker som vill skänka allt bistånd till länder över hela jorden, när det fortfarande 2006 går hemlösa på våra städers gator. Pinsamt.
Återigen: Sopa framför egen dörr först.
Och som jag sa: Vi motorsportdårar ska oxå bidra till en bättre miljö, så jag förstår inte debatten över huvud taget då konformitet hela tiden eftersträvas i reglementet för motorsport, och de miljölagar som råder.
Så självfallet ska vi dra vårt strå till stacken.
Men inte genom att andra kväver oss till döds, utan att vi gör vad VI kan.
Följer vi då gällande bestämmelser borde alltså ingen komma och gnälla.
Men jag lovar, det har i grund och botten ingenting med miljö att göra, debatterna om motorbanors vara eller inte vara. Miljö är bara ett slagträ i debatten där de som jag nämnde tidigare bara helt enkelt bestämt sig och sedan vägrar att lyssna. Kallar sig miljövän och allt är frid och fröjd med utrullad röd matta rätt in i kommunens miljönämnd.
Under tiden inför vi själva racekatalysatorer, hårdare bullerkrav osv osv, men räcker det? Är inte miljörörelsen på oss och hackar ändå?
Hårdare (och för den enskilde omöjliga) krav höjs hela tiden och vi är snart en parentes i historien.
Vi är inte där än, men vi är på väg.