Viking Motor Park nyheter

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Sant.

Tänkte bara att börjar det helt plötsligt dyka upp massor av insändare av varierande kvalitet till EP UNT kanske dom inte tar med det "bästa"
Läser dessa tidningar ofta och ser att dom har koll på vilka dom ska ta in. Är det något i ett visst ämne väljer dom rätt ofta en speciell som får med sitt svar. Svårt att förklara men man ser det efter ha läst blaskorna ett tag. Favoriserar vissa insädare/signaturer kan man säga.

Skriver vi något som flera enas om känns det som fler står bakom och det får lite mera punch. Samma signatur, välskrivet och genomtänkt och en och samma linje hela tiden. Sen kan man skicka in lite sporatiska egna åsikter också:tummenupp

-------------------------------------------------
Enköpingsposten insändare
redaktionen@eposten.se.
eller via hemsidan direkt
http://www.eposten.se/insandare.html

Uppsala nya tidnings enköpingsbilaga har
enkoping@unt.se

Uppsala tidningen
http://www.direktpress.se/uppsala/t1u.htm
redaktion@uppsala.direktpress.se

Ena-Håbo Tidningen
redaktionen@enatidningen.se


uppdaterade lite
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Ni har rätt båda. Men i olika avseenden. Du WestW har rätt om det hade gällt en politisk interpellation, där vi visar en enad front och det bara skulle se oproffsigt utom varenda kotte kom indrällande och det skulle uppstå meningsskiljaktligheter inför de som ska ta emot sakargumenten.
Sånt får ju inte ske.

Däremot, i detta fall, så är det nog BÄTTRE att skicka enskilda insändare.
Dels för att då ser de att "oj det här verkar flera OBEROENDE av varann tycka"
Och även för mängdens skull, om vi är 1000 hojåkare som skriver EN insändare, så får inte den mer genomslagskraft än en enda insändare av EN person är jag rädd.
Folk läser lixom bara texten. Sen hur många som står bakom tar inte Svenne hänsyn till.
Det gör däremot en politiker.

Så jag har alltså redan skrivit en insändare ;)
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Hårding skrev:
2622046
0,038% av atmosfären består av koldioxid och av de totala växthusgaserna i atmosfären så står koldioxiden för 7% och vattenångan för 86%. Endast 14% av atmosfärens koldioxid, eller 1% av växthusgaserna, anses bero på förbränning av fossila bränslen. Av jordens totala utsläpp av koldioxid står sverige för 3 promille och av dessa står trafiken för en av dessa promillen enligt motormännen. En eventuell motorstadium i Enköping och den påverkan den kan ha på miljön måste vara utanför det mätbara, att påstå något annat är trams från MP.

Dock tror jag att man kan förlora resten av sitt budskap om man hävdar i en insändare att förbränningen av fossila bränslen inte påverkar växthuseffekten nämvärt. Har nog mer att vinna på att föra fram andra argument.
 

sandstream

Guest
Dr.Bike skrev:
Däremot, i detta fall, så är det nog BÄTTRE att skicka enskilda insändare.
Det tror jag också och precis som Daniel (WestW) skriver sållar de nog bort de värsta tokstollarna (mao är det tveksamt om min insändare kommer med :D )
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Tips

Vi borde vända på det och säga att banan kommer att komma någon annanstans än i Enköping om det inte blir av där.
Påtala att den följer alla etiska regler och hårda miljölagar som finns samt att den är positiv för Enköping:tummenupp ... många nya jobb, turism, inkomster till kommunen som kan användas för att utveckla annat i kommunen, PR för Enköping som plats (andra i Sverige kommer att höra om Enköping).

Också att den kan användas till utbildning av bil/mc trafikanter för att de ska bli säkrare att vara ute i trafiken.
Det är sådana saker som ska framföras.
Borde inte SMC kunna stötta upp med en några insändare i väl valda tidningar de borde inte neka dem att säga sitt i frågan.
Jag bor 2,5 mil från den panerade banan och jag vill verkligen att det blir av:D
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
AddeRS skrev:
2626033 Vi borde vända på det och säga att banan kommer att komma någon annanstans än i Enköping om det inte blir av där. Bra då får vi luka på våra blommor ifred
Påtala att den följer alla etiska regler och hårda miljölagar som finns samt att den är positiv för Enköping:tummenupp ... Positivt???. Miljön förstörs ju! många nya jobb, Fler bilar, mer utsläpp, mer företag mer energiåtgång dåligt för naturen turism, Dom kommer säkert åka bil till Enköping. Hur ska våra vägar klara det? Komunen behöver lägga ut mer pengar och våra skatter höjs och miljön sätts åt sidan inkomster till kommunen som kan användas för att utveckla annat i kommunen, NEJ! PR för Enköping som plats (andra i Sverige kommer att höra om Enköping) Vi har redan fina parker man kan besöka. En motorbana för bara med sig oväsen och förstår naturen.

Också att den kan användas till utbildning av bil/mc trafikanter för att de ska bli säkrare att vara ute i trafiken. Bil och MC ska andå förbjudas så det är bortkastade pengar
Det är sådana saker som ska framföras.
Borde inte SMC kunna stötta upp med en några insändare i väl valda tidningar de borde inte neka dem att säga sitt i frågan.
Jag bor 2,5 mil från den panerade banan och jag vill verkligen att det blir av:D

Lite väntade miljöknutte svar i fetstil:huvet
;)

Man blir rädd när man läser insändare ibland. En tog upp hur negativt det var om någon gjorde illa sig på banan. Det belastar ju sjukvården. Då kommer ju komunen belastas för det. Usch och fy. I deras ögon finns inget positivt. Det gäller att bemöta på något smart sätt.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
WestW,
precis så ska man inte argumentera, tilldela sin motståndare åsikter utifrån
egna fördomar och sen vara arg på dessa dumma åsikter....

det finns utmärkta argument som bör användas,
mot dessa miljöpolitiker... riktiga miljöknuttar riktar sig mot det som
har verklig betydelse - i detta fall att försöka begränsa utsläppen från
industrin och biltrafiken, miljöpolitiker ger sig hellre på det som är lättare
att trampa ner och på ytan ser bra ut som att stoppa en motorbana.
 

2stroke

kalle50cc
Gick med
29 Dec 2005
Ort
Västerås
Hoj
Kreidler 50cc GP racer, 70RR, Honda RS125R -92.
Viking motorpark

Försökte registrera mig men fick tillbaka ett mail där det stod att emailen inte längre fanns?????????? Har jag gjort nåt fel eller?:confused:
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Det är inte de värsta miljöknuttarna man ska försöka omvända...det går inte.
Utan belysa det som vi/andra kanske ser som positivt det var det jag menade med de exemplen jag skrev.
 

Dr.Bike

Guest
AddeRS skrev:
2626033 Vi borde vända på det och säga att banan kommer att komma någon annanstans än i Enköping om det inte blir av där.
Påtala att den följer alla etiska regler och hårda miljölagar som finns samt att den är positiv för Enköping:tummenupp ... många nya jobb, turism, inkomster till kommunen som kan användas för att utveckla annat i kommunen, PR för Enköping som plats (andra i Sverige kommer att höra om Enköping).

Också att den kan användas till utbildning av bil/mc trafikanter för att de ska bli säkrare att vara ute i trafiken.
Det är sådana saker som ska framföras.
Borde inte SMC kunna stötta upp med en några insändare i väl valda tidningar de borde inte neka dem att säga sitt i frågan.
Jag bor 2,5 mil från den panerade banan och jag vill verkligen att det blir av:D

Det var sånt jag tog upp, men även en slev ovett till dåren som skrev insändaren i WestW´s inlägg, där jag sågar hans peter och vargenretorik med inhyrda indiska gråterskor i bakgrunden.

gthyni skrev:
2626106 WestW,
precis så ska man inte argumentera, tilldela sin motståndare åsikter utifrån
egna fördomar och sen vara arg på dessa dumma åsikter....

det finns utmärkta argument som bör användas,
mot dessa miljöpolitiker... riktiga miljöknuttar riktar sig mot det som
har verklig betydelse - i detta fall att försöka begränsa utsläppen från
industrin och biltrafiken, miljöpolitiker ger sig hellre på det som är lättare
att trampa ner och på ytan ser bra ut som att stoppa en motorbana.


Det du säger är den RÄTTA vägen...OM, jag säger OM motståndaren OXÅ är vettig, och saklig, men ffa mottaglig för sakargument.

Nu ÄR ju inte miljötomtar det, så LITE pajkastning med deras egen ammunition, fast denna gången med sprinten urdragen är inte heller fel.

Man tar deras argument och vänder på dem, eller påvisar hur orimligt liten signifikans de har i det stora hela alltet, och OM de verkligen var ute efter att rädda en bäver, så är det MYCKET effektivare att förbjuda Briggs & Strattonmotorer än racingvehicklar.
Därmed påvisar man att det är HOBBYN de är emot inte utsläppen...

Så lite av varje från flera insändare är nog melodin.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Dr.Bike skrev:
Det du säger är den RÄTTA vägen...OM, jag säger OM motståndaren OXÅ är vettig, och saklig, men ffa mottaglig för sakargument.

Nu ÄR ju inte miljötomtar det...
Den största idiotin är att pådyvla motståndaren idiotiska åsikter och sen helt rabiat argumentera mot de åsikterna. Det är ett garanterat sätt att inte få sin vilja igenom.

Kom igen för fan, miljöpartiet och miljöintresserade människor är inte satans nedkomst på jorden.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
viktigt:
man ska vinna opinionen, inte motståndaren
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
flugan skrev:
2625940 Dock tror jag att man kan förlora resten av sitt budskap om man hävdar i en insändare att förbränningen av fossila bränslen inte påverkar växthuseffekten nämvärt. Har nog mer att vinna på att föra fram andra argument.

Mitt tidigare inlägg var ingen insändare utan bara ett sifferbollande om att det vore synd om ett så granskat och seriöst projekt som Viking Motor Park skulle gå i stöpet för att Stockholmsjournalister och andra mediawannabees just nu försöker spå jordens undergång med tvivelaktig bevisföring.

Växthuseffekt är något vi måste ha på jorden för att överleva och det enda forskare är eniga om idag är att de inte har en aning om det är människan som är boven bakom den måttliga höjningen eller om det är en naturlig ökning. Sen att media försöker måla upp annan bild om en enig forskarkår är skrämmande, men journalister idag är inte direkt kända för att vara några direkta källkritiska ljushuvuden utan de flesta är stöpta i politiskt korrekta miljöer med rödgrön bas där allt med Otto-motor är ett verk av satan(alternativt Republikaner i USA)

Givetvis bör dock eventuella insändare skrivas varsamt och i försiktiga ordalag för att vinna tillbaka osäkra Enköpingsbor på den goda sidan där vi gillar motorsport i dess olika former.
 

Dr.Bike

Guest
Bingo skrev:
2626283 Den största idiotin är att pådyvla motståndaren idiotiska åsikter och sen helt rabiat argumentera mot de åsikterna. Det är ett garanterat sätt att inte få sin vilja igenom.

Kom igen för fan, miljöpartiet och miljöintresserade människor är inte satans nedkomst på jorden.


Det var det ingen som sa, men oftast är det människor som tänker med hjärtat, och är dåligt pålästa, samt omöjliga att argumentera logiskt med.
Och varför anser du dina egna åsikter som idiotiska? För de måste väl vara det du mmenar när du säger att man inte ska pådyvla motståndaren sina åsikter?
Självfallet SKA man pådyvla motståndaren sin aåsikter! Herregud det är ju DET en debatt går ut på!
Sen om man anser sina egna argument som idiotiska, ja då behöver man ju inte ens börja...
Nä - logiska sakliga argument. Men fördenskull inte mesiga. Gärna med en målande beskrivning och spets.

Det är en ja-la skillnad det Bingo.

Och om du läser mina inlägg bakåt i historien så ser du att jag gillar ren luft, bra miljö osv och tycker inte att vi ska skita ner mer än vi behöver.
Men sans och balans saknas allt som oftast i miljönissarnas argumentation, då ALLT som har ett tändstift eller ett glödstift någonstans skall förbjudas.

Och jo, om miljöpatister fick som de ville så vore alla motorvägar åkrar och alla bilar hade haft en gående flaggpost med röd flagga gåendes framför sig inom tätort.
Alla traktorer bytta mot enskäriga plogar bakom en oxe osv...
*obs flaimbajt*

gthyni skrev:
2626539 viktigt:
man ska vinna opinionen, inte motståndaren

Precis.

Att sänka sig till en idiots nivå är inte bara ovärdigt.
Där blir man dessutom slagen med erfarenhet!
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Dr.Bike skrev:
2626758 Det var det ingen som sa, men oftast är det människor som tänker med hjärtat, och är dåligt pålästa, samt omöjliga att argumentera logiskt med.

Men sans och balans saknas allt som oftast i miljönissarnas argumentation, då ALLT som har ett tändstift eller ett glödstift någonstans skall förbjudas.
Jasså, du säger det hörru...
 

Dr.Bike

Guest
Bingo skrev:
2627035 Jasså, du säger det hörru...

Ja, ok jag spetsar det hela, men du hajar andemeningen? Alltså: Om jag förklarar för en människa som är EMOT motorer/motorsport att denna vehickel har RENARE avgaser än hans gräsklippare och används totalt sett KORTARE tid osv
KOmmer då denne motorhatare att stänga av gräsklipparen och bekämpa gräsklipparandvändning i stället, då denna förorenar i storleksordningen 10.000 ggr mer.
Nej.
Lika lite kommer denne person sluta använda T-gul som tändvätska trots att EN liter tändvätska ger lika mycket oförbrända kolväten i luften som 150 mils körning med en kat-bil.
Osv osv.

Tror vi menar lika, men att du hakar upp dig på att jag inte litar på miljönissar.
Har tyvärr inga bra erf. av deras godhjärtade, men ibland samhällsfrånvända kamp.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Dr.Bike skrev:
Tror vi menar lika, men att du hakar upp dig på att jag inte litar på miljönissar. Har tyvärr inga bra erf. av deras godhjärtade, men ibland samhällsfrånvända kamp.
Vi menar nog inte lika. Du försöker inte förstå och har därför ingen respekt för det arbete som görs på miljösidan. Om man generaliserar och demoniserar så får man finna sig i att jobba i motvind. Om man sätter sig på tvären mot en av de starkaste strömningarna i samhället så gör man det inte lätt för sig.

Den som inte begriper att miljöfrågorna är av yttersta vikt när man planerar en motorbana bör vara tyst. Det är bara att gilla läget och försöka överträffa alla miljökrav som ställs.

Vad är det som gör att så fort ordet "miljö" dyker upp så förvandlas en stor del av forumets skribenter till korkade niondeklassare?
 

Dr.Bike

Guest
Bingo skrev:
2627245 Vi menar nog inte lika. Du försöker inte förstå och har därför ingen respekt för det arbete som görs på miljösidan. Om man generaliserar och demoniserar så får man finna sig i att jobba i motvind. Om man sätter sig på tvären mot en av de starkaste strömningarna i samhället så gör man det inte lätt för sig.

Den som inte begriper att miljöfrågorna är av yttersta vikt när man planerar en motorbana bör vara tyst. Det är bara att gilla läget och försöka överträffa alla miljökrav som ställs.

Vad är det som gör att så fort ordet "miljö" dyker upp så förvandlas en stor del av forumets skribenter till korkade niondeklassare?


Jag har den största respekt för miljöarbete som görs.
Men det är då ett vetenskapligt målmedvetet arbete vi talar om, inte bara antimänniskor som TYCKER en massa.
Miljörörelsens svans av gaphalsar, det är dem jag vänder mig mot.
Att konstatera att ett motorfordon släpper ut gifter räcker alltså inte som kriterium bara för att man ska ha "rätt" i debatten, och därmed få som man vill.
Detta begriper t.o.m en idiot att alla motorer smutsar ner.
Det är inte det det hela handlar om utan hur mycket, och i förhållande till vad.

Det JAG vänder mig emot är att man får och tar sig rätten att hävda detta in absurdum, och där ALLA motorfordon oavsett kategori dras över en kam.
God damn it! Läs vad jag skriver.
Jag var själv med och försökte få motståndarna till motorbanan i Hallstahammar att förstå SKILLNADERNA och inte bara se allt som ett rött skynke. Men de hade redan bestämt sig att detta var farligt!
DE var korkade niondeklassare.
De blev t.om bjudna till Silverstone, där omfattande bullersanering, och miljöarbeten gjorts, men de VÄGRADE att erkänna att racinfordonet hördes MINDRE än långtradaren på motorvägen intill!
Det presenterades vetenskapliga fakta om VILKA gifter VILKA fordon och verksamheter släppte ut, Det presenterades grafer på buller utbredning beroende på frekvens, osv osv
MEn ville de lyssna?
Vad gör man med såna?
Miljö-ism my ass säger jag då.
När det nte ens GÅR att resonera, hur ska man då nånsin få rätt???????
Dessutom har alltid tydligen minoriteter per definintion "rätt" i sverige.
Har tyvärr är jag ledsen att behöva säga, råkat ut för detta flera gånger.

Du vet lika väl som jag att det läggs STÖRRE resurser på att motverka just motorbanor, än att t.ex stoppa andra förorenande företeelser i samhället som inte är lika kontroversiella.

Den dagen miljönissarna kommer att titta på TOTALT utsläpp av en företeelse, och sedan rangordnar dem därefter, så ska jag diskutera med dem. Men för att illustrera: Motorsporten får ihop en matkasse "skit" per år.
Båtmotorer, gräsklippare, vedeldning, tändvätska, HA-oljor i däck, osv osv (kan nog komma på hur många grejer som helst), är alla var för sig källor som är mångfalt större nettobidragare till dålig miljö.
Här talar vi containrar med "skit" från var och en.

Men hör man nånsin någonting om dessa fenomen i debatten?
Nej. (eller iaf inte särskilt mycket, och inte alls lika aggresivt högljutt och onyanserat)
Det är inte lika politiskt korrekt eller fränt.
PÅminner lite om politiker som vill skänka allt bistånd till länder över hela jorden, när det fortfarande 2006 går hemlösa på våra städers gator. Pinsamt.
Återigen: Sopa framför egen dörr först.

Och som jag sa: Vi motorsportdårar ska oxå bidra till en bättre miljö, så jag förstår inte debatten över huvud taget då konformitet hela tiden eftersträvas i reglementet för motorsport, och de miljölagar som råder.
Så självfallet ska vi dra vårt strå till stacken.
Men inte genom att andra kväver oss till döds, utan att vi gör vad VI kan.
Följer vi då gällande bestämmelser borde alltså ingen komma och gnälla.
Men jag lovar, det har i grund och botten ingenting med miljö att göra, debatterna om motorbanors vara eller inte vara. Miljö är bara ett slagträ i debatten där de som jag nämnde tidigare bara helt enkelt bestämt sig och sedan vägrar att lyssna. Kallar sig miljövän och allt är frid och fröjd med utrullad röd matta rätt in i kommunens miljönämnd.

Under tiden inför vi själva racekatalysatorer, hårdare bullerkrav osv osv, men räcker det? Är inte miljörörelsen på oss och hackar ändå?
Hårdare (och för den enskilde omöjliga) krav höjs hela tiden och vi är snart en parentes i historien.
Vi är inte där än, men vi är på väg.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top