Viking Motor Park nyheter

sandstream

Guest
Jag är inte känd för att vara en optimist men när det gäller VMP så tror jag faktiskt att de kan lyckas till slut. De borde dock koncentrera sig på en vanlig bana och en strip till att börja med, ovalen kan de skjuta på framtiden.

Det som stör mig mest i hela diskussionen är att "miljönissarna" som skriver in till tidningarna silar mygg men sväljer kameler. När ska de förstå att en eller flera motorbanor i Sverige innebär i princip noll försämring av miljön? Att det finns småsaker i vår vardag som skulle betyda så oändligt mycket mer för miljön?
Jag blir bara sååååå trött :gnissla

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Trist, varför går det inte hitta någon som äger 5x5 mil skog och sätter en bana i mitten av denna skog = ingen bryr sig.

Det är väl ungefär det VMP-männen försökt att göra, men fast utredning efter utredning slagit fast att skogen ifråga inte är unik på något sätt så får de självutnämda miljövännerna det att låta som Enköping kommer gå under om banan kommer på plats...tyvärr har ju de media med sig där man lätt får bilden av att svenska befolkningen lider av någon sorts kollektiv koldioxidångest.

I tidningen automotorsport så var det en läsare som räknat lite på koldioxidutsläpp och tog en av miljövännernas värsta exempel på stora schabrak nämligen en Range Rover av nyare modell. Slutklämmen i uträkningen var att 1000 mil i denna enorma miljöbov troligen resulterade i koldioxidutsläpp motsvarande 3 större sällskapshundar på ett år...huvaligen

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17

Det som stör mig mest i hela diskussionen är att "miljönissarna" som skriver in till tidningarna silar mygg men sväljer kameler. När ska de förstå att en eller flera motorbanor i Sverige innebär i princip noll försämring av miljön? Att det finns småsaker i vår vardag som skulle betyda så oändligt mycket mer för miljön?
Jag blir bara sååååå trött :gnissla

Om jag förstått det rätt så är en motorbana för miljönissar en viktig motståndare, eftersom den bidrar till att glorifiera "miljöbovar". Bläddrade lite i en riktig liten propagandabok jag hittade på biblioteket här i stan, "Stoppa bilismen" eller något liknande hette den. I åtgärderna mot bilismen fanns bland annat att man skulle förbjuda motortävlingar eftersom de bidrog till att lyfta fram och glorifiera motorfordon. Så trots alla svalda kameler så är motorbanan nog ett vädigt rött skynke för dessa människor.

sandstream

Guest
Så trots alla svalda kameler så är motorbanan nog ett vädigt rött skynke för dessa människor.
Visst är det så och det är precis det som irriterar mig. De skulle kunna lägga sin tid på större saker men ser inte längre än näsan räcker och att det kanske ska byggas en hemsk motorbana i deras närområde.

Som Hårding skriver ovan finns det helt andra saker än fordon som också bidrar till den påstådda globala uppvärmningen. Om jag inte minns fel står jordens boskap för mer växthusgaser än vad fordonstrafiken gör.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Som Hårding skriver ovan finns det helt andra saker än fordon som också bidrar till den påstådda globala uppvärmningen. Om jag inte minns fel står jordens boskap för mer växthusgaser än vad fordonstrafiken gör.
Precis. Bli vegetarian så kan du köra hoj med gott samvete eftersom nötköttsproduktionen är en av de riktigt stora bovarna. :)

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Kan dom inte bara bygga den snart, jag vill ju köra där!
I helgen ska det bli bra varmt osv, är banan klar till dess tro?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Precis. Bli vegetarian så kan du köra hoj med gott samvete eftersom nötköttsproduktionen är en av de riktigt stora bovarna. :)

Ehh, det är väl bättre att man drar sitt strå till stacken och äter upp de där miljöförstörande djuren...

sandstream

Guest
Ehh, det är väl bättre att man drar sitt strå till stacken och äter upp de där miljöförstörande djuren...
En sån idé hade vi på dagis när vi var små. Vi bestämde oss för att äta upp det äckliga knäckebrödet. Gick inte så bra, det fanns tydligen någon som köpte in mer eftersom det gick åt :rolleyes:

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Fast i ärlighetens namn är det ju inte människorna som tillverkar nötköttet, det sköter nötköttet självt :hihi
Det va på den gamla goda tiden det :D

För att inte hamna helt OT i tråden så kan jag säga vad jag hört en närboende säga.

"Man skulle åka ner till skåne och hämta en groda (mins inte vilken utrotningshotad groda det va) och sätta ut så blir det garanterat stopp när dom hittar den"

Last edited:

sandstream

Guest
"Man skulle åka ner till skåne och hämta en groda (mins inte vilken utrotningshotad groda det va) och sätta ut så blir det garanterat stopp när dom hittar den"
Ja, minsta lilla insekt som kryper där så blir det stopp. Helt sjukt. Har svårt att tro att ekosystemet kollapsar för att något litet och ovanligt djur försvinner.

Man kanske skulle åka dit och strö DDT på hela skiten så lär det inte bli några problem med fågelskit i Enköping de närmsta årtiondena :cdevil

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Fast i ärlighetens namn är det ju inte människorna som tillverkar nötköttet, det sköter nötköttet självt :hihi

Beror på hur man ser det. Människor skapar människor. Uppenbarligen är vissa människor ena riktiga nötter. Nötkött... ;)

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
aaazi7.jpg

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Man kan inte bygga en motorbana för att det skulle bli för mycket trafik dit men en ny travbana, flytt av "lilla" Täby Galopp är inga problem.

sandstream

Guest
@WestW: Du har ingen större version av insändaren ovan, jag ser så jävla illa.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024