Stackars närmaste grannar säger jag bara. Fiskmåsarna på soptippen och dom som står och skjuter på skjutbanan
kommer bli SÅ störda. Dom kommer nog inte ens höra dånet från riksväg 55 och E18. Pluttinutt.
I denna PDF har du exakt beskrivning
http://www.vikingmotorpark.com/php/utr_open.php?id=95
http://kartor.eniro.se/query?&what=...a=1&disable_multi_company_merge=1&stq=0&pis=0
Banstäckningen är jag ansvarig för det kanske märks
Om jag inte är helt fel ute är närmaste grannar inritade på denna karta.
Lite om buller. Från VMP pdfer
Bullerberäkningar
Bullerberäkning för de olika evenemangen har gjorts av Acoustic Con-trol AB. (”Framtagande av ljudnivåkarta, Viking Motor Park i Enköping” − Acoustic Control AB, 2003-04-07. ”Framtagande av ljudnivåkarta inkl ljudnivå-reducerande anläggningskompletteringar, Viking Motor Park i Enköping” − Acoustic Control AB, 2005-05-03). Beräkningens syfte är att klarlägga vilka ljudnivåer som bostäderna runt planområdet kommer att utsättas för och om de klarar Naturvårds-verkets riktvärden. En komplettering av bullerkartorna har gjorts efter programsamrådet för att tydligare klargöra bullerspridningen från dragracing Topfuel. Utred-ningen visar även på ytterligare bullerskyddsåtgärder för denna gren. (”Reviderade bullerkartor, Viking Motor Park i Enköping” − Acoustic Control AB, 2005-11-28. ”Utredning av extra skärmning vid Dragracingarenan”, Viking Motor Park i Enköping − Acoustic Control AB, 2005-11-28.)
De bullrande verksamheter som kan komma att förekomma inom plan-området redovisas i nedanstående tabell. Antalet för varje evenemang är endast ungefärligt och kan variera. I den kommande miljöprövningen kommer det att specificeras i vilken omfattning verksamheten får bullra under året.
Tabell över antal evenemang under året.
I bullerutredningen klarläggs bullrets totala utbredning och det är den högsta ljudnivån från banorna i varje riktning som är intressant. För att minska bullret har bullerskydd placerats på strategiska ställen. Buller-
Evenemang
Ungefärligt antal per år
Konsert
2
Landsvägsracing
8
Ovalracing
3
Dragracing
(grupp 2)
2
Dragracing
(Top-fuel)
2
- Planbeskrivning för Bårskär 1:1 m fl, Viking Motor Park - 31(48)
skydden är antingen renodlade eller samordnade med publikläktare. Bullerskydden ingår i beräkningsmodellerna.
Ovalracing Två typer av ovalrace kan bli aktuella på motorbanan. Den ena typen har en maximal bullernivå på 100 dB(A) vid bankant och den andra 110 dB(A). För ovalrace 100 dB(A) klaras riktvärdet 55 dB(A) för alla bostä-der vid fasad. För ovalrace 110 dB(A) blir bullernivåerna över riktvärdet för de flesta bostäder både söder och norr om banområdet. Endast bostäder söder om E18 ligger under riktvärdet. Ljudnivåerna ligger på upp till 65 dB(A) vid husfasad.
Landsvägsracing Inom landsvägsracing kan två sorter bli aktuella. Den ena typen har en maximal ljudnivå 100 dB(A) och den andra 110 dB(A). I beräkningen med maximal ljudnivå 100 dB(A) får alla bostäder ljudni-våer under riktvärdet. Närmaste bostäder söder och norr om banan har nivåer på upp till 50-52 dB(A). För landsvägsrace av typen 110 dB(A) vid bankant överskrids riktvär-dena för de allra flesta bostäder i närheten. Bullernivåerna beräknas bli upp till 62 dB(A) för de närmaste bostäderna.
Dragracing Två typer av dragracing kan bli aktuella, grupp 2 och Top-fuel. För grupp 2 får de flesta bostäder nivåer över riktvärdet. Närmaste bo-stadshus norr om banan får maximala nivåer på upp till 66 dB(A). Det närmaste bostadshuset söder om banan har nivåer upp till 62 dB (A). I bullerberäkningen ingår en publikläktare längs omkring en tredjedel av banan som bullerskydd. Dragracing Top-fuel har betydligt högre bullernivåer. Bullerberäkningen visar att närmaste bostadshus norr om banan får nivåer på upp till 75dB(A). Söder om banan får de närmaste bostadshusen nivåer på upp till 70 dB(A).
Konserter I beräkningen används en ekvivalent ljudnivå på 100 dB(A) vid scenen. Överskrids denna nivå anses ljudet vara en sanitär olägenhet enligt Socialstyrelsens rekommendationer. Bullernivåerna vid närmaste bostadshus från konserter underskrider 50 dB(A). Ljudnivån är alltså lägre än Mariestads beslut för regelbundna konserter.
Vägtrafikbuller Vid stora evenemang bedöms att trafiken kommer att fördubblas under några timmar på exempelvis riksväg 55 och E18. Detta motsvarar en ökning av den ekvivalenta ljudnivån under dessa timmar med omkring 3 dB(A). Räknat som ekvivalent ljudnivå för årsmedeldygn blir ökning-en marginell.
- Planbeskrivning för Bårskär 1:1 m fl, Viking Motor Park - 32(48)
Bedömning av
bullerstörning
I detta avsnitt görs en första bedömning av hur stor störningen från anläggningen kommer att bli. Om störningen är acceptabel eller inte bedöms inte här utan blir en fråga för miljöprövningsdelegationen att bedöma i tillståndsansökan. Detaljplanen kommer därför inte att reglera anläggningens bullernivåer.
Ovalracing och landsvägsracing Ovalracing och landsvägsracing har samma typ av bullerstörning, ett kontinuerligt buller under en längre tid. Av dessa race är det ovalrace 110 dB(A) och landsvägsrace 110 dB(A) som överskrider riktvärdena. Ovalrace kommer maximalt att genomföras tre gånger per år och av dessa är enbart ett av tillfällena av typen 110 dB(A). Landsvägsracing 100 dB(A) har bullernivåer under riktvärden. Stör-ningen för bostäder bör därmed vara relativt liten. Hur ofta landsvägs-racing 110 dB(A) planeras är för närvarande inte klarlagt och störning-en bedöms därmed inte.
Dragracing Dragracing har en annan typ av bullerstörning än övriga biltävlingar. Ett lopp tar cirka 5 till 10 sekunder och då är bullret maximalt. Därefter kommer en längre tyst period innan nästa lopp körs. Under en dag körs i storleksordningen 60-70 lopp. De gånger Top-fuel körs kommer om-kring 10-15 lopp att vara av typen Top-fuel. Bullernivåerna från båda typerna av dragracing överskrider riktvärdet för buller och det är i syn-nerhet Top-fuel som ger höga nivåer momentant. Dragracing planeras ett fåtal gånger per år.
Konserter En konsert har ett tämligen kontinuerligt buller med vissa inslag av tys-ta perioder. Ljudnivåerna är betydligt lägre än för motortävlingarna och störningen bedöms därmed vara mindre än för övriga evenemang
Trafik Den ökade störningen från vägtrafiken till och från banan bedöms som liten totalt sett men måttlig de perioder det pågår.
Hästar I det tidiga samrådet framkom oro att närboende hästar påverkas ne-gativt av bullret. Bullerberäkningar visar att maximalnivåerna från an-läggningen i de flesta fall underskrider 55 dB(A) vilket innebär att nivå-erna ligger långt under riktvärdena för ekvivalent ljudnivå på 65 dB(A). Vid dragracing förekommer dock höga nivåer där det inte kan uteslutas att hästar oroas. Tävlingarna förekommer upp till fyra gånger per år så det är inte troligt att hästarna vänjer sig vid ljudet. Vid tävlingstillfällen är det möjligt att hästarna måste hållas inomhus.