Viking Motor Park nyheter

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Använder de verkligen hörselskador för Enköpingsborna som argument mot banan? Hur högt ljudtryck blir det i Enköping?
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Kom med lite mothugg ni som är duktiga på att skriva

aaakv1.jpg
 

sandstream

Guest
Uppdaterat så alla 60+ och Sandstream kan läsa:D
Så där ja, nu kan farbror Sandstream också ta del av debatten :D

Någon som kan peka ut på en karta vart exakt i Enköping banan är tänkt att anläggas?

Jag vart lite fundersam när jag läste insändaren om ljudet, de får det att låta som att banan ska ligga i centrum.
 
Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Stackars närmaste grannar säger jag bara. Fiskmåsarna på soptippen och dom som står och skjuter på skjutbanan
kommer bli SÅ störda. Dom kommer nog inte ens höra dånet från riksväg 55 och E18. Pluttinutt.

I denna PDF har du exakt beskrivning
http://www.vikingmotorpark.com/php/utr_open.php?id=95

http://kartor.eniro.se/query?&what=...a=1&disable_multi_company_merge=1&stq=0&pis=0

Banstäckningen är jag ansvarig för det kanske märks:)
motorbanahb2.jpg


Om jag inte är helt fel ute är närmaste grannar inritade på denna karta.

Hemsida_toning3.gif


Lite om buller. Från VMP pdfer

Bullerberäkningar
Bullerberäkning för de olika evenemangen har gjorts av Acoustic Con-trol AB. (”Framtagande av ljudnivåkarta, Viking Motor Park i Enköping” − Acoustic Control AB, 2003-04-07. ”Framtagande av ljudnivåkarta inkl ljudnivå-reducerande anläggningskompletteringar, Viking Motor Park i Enköping” − Acoustic Control AB, 2005-05-03). Beräkningens syfte är att klarlägga vilka ljudnivåer som bostäderna runt planområdet kommer att utsättas för och om de klarar Naturvårds-verkets riktvärden. En komplettering av bullerkartorna har gjorts efter programsamrådet för att tydligare klargöra bullerspridningen från dragracing Topfuel. Utred-ningen visar även på ytterligare bullerskyddsåtgärder för denna gren. (”Reviderade bullerkartor, Viking Motor Park i Enköping” − Acoustic Control AB, 2005-11-28. ”Utredning av extra skärmning vid Dragracingarenan”, Viking Motor Park i Enköping − Acoustic Control AB, 2005-11-28.)
De bullrande verksamheter som kan komma att förekomma inom plan-området redovisas i nedanstående tabell. Antalet för varje evenemang är endast ungefärligt och kan variera. I den kommande miljöprövningen kommer det att specificeras i vilken omfattning verksamheten får bullra under året.
Tabell över antal evenemang under året.
I bullerutredningen klarläggs bullrets totala utbredning och det är den högsta ljudnivån från banorna i varje riktning som är intressant. För att minska bullret har bullerskydd placerats på strategiska ställen. Buller-
Evenemang
Ungefärligt antal per år
Konsert
2
Landsvägsracing
8
Ovalracing
3
Dragracing
(grupp 2)
2
Dragracing
(Top-fuel)
2
- Planbeskrivning för Bårskär 1:1 m fl, Viking Motor Park - 31(48)
skydden är antingen renodlade eller samordnade med publikläktare. Bullerskydden ingår i beräkningsmodellerna.
Ovalracing Två typer av ovalrace kan bli aktuella på motorbanan. Den ena typen har en maximal bullernivå på 100 dB(A) vid bankant och den andra 110 dB(A). För ovalrace 100 dB(A) klaras riktvärdet 55 dB(A) för alla bostä-der vid fasad. För ovalrace 110 dB(A) blir bullernivåerna över riktvärdet för de flesta bostäder både söder och norr om banområdet. Endast bostäder söder om E18 ligger under riktvärdet. Ljudnivåerna ligger på upp till 65 dB(A) vid husfasad.
Landsvägsracing Inom landsvägsracing kan två sorter bli aktuella. Den ena typen har en maximal ljudnivå 100 dB(A) och den andra 110 dB(A). I beräkningen med maximal ljudnivå 100 dB(A) får alla bostäder ljudni-våer under riktvärdet. Närmaste bostäder söder och norr om banan har nivåer på upp till 50-52 dB(A). För landsvägsrace av typen 110 dB(A) vid bankant överskrids riktvär-dena för de allra flesta bostäder i närheten. Bullernivåerna beräknas bli upp till 62 dB(A) för de närmaste bostäderna.
Dragracing Två typer av dragracing kan bli aktuella, grupp 2 och Top-fuel. För grupp 2 får de flesta bostäder nivåer över riktvärdet. Närmaste bo-stadshus norr om banan får maximala nivåer på upp till 66 dB(A). Det närmaste bostadshuset söder om banan har nivåer upp till 62 dB (A). I bullerberäkningen ingår en publikläktare längs omkring en tredjedel av banan som bullerskydd. Dragracing Top-fuel har betydligt högre bullernivåer. Bullerberäkningen visar att närmaste bostadshus norr om banan får nivåer på upp till 75dB(A). Söder om banan får de närmaste bostadshusen nivåer på upp till 70 dB(A).
Konserter I beräkningen används en ekvivalent ljudnivå på 100 dB(A) vid scenen. Överskrids denna nivå anses ljudet vara en sanitär olägenhet enligt Socialstyrelsens rekommendationer. Bullernivåerna vid närmaste bostadshus från konserter underskrider 50 dB(A). Ljudnivån är alltså lägre än Mariestads beslut för regelbundna konserter.
Vägtrafikbuller Vid stora evenemang bedöms att trafiken kommer att fördubblas under några timmar på exempelvis riksväg 55 och E18. Detta motsvarar en ökning av den ekvivalenta ljudnivån under dessa timmar med omkring 3 dB(A). Räknat som ekvivalent ljudnivå för årsmedeldygn blir ökning-en marginell.
- Planbeskrivning för Bårskär 1:1 m fl, Viking Motor Park - 32(48)
Bedömning av
bullerstörning
I detta avsnitt görs en första bedömning av hur stor störningen från anläggningen kommer att bli. Om störningen är acceptabel eller inte bedöms inte här utan blir en fråga för miljöprövningsdelegationen att bedöma i tillståndsansökan. Detaljplanen kommer därför inte att reglera anläggningens bullernivåer.
Ovalracing och landsvägsracing Ovalracing och landsvägsracing har samma typ av bullerstörning, ett kontinuerligt buller under en längre tid. Av dessa race är det ovalrace 110 dB(A) och landsvägsrace 110 dB(A) som överskrider riktvärdena. Ovalrace kommer maximalt att genomföras tre gånger per år och av dessa är enbart ett av tillfällena av typen 110 dB(A). Landsvägsracing 100 dB(A) har bullernivåer under riktvärden. Stör-ningen för bostäder bör därmed vara relativt liten. Hur ofta landsvägs-racing 110 dB(A) planeras är för närvarande inte klarlagt och störning-en bedöms därmed inte.
Dragracing Dragracing har en annan typ av bullerstörning än övriga biltävlingar. Ett lopp tar cirka 5 till 10 sekunder och då är bullret maximalt. Därefter kommer en längre tyst period innan nästa lopp körs. Under en dag körs i storleksordningen 60-70 lopp. De gånger Top-fuel körs kommer om-kring 10-15 lopp att vara av typen Top-fuel. Bullernivåerna från båda typerna av dragracing överskrider riktvärdet för buller och det är i syn-nerhet Top-fuel som ger höga nivåer momentant. Dragracing planeras ett fåtal gånger per år.
Konserter En konsert har ett tämligen kontinuerligt buller med vissa inslag av tys-ta perioder. Ljudnivåerna är betydligt lägre än för motortävlingarna och störningen bedöms därmed vara mindre än för övriga evenemang
Trafik Den ökade störningen från vägtrafiken till och från banan bedöms som liten totalt sett men måttlig de perioder det pågår.
Hästar I det tidiga samrådet framkom oro att närboende hästar påverkas ne-gativt av bullret. Bullerberäkningar visar att maximalnivåerna från an-läggningen i de flesta fall underskrider 55 dB(A) vilket innebär att nivå-erna ligger långt under riktvärdena för ekvivalent ljudnivå på 65 dB(A). Vid dragracing förekommer dock höga nivåer där det inte kan uteslutas att hästar oroas. Tävlingarna förekommer upp till fyra gånger per år så det är inte troligt att hästarna vänjer sig vid ljudet. Vid tävlingstillfällen är det möjligt att hästarna måste hållas inomhus.
 
Last edited:

O.Larsson

SDK #4201
Gick med
16 Mar 2007
Ort
På landet
Hoj
Ducati 848
Mina tankar:
Jag kommer själv från Enköping och har följt debatten i Enköpingsposten ett tag nu och det jag tycker man kan läsa "mellan raderna" är att själva motståndet är mot motorsport som sådan, inte bara denna tänkta bana...Det har jag även skrivit i en insändare i Enköpingsposten och då fick jag många påhopp tillbaka men jag hävdar fortfarande att alla orsaker som miljövänner och andra motståndare tar upp är egentligen bara en täckmantel för ett tråkigt (och utbrett...) motstånd mot vilken motorsport som helst i sverige...Vi lever ju i en demokrati och vi måste samsas om utrymmet där vi bor. Då borde det väl inte vara så svårt att inse att så länge folk vill spela golf så krävs det golbanor, och så länge folk vill spela boll så krävs det fotbollsplaner, och så länge folk vill ströva så krävs det strövområden...Det enda man kan göra i det fallet då vi bor så många på samma plats med så många olika intressen är ju att se till att dela upp området och låta alla få sitt intresse tillgodosett (inom rimliga gränser, självklart...). Enligt mig så finns det ingen person som är mer värd eller mäktigare och som skulle kunna säga: "Det är viktigare/bättre att ströva, eran motorbana får inte byggas" eller "Svampen Violgubbe är viktig för den mänskliga rasens överlevnad, ni kan inte bygga en bana här"...saker och ting måste ju ställas i relation mot varandra...
 

Krisse

Medlem
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Örsundsbro
Hoj
Sprint ST -08 . VFR 1000 -98 -såld
Jobbar precis bredvid där infarten till motorbanan ska vara.
Hörde att några bönder gått ihop och köpt lite mark där enbart
för att försöka hindra dom. Dom vill ju ha en alternativ plats för att
kunna jämföra med, helt idiotiskt med tanke på vad den här utredningen
har kostat. ~4 miljoner.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
låter som att parken var riktigt fel plaserad, kanske skulle ha försökt hitta ett område som är lite mer motorvänligt å folk på orten brinner för motorsport i allmänhet, detta verkar ju vara miljöpartisternas högborg :tungan
 

Savage

Idiot-Ivar!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Viking Motor Park
Hoj
KTM 250 EXC -00 Hayabusa -10
Miljöpartist? Moi? De flesta jag känner är VÄLDIGT positiva till VMP.
Däremot har den där miljötomten inget bättre för sig än att skriva insändare.
Han tar väldigt stor plats i lokalblaskan.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Egentligen borde vi alla med någon som helst anknytning till Enk. (Och som tänkt köra på banan) ta en stund nån gång / mån och skriva sig en insändare.. För att agera motpol. Det finns ett medialt problem i att tomten får så mkt rymd, och det är att han över tid blir en allmän åsikt då han faktiskt mkt väl kan komma att påverka opinionen.

Många vet jag skulle uppskatta evenemangen, och den ekonomiska tillgång VMP blir för enköping som kommun, även om de inte är aktiva själva inom motorsport öht!
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Miljöpartist? Moi? De flesta jag känner är VÄLDIGT positiva till VMP.
Däremot har den där miljötomten inget bättre för sig än att skriva insändare.
Han tar väldigt stor plats i lokalblaskan.

naje ja utrycker mig fel som vanlig *borde inte får skriva* tänkte mest över lag att de man läser å hör om VMP får sånt motstånd,, jag skulle vara överlycklig om ja bodde där.
 
Last edited:

sandstream

Guest
OM jag hinner ska jag skriva ihop en insändare i helgen och skicka in.
 

sandstream

Guest
Är det du som går på attack mot gräsklippare Sandstream :tungan
Nope, jag skriver alltid under eget namn.
Skönt dock att någon tog sig tid att förklara för allmänheten i Enköping att det finns värre saker än en motorbana som låter. Att det dessutom sällan körs på kvällar och morrnar är också värt att notera med tanke på att vem som helst kan dra igång sin gräsklippare 9 på kvällen eller 7 på morgonen.
 

sandstream

Guest
Katsching!!!
Skogsmupparna kommer bli helt galna :yoparty
Sune satte nog morgonkaffet i halsen :D

Helt klart en rolig insändare men risken finns att miljönissarna får vatten på sin kvarn om att "motorvännerna" struntar i naturen och tycker att djuren får dra till nästa skog.
Skönt dock med lite raka puckar för det är nog många som känner precis som Svarta nejlikan.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top