Men att "för nöjes skull" inte är/kan vara en samhällsvinst är väl ändå en tankevurpa.
Jag resonerar tvärtom, ...är det någon gång det borde vara försvarbart att släppa ut avgaser, så är det väl om det det (tyvärr) råkar vara en bieffekt av att ha väldigt kul (motorsport).
All nytto- & näringstrafik däremot, ..där saknas helt egenvärde för skita ner (förutom ekonomiskt) ..det är således där fokus borde ligga på att få bort avgaser.
Håller helt med dig. Om man kör bil till jobbet kan man väl satsa på att samåka, köra bränslesnålare bil eller kanske till och med ta bussen. Är man ute och nöjeskör går det ju inte att göra så mycket åt utsläppen då det är själva körningen i sig och inte transporten som är essensen.
Jag kan förstå hur ni tänker men nu får ni väl ändå släppa hörnflaggan ?
Kolla vilka bekymmer och kostnader fotbollen ställer till med för samhället, ändå höjs inga röster för att förbjuda eländet, mao det är politiskt korrekt med fotboll. Motorsport i alla former (möjligtvis med undantag för Speedway) är inte PK. Man måste ställa miljöförstörelsen från motorsporten i relation till miljöförstörelsen från de redan etablerade "PK"-sporterna.
Räkna konkret på hur många fotbollsplaner det finns i Konungariket Sverige, anta att de klipps en gång per vecka i ca 30 min med en totalt orenad gräsklippare. Det blir många liter bensin / kg koldioxid. Räkna sedan hur många golfbanor det finns och hur ofta de klipps och hur länge de maskinerna måste jobba......
Jag tror det är sådana argument som behövs för att "bara" behöva slåss mot buller och trädkramare, står striden även mot nobelpristagarens sanningar lär vi förlora större än Egyptierna i 30dagarskriget.
//Peter