Viking Motor Park nyheter

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
Men att "för nöjes skull" inte är/kan vara en samhällsvinst är väl ändå en tankevurpa.
Jag resonerar tvärtom, ...är det någon gång det borde vara försvarbart att släppa ut avgaser, så är det väl om det det (tyvärr) råkar vara en bieffekt av att ha väldigt kul (motorsport).
All nytto- & näringstrafik däremot, ..där saknas helt egenvärde för skita ner (förutom ekonomiskt) ..det är således där fokus borde ligga på att få bort avgaser.

Håller helt med dig. Om man kör bil till jobbet kan man väl satsa på att samåka, köra bränslesnålare bil eller kanske till och med ta bussen. Är man ute och nöjeskör går det ju inte att göra så mycket åt utsläppen då det är själva körningen i sig och inte transporten som är essensen.:)

Jag kan förstå hur ni tänker men nu får ni väl ändå släppa hörnflaggan ?
Kolla vilka bekymmer och kostnader fotbollen ställer till med för samhället, ändå höjs inga röster för att förbjuda eländet, mao det är politiskt korrekt med fotboll. Motorsport i alla former (möjligtvis med undantag för Speedway) är inte PK. Man måste ställa miljöförstörelsen från motorsporten i relation till miljöförstörelsen från de redan etablerade "PK"-sporterna.

Räkna konkret på hur många fotbollsplaner det finns i Konungariket Sverige, anta att de klipps en gång per vecka i ca 30 min med en totalt orenad gräsklippare. Det blir många liter bensin / kg koldioxid. Räkna sedan hur många golfbanor det finns och hur ofta de klipps och hur länge de maskinerna måste jobba......

Jag tror det är sådana argument som behövs för att "bara" behöva slåss mot buller och trädkramare, står striden även mot nobelpristagarens sanningar lär vi förlora större än Egyptierna i 30dagarskriget.

//Peter

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Jag kan förstå hur ni tänker men nu får ni väl ändå släppa hörnflaggan ?
Kolla vilka bekymmer och kostnader fotbollen ställer till med för samhället, ändå höjs inga röster för att förbjuda eländet, mao det är politiskt korrekt med fotboll. Motorsport i alla former (möjligtvis med undantag för Speedway) är inte PK. Man måste ställa miljöförstörelsen från motorsporten i relation till miljöförstörelsen från de redan etablerade "PK"-sporterna.

Räkna konkret på hur många fotbollsplaner det finns i Konungariket Sverige, anta att de klipps en gång per vecka i ca 30 min med en totalt orenad gräsklippare. Det blir många liter bensin / kg koldioxid. Räkna sedan hur många golfbanor det finns och hur ofta de klipps och hur länge de maskinerna måste jobba......

Jag tror det är sådana argument som behövs för att "bara" behöva slåss mot buller och trädkramare, står striden även mot nobelpristagarens sanningar lär vi förlora större än Egyptierna i 30dagarskriget.

//Peter

Du har så rätt men jag tror det är helt fel väg att börja jämnföra motorsporten med fotboll och golf. Det enda som sker man får fotbollsfolk och golfspelare emot sig. Det behövs inte.

sandstream

Guest
Du har så rätt men jag tror det är helt fel väg att börja jämnföra motorsporten med fotboll och golf. Det enda som sker man får fotbollsfolk och golfspelare emot sig. Det behövs inte.
Men det kan ändå vara en tankeställare för miljönissarna som köper allt som står i tidningarna med hull och hår.

På tal om tidningar läste jag häromdagen att en ny doktorsavhandling (tror jag det var) hade kommit fram till att 10% av de utsläpp som vi svenskar genererar kommer ifrån våra flygresor. Kanske dags för Miljöpartiet att skapa en kampanj mot semester utomlands?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Men det kan ändå vara en tankeställare för miljönissarna som köper allt som står i tidningarna med hull och hår.

På tal om tidningar läste jag häromdagen att en ny doktorsavhandling (tror jag det var) hade kommit fram till att 10% av de utsläpp som vi svenskar genererar kommer ifrån våra flygresor. Kanske dags för Miljöpartiet att skapa en kampanj mot semester utomlands?

igår hörde jag på P1 att världens köttproduktion / konsumtion står för 18% av utsläppen, och 2/3 av det va kornas rapar och metan från skiten..

ska kolla fakta nu, och fixa länk till radio inslaget

edit:
------------------------------------------------------
Köttindustrin som klimatbov
P1 tisdag 13 november kl 12.10 och 23.07
Vetandets värld

Världens köttkonsumtion har femdubblats de senaste femtio åren. Och nu varnar kritikerna för att den växande köttindustrin inte bara är ett allvarligt hot mot djurens rätt och vår egen hälsa – utan också mot klimatet.

Ny forskning visar att köttindustrin orsakar större växthusgasutsläpp än alla bilar på jorden. Ändå menar kritikerna att vår stegrande köttkonsumtion hittills är ett nästan bortglömt klimatproblem. Men var kommer alla utsläppen ifrån? Och vad kan man göra åt dom? I programmet träffar vi forskarna Christel Cederberg och Annika Carlsson-Kanyama som räknat på saken. Och EU-parlamentarikern Jens Holm som jobbar för att få upp köttindustrins klimatproblem på EU-agendan.
inslaget i repris: lyssna, mkt intressant..

http://www.sr.se/webbradio/include/player.asp?InsidePlayer=1&type=latestbroadcast&IsBlock=1&Id=412

.

Last edited:

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
ang föroreningar.

var det inte TOMATER som var den miljöovänligaste "konsumentprodukt" som finns!!!!

lr hur det nu var:D

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02

Nja, frågan är ju om man verkligen får dessa utövare emot sig ?
Tanken med mitt resonemang är ju inte att peka finger och skrika "Titta på dem !!" utan att konkret visa vad dessa aktiviteter de facto kostar på utsläppssidan. I dagsläget (personlig reflektion här nu) tänker dessa individer typ;" Jomen serru att, vi lattjar runt lite på gräset och det vet man ju hur nyttigt det är för hälsan. Och dessutom äter gräs koldioxid då slår vi ju två flugor i en smäll."

Att dra upp andra idrotter/aktiviteters bränsleförbrukning till/från aktivitetsstället är nog inte så lyckat tror jag. Det kommer att slå tillbaka......Hårt.

Jag förordar bara att öppna ögonen för hur mycket dessa "miljövänliga" aktiviteter faktiskt släpper ut. Den siffran kan man sedan ställa i relation till en eventuell motorstadion.
Jag varken kan eller orakr försöka räkna just nu men skall ge ett litet exempel på uppställning:

Golfbanan Bunkern
18 hål + korthålsbana
Snittlängd / hål 250m.
Snittbredd fairway 5m
Snittarea / hål exkl green = 1250m2
Snittarea Green 100 m2

Total fairwayyta att klippa 1 gång/vecka = 1250*27 = 33750m2
Total greenyta att klippa 2 gånger / vecka = 100*27*2=5400 m2

Gödsel för 35.000m2 = ???? kg / år

Hur mycket bränsle drar gräsklipparen per klippt m2 ?

Vad jag försöker visa är att det finns så mycket som bidrar till utsläppen som man inte tänker på på samma sätt som på en motorstadion, där allt per definition är "fel" från början.

//P

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

I viss mån kan man kanske säga att de gör det då de propagerar för miljöskatter på flygbränsle. I dagsläget står flygbränsle (och Fartygsbränsle) utanför handel med utsläppsrätter och internationella avtal just därför att transporterna sker på internationell mark. Lite konstigt kan det tyckas...

http://mp.se/templates/Mct_78.aspx?avdnr=12320&number=69275

sandstream

Guest
I viss mån kan man kanske säga att de gör det då de propagerar för miljöskatter på flygbränsle....
Sant, MP har ju aldrig gillat någon typ av globalisering.

Angående metangasen så gillar väl miljönissarna också kött så då är det lättare att jaga mer "konkreta" problem, som tex bilar, hojar mm :rolleyes:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Ang. tjött och mat. Det finns en uppskattning från Giampietro & Pimentel att i USA tillför man 10kalorier energi (90% av den kommer från fossila bränslen) i produktion & distribution innan man har 1kalori med mat på tallriken (energiförbrukningen från spisen utesluten). Det är gött med olja.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det är valdags här i Australien. Premiärministern John Howard är på valturne och i dagens tidning kan man lära från sista vatalet från Townsville i norra Queensland:
"Jag lovar Townsville 10 miljoner dollar för att anordna ett årligt V8 Supercarrace" (Den lokala varianten på STCC)
Det är andra bullar det!:tummenupp

sandstream

Guest
Det är valdags här i Australien. Premiärministern John Howard är på valturne och i dagens tidning kan man lära från sista vatalet från Townsville i norra Queensland:
"Jag lovar Townsville 10 miljoner dollar för att anordna ett årligt V8 Supercarrace" (Den lokala varianten på STCC)
Det är andra bullar det!:tummenupp
Men det är ju jättelångt bort ifrån Enköping och borde inte påverka deras fina svampskogar :rolleyes:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Problemet stavas motor och det är nog inte förrän de går på vatten som miljöfolket kommer att tagga ner ett snäpp.

Haha, nä det är sant. Men någon kunnig människa får väl ta frma en bra diesel motor så kan man puttra runt på RME. Vad gör det om det är några hästar mindre, det är bara att leta upp mindre och krokigare vägar :)

sandstream

Guest
Haha, nä det är sant. Men någon kunnig människa får väl ta frma en bra diesel motor så kan man puttra runt på RME. Vad gör det om det är några hästar mindre, det är bara att leta upp mindre och krokigare vägar :)
Borde funka om fordonet inte kallas bil eller motorcykel, de är nämligen som ett rött skynke för miljönissarna.

sandstream

Guest
Vi kan väl gå ihop och bjuda någon mille (obs, inte hojen) så kan vi träna starter i lugn och ro :tungan

SvenneC

Medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Inte så många som jag skulle vilja ha...
Hmmm... Jag vill inte sabba er glädje, men jag tror att en av orsakerna till att dom säljer är att grannarna har vunnit fighten om hur mycket man får väsnas.

Man får knappt fjärta på området längre, så tyst skall det vara...

Som vanligt har nej-sägarna vunnit över motorfolket, det blir säkert en skitfin golfbana där inom några år... :rolleyes:

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Hoj
1976 Yamaha 750
Det är väl som vanligt, 55 decibel hos närmaste granne, som gäller. Det kravet håller ju på att kväva alla banor.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024