Viking Motor Park nyheter

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Men om man körde med orginaldämpning av hojarna, hur mycket db skulle man egentligen kunna tjäna?
Jo, jag vet att effekten blir lite mindre men om alla gör det så kvittar det väl..... personligen väljer jag hellre en tyst hoj och får köra oftare än mer ljud och begränsad tid.....
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
elmotorer verkar vara grejen, om man bara kan få ner vrålande i depån ;)
 

sandstream

Guest
Men om man körde med orginaldämpning av hojarna, hur mycket db skulle man egentligen kunna tjäna?
Det beror ju lite på vart du mäter. Det intressant är väl egentligen inte hur mycket hojen låter på banan utan hur mycket den låter hos de kringboende. Nivån skulle onekligen sänkas om alla körde med originaldämpare eller likvärdigt. Effekten är ju ungefär densamma på alla hojar så det kan nog kvitta.

Ett annat problem är att publiken på tex STCC vill att det ska låta, därav en anledning till att vi inte lär få se elfordon förrän oljan är slut.
 
Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Det beror ju lite på vart du mäter. Det intressant är väl egentligen inte hur mycket hojen låter på banan utan hur mycket den låter hos de kringboende. Nivån skulle onekligen sänkas om alla körde med originaldämpare eller likvärdigt. Effekten är ju ungefär densamma på alla hojar så det kan nog kvitta.

Ett annat problem är att publiken på tex STCC vill att det ska låta, därav en anledning till att vi inte lär få se elfordon förrän oljan är slut.

Inom RR är ju inte publiken ett problem då det är så få besökare ;) så det kan man bortse ifrån.
Tänk däremot vad det skulle kunna göra i bantid, fler timmar att hyra banor vilket förhoppningsvis ger mer inkomst till banägare och bättre/säkrare banor. Kanske kan det även ge lägre kostnader vid tävlingar.... vad vet jag
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Det beror ju lite på vart du mäter. Det intressant är väl egentligen inte hur mycket hojen låter på banan utan hur mycket den låter hos de kringboende. Nivån skulle onekligen sänkas om alla körde med originaldämpare eller likvärdigt. Effekten är ju ungefär densamma på alla hojar så det kan nog kvitta.

Ett annat problem är att publiken på tex STCC vill att det ska låta, därav en anledning till att vi inte lär få se elfordon förrän oljan är slut.

Nej, nivån sänks INTE! Bevisat i våras på Monzta när vissa med originaldämpare lät mera än effektdämparna :(
 

sandstream

Guest
Nej, nivån sänks INTE! Bevisat i våras på Monzta när vissa med originaldämpare lät mera än effektdämparna :(
Så du menar att en hoj som låter 110 dB och en som låter 95 dB vid bankanten låter exakt lika mycket hos närmsta granne :va

Inom RR är ju inte publiken ett problem då det är så få besökare ;) så det kan man bortse ifrån.
Var väl runt 20-25.000 som såg det sista ProSuperbike racet på plats.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Nej, nivån sänks INTE! Bevisat i våras på Monzta när vissa med originaldämpare lät mera än effektdämparna :(

Jo, den sänks. Vissa slipon är konstigt nog tystare än originalsystem, men generellt är det så att slipon bullrar mer än originalsystem.

Var väl runt 20-25.000 som såg det sista ProSuperbike racet på plats.

Den siffran ska du nog ta med både 2 och 3 nypor salt. STCC uppger siffror som är rena överdrifter. Var ej själv på plats, men räknar man med ärliga betalande i grind och ser på vilka siffror STCC uppgivit på andra tävlingar antar jag att siffran slutar på runt 5.000 om dom uppgivit 25.000
 
Last edited:

sandstream

Guest
Den siffran ska du nog ta med både 2 och 3 nypor salt. STCC uppger siffror som är rena överdrifter. Var ej själv på plats, men räknar man med ärliga betalande i grind och ser på vilka siffror STCC uppgivit på andra tävlingar antar jag att siffran slutar på runt 5.000 om dom uppgivit 25.000
Jag avsåg antalet åskådare, inte antalet betalande. Tror det var Axxexs som skrev i en tråd att ca 20.000 hade friplåtar till finalen på Mantorp.

Hur som helst tror jag inte att folk vill se helt tysta hojar men en maxgräns på säg 95 dB vid bankanten kanske skulle få de kringboende att hata oss lite mindre :)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Hur som helst tror jag inte att folk vill se helt tysta hojar men en maxgräns på säg 95 dB vid bankanten kanske skulle få de kringboende att hata oss lite mindre :)

Måste säga att jag är förvånad att just du skriver det, efter debatten efter falkenbergsracet......
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jag avsåg antalet åskådare, inte antalet betalande. Tror det var Axxexs som skrev i en tråd att ca 20.000 hade friplåtar till finalen på Mantorp.
..


Nehä.. Jag e oskyldig till det där utalandet! :)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det tror jag inte, du skriver så mycket dynga att du säkert glömt bort det ;)

Kanske beror på att du inte riktigt förstod varför en del blev upprörda. Men det kan vi ta en annan gång.

Om jag inte förstod kanske du inte är så bra på att förklara, men det kan vi ta nästa gång jag ljudmäter:tummenupp
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Hur som helst tror jag inte att folk vill se helt tysta hojar men en maxgräns på säg 95 dB vid bankanten kanske skulle få de kringboende att hata oss lite mindre :)

Det räcker inte med den gränsen! Inte om den ger 67 dB INNE hos grannen 300 m bort...
Som han sade igår "Om de låter som polisens BMW är det helt OK" så där har ni ett mått :)

Så du menar att en hoj som låter 110 dB och en som låter 95 dB vid bankanten låter exakt lika mycket hos närmsta granne :va
Nej, jag menar att vissa originalsystem för mera väsen än vissa effektsystem! Att införa originalsystem är ingen vinst om de låter mera...
 
Last edited:

sandstream

Guest
Hur många av dom var där för prosuperbike, gissar att 99,9% var där för STCC men än dock glädjande :)
De flesta är sjävklart där för att se STCC men enligt rykten så brukar de flesta prata om hojarna när de går hem (så säger myten iaf).

Även om vi som tävlar i RR har lite publik så tror jag inte att vi kommer att få fler om vi åker runt med helt tysta hojar. Dock så låter en originalhoj på maxvarv rätt bra och borde räcka för de flesta i publiken (annars kan de gå på Dragracing).
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
De flesta är sjävklart där för att se STCC men enligt rykten så brukar de flesta prata om hojarna när de går hem (så säger myten iaf).

Även om vi som tävlar i RR har lite publik så tror jag inte att vi kommer att få fler om vi åker runt med helt tysta hojar. Dock så låter en originalhoj på maxvarv rätt bra och borde räcka för de flesta i publiken (annars kan de gå på Dragracing).

Näe, lägre ljud kommer tyvärr inte att generera mer besökare. Tyvärr är ju motorsporten hårt ansatt från alla håll. Frågan är om man har några andra alternativ för att sporten ska kunna fortsätta utvecklas?
Överallt det tränas i motorsport så styrs allt av 2 saker, ljudnivå och miljökrav. Om inget görs så är nog enda alternativet att SVEMO köper 2 större område på strategisk plats.... där dom utrotninghotade motormänniskorna får hållas :)
 

sandstream

Guest
Överallt det tränas i motorsport så styrs allt av 2 saker, ljudnivå och miljökrav. Om inget görs så är nog enda alternativet att SVEMO köper 2 större område på strategisk plats.... där dom utrotninghotade motormänniskorna får hållas :)
Vi tar över Gotland med hjälp av USA och låter dem bygga en stor militärbas långt ner på den södra delen. Vi tar från Visby och uppåt och inför fri fart mm samt 2-3 rundbanor :)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top