Viking Motor Park nyheter

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Det som jag har lagt lite märke till att dom inte kritiserar själva bygget så mycket, utan mer vad det står för. (Samt jordens undergång men det är ju inte mycket att göra något åt)

Så skulle man inte kunna ge tillbaka lite på det spåret. Dvs är en motorbana okej om alla åker dit komunalt, och tittar på 20 miljövänliga bilar som åker runt nästan ljudlöst?
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Hur kan man argumentera emot att det är helt förkastligt att ha en stor bensinbil som transportmedel till jobbet? Naturligtvis är det så och det är väl något man ska arbeta för att få bort. Likaså meningslösa transporter av bröd/vatten/dylikt över stora avstånd.

Men man bör sätta in krafterna där det gör nytta. Motorbanor/motorsport bjuder de som är intresserade på väldigt mycket (livs)glädje, medan det ger en försvinnande liten påverkan på miljön. Detta bör även en miljökämpe förstå.

Ahhh....ett nyanserat inlägg, bra. :tummenupp Jag tror att vi behöver göra nåt åt problemet åxå. Men kanske titta på de verkliga miljöbovarna i första hand. Sen kan man ju alltid diskutera symbolvärdet i att ge sej på motorsporten. Förmodligen skitar ju tex. fotbollen ner mer i världen än motorsporten..........skjutsa till träning,skjutsa från träning,skjutsa till match...........mm.mm.
 

sandstream

Guest
Men man bör sätta in krafterna där det gör nytta. Motorbanor/motorsport bjuder de som är intresserade på väldigt mycket (livs)glädje, medan det ger en försvinnande liten påverkan på miljön. Detta bör även en miljökämpe förstå.
Man skulle kunna tycka det men verkligheten är en annan som vi kan se i insändarna. Precis som WestW noterat vill de inte diskutera den specifika banan utan istället diskutera jordens klimatproblem som enligt dem själva är gigantiska.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Kan Lars svammla så kan jag...

Lars K börjar sin insändare med ”Vi som förstått” vilket får en att tänka på mycket obehagliga tider i människans historia när en samhällselit iförd bruna skjortor trädde och fram och berättade hur saker och ting låg till. Själv tycker jag inte diktaturfasoner hör hemma i dagens Sverige men nu har en ny nomenklatur växt fram iförd grön täckmantel som redan vet svaret på allt inom forskningen, de som ifrågasätter svaren kallas för förnekare och tillskrivs som oseriösa och därför bör tystas eftersom de hotar den gröna lobbyns nyvunna makt. Makt är som alla vet härligt och betalar sig även bra.

Lars skriver även att han vet att de som inte skriver under med sina egna namn inte tror på vad de skriver men anledningen är så mycket enklare än så, anledningen stavas bland annat asfaltsdjungelns indianer som terroriserar sin omgivning genom att förstöra privat egendom och utsätta vanligt folk för livsfara, sådana vill man inte ha om halsen och därför väljer nog många att skriva under anonymt eftersom man inte vet vad deras nästa steg är för att få fram sitt budskap. Hur sedan Lars får till SARS och tsunamin som någon sorts bevis för människans rovdrift vet jag inte men han kanske tillhör dem som vill förneka tredje världen utveckling genom att isolera dem från besök och teknik för utveckling. Dessutom vet han hur fort en bil behöver gå och att fattiga apjägare minsann kan sluta jaga och kliva till livsmedelsaffären för att handla.

Flera av hans framtidsvisioner är som tagna ur munnen på eko-socialisten Andreas Malm.

Jaja...tror nog VMP går i graven snart men det var ett trevligt försök iallafall.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Det är synd att miljöfrågorna ligger i händerna på personer som Lars Kjellén. Miljöfrågorna är alldeles för viktiga för det. Eller vad sägs om följande: "Förbjud tillverkning och användning av alla stora bensinbilar eller taxera dem så ingen vill ha dem" eller ”Sluta satsa pengar på vägbyggen” Den mannen måste ha tomtar på loftet.

Ang. taxering och förbud av bensinslukare så skissar EU-komissionen på ett lagförslag som skall slå 2012 och med tanken att det skall mer eller mindre bli olönsamt att tillverka, samt väldigt dyrt att äga, bilar som har lite högre CO2-emissioner. Vissa av europas städer kommer även gå längre med ännu hårdare CO2-krav och yttterligare avgifter som slår mot den enskilde ägaren. Så, overkligt är det inte.
 
Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Visst jättebra att vi tänker på miljön och förbjuder skadliga saker och tar fram bra alternativ, helt rätt. Kan vi inte får köra med dessa bra alternativ på banan sen då? Sandstream dundra in några kloka ord!

Är bygget ett livsfarligt problem för miljönissarna om dom som kör på banan är miljövänliga och dom som tar sig dit gör det miljövänligt? Jag vet vad dom svarar men det är ett spår att gå på kanske?
 

sandstream

Guest
Visst jättebra att vi tänker på miljön och förbjuder skadliga saker och tar fram bra alternativ, helt rätt. Kan vi inte får köra med dessa bra alternativ på banan sen då? Sandstream dundra in några kloka ord!
Jag ska fundera lite och återkommer!
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Hur kan man argumentera emot att det är helt förkastligt att ha en stor bensinbil som transportmedel till jobbet? Naturligtvis är det så och det är väl något man ska arbeta för att få bort. Likaså meningslösa transporter av bröd/vatten/dylikt över stora avstånd.

Visst, man kan inte argumentera för miljöförstöring. Däremot kan man argumentera mot förbud :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det är synd att miljöfrågorna ligger i händerna på personer som Lars Kjellén. Miljöfrågorna är alldeles för viktiga för det. Eller vad sägs om följande: "Förbjud tillverkning och användning av alla stora bensinbilar eller taxera dem så ingen vill ha dem" eller ”Sluta satsa pengar på vägbyggen” Den mannen måste ha tomtar på loftet.

Hmmmm..... men tänk om det är så att Lars och de andra miljönissarna har rätt??? Att vi har våldfört oss på våra naturtillgångar i en takt som gör att vi måste ta till väldigt drastiska åtgärder SNART för att inte det ska vara för sent???
Jag minns i våras när jag köpte utsläppsrätter och det var flera här på forumet som på allvar ifrågasatte om våra utsläpp överhuvudtaget hade något med växthuseffekten att göra! Och drog fram någon person som argumenterade för att det var "naturliga svängningar" eller vad det var. Är det någon som fortfarande på allvar argumenterar på samma sätt?
Jag måste erkänna att mitt fritidsintresse ger mig ett ökat dåligt miljösamvete för varje dag. Fortfarande är jag dock så ego att jag kommer att fortsätta köra men det är inte riktigt lika kul att slå soppa i tanken idag som för 5 år sedan. Jag kan fatta att det finns företag som inte ens vill prata med mig när jag vill diskutera spons. "Vi har en miljöpolicy och sysslar inte med motorsport". Jag kan fatta det!...
Det är krångligt det här... Hmmmmmm.....
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Lars och andra kan ha rätt. Men jag tror ändå på att jobba "från insidan". Om man bygger en anläggning här som är mer miljövänlig och sedan försöker få resten av världen att göra det samma så vinner man mer än om man förbjuder byggen här och sedan försöker få andra att göra det samma (utan förståelse) i resten av världen.

Så miljömässigt så skulle vi troligen globalt vinna på att bygga en miljövänlig bana här om vi vågar satsa internationellt.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Lars och andra kan ha rätt. Men jag tror ändå på att jobba "från insidan". Om man bygger en anläggning här som är mer miljövänlig och sedan försöker få resten av världen att göra det samma så vinner man mer än om man förbjuder byggen här och sedan försöker få andra att göra det samma (utan förståelse) i resten av världen.

Så miljömässigt så skulle vi troligen vinna på att bygga en miljövänlig bana här om vi vågar satsa internationellt.

Frågan är väl bara hur du någonsin ska kunna få motorsport (så som vi utövar den med bensin som drivmedel och däck som håller 30 minuter) att kallas miljövänlig??? Mig övertygar du då inte! :)
Den dagen vi kör på el som alstras av vindkraft eller hydrogen som alstras miljövänligt (hur f-n det ska gå till:confused: ) då kan kanske motorsport platsa som OK miljömässigt
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Frågan är väl bara hur du någonsin ska kunna få motorsport (så som vi utövar den med bensin som drivmedel och däck som håller 30 minuter) att kallas miljövänlig??? Mig övertygar du då inte! :)
Den dagen vi kör på el som alstras av vindkraft eller hydrogen som alstras miljövänligt (hur f-n det ska gå till:confused: ) då kan kanske motorsport platsa som OK miljömässigt
Jo helt miljövänliga blir vi aldrig. Men om vi ska påverka resten av racingvärlden mot rätt håll så är vi trovärdigare om vi föregår med gott exempel. Om vi bara tar vägen med förbud så skrattar dom och skiter i oss. Därför tror jag mer på att bygga och jobba från insidan om man ska påverka. Globalt vinner vi mer på det än att inte bygga själva.

Ingen sanning, men min övertygelse.
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Jag har läst biltidningar sedan 1970 ungefär, och under den tiden har det kommit fram fler olika typer av motorer som skulle dra mycket mindre energi än dagens, men av ngn anledning så försvinner dom och man hör inte ngt alls om dom, vart tar dom vägen?
Tex. en ångmotor beskrevs för en massa år sedan i Automobil som verkade riktigt bra, en massa hk och liten energiåtgång.
Den miljövinsten vore ngt att lägga krut på, ingen av oss skulle väl tacka nej till det?
Jag tror tyvärr att det är som miljöfolket säger att politiker måste tvinga bilindustrin att ta fram ngt av det som ligger i malpåse eller hitta på ngt nytt som drar mindre annars händer det inget.
En annan stor skillnad skulle vara om dom fick fram det där fusionskraftverket lite snabbare och inte om 30 år. Återigen politiker,gör ngt!
Vi behöver inte gå tillbaks till stenåldern, för att leva renare.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jo helt miljövänliga blir vi aldrig. Men om vi ska påverka resten av racingvärlden mot rätt håll så är vi trovärdigare om vi föregår med gott exempel. Om vi bara tar vägen med förbud så skrattar dom och skiter i oss. Därför tror jag mer på att bygga och jobba från insidan om man ska påverka. Globalt vinner vi mer på det än att inte bygga själva.

Ingen sanning, men min övertygelse.

"påverka resten av racingvärlden mot rätt håll"... Vad menar du med detta? Vad är det du vill övertyga resten av racingvärlden om? Och hur ska du göra det genom att bygga en motorbana?:va
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Den dagen vi kör på el som alstras av vindkraft eller hydrogen som alstras miljövänligt (hur f-n det ska gå till:confused: ) då kan kanske motorsport platsa som OK miljömässigt

Varför skulle det vara omöjligt, eller åtminstone osannolikt, att på sikt utveckla miljövänligare bilar, motorcyklar och övriga saker i samhället? Finns bara rätt morot så kommer utvecklingen gå åt rätt håll. Att lägga ner alla bilar och motorcyklar är väl knappast utveckling, det är ju raka motsatsen till utveckling.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Varför skulle det vara omöjligt, eller åtminstone osannolikt, att på sikt utveckla miljövänligare bilar, motorcyklar och övriga saker i samhället? Finns bara rätt morot så kommer utvecklingen gå åt rätt håll. Att lägga ner alla bilar och motorcyklar är väl knappast utveckling, det är ju raka motsatsen till utveckling.

Absolut!!:tummenupp Håller med! Racing på F1-nivå innebär spjutspetsteknik! Särskilt om man bestämde att från 2011 fick man inte använda fossila bränslen och från 2014 bara fick ha elbilar! Till exempel! Men den racingen du och jag håller på med innebär ingen som helst positiv utveckling i det stora hela. Däremot är den väldigt utvecklande och coolt för oss personligen!...:tummenupp
 
Last edited:

sandstream

Guest
Jag minns i våras när jag köpte utsläppsrätter och det var flera här på forumet som på allvar ifrågasatte om våra utsläpp överhuvudtaget hade något med växthuseffekten att göra! Och drog fram någon person som argumenterade för att det var "naturliga svängningar" eller vad det var. Är det någon som fortfarande på allvar argumenterar på samma sätt?
Japp, jag var en av dem som argumenterade emot kvällstidningarnas skräckscenarion som många andra köpte med hull och hår. Som jag sa då, för 30 år sedan var en enig forskarkår överens om att vi var på väg mot en ny istid med stormsteg. I dag är många i samma kår eniga om att vi inte alls kommer att få någon ny istid utan istället är det nya hotet den globala uppvärmningen.

Att köpa utsläppsrätter i den form de fanns förra året verkade mest vara ett sätt att köpa sig gott samvete. Vet att de håller på, eller redan har, ändrat systemet så att det ska kunna ge bättre effekt.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Absolut!!:tummenupp Håller med! Racing på F1-nivå innebär spjutspetsteknik! Särskilt om man bestämde att från 2011 fick man inte använda fossila bränslen och från 2014 bara fick ha elbilar! Till exempel! Men den racingen du och jag håller på med innebär ingen som helst positiv utveckling i det stora hela. Däremot är den väldigt utvecklande och coolt för oss personligen!...:tummenupp

det är på G, med turbocompounders, bromskraftåtervinning etc

kommande F1 regler:
2009

- energy recovery and re-use from braking
- reduction of 50% of downforce
- aerodynamic and other changes to facilitate overtaking
- existing 2.4 litre engine remains frozen or, possibly, a four-race drive train (engine and transmission)

2010

- a proportion of waste heat recovered and used to propel the car
- a proportion of waste energy from exhaust gases recovered and used to propel the car
- wholly or partially standardised aerodynamics (or, possibly, new rules to encourage road-relevant research into aerodynamics)
- (existing 2.4 litre engine remains frozen, or, if applicable, four-race drive train remains frozen)

2011

- perhaps a new four-race engine including
- high-efficiency turbocharging
- fuel (energy) flow limits
- direct injection
- downsizing so as to ensure very high (15000+) rpm
- bio fuels (possible freedom to use any bio fuel, with a limited maximum energy flow rate rather than a maximum fuel flow rate)
- perhaps a new approach to the chassis with
- further reductions in downforce
- greater emphasis on cornering performance and handling by means of chassis, suspension, and brake management
- complete freedom to use electronics to make the car more energy-efficient (drive train, etc, management)
- possibly also free up driver-aid electronics
- materials - limitations on materials to bring them more into line with those used in road cars
- other road-relevant technologies
------------------------------------------
And these proposals include a turbo-compounded 2.2-litre V6 engine formula, with the power units to run on bio-fuel rather than the current unleaded fuel.

The engines would produce around 770bhp (including a kinetic energy recovery system) with the maximum revs limited to 10,000rpm.
-----------------------------------------------------------------

idiotlång pdf finns här:
http://www.fia.com/resources/documents/332668895__2011_Power_Train_Regulation_Framework.pdf
EDIT 1
F1 har alltså beslutat sig för att långsiktigt genom regelverk tvinga fram tekniker som sparar mkt energi, och i F1 om någonstans utvecklas detta snabbt.
Detta kommer ju senare på personbilar, stadsbussar etc.
Motorsporten är en av det främsta pådrivarna för "grönare" fordonstrafik,
men det vill ju inte miljömögelkärringar se..

EDIT 2
Turbo compounder = ungefär detta: turbo driven av annat än avgaspulser, t.ex växellåda..
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top