Absolut!!
Håller med! Racing på F1-nivå innebär spjutspetsteknik! Särskilt om man bestämde att från 2011 fick man inte använda fossila bränslen och från 2014 bara fick ha elbilar! Till exempel! Men den racingen du och jag håller på med innebär ingen som helst positiv utveckling i det stora hela. Däremot är den väldigt utvecklande och coolt för oss personligen!...
det är på G, med turbocompounders, bromskraftåtervinning etc
kommande F1 regler:
2009
- energy recovery and re-use from braking
- reduction of 50% of downforce
- aerodynamic and other changes to facilitate overtaking
- existing 2.4 litre engine remains frozen or, possibly, a four-race drive train (engine and transmission)
2010
- a proportion of waste heat recovered and used to propel the car
- a proportion of waste energy from exhaust gases recovered and used to propel the car
- wholly or partially standardised aerodynamics (or, possibly, new rules to encourage road-relevant research into aerodynamics)
- (existing 2.4 litre engine remains frozen, or, if applicable, four-race drive train remains frozen)
2011
- perhaps a new four-race engine including
- high-efficiency turbocharging
- fuel (energy) flow limits
- direct injection
- downsizing so as to ensure very high (15000+) rpm
- bio fuels (possible freedom to use any bio fuel, with a limited maximum energy flow rate rather than a maximum fuel flow rate)
- perhaps a new approach to the chassis with
- further reductions in downforce
- greater emphasis on cornering performance and handling by means of chassis, suspension, and brake management
- complete freedom to use electronics to make the car more energy-efficient (drive train, etc, management)
- possibly also free up driver-aid electronics
- materials - limitations on materials to bring them more into line with those used in road cars
- other road-relevant technologies
------------------------------------------
And these proposals include a turbo-compounded 2.2-litre V6 engine formula, with the power units to run on bio-fuel rather than the current unleaded fuel.
The engines would produce around 770bhp (including a kinetic energy recovery system) with the maximum revs limited to 10,000rpm.
-----------------------------------------------------------------
idiotlång pdf finns här:
http://www.fia.com/resources/documents/332668895__2011_Power_Train_Regulation_Framework.pdf
EDIT 1
F1 har alltså beslutat sig för att långsiktigt genom regelverk tvinga fram tekniker som sparar mkt energi, och i F1 om någonstans utvecklas detta snabbt.
Detta kommer ju senare på personbilar, stadsbussar etc.
Motorsporten är en av det främsta pådrivarna för "grönare" fordonstrafik,
men det vill ju inte miljömögelkärringar se..
EDIT 2
Turbo compounder = ungefär detta: turbo driven av annat än avgaspulser, t.ex växellåda..