Viking Motor Park nyheter

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Håller helt med.

Men förbisetts har det nog inte, utan som Ragnar så riktigt skriver: Det är inte opportunt att kritisera alla sina bekanta och nära...

Det är oxå anledningen till att även jag inte fått svar, för många av mina inlägg i tidningen har varit just att man ska sopa framför sin egen dörr först. D.v.s kolla in NU existerande miljöbovar.
Det hade man ju naturligtvis ingen lust att diskutera.
När jag sedan påstod (efter kontroll) att många av MP´s delegater oxå (lite förvånande) var egna företagare (vilka man ju lite fördomsfullt kan anta vara miljöbovar då miljövänlighet ofta drar ner vinster i företagen osv... det är ju som alla vet dyrt att vara "ren") så dog debatten ut helt... ingen ville granska sina bästebubbar.

När man kommer till koldioxiddebatten och miljöaktivister så tycker jag att man skall komma i håg en sak. På 80- talet så hade vi i Sverige en stor chans att sopa framför egen dörr. I folkomröstningen 1981 om kärnkraft hade vi kunnat rösta ja till fortsatt utbyggnad. Med denna elkraft hade vi kunnat minska både vårt och våra grannländers koldioxidutsläpp från kol- och oljekraft. Den gången bortsåg miljöaktivisterna koldioxidproblemt utan att ens blinka. Med samma typ av dogmatiska skrämselargument lyckades de vinna den omröstningen. Många gånger är det samma aktivister nu som då. Detta tycker jag man skall komma ihåg när dessa aktivister sätter sig på sina höga moraliska hästar i koldioxidfrågan. Som sagt sila mygg svälja kameler.

Lite OT kanske i racingforumet. Jag hoppas ni ursäktar

Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Tyvärr vore det att vika ner sig och erkänna att de så kallade "gröna vännerna" har rätt och det är den svenska flatheten som gjort att deras tro snart blivit den enda sanningen i Sverige.

Miljöpartister och miljöaktivister har lyckats göra sig själva till ikoner och helgon i miljöfrågor. Om de säger något i en miljöfråga så har de automatiskt rätt eftersom de är så moraliskt högtstående i dessa frågor. Detta förhållande ifrågasätts alltför sällan. Jag tror att det beror på att miljörörelsen som vi känner den är bara är ett par decennier gammal. De har inte hunnit göra så många stora misstag ännu. Kärnkraftsfrågan tycker dock jag är ett sådant misstag i ljuset av dagens koldioxiddebatt. Detta tycker jag man skall påminna dem om när de sätter sig på sina höga hästar.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
att lämna eftersom avfall som är farligt i 250000 år känns inte så ansvarsfullt mot kommande generationer.
Vad har man räknat för kostnad per år för förvaring att detta när man hävdar att kärnkraft är billigt? Svar: ingen, eftersom det är inte vårt problem när vi ligger i graven. Sjyst resonemang! :va

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
att lämna eftersom avfall som är farligt i 250000 år känns inte så ansvarsfullt mot kommande generationer.
Vad har man räknat för kostnad per år för förvaring att detta när man hävdar att kärnkraft är billigt? Svar: ingen, eftersom det är inte vårt problem när vi ligger i graven. Sjyst resonemang! :va

Jag fick fick faktiskt ett rätt intressant svar på det av en forskare vid KTH för några år sedan: " Om vi gräver ner kärnavfallet i det Svenska urberget så täcks platsen av is om 5000 år när nästa istid börjar. När isen sedan drar sig tillbaka om 100000 år så är avfallet lika farligt som gråsten ".

Jag tycker att ett sådant påstående säger en del om våra normala resonemang.

sandstream

Guest
Det är väl bättre att ha skit nedgrävt och skyddat än en luft som inte går att andas? :va

Inskickad till EP :)

Last edited:

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17

OT: Finns en fond som bekostar detta. Varje kilowatt-timme som säljs går ett antal ören direkt till den fonden. Fonden ska täcka både rivning av alla verk och processen att gräva ner avfallet.

Road-Ragges insändare var bra, men att korta ner inledningen är nog inte fel, dels pga utrymmesskäl i tidningen och att gå på kärnan i debatten snabbare.

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
OT: Finns en fond som bekostar detta. Varje kilowatt-timme som säljs går ett antal ören direkt till den fonden. Fonden ska täcka både rivning av alla verk och processen att gräva ner avfallet.

Road-Ragges insändare var bra, men att korta ner inledningen är nog inte fel, dels pga utrymmesskäl i tidningen och att gå på kärnan i debatten snabbare.

Jag tror du har rätt

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Denna gillar jag. Mycket snyggt skrivet!

aaaaakq2.jpg

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Jag fick fick faktiskt ett rätt intressant svar på det av en forskare vid KTH för några år sedan: " Om vi gräver ner kärnavfallet i det Svenska urberget så täcks platsen av is om 5000 år när nästa istid börjar. När isen sedan drar sig tillbaka om 100000 år så är avfallet lika farligt som gråsten ".

Jag tycker att ett sådant påstående säger en del om våra normala resonemang.

Just det, det går alltid att finna optimistiska antaganden som försvarar vårt beteende och negligerar ev konsekvenser. Som att sätta sig i bilen och köra hem dyngfull från en fest eftersom det är inga andra ute den här tiden. Så kan det vara men försiktighetsprincipen gör att vi bör låta bli.

sandstream

Guest
Såg på Sportnytt i går att Vasaloppet införskaffat 4 st snökanoner som ska gå så fort det är tillräckligt kallt ute. Maskiner som skapar snö måste väl vara ett utmärkt mål för miljövännerna att lägga lite tid på, eller är det för jobbigt att stöta sig med 20.000 längdskidåkare och hundratusentals slalomåkare?

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
2 mycket bra insändare:tummenupp

det är märkligt att den som skriker högst får mest uppmärksamhet i detta land utan att behöva det.

Slalomanläggningar, handelsplatser osv undrar hur mycket elektrisitet dom gör av med på uppvärmning, snökanoner och dyligt.

Hörde någon säga att det är ju bra att samla ihop butiker för att man slipper åka emellan och det skulle minska utsläppen från biltrafiken :confused:

hmmm finns ju dom, även jag som åkt från Upplands-Bro till heron city för att bowla, käka och gå på bio alternativt så åker nog folk från söder om stan ut till barkaby och vise versa känns som att man ökar utsläppen istället:va

undrar hur många hojåkare i Stockholm som kör bana 1 gång per år skulle minska utsläppen av att åka till Enköping (3-10 mil) istället för till mantorp eller åsen (20-25 mil)

säger inte att man inte skall åka till andra banor men undrade bara jaja sen e det väll klart att dessa kanske tar 2 andagar per år för att det är så nära men det går ju att vända på i all evighet :huvet

sandstream

Guest
När motorvägen och KGKs nya centrallager byggdes las det säkert ner lika mycket tid på att fundera över vart de lokala koltrastarna skulle ta vägen när ett par hundra av miljontals träd försvann :rolleyes:

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning