Viking Motor Park nyheter

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
det är på G, med turbocompounders, bromskraftåtervinning etc

Helt jeffla lysande! Detta för ju saker och ting framåt!!!:tummenupp
Vilket ju får den något underliga konsekvensen att F1-cirkusen med sina $miljardrullningar känns betydligt mer berättigad än vår SO-serie!!!

Fast inte lika kul....:)

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
det är ju kul att det skall debatteras i lilla Sverige och lekas duktiga så fprt det kommer till miljöfrågor

Visst skall alla bidra men det finns så mycket värre saker som görs som skulle få Viking Park att framstå som "en fis i rymden" känns mer som att det bara är motor och bana i samma namn som stör dom mest:huvet

Nej för tusan exportera el från Svenska kärnkraftverk till Europa och importera billigare från kolkraftsverken i Öst är tydligen ok:confused:

Menar bara att problemet inte är Sverige och inte lösningen heller hur mycket vi än ändrar här precis som att soppsorter själv medans 40 grannar skiter i det :mad:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Helt jeffla lysande! Detta för ju saker och ting framåt!!!:tummenupp
Vilket ju får den något underliga konsekvensen att F1-cirkusen med sina $miljardrullningar känns betydligt mer berättigad än vår SO-serie!!!

Fast inte lika kul....:)

tillägg i inlägget nu...

det är ju kul att det skall debatteras i lilla Sverige och lekas duktiga så fprt det kommer till miljöfrågor

Visst skall alla bidra men det finns så mycket värre saker som görs som skulle få Viking Park att framstå som "en fis i rymden" känns mer som att det bara är motor och bana i samma namn som stör dom mest:huvet

Nej för tusan exportera el från Svenska kärnkraftverk till Europa och importera billigare från kolkraftsverken i Öst är tydligen ok:confused:

Menar bara att problemet inte är Sverige och inte lösningen heller hur mycket vi än ändrar här precis som att soppsorter själv medans 40 grannar skiter i det :mad:

precis, kolkraften och gamla sovjetiska rostande atomubåtar på murmansk är otroligt mycket större miljöproblem.

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj

Visst har du rätt. Det finns alldeles mycket större problem i andra länder. SAMTIDIG kan det aldrig hända något om alla resonerar som du, att andra ska fixa grejor och inte jag själv.

Nu i dagarna ska i princip alla världens länder träffas på Bali för att diskutera just det du efterlyser, gemensamma insatser för att komma tillrätta med problemen. Och du kan vara säker på att högt på agendan står skitig kolkraftsel!

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Nu i dagarna ska i princip alla världens länder träffas på Bali för att diskutera just det du efterlyser, gemensamma insatser för att komma tillrätta med problemen. Och du kan vara säker på att högt på agendan står skitig kolkraftsel!

Tysklands värsta kolkraftsverk(ett kraftverk) som för övrigt ägs av oss svenska skattebetalare via Vattenfall släpper ut lika mycket koldioxid som 10 miljoner bilar på ett år(Vattenfall äger visst några smutsiga verk till). Sverige har cirka 4 miljoner bilar och ett par hundratusen hojar och som alla då förstår är påverkan från racingen på VMP en droppe i havet om det nu är koldioxiden som är boven.

Troligen är det enda de kommer överens om på Bali är vart de skall förlägga nästa lyxkonferans, hyckleriet fortsätter...pah

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Tysklands värsta kolkraftsverk(ett kraftverk) som för övrigt ägs av oss svenska skattebetalare via Vattenfall släpper ut lika mycket koldioxid som 10 miljoner bilar på ett år(Vattenfall äger visst några smutsiga verk till). Sverige har cirka 4 miljoner bilar och ett par hundratusen hojar och som alla då förstår är påverkan från racingen på VMP en droppe i havet om det nu är koldioxiden som är boven.

Troligen är det enda de kommer överens om på Bali är vart de skall förlägga nästa lyxkonferans, hyckleriet fortsätter...pah

Alla kolkraftverk är smutsiga. I Kina startar de ett nytt varje vecka tydligen... Inte bra är det, verkligen inte.
Anledningen till att man träffas på bali är ju för att komma till gemensamma överenskommelser som ska träda i kraft 2009. Om man inte träffas och försöker snacka ihop sig så blir det lätt att alla resonerar som du; att det är andra som ska ändra sitt beteende, inte jag!

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Alla kolkraftverk är smutsiga. I Kina startar de ett nytt varje vecka tydligen... Inte bra är det, verkligen inte.
Anledningen till att man träffas på bali är ju för att komma till gemensamma överenskommelser som ska träda i kraft 2009. Om man inte träffas och försöker snacka ihop sig så blir det lätt att alla resonerar som du; att det är andra som ska ändra sitt beteende, inte jag!

Ja många kolkraftverk kanske inte är direkt rena men att kalla koldioxid för smuts får stå för er självutnämda miljöprofeter.

För övrigt är det fult att lägga ett resonemang på mig som möjligtvis är ditt eftersom du uppenbarligen har köpt hela klimathotpaket och vet vad som är fel men ändå fortsätter att rejsa(och försöker köpa dig ett rent samvete med något som är pengarna i sjön)

Tjolahopp...

robert77

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
KTM 990 Adventure R
Grejen är väl att det kanske inte är värt att flyga omkring till andra världsdelar om priset är att jorden går under:näsblod

Segelbåt är ju mycket snällare......dessutom blir det ju mycket mer spännande att korsa atlanten i en jolle. Om det nu är spänning vi söker med våra resor.:)

Angående flygresor, kan ju inte va mkt bättre
det går åt ca 0,2l/milen att flyga till Thailand tex
med en bil va..1,0/milen om inte mer när man ska över alla berg i himailya

och miljönissarna gnäller på flyget

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-

0,2l/milen... då är det utslaget på antalet passagerare oxå eller?

Last edited:

Ozzie

Hyggligt lagom
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
-
det är på G, med turbocompounders....

EDIT 2
Turbo compounder = ungefär detta: turbo driven av annat än avgaspulser, t.ex växellåda..

Fast precis tvärtom. Turbo compound = turbin som extraherar energi ur avgaserna och, istället för att driva en kompressor, driver exempelvis: utgående axel direkt (via växel), generator eller via hydraulik. Scania har sådana system på några motorer.

Du åsyftar möjligen mekanisk kompressor driven av rem/kugghjul?

Trevlig helg!
/O
(Sorry, var visst väldigt off-topic)

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Ja många kolkraftverk kanske inte är direkt rena men att kalla koldioxid för smuts får stå för er självutnämda miljöprofeter.

För övrigt är det fult att lägga ett resonemang på mig som möjligtvis är ditt eftersom du uppenbarligen har köpt hela klimathotpaket och vet vad som är fel men ändå fortsätter att rejsa(och försöker köpa dig ett rent samvete med något som är pengarna i sjön)

Tjolahopp...

Smutsigt kanske var slarvigt uttryckt... Koldioxidutsläppare kanske är bättre.

Visst har jag köpt miljöhotpaketet. Har inte du? Då är du en av få i en allt mindre skara. Menar du på fullaste allvar att vi inte har ett klimathot?

Och visst är jag i viss mån en hycklare! Jag tycker ju att det är så himla gôtt att köra hoj! Och så är jag ju så himla snabb också!:rolleyes: Det är ett större och större problem för mig detta att det är så ruttet miljömässigt att göra det som jag tycker är det roligaste som finns. Krångligt... men jag gör i dagsläget så gott jag kan med att samåka till race, lobba för att köra på hårdare däck, konvertera till E85 (fast det är ju tveksamt att det är så mycket bättre), köper utsläppsrätter, cyklar mycket osv.....

Och så får jag be om ursäkt för att jag tog dig som ett exempel! Det var "fult" gjort. Kom ut på ett race i sommar så bjuder jag på kaffe!

Och vart vill du komma med det här resonemanget... Att det är bättre att ta flyget än bilen till Thailand?

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Fast precis tvärtom. Turbo compound = turbin som extraherar energi ur avgaserna och, istället för att driva en kompressor, driver exempelvis: utgående axel direkt (via växel), generator eller via hydraulik. Scania har sådana system på några motorer.

Du åsyftar möjligen mekanisk kompressor driven av rem/kugghjul?

Trevlig helg!
/O
(Sorry, var visst väldigt off-topic)

tack tack

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Smutsigt kanske var slarvigt uttryckt... Koldioxidutsläppare kanske är bättre.

Visst har jag köpt miljöhotpaketet. Har inte du? Då är du en av få i en allt mindre skara. Menar du på fullaste allvar att vi inte har ett klimathot?

?

Jag sällar mej också till skaran som inte tvärsäkert kan säga att vi har nåt klimathot. Vi kan diskutera det nästa gång vi träffas, jag har minst lika bra argument som du har:tummenupp

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Och visst är jag i viss mån en hycklare! Jag tycker ju att det är så himla gôtt att köra hoj! Och så är jag ju så himla snabb också!:rolleyes: Det är ett större och större problem för mig detta att det är så ruttet miljömässigt att göra det som jag tycker är det roligaste som finns. Krångligt... men jag gör i dagsläget så gott jag kan med att samåka till race, lobba för att köra på hårdare däck, konvertera till E85 (fast det är ju tveksamt att det är så mycket bättre), köper utsläppsrätter, cyklar mycket osv.....
Magnus, om du snålar på elen, cyklar istället för att köra bil, samåker till race osv så tycker nog jag att du gör ditt för att minska föroreningarna och spara på resurserna vi har!

Det är egentligen ganska enkelt att kunna unna sig att göra det man tycker är roligast av allt, åka mc! Avstå från något annat onödigt :yopart
Använd bilen 1 gång/vecka för att handla i stället för 6 dagar/vecka, samåk till mor/far-föräldrar på helger, åka på semester? Den tillbringar vi i depån... osv

När man lyckas minska sina "vanliga" utsläpp så mycket att det blir över för race slipper man ha dåligt samvete tycker jag iaf.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Magnus, om du snålar på elen, cyklar istället för att köra bil, samåker till race osv så tycker nog jag att du gör ditt för att minska föroreningarna och spara på resurserna vi har!

Borde inte tillgång-efterfrågan göra så att för de oljekonsumenter som avstår från olja, så blir det billigare olja kvar för dem som valt att fortsätta sin oljekonsumtion... så de kan konsumera mer. D v s om du inte bränner oljan eller kolet, gör ngn annan med andra värderingar det.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Hej och hå
mycket fantasi finns det när det ska finnas på argument för att stoppa huvudet i sanden. Vetenskap blir aldrig hundra procent säkert, aldrig någonsin.... men vi använder befinlig kunskap kombinerat med riskbedömning för att göra rationella val. Att bara ifrågasätta för att slippa göra valet känns ansvarslöst.

Jag tror det är OK att köra racerbana om man samtidigt försöker minska sin egen miljöbelastning i vardagen. Att Mozzberck som försöker hånas för att hans bidrag är litet av dem som själv bidrar nada känns inte konstruktivt eller rättvist.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Hej och hå
mycket fantasi finns det när det ska finnas på argument för att stoppa huvudet i sanden. Vetenskap blir aldrig hundra procent säkert, aldrig någonsin.... men vi använder befinlig kunskap kombinerat med riskbedömning för att göra rationella val. Att bara ifrågasätta för att slippa göra valet känns ansvarslöst.

Jag tror det är OK att köra racerbana om man samtidigt försöker minska sin egen miljöbelastning i vardagen. Att Mozzberck som försöker hånas för att hans bidrag är litet av dem som själv bidrar nada känns inte konstruktivt eller rättvist.

Det har inget med fantasi eller riskanalys att göra. Det handlar om att miljömupperiet har gått fullständigt överstyr. Man skriker på vargen för än det ena, än det andra. I mitten på åttiotalet skrek miljöfolket om att vi var på väg mot en ny istid, nu skriker man om global uppvärmning. Vänta 20 år till så ska ni se att det är dags för en ny istid igen. Mäniskan har funnits i bortåt 200.000 år, av dessa har man loggat temperaturer de senaste 100-150 åren. Temperaturen har under de senaste åren stigit med 0,7 grader, vad är det som säger att den kurvan inte plötsligt viker neråt nästa vinter? Hur kan man vara så tvärsäker på att det inte bara är normala variationer? Ge ett enda bevis som håller till stöd för teorin om global uppvärmning så ska jag tro på det. Självklart anser jag inte att vi ska skita ner i vår miljö, men man kanske inte okritiskt ska köpa alla påhitt bara för att det skriks högt.

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
gthyni, jag hoppas verkligen att du inte tog mitt inlägg som ett påhopp på Magnus! Det var menat tvärt om... Eller som du skriver
"Jag tror det är OK att köra racerbana om man samtidigt försöker minska sin egen miljöbelastning i vardagen."

Jag har blivit beskylld för att stoppa huvudet i sanden i ett annat forum, men jag gör faktiskt inte det!

Däremot kan jag hålla med Nr:18 om det han skriver i sitt inlägg, "miljömupparna" gallskriker om precis ALLT och så länge de inte gör något utan bara skriker så känns det inte särskilt angeläget att jag ska göra något heller.

Last edited:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Mäniskan har funnits i bortåt 200.000 år, av dessa har man loggat temperaturer de senaste 100-150 åren.

Från borrningarna i isen i Vostok har man kunnat se svängningarna i medeltemperatur, CO2 och CH4 under 450 000 år bakåt i tiden (länk). Under den tiden har CO2 peakat på ca 300ppm, idag är vi uppe i ca 350ppm. Inte det bevis du frågade efter, men temperaturen känner vi till längre tebax än när vi började mäta, dock inte på en nogrannhet om tiondels grader celcius.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Det finns sätt att se temperaturer långt tillbaka i tiden.
Att vi påverkar vårt jordklot är det väl inget snack om? Vi eldar extremt mycket mer fossilt bränsle nu än för 100 år sedan, vi är också betydligt fler på jordklotet, fler som vill elda och konsumera mera.
Tycker det verkar som det är tillräckligt många forskare som är överens om att tempökningen nu inte är en naturlig variation, samt att man bara haft den mängden koldioxid i atmosfären vi har nu en gång tidigare, en tid då det mesta livet på jorden inte överlevde, förmodligen på grund av enorma vulkanutbrott.
Shit happens anyway, men vi kan ju ändå försöka att inte förstöra vår jord med flit om vi kan ändra vårt leverne en aning. Tror det mesta går att fixa med utveckling och lite sunt förnuft. Att skicka räkor på skalning med lastbil fram och tillbaka över hela europa kallar jag inte förnuftigt exempelvis.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning