Viking Motor Park nyheter

sandstream

Guest
Jaha, en film som blivit totalt sågad av en enig forskarkår är en godkänd källa men en länk till wiki är det inte?
En enig forskarkår? För att någon skrivit det på en wiki? Nu är jag inte med på vad du menar?
Sorry jag la mig i, ni får fortsätta diskutera vilken film som är bäst och talar om hur det egentligen förhåller sig... :hihi
Om 20-30 år kommer du inte att vilja kännas vid den här diskussionen ;)

Oopsjoppe

#28 R600
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
ZX6R -07 banhoj
Jo, för att de vet att IPCC har rätt.
Eller för att vem som tar modet till sig att kritisera dom är idag nästintill socialt och politiskt döda. Varför skulle någon med politisk makt utsätta sig för detta? Samma gäller självklart företagare. Rätt självklart tycker jag men alla verkar inte hålla med :)

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
En enig forskarkår? För att någon skrivit det på en wiki? Nu är jag inte med på vad du menar?
Wiki? Sist vi försökte utreda den eventuella enigheten så hamnade vi i en databas för vetenskapliga artiklar om ämnet. Det jag visade var att det var ett absolut förkrossande övertag för dom(tm) som du inte gillar. Vad har du presterat för att styrka din tes, att det inte råder någon enighet? Enstaka artiklar av forskare som inte forskar i facket, vad mer? En film också :hihi

Om du verkligen vill veta så finns det en artikel i Svenska dagbladet där en *forskare i facket* reder ut en del saker som återkommer här. Bl a frågan om det råder konsensus eller ej. Hon skriver där att skälet till att "motståndarna" inte finns med i de vetenskapliga databaserna, inte publicerar några rön etc beror på att det inte finns någon forskning av rang som strider mot konsensusuppfattningen. Hon kan iofs ingå i konspirationen, men tänk om hon är något så ovanligt som en ärlig klimatforskare. Tänk om det faktiskt inte finns någon forskning som stödjer din tes. Tänk om det bara finns "argument". Fasa fyller allas hjärtan :hihi

Sanningen om forskningsläget finns där ute - men ingen här är intresserada av att "argumentera" ( :hihi ) om det. Sanningen om klimatförändringarna kan vara svårare att hitta och vi kan få vänta några år.

Den sanning som finns får ni leta upp själva. Söka lite på SVD efter artikeln jag refererar till ovan kan vara en bra start - inte vet jag...

Over and out :)

Edit: klart jag vill ha en rejsbana i Enköping, btw. Det är bara för att det är mest stockholmare som har glädje av den som jag bråkar :D

Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Ang. forskare och pengar..........

JAG har svårt för att tro allt för okritiskt på "forskare" i allmänhet......

Idag tror jag inte att finns en enda "dollar" att hämta till ett forskningsprojekt
som skulle ta fram "fakta" som motsäger den sk. "konsensusuppfattningen" om
vad som orsakar "Global warming...."

Minns när "forskare" stod på rad och förkunnade om:
- Rökningens ofarlighet....
- Kärnkraftens ofarlighet....
- ..........osv.

MEN dom måste ju också äta....

Så....VEM betalar for dagens klimatforskning.....?

KentW

sandstream

Guest
Låångt inlägg ;)
En grundläggande sak som du missar är att det är "din" sida som ska bevisa att människan påverkar klimatet. Har de ett enda vetenskapligt bevis att lägga fram?

Såg precis på Rapport med glädje, de verkar knaka lite på Bali.

Idag tror jag inte att finns en enda "dollar" att hämta till ett forskningsprojekt som skulle ta fram "fakta" som motsäger den sk. "konsensusuppfattningen" om vad som orsakar "Global warming...."
Och trots att det läggs miljarder dollar på klimatforskning lyckas de inte få fram något hållbart...

Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Jag har gått från att tycka att det här med "klimatförändringarna" är lite dåligt till att ge blanka fan i om folk slänger sina kylskåp i skogen. Är såååå less på att matas med massa info från precis varenda typ av media man nyttjar. Överallt, hela tiden. Less blir man! :mad:
Spec. när de svenska (som typ 90% av oss använder som informationskälla) medierna gång på gång medvetet vinklar fakta till deras fördel. Blir helt vansinnig! :mad: Har flertalet ggr mailat till AB, TV4 etc. och påpekat att de borde kolla upp sina fakta lite noggrannare, men möts hela tiden av ignorans eller svar i stil med:

- Men så här ser vi på saken. Alt. Det här är våran åsikt/ståndpunkt.

Kallar man sig nyhetsförmedlare ska man väl f-n ha nån form av objektivitet! :mad:

Här är en quote på mig själv från tidigare idag i en annan tråd. Lika bra att lägga den här också då debatten går varm just nu.
Tror för mycket folk litar på det som Aftonbladet producerar. Kolla bara denna artikel om Nordvästpassagen. Jävla idiotpropaganda är vad de sprider!!

http://www.aftonbladet.se/klimathotet/article785668.ab

Det dom missade var att redan 1903 var isen så pass tunn (var isfritt största vägen) att Norsken Roald Amundsen passerade där. Under slutet på WW2 gick fartyg där med skytteltrafik utan någon som helst is ivägen. Men som tur är så garderar sig ju "journalisten" med att skriva in

- "Bilderna är tagna i början av september och visar att istäcket i Arktis har nått de lägsta nivåerna sedan satellitövervakningen inleddes 1978." (redan då var passagen vidöppen).

Vad hon undviker att skriva är att isen har minskat där uppe sen 1800talet!! Tror nån på fullaste allvar att det är våra V10 försedda M5or som åstadkommit det här??

Vet inte hur många liknande exempel man kan leta upp, bara på Aftonbladets sida. Rent grovt gissat tror jag att 60-70% av den svenska Idol2007tittande genomsnittssvensken som surfar på det stora nätverket, besöker just Aftonbladets sida under sin dagliga Internetrunda minst en gång per dag. Då ska man verkligen inte få hålla på att skriva såna här artiklar!

Om VMPprojektet läggs ner p.g.a de här miljösnacket ska jag för första gången ta mig tid till att skriva ett brev till en politiker. Kommer inte avsluta med "Med vänliga hälsningar" :gnissla

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Fan gubbar, spammar ni på Dagens nyheter också?

"Kristian: Hur förklarar ni att koldioxidhalten varierat under hela vårt sekel och att det finns statistik som tagits fram av engelska forskare som visar att koldioxidhalten under vissa år på 30-talet varit högre än den är nu? Hela er klimatteori bygger ju på koldioxidhalten skulle vara exceptionellt hög?
Ni verkar besatta av klimatförändringar, som om era karriärer byggde på att skrämma upp så många som möjligt på kortast tid. Den engalska filmen "Great Global Warming Swindle", har visats i svensk TV, den borde ni se.
Erland Källen svarar: Det program du hänvisar till är vilseledande och i vissa stycken helt fel. Den globala koldioxidhalten har stadigt ökat under
1900-talet. Det fanns inga globala maxima under 1930-talet, det du hänvisar till är några ganska osäkra lokala mätningar som under någon period gav höga värden. Sådana mätningar finns idag också men de är inte representativa för den globala nivån av koldioxid. Detta utreddes redan på 1950-talet i den vetenskapliga litteraturen och orsakar inga vetenskapliga kontroverser idag."

Ok, vem av er är det som heter Kristian? Är det sandis som spammar under annat nick? :hihi

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Anyhows... Vill man verka positivt för VMP så tror jag inte man ska ta upp kampen mot klimatopinionen (eller klimatkonspirationen) i samma insändare.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
JAG har svårt för att tro allt för okritiskt på "forskare" i allmänhet......

Idag tror jag inte att finns en enda "dollar" att hämta till ett forskningsprojekt
som skulle ta fram "fakta" som motsäger den sk. "konsensusuppfattningen" om
vad som orsakar "Global warming...."

Forskare ska absolut granskas och nagelfaras noggrant! De försöker ju ta fram fakta som styrker deras hypotes. Jag är gift med en och ju mer hon syltar in sig i forskandet ju mer skeptisk verkar hon bli mot "Forskning visar..."

Däremot håller jag inte med dig om att det inte skulle finnas $ att hämta för att försöka motsäga "konsensusuppfattningen". Jag är övertygad om att bil och flygindustri bävar just nu för att de är oroliga för vad för bestämmelser om begränsningar i bilkörning o flygtrafik som kan vara på gång, och de har pengar!

Och trots att det läggs miljarder dollar på klimatforskning lyckas de inte få fram något hållbart...

Det är ju jätteintressant det här. Och svårt! Jag inbillar mig att vi sitter inne med ungefär samma information du och jag sandis, och du verkar på de korta minuter vi snackat slicka glass inte vara helt tappad... och jag anser mig ju höggradigt illegent i hela hôvet, och ändå ser vi på saken på helt olika sätt! Jag tycker det finns massor av hållbara argument! och det gör inte du! :D Visst är det kul.
Och om inte vi kan övertyga varandra så hur ska man då övertyga Icke racingintresserade miljövänner? SVÅRT!

Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
aaaaaaaaaiv8.jpg

sandstream

Guest
Fan gubbar, spammar ni på Dagens nyheter också?
Erland Källen svarar: Det program du hänvisar till är vilseledande och i vissa stycken helt fel. Den globala koldioxidhalten har stadigt ökat under
1900-talet. Det fanns inga globala maxima under 1930-talet, det du hänvisar till är några ganska osäkra lokala mätningar som under någon period gav höga värden. Sådana mätningar finns idag också men de är inte representativa för den globala nivån av koldioxid. Detta utreddes redan på 1950-talet i den vetenskapliga litteraturen och orsakar inga vetenskapliga kontroverser idag."
Observera att Erland Källen inte nämner med ett ord att det finns gott om folk som anser att koldioxidhalten följer värmen och inte tvärtom.
Jag har gått från att tycka att det här med "klimatförändringarna" är lite dåligt till att ge blanka fan i om folk slänger sina kylskåp i skogen. Är såååå less på att matas med massa info från precis varenda typ av media man nyttjar. Överallt, hela tiden. Less blir man! :mad:
Samma här!
Men ju fler vi är som ifrågasätter, ju fler som skickar insändare till tidningarna ju större är chansen att någon eller några journalister med lite stake börjar ifrågasätta "sanningarna"

De två sista insändarna är ju skrämmande bevis på att miljö-Jesus, Mr Gore, inte ifrågasätts utan allt han påstår tas som sanningar för att det är paketerat på ett snyggt sätt.

Det är ju jätteintressant det här. Och svårt! Jag inbillar mig att vi sitter inne med ungefär samma information du och jag sandis, och du verkar på de korta minuter vi snackat slicka glass inte vara helt tappad... och jag anser mig ju höggradigt illegent i hela hôvet, och ändå ser vi på saken på helt olika sätt! Jag tycker det finns massor av hållbara argument! och det gör inte du! :D Visst är det kul.
Vi är supersmarta båda två :pannkyss
Vad har du för "bevis" för att människan påverkar jordens klimat?

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Vi är supersmarta båda två :pannkyss
Vad har du för "bevis" för att människan påverkar jordens klimat?

Att vi paverkar jorden råder det ingen tvekan om. Nar man hittar flamskyddsmedel i fåglar och kvicksilver i fiskar och neurosedyn i manniskor som fods missbildade for att de atit fisk som haft det i sig osv osv så anser jag att det står utan tvivel att vi påverkar. Om vi sedan bevisligen påverkar klimatet på jorden... tja, jag vet ju bara vad jag laser. Hur "vet" jag att risken for hudcancer okar om man ar ute mycket i solen; jo det har jag last. Hur "vet" jag att Renault ar en saker bil? Jo, det har jag last. Hur "vet" jag att manniskan paverkar jordens klimat? Jo, det har jag last.
Sedan ar det ju ibland sa att man kan lasa uppgifter som ar motstridiga och då blir det krångligare. Om det ar en fraga som intresserar en sa far man ta reda pa mer av folk som begriper, och till slut anser man sig kunna dra en slutsats. I klimatfrågan sa anser jag att det finns ett koncensus om att manniskan paverkar jordens klimat. Massor av forskare anser detta och de som inte anser att så ar fallet ar enligt mig enstaka roster som dessutom i manga fall inte har sa mycket att komma med. TYCKER jag.
Men VET.... det gor jag ju inte

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Observera att Erland Källen inte nämner med ett ord att det finns gott om folk som anser att koldioxidhalten följer värmen och inte tvärtom.
Det kan bero på att frågan inte gällde det? Källen kanske är ett sånt as ( :kulspruta )som håller sig till sak. Vad vet jag.

De där "gott om folk", var publicerar de sina forskningsrön? Ja, utom på Sporthoj, menar jag :D

Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
fast när man dedikerar sitt liv åt att motvalsa så blir man rättshaverist och/eller konspirationsteoretiker. Dessa kufar är oftast jättejobbig ibland t o m farliga.

Utan tvivel blir man inte klok,
men det gäller även den åsikt man själv omfattar då den går emot den allmänt vedertagna.

Last edited:

sandstream

Guest
Att vi paverkar jorden råder det ingen tvekan om. Nar man hittar flamskyddsmedel i fåglar och kvicksilver i fiskar och neurosedyn i manniskor som fods missbildade for att de atit fisk som haft det i sig osv osv så anser jag att det står utan tvivel att vi påverkar. Om vi sedan bevisligen påverkar klimatet på jorden... tja, jag vet ju bara vad jag laser. Hur "vet" jag att risken for hudcancer okar om man ar ute mycket i solen; jo det har jag last. Hur "vet" jag att Renault ar en saker bil? Jo, det har jag last. Hur "vet" jag att manniskan paverkar jordens klimat? Jo, det har jag last.
Det du listar ovan har inte mycket med vårt koldioxid utsläpp att göra. Jag håller helt med om att alla gifter vi släpper ut och som är farliga ska tas bort så fort som möjligt eller i möjligaste mån ersättas av andra ämnen som är mindre farliga.
Sedan ar det ju ibland sa att man kan lasa uppgifter som ar motstridiga och då blir det krångligare. Om det ar en fraga som intresserar en sa far man ta reda pa mer av folk som begriper, och till slut anser man sig kunna dra en slutsats. I klimatfrågan sa anser jag att det finns ett koncensus om att manniskan paverkar jordens klimat. Massor av forskare anser detta och de som inte anser att så ar fallet ar enligt mig enstaka roster som dessutom i manga fall inte har sa mycket att komma med. TYCKER jag. Men VET.... det gor jag ju inte
Men det är ju precis det här med koncensus som är så skrämmande. Folk tror att alla forskare är eniga när det istället är så att fler och fler forskare ställer sig mycket kritiska till IPCC och deras påstådda 2500 forskare.

Här har du två intressanta artiklar (och jag har funnit hur mycket intressant som helst på nätet de senaste dagarna):
- Om den påstått eniga forskarkåren: http://ff.org/centers/csspp/library/co2weekly/20060627/20060627_18.html
- Vansinne att koldioxidhalten accelererar: http://www.chemicalnet.se/iuware.aspx?pageid=792&ssoid=71110

Ja, se på fan - en professor i kärnkemi! Vad gör en kärnkemist? Det har å göra me klimatet, va :va
Precis som så många andra bloggare länkar han till olika artiklar och ger sina egna åsikter. Vad man har för jobb saknar förhoppningsvis betydelse när man länkar till andra.
fast när man dedikerar sitt liv åt att motvalsa så blir man rättshaverist och/eller konspirationsteoretiker. Dessa kufar är oftast jättejobbig ibland t o m farliga. Utan tvivel blir man inte klok, men det gäller även den åsikt man själv omfattar då den går emot den allmänt vedertagna.
Så du menar att de forskare som inte håller med om den allmänt vedertagna uppfattning har valt ett motvals-liv? :va

Förstår om det är jobbigt att läsa långa artiklar av forskare på ett språk som kanske är svårt, men man kan ju försöka.

Och bara för att slippa pinsamma citat om konspirationsteorier osv:
- Ja, jag tror att vi har varit på månen
- Ja, jag tror att förintelsen ägde rum

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!