Viking Motor Park nyheter

sandstream

Guest
Här fanns lite motkritik till kärnkemisten och även annan skepsism http://www.chemicalnet.se/iuware.aspx?pageid=792

På ngt sätt känns denna form av ifrågasättanden åtminstone mer saklig än konspirationsteorier om kinesisk-afrikanska teknologiövertag, industrier som blir glada av hårdare miljökrav etc.
Ja, USA känner sig säkert inte ett dugg hotade av Kina och Indien :rolleyes:

Sen kan du ju tolka det som konspirationer om du vill.

Jan-Olov Liljenzin är förstås bara en tokstolle, han också...

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Bra Sandis, nu börjar det likna något som kan ge något. Det var en lång diskussion. Give us the numbers! Du kan också ta genvägen och leta upp det inlägg där jag gav the numbers, baserat på uppgifterna din länk.
Ja, se på fan - en professor i kärnkemi! Vad gör en kärnkemist? Det har å göra me klimatet, va :va

Edit: det är nåt bekant med den gubben. Kan inte riktigt komma på vad det är...

Edit: "– Jan-Olov Liljenzin är en mycket trovärdig och seriös forskare inom sitt område, och han är inte ensam om att hävda att iskärnemetoden inte ger rättvisande resultat, men det är inte riktigt hans område, säger Sven Kullander." Om man översätter det till standardiserad normalsvenska så betyder det att Liljenzin snackar skit om saker han inte vet något om. Det är vad som står. Om sedan Kullander är man att bedöma den saken är svårt att säga med säkerhet.

Och bara för att slippa pinsamma citat om konspirationsteorier osv:
- Ja, jag tror att vi har varit på månen
- Ja, jag tror att förintelsen ägde rum
Var gick VM i friidrott 1956?

Förlåt, kunde inte behärska mig :hihi

Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Eftersom denna tråd har spårat rejält så fortsätter jag väl då...

8 svenska forskare varav flera inom klimatområdet som verkar vara det man måste hålla på med för att få uttala sig...har saxat från denna sida
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.110978?bcsi_scan_DAB33D054C064978=exXRww8hSdRIy5sMy2mwnwoAAACQBgID&bcsi_scan_filename=1.110978

Åtta svenska forskare som går mot strömmen...konsencus:va

Dagens Miljö har letat efter röster som just nu har svårt att få genomslag. Här publicerar vi en lista på svenska forskare som går emot strömmen och hävdar att det alls inte är mänsklig påverkan som ligger bakom det vi ser av klimatförändringar och växthuseffekt.

Wibjörn Karlén: klimatforskare och professor emeritus i naturgeografi vid Uppsala universitet och redaktör för tidskriften Geografiska Annaler. Wibjörn Karlén har klimatforskat i områden kring Kebnekaise, i Kenya, Botswana, Arktis och Antarktis.
Han hävdar att växthuseffekten är en bluff och att klimatförändringar är en naturlig process. Att temperaturförändringar beror på sambandet mellan variationer i solens strålning och klimat. ”Vad vi ser är naturliga och långsiktiga upp- och nedgångar i temperaturen. De har alltid funnits, och beror inte på människan”, säger han i en intervju med Realtid.

Peter Stilbs: professor i fysikalisk kemi vid KTH. Hans forskning har framför allt kretsat kring metodaspekter av NMR-spektroskopi, (en NMR-spektroneter används för att kartlägga strukturen och sammansättningen hos en molekyl.) Peter Stilbs har utmärkt sig som en aktiv debattör, ofta med udd mot svensk forskning.
Han argumenterar mot Kyotoprotokollet och hävdar att ett antal rapporter som ligger till grund för detta avtal innehåller inkorrekta värden. Han kritiserar även IPCC:s modeller om klimatförändringar och menar att de har många brister, bland annat vad gäller fakta om växthuseffekten.

Tage Andersson: docent i meteorologi. Enligt Tage Andersson är växthuseffekten en myt och temperaturförändringar en naturlig process. ” De vetenskapliga beläggen för en nära klimatkatastrof är svaga, men i Europa är de ändå allmänt accepterade. Det kan ju tyckas harmlöst, vad gör det att vi lägger intresse och lite pengar på ett pseudohot? Det finns förstås konspirationsteorier, som att hotet blev en politisk fråga på 1980-talet för att hålla uppe dalande oljepriser. […] Klimatändringar har vi alltid levt med och en mer nykter syn på vad människan gör med klimatet behövs.” Tage Andersson, 2005-03-09, Forskning & Framsteg.

Gösta Walin: forskare inom klimat- och havsområden, teoretisk fysiker och aktiv debattör i frågor om miljö och energi. Idag är han professor emeritus i oceanografi vid Göteborgs universitet och grundare av Leopriset. Gösta Walin har även skrivit för Timbroprojket Näringslivets Medieinstitut och tillsammans med Richard Lindzen & Wibjörn Karlén medverkat i boken "Klimatpolitik efter Kyotomötet”.
Gösta Wallin är skeptisk till andra forskares slutsatser om att koldioxidutsläpp borde minska på jorden. Tvärtom anser han att koldioxid gynnar växtligheten och därför ser han inget fel med detta. Han ser klimatförändringar som en del av den naturliga processen och tycker att det råder närmast hysteri kring människans klimatpåverkan.

Tor Ragnar Gerholm: professor emeritus i fysik vid Stockholms universitet, medlem i Nobelpriskommittén för fysik och vetenskaplig rådgivare för organisationen SEPP. Tor Ragnar Gerholm har länge varit aktiv inom ICUS och framfört kritik mot rapporter om koldioxidutsläpp. ”Om människan påverkat klimatet sker det i vart fall utomordentligt långsamt. Så det är inte alls den brådska som man vill göra gällande, i varje fall inte av några naturvetenskapliga skäl.”, säger han i en SVT-dokumentär.

Jonas Pettersson: Statsvetare, arbetar med omvärldsbevakning på tankesmedjan Captus. Även enligt honom är de klimatförändringar vi nu ser en del av en naturlig process. ”Många välrenommerade forskare hävdar bestämt att människans inverkan är kraftigt överdriven och att de små klimatförändringar som kan uppmätas i själva verket beror på naturliga variationer”, säger han i en intervju med Aftonbladet.

Fred Goldberg: uppfinnare, doktorand samt självutnämnd polarforskare och klimatanalytiker. Verksam vid Cato Institute, amerikansk tankesmedja, startad av personer inom oljeindustrin. Fred Goldberg anser att den globala klimatförändringen är en naturlig process där variationer i solens strålning och klimat är orsaken till den aktuella temperaturhöjningen - inte människans koldioxidutsläpp. Han menar att när solen värmer upp haven så frigörs koldioxid, vilket är kärnan i hans kritik mot andra forskare. Uppvärmningen i sin tur blir en effekt påstår han.

Anders Stigebrandt : chef för analysgruppen för marina system och professor i oceanografi vid Göteborgs universitet och akademiledamot. Han forskar i bland annat vertikalcirkulationen i havet och kritiserar starkt de katastrofbilder som sprids av forskare och medier om klimatförändringarna. ”Ingen förnekar växthuseffekten, men jag är skeptisk till de tolkningar av data som görs och slutsatser man drar. Det är lite kejsarens nya kläder. Hoten är inte alls så allvarliga som vi förleds att tro”. Ekonominyheterna, 2006-12-06.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Anders Stigebrandt : chef för analysgruppen för marina system och professor i oceanografi vid Göteborgs universitet... ”Ingen förnekar växthuseffekten, men jag är skeptisk till de tolkningar av data som görs och slutsatser man drar..."
Är han representativ för dem som anser att det INTE råder konsensus?

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
de här två sticker ut som tunga forskare:

Jonas Pettersson: Statsvetare, arbetar med omvärldsbevakning på tankesmedjan Captus.

en statsvetare(!) avlönad av Svenskt Näringsliv

Fred Goldberg: uppfinnare, doktorand samt självutnämnd polarforskare och klimatanalytiker. Verksam vid Cato Institute, amerikansk tankesmedja, startad av personer inom oljeindustrin.

kommentar överflödig

Jag tror också de värsta scenaria som uppmålas är överdrivna och är medveten om att klimatfrågan inte är det enda miljöproblemet, men jag tycker inte det är skäl nog att sticka huvudet i sanden.

sandstream skrev:
Så du menar att de forskare som inte håller med om den allmänt vedertagna uppfattning har valt ett motvals-liv? :va

det var en kommentar till den blogg som Matulda länkade till och åsikten att det var bra att vara lite motvals ibland

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Kanske dags att styra tillbaka lite till vad tråden handlar om.
Vi vill ha motorbana. Sen kan vi börja se till att hela världen blir miljövänlig i mellan alla bandagar vi ska åka på.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vi vill ha motorbana. Sen kan vi börja se till att hela världen blir miljövänlig i mellan alla bandagar vi ska åka på.
På denna punkt kan vi säkert enas.

Fast helst vill vi ju ha den i SKåne.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Fråga: Jag orkar inte läsa 900++ inlägg.

Blir det någon motorbana?

Dom har kommit långt.
Ser lite ljus ut men det finns många som är emot och låter mycket i tidningar och på andra håll. Vi behöver få fram våran syn på det hela. Liksom frälsa dom lite :D Tyvärr så lär det dröja 5år innan det är asfalt att åka på om det blir något.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

sandstream

Guest
Är han representativ för dem som anser att det INTE råder konsensus?
Växthuseffekten är ett faktum och krav för liv på jorden, varför skulle han förneka den :va

För övrigt är det som vanligt, plocka lite ur Hårdings inlägg och förlöjliga, suck.

Men som önskat, åter till tråden!

Jag fick i går svar från VMP angående en fråga om ett eventuellt samarbete. Min tanke var att göra reklam för banan under nästa säsong och om önskemål fanns se om andra förare kunde tänka sig att hjälpa till. Tyvärr så har de inget färdigt material angående banan att dela ut så det får bli vid ett senare skede. De räknar med att ha allt klart för byggstart under 2008.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Att Jan-Olov Liljenzin, professor emeritus i kärnkemi från Chalmers, tycker att det är vansinne att koldioxidhalten accelererar är intressant. Absolut. Men just denna artikel är ju inte mer än en åsikt. Det är inte "forskning", dvs någon sorts "sanning", då hans åsikt inte är granskad av någon oberoende forskningstidskrifts referee-kår.
Dessutom vet jag inte om Chemicalnet - Medlemstidningen för svenska Kemistsamfundet, är en tidskrift som kan kallas oberoende?

Åtta svenska forskare som går mot strömmen...konsencus:va

Dagens Miljö har letat efter röster som just nu har svårt att få genomslag. Här publicerar vi en lista på svenska forskare som går emot strömmen och hävdar att det alls inte är mänsklig påverkan som ligger bakom det vi ser av klimatförändringar och växthuseffekt.

Även här verkar det (vid en snabb titt) som om dessa hedervärda människor har åsikter som är deras egna och inte "fakta" som är publicerade i forskningstidskrifter och dessförinnan granskade av referees.

Kanske dags att styra tillbaka lite till vad tråden handlar om.

BRA ide!:tummenupp Vette fan hur det blev en miljödebatt av det hela! Som iofs är intressant. Jag har lärt mig massor och ser betydligt mer skeptiskt på vissa påståenden...

Om vi i motorvärlden sedan gör allt vi kan för att genomföra sista meningen i citatet ovan så tror jag vi är hjälpta av detta!

Last edited:

sandstream

Guest
Även här verkar det (vid en snabb titt) som om dessa hedervärda människor har åsikter som är deras egna och inte "fakta" som är publicerade i forskningstidskrifter och dessförinnan granskade av referees.
Du känns lite som att du försöker föra över bevisbördan till dem som motsäger sig ett påstående, det brukar nomalt vara tvärtom att den som påstår något får bevisa att det stämmer.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Du känns lite som att du försöker föra över bevisbördan till dem som motsäger sig ett påstående, det brukar nomalt vara tvärtom att den som påstår något får bevisa att det stämmer.
Ehhhhh..... :va
Båda "sidor" påstår ju något som går att "bevisa" i vetenskaplig mening. Ena sidan säger att ja, människans utsläpp av koldioxid påverkar naturen och klimatet negativt och den andra sidan säger att nej så är det inte. Varför bevisbördan skulle ligga enbart på ena sidan förstår jag inte.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Växthuseffekten är ett faktum och krav för liv på jorden, varför skulle han förneka den :va

För övrigt är det som vanligt, plocka lite ur Hårdings inlägg och förlöjliga, suck.
Well, jag tolkar inte "Ingen förnekar växthuseffekten, men jag är skeptisk till de tolkningar av data som görs och slutsatser man drar..." som att han bara håller med om att detfinns en växthuseffekt, i sig. Det är möjligt att jag har fel men om det bara är det han säger så är det ett mer än lovligt banalt påstående. Det skulle inte ha någon som helst relevans på något i sammanhanget. Eller hur?

Det jag fått fram av lite googlande är att han anser att riskerna är överdrivna (oklart vem han anser överdriva dock). Han skriver mycket om att golfströmmen inte kommer att stanna av och förklarar mekanismerna bakom. Det är hans fackområde och därför finns det goda skäl att lyssna på honom i den frågan. Å andra sidan tror jag inte att det är mer än de allra dummaste aftonbladetläsarna som oroar sig för just den detaljen.

Så sansa dig lite nu, Sandis. Det finns något mellan absolut ingen effekt av mänsklig aktivitet och av andropogen koldioxidapokalyps. Fundera på citatet ovan och försök sedan föreställa dig var någonstans på skalan han kan tänkas befinna sig. Hade jag velat driva med Hårding så finns det betydligt enklare kandidater i listan...

För faktum är att av de åtta vetenskapsmännen är några inte direkt kvalificerade (en "självutnämnd polarforskare", alltså... Skakar på huvudet) och någon är inte alls "förnekare". Om det nu finns så många sådana så är det hur som helst en rätt märklig samling individer man dragit fram här.

Det stämmer bra det. Det är påståenden som skall styrkas. Om en säger att koldioxidhalten har stigit under 1900-talet så får han backa upp det med någon form av data. Om en annan säger att det har den inte alls det, då får han backa upp det med de data han har tillgängliga. Sen ser man vem som har bäst täckning för sitt påstående.

Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Swedie: Inte dags att splitta tråden? Intressant diskussion visserligen men jag tycker att det är lite fel att diskutera det under Viking Motor Park-tråden. Motorcyklar miljöpåverkan gäller ju inte bara en enskild bana. Bättre att diskutera det mer allmänt..

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning