Viking Motor Park nyheter

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
"Äntligen!!"

Jag skulle också utan att tveka slänga in lite sparpengar. Och/eller ideell tid för att hjälpa till att bygga.
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
"Äntligen!!"

Jag skulle också utan att tveka slänga in lite sparpengar. Och/eller ideell tid för att hjälpa till att bygga.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Hoppas,Hoppas :) när kan byggstarten börja i bästa fall .. Kan det köpas in sig där så lär det vara en fin affär har jag en känsla av :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Bäste Viking Motor Park-vän!

Som Ni säkert minns så meddelades det den 22 juni 2011, på ett regeringssammanträde, att regeringen avslår överklagandena av kommunens detaljplan för området där Viking Motor Park ska byggas. Detta efter en handläggningstid på cirka två år. Det här betyder att detaljplanen inte kan överklagas mer och att den vunnit laga kraft. I princip betyder det att ett byggnadstillstånd kan beviljas!

Ansökan till Mark- och Miljödomstolen var i stort sett klar redan när överklagandet av detaljplanen skedde. Vi drog ner på arbetstakten med densamma under det att vi inväntade regeringens svar. Efter klartecknet från dem satte vi full fart igen. Allt gicks igenom från grunden. Vår advokat filade på ansökan, lite finlir som hon kallade det, och den 25 november 2011 klockan 09.40 lämnade vi in ansökan, bestående av 15 fullmatade pärmar, hos Nacka Tingsrätt, Mark- och Miljödomstolen.

Som vi ser det kommer domstolen att sätta ramarna för verksamheten. Vi förväntar oss att få ett utlåtande inom ett år!

Arbetet med att ta fram underlaget för miljöansökan har kostat oss cirka 5 millioner kronor! Idag går allt finansieringsarbete ut på att köpa resterande mark och starta byggandet av den internationella banan!

Det har varit ett omfattande arbete att ta fram allt underlag för miljöansökan, och inte minst tidskrävande. Allt tenderade att växa hela tiden. Miljökraven har ju knappast minskat med åren. Ett exempel, ni vet ju alla problemen med fordon och höga ljudnivåer. Speciellt på motorcykelsidan har vi tyckt oss märka i debatten. Om ljud finns det delade meningar. Någon sa: ”V8 muller är inget buller, det är ett sound”. Det kan tyckas så, men vi har varit tvungna att bemöta alla krav med ett kreativt tänkande vid utformningen av anläggningen. Bullerstudierna har efter hand växt ut och kompletterats ett flertal tillfällen. Detta är bara ett exempel på expansionen av allt arbete som lagts ner.

Med allt det grundläggande arbetet vi gjort, ”krattandet av manegen”, står vi starka inför slutförandet av allas vår dröm!

Med vänlig hälsning
Aros Racetrack Dev. AB
Nils Lidbaum, Bo Fallbrink & Christer Axelsson
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Bara att hålla tummarna då. Skulle vara grymt roligt om projektet förverkligas!
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Verkligen!
Hoppas att de kan lägga en riktigt rolig och utmanande bana också.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Verkligen!
Hoppas att de kan lägga en riktigt rolig och utmanande bana också.

Är det tänkt att bli en FIA / FIM godkänd bana för att köra t.ex. Moto GP och F1 race på så tror jag det blir svårt att marknadsföra sig med "Europas plattaste och tråkigaste bana.". Dom kommer behöva bygga en riktig bana för att det ska bli något utav det.

Samtidigt är det nåt som förmodligen ligger många år framåt i tiden, förutsatt att alla tillstånd ges och att pengar finns. Vet inte vad det kan kosta men en miljard eller två för hela kalaset är nog ingen tokig uppskattning.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Hoppas hoppas hoppas....
Det vore ju underbart med en fullstor bana att dra iväg till en dag och rasta av sig lite på.

För att inte tala om alla kul evenemang och race...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag tror de kommer att göra som på Gotland, börja med en liten del och sedan bygga på vart efter.

Hur som helst kommer de att behöva tunga finansiärer och muskler inom motorvärlden om det ska blir några stora tävlingar här. F1 och MotoGP kan vi nog glömma, tyvärr.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag tror de kommer att göra som på Gotland, börja med en liten del och sedan bygga på vart efter.

Hur som helst kommer de att behöva tunga finansiärer och muskler inom motorvärlden om det ska blir några stora tävlingar här. F1 och MotoGP kan vi nog glömma, tyvärr.

Gissar på något liknande. Finansiärer är det som kommer avgöra allt i slutändan.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Hur som helst kommer de att behöva tunga finansiärer och muskler inom motorvärlden om det ska blir några stora tävlingar här.

Det är lätt att stirra sig blind på tävlingar osv.

Men jag undrar om inte en viktig detalj är att försöka få fleråriga avtal med olika typer av utbildningsverksamheter och liknande som kan tänkas ha nytta av en bana också, så att man har en fast peng som rullar in så att den dagliga verksamheten och skötseln går runt.

Lite som det funkar i IT-branschen. Man har långvariga sourcingavtal som i princip bara täcker personal och drift. Sen drar man in de stora pengarna på konsultuppdrag eller merförsäljning. (som i det här fallet kan jämföras med att hyra ut banan till enstaka större tävlingar och arrangemang)
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Det är lätt att stirra sig blind på tävlingar osv.

Men jag undrar om inte en viktig detalj är att försöka få fleråriga avtal med olika typer av utbildningsverksamheter och liknande som kan tänkas ha nytta av en bana också, så att man har en fast peng som rullar in så att den dagliga verksamheten och skötseln går runt.

Orkar inte leta reda på det nu men minns att Nils nånstans gick ut & berätta att banan i huvudsyfte kommer nyttjas till annat än racing & "tisdagsträningar".

Enligt hemsidan så,

Verksamheter
Här följer ett urval av de verksamheter som planeras på anläggningen. Nedan kan du också se exempel på externa affärsmöjligheter, som planeras tack vare projektet Viking Motor Park.

Utbildningar

Körteknik/Systemkännedom
Eco-Drive
Säkerhet/Skydd
Räddning/Utryckning
Tung trafik/Farligt Gods
Gymnasium/Yrkesutbildningar
Fordonstester
Utveckling
Kvalitetstester
Utställningar/Mässor
Utomhus 145 ha
Inomhus 22 000 m2
Produktlanseringar
Demonstrationer
Fordon
Lantbruk/Skog
Industri
Events
Landsvägsracing
Dragracing
Ovalracing
Konserter
Shower
Kick offs
Service
Företagshälsovård
Restauranger
Affärer
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Självklart är inte tävlingar något de kan gå runt på i längden, det har jag aldrig påstått.

Jag menade bara att om man vill ha dit F1 och MotoGP gäller det att ha lite mer än en bra bana.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jag tror de kommer att göra som på Gotland, börja med en liten del och sedan bygga på vart efter.

Hur som helst kommer de att behöva tunga finansiärer och muskler inom motorvärlden om det ska blir några stora tävlingar här. F1 och MotoGP kan vi nog glömma, tyvärr.

Fuck GP och Formel 1.
Kan bara det bli något liknande som Gotland Ring, det finns en bana, en plan att växa, en framtida ambition om en stor motorstadio så räcker det långt.
Är övertygad att om folk, företag får chans att uppleva detta live så kommer tillväxten av sig själv.:tummenupp
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top