Viking Motor Park nyheter

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
För ett par år sedan använde en stor biltillverkare Gotland Ring för att lansera en ny bil. Tror det var ca 7-800 journalister totalt som bodde i Stockholm och flögs från Bromma på morgonen och hem på kvällen. Tänk om Gotland haft hotellrum så det räckte för ett par såna event per år!

Jag jobba för GR på det eventet och vi hade en Boing som flög från Köpenhamn varje morgon med jornalister under 3 veckorstid. När de landat stod ca 40 st BMW 135or upp lineade inne på Visby flygplats för att färda jornalisterna till GR där de fick brassa runt lite. Sen tillbaka till flyget och hem till Köpenhamn igen.

Anledningen till att BMW valde att husera alla jornalister i Köpenhamn var att det inte fanns tillräckligt bra hotell i Visby samt att de hade som krav att varje jornalists hotellrum skulle se lika dana ut så att ingen skulle känna sig faroriserad.

Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Har för mig att det här var en japansk tillverkare men du har nog bättre koll än mig. Har bara hört det i typ 24:e hand :hihi

Du tänker på Honda som lanserade vätgasbilen på Gotland Ring. Dom hade båda tillverkarna en liknande sak men jag vill minnas att det var Honda som hade banan under 3 veckor för att låta journalister från hela världen provköra vätgasbilen, det var ju en världs nyhet!
Dom inkvarterade journalisterna på Grand i Sthlm och flög varje dag mellan Bromma-Visby. Det var maffigt.

/Nitrous

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Du tänker på Honda som lanserade vätgasbilen på Gotland Ring. Dom hade båda tillverkarna en liknande sak men jag vill minnas att det var Honda som hade banan under 3 veckor för att låta journalister från hela världen provköra vätgasbilen, det var ju en världs nyhet!
Dom inkvarterade journalisterna på Grand i Sthlm och flög varje dag mellan Bromma-Visby. Det var maffigt.

/Nitrous
Men vad fan, då hade jag ju rätt från början! :)

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Bäste Viking Motor Park-vän!

Tack för alla uppskattande kommentarer vi erhöll efter vårt senaste brev.
- Det värmer!

Att dra ett projekt som Viking Motor Park är ett mödosamt och tidskrävande arbete. Vi förstår att många tycker att det tagit lång tid, vilket det verkligen gjort.
- Varför tar det då så lång tid?

Många undersökningar som gjorts kanske inte alltid blir utförda i andra sammanhang. När vi trodde att allt var klart kom nya krav från kommun och länsstyrelse. De ville ha undersökningar om fåglar och länsstyrelsen ville veta om det fanns kalkbarrskog inom området.
- Hört ni talas om sådan? Inte? Inte vi heller.

Fåglar studeras april till hösten. Kalkbarrskog har vissa svampar som signalarter, alltså kollas det under sensommaren och hösten fram till vintern. Ett års fördröjning...

Detaljplanen togs som ni vet med 47 ja och 4 nej den 13 maj 2008. Det överklagades till länsstyrelsen och sen vidare till regeringen som slutligen avslog alla överklaganden den 22 juni 2011. Tre års väntan!

Vi fann ett lämpligt område i Enköping 2010. Fram till dess regeringen kom med sitt yttrande har olika förseningar enligt ovan varit fem till sex år!
- Någon som undrar varför allt tar tid?

Nu arbetar vi för fullt med finansieringen av byggstarten. Det nya året torde vara intecknat för det ändamålet.

Vi hoppas det blir ett fint år och vill passa på att önska er detsamma!

Med vänlig hälsning

Aros Racetrack Dev. AB
Bo Fallbrink, Nils Lidbaum & Christer Axelsson

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
det tråkiga är att EN sådan person som är lite driftig och kanske någonslags akademiker kan sabba eller förhala beslut åratal

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Det är magiskt hur man kan skönskriva obebyggd mark, vad är "Levande sjöar och vattendrag" egentligen?

Det är ju ett gäng clowner som alltid ska sätta käppar i hjulen :smasha

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag är delvis uppväxt i de där trakterna (inte riktigt så långt ut som Enköping, men jag hittar småvägarna där också)..

Att beskriva det som kulturlandskap får mig att undra 2 saker. Vad i h--vete är ett kulturlandskap? :Va

Och: Riksintresse? :rofl

Gällande miljön är det väl bra mkt bättre att ha en motorbana nära utövarna, istället för att dessa ska åka 40 mil ToR för att träna stup i ett?

Bullerfrågan är ju ett aber som alltid, och kommer förmodligen bli ett långt potpurri av klagosånger i många år tills banan tids nog läggs ned tillsammans med alla andra om vi inte (mot förmodan?) lyckas skapa lite allmänintresse och bilda opinion.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag är delvis uppväxt i de där trakterna (inte riktigt så långt ut som Enköping, men jag hittar småvägarna där också)..

Att beskriva det som kulturlandskap får mig att undra 2 saker. Vad i h--vete är ett kulturlandskap? :Va

Och: Riksintresse? :rofl

Gällande miljön är det väl bra mkt bättre att ha en motorbana nära utövarna, istället för att dessa ska åka 40 mil ToR för att träna stup i ett?

Bullerfrågan är ju ett aber som alltid, och kommer förmodligen bli ett långt potpurri av klagosånger i många år tills banan tids nog läggs ned tillsammans med alla andra om vi inte (mot förmodan?) lyckas skapat lite allmänintresse och bilda opinion.

I regel så är det område/en bygd som ser ut som det gjorde när det byggdes. Om det nu var 60 eller 160 år sedan.
Då brukar länsmuseem m.m vilja bevara den karaktären på området/bygden och det kan vara lite knivigt att till o med bygga nya hus där.

Nu kan din fråga ha varit retorisk, men vad fan. ;)

Bullermässigt så gissar jag att bullerutredningar har genomförts och dom visar om man ligger i nån riskzon för att störa grannar. Visst kan folk gnälla ändå. Men ligger man under dom gränsvärden som finns så ska det inte vara nå problem.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
För varje liten bitter klimakterikossa som förfasar sig över att en kommun i Sverige har stake att satsa på motorsport mår jag bättre. Blir det mot förmodan ingen bana ska jag ta reda på vart den där överklasskärringen bor och göra det till min livsuppgift att förpesta hennes tillvaro genom att passera hennes hus ett par gånger varje dag med något som låter HÖGT!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
För varje liten bitter klimakterikossa som förfasar sig över att en kommun i Sverige har stake att satsa på motorsport mår jag bättre. Blir det mot förmodan ingen bana ska jag ta reda på vart den där överklasskärringen bor och göra det till min livsuppgift att förpesta hennes tillvaro genom att passera hennes hus ett par gånger varje dag med något som låter HÖGT!

Eller hur. Flytta ut bulten dit några helger och lämna en notis i allas brevlåda om att vi ber om ursäkt för besväret, men vi har ingen bana jue! :D

Då ska jag inte bara rycka DB-killer, lyfta av hela burken tAmeJfAn

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Kärringen som skickat in/skrivit den artikeln bor på Lidingö och inte speciellt anonym. I´m just saying ;)

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Kärringen som skickat in/skrivit den artikeln bor på Lidingö och inte speciellt anonym. I´m just saying ;)

Men hallåååå, hon har väl sommarstuga där. :rolleyes:
Dock ska det vara ett jävla klagande på något som väsnas några timmar mitt på dagen någon gång i veckan mitt ute i ingenstans... Kommer det vettiga elhojar snart så kan man väl bygga en bana vid T-centralen typ, men det kommer ändå att klagas på något även då antar jag. :död

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hon är väl rädd att värdet på hennes sommarstuga skall sjunka pga. banan.

Ifall någon visar henner att värdet däremot stiger tack vare motorbanan så kommer hon att ändra åsikt till att banan är frälsaren som kommer att rädda alla.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Fan för sånt här!
Jag som inte jobbar så jag alltid kan ta mig till gåsen :( vill ju att viking hade varit klar till denna sommar.

Fan vilken kämparglöd de har som jobbar för Viking motorpark!

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM