Steffo K
3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Har du kört Gotland ring Zoidberg?
Jahaja
Här lyser insikt & kunskap med beklagligt frånvarande mörker.
Här lyser insikt & kunskap med beklagligt frånvarande mörker.
Sune Säll behöver hjälp & förhoppningsvis är vi fler som kan hjälpa sådana som Sune att fråga sig varför vi har bilar som idag drar under litern, de är dessutom krocksäkra och har ABS och däck som kan köras på både vått & torrt underlag - med bibehållet fäste.
Nästintill all utveckling i de fordon/teknik vi har idag på vägarna kommer ju från motorsporten vilket fler än Sune behöver förstå. DVS utan motorsport hade vi förbrukat mångdubbelt mer fossila bränslen, haft fler dödade i trafiken mm Ja listan kan göras oändligt lång.
Att det i vårt lilleputtland Sveirge är branschen "fordonsindustri" som investerar mest i ny teknik (jämfört andra branscher enl Bil Sweden) borde fler inse vikten av att motorsport ÄR BRA för samhället och att nya el-tekniken kommer utvecklas betydligt snabbare om fler fick möjligheten att testa ut bästa teknik under tävlingsförhållanden. Racing DRIVER teknikutvecklingen framåt, och det betydligt snabbare än vad Mp mfl tycks tro.
Som skrivet låt oss vara fler som utbildar Sune Säll och andra oupplysta till att förstå att racing & motorbanor är bra för samhället - hur märkligt det än må låta så är det sant!
/Eric
Sune och hans gäng är tvättäkta miljömuppar utan förmåga till eget kritiskt tänkande.Som skrivet låt oss vara fler som utbildar Sune Säll och andra oupplysta till att förstå att racing & motorbanor är bra för samhället - hur märkligt det än må låta så är det sant!
Sune och hans gäng är tvättäkta miljömuppar utan förmåga till eget kritiskt tänkande.
Jag har vid ett par tillfällen fått med insändare angående motorsport i EP och Expressen. Tex den här:
Här lyser insikt & kunskap med beklagligt frånvarande mörker.
Sune Säll behöver hjälp & förhoppningsvis är vi fler som kan hjälpa sådana som Sune att fråga sig varför vi har bilar som idag drar under litern, de är dessutom krocksäkra och har ABS och däck som kan köras på både vått & torrt underlag - med bibehållet fäste.
Nästintill all utveckling i de fordon/teknik vi har idag på vägarna kommer ju från motorsporten vilket fler än Sune behöver förstå. DVS utan motorsport hade vi förbrukat mångdubbelt mer fossila bränslen, haft fler dödade i trafiken mm Ja listan kan göras oändligt lång.
Att det i vårt lilleputtland Sveirge är branschen "fordonsindustri" som investerar mest i ny teknik (jämfört andra branscher enl Bil Sweden) borde fler inse vikten av att motorsport ÄR BRA för samhället och att nya el-tekniken kommer utvecklas betydligt snabbare om fler fick möjligheten att testa ut bästa teknik under tävlingsförhållanden. Racing DRIVER teknikutvecklingen framåt, och det betydligt snabbare än vad Mp mfl tycks tro.
Som skrivet låt oss vara fler som utbildar Sune Säll och andra oupplysta till att förstå att racing & motorbanor är bra för samhället - hur märkligt det än må låta så är det sant!
/Eric
Jo... visst är det som du säger, att motorsport bidrar till teknikutveckling. Men, ärligt talat, skulle Viking Motor Park göra det? Att jag och mina polare kör Superstock 600, att man kör Camaro Cup, Långloppsracing bidrar väl inte till någon vidare teknikutveckling? Att banan i hög grad bidrar till att folk får en vettig och kreativ fritidssysselsättning samt bra trafikutbildning (som Sandstream visar i sin insändare) tycker jag är bättre argument för Viking motor park. Men teknikutveckling... njaaaa. Eller?
Lite längre & bredare perspektiv
Visst, du har mycket korrekt med dina tankar i ett kortare perspektiv – att köra race m std 600, Camoro el vad som driver inte utvecklingen isig, oavsett vilken bana man väljer. Men om alla som hade en 600 (~45000st?) i vårt land skulle tävla & priset var satt till +100 millar med reglerna (nu kortframspånade) satta efter att få cykeln så snål som möjligt el så driftsäker & 100 % återvinningsbar till nytt fordon som det bara gick. Ja då skulle du få fler resultat som säkert alla var till fördel för vår moder jord(?) Och dessutom med samhällsvinsterna från resultaten av de nya teknikinnovationerna kunde räkna hem investeringen i en motorbana oavsett lokation.
Lite generaliserande,
Min ståndpunkt är att vi alla behöver förstå att motorsport/racing är en enormt stark drivkraft som kontinuerligt driver teknik, miljö & säkerhetsutvecklingen framåt. Visst, med fler banor ges fler tillfällen att både ”nöjesköra” och träna trafiksäkerhet men även en bra grogrund för att forska & ta fram morgondagens teknik. Om nu Viking blir realiserat finns ett stort behov från bl. Uppsalas Science park där vissa ftg arbetar med att få fram både nya hybridmotorer + energikällor/batterier. För vi kommer sluta bränna fossila bränslen i våra fordon framöver oavsett var vi står/förstår idag.
Alldeles säkert,
Morgondagens racing kommer förmodligen inte ha samma decibeltal som idag men dess snabbare vi får ny teknologi som tillförs tävlingsmomenten så driver det utvecklingen betydligt snabbare än om vi skall vänta tills ”oljan tar slut” och börja tänka först då.
För att låna några väl användbara ord från Morris Packer @ TTxGP teamet: Sverige behöver tävla mera!
/Eric
Jo... du har nog rätt... i stort! Men nu snackar ju vi inte om huruvida Motorsport ska fortsätta vara tillåtet i världen utan om en liten Svensk motorbana ska få byggas. Och då tror jag att det ska till andra argument för att få folk att gå med på det. Du skulle bli en grym politiker Eric, du snackar väl! Men är det verkligen som du säger? Du pratar så.... utopiskt!
Tror du verkligen att det kommer att bli så? Att en Svensk Motorbana jkommer att användas för spjutspetsteknologi? Pratade med Helena på Falkenbergsbanan häromdagen och den tid som forskare är på Falkenbergs Motorbana och hittar nya vägar är noll eller mycket nära noll; det är förarutveckling, privat nöjeskörning och uthyrning till företagsevent som banan används till.
- "Morgondagens racing kommer förmodligen inte ha samma decibeltal som idag men dess snabbare vi får ny teknologi som tillförs tävlingsmomenten så driver det utvecklingen betydligt snabbare än om vi skall vänta tills ”oljan tar slut” och börja tänka först då."
Så är det säkert. Men den utvecklingen sker nog inte på Viking Motor Park.
Jag tror att de bästa argumenten för vår sak är att få folk att förstå att vi inte drar så mycket bensin som man kan tro och att vi är vanliga människor som BEHÖVER detta för att leva ett gott liv.
Har du kört Gotland ring Zoidberg?
Mjae,
Nu menade jag ju inte ett det bokstavligen kommer stå män i vita rockar och forska på Viking park eller andra banor heller för den delen. Däremot att deras teknik kommer att finnas i de fordon som tävlar på banan och därutav kommer de få finslipas i racemiljö, optimera desamma innan de… ngr år senare hamnar i din skolbuss el personhybridbil(?) Och – här talar vi om viktiga tävlingar – inte när man kör för att de är kul. Ett modernt exempel är KERS (Kinetic Energy Recovery System) ett sånt system från F1 som nu finns i BMW/Merc och Fiskers elhybrider. (bromskraft omvandlas till elenergi el extra motorkraft).
Större perspektiv är det jag efterlyser
Och då rörande motorsporten i allmänhet (inte Viking speciellt) ju fler som arbetar med eller utövar motorsport dess bättre.
Visst, det ÄR ett spänstigt påstående med det finns faktiskt flera sanningar här. Det är emellanåt lite evolutionstid mellan att du som förare får testa fram ny teknik alt. egentillverkade tillbehör som är en ”bättre” lösning än som finns att köpa idag. Men om vi tar formen av sannolikslära här så innebär det ju att om fler hade möjlighet att tävla i motorsport (och bäst om det fanns klara belöningsfaktorer för samhällsnytta) så kommer de facto fler inventioner komma fram.
Belöningsfaktorn för dig som enskild utövare är naturligt lite utopisk om du inte får fram ett ev. patent.
Klart att
För gemene man delar jag din uppfattning att det är två saker som ”förstör” med motorsport.
A: Bensin/bränsleåtgång
B: Ljudet som en del tycker vara ”oljud”
Ljudet vet vi alla att det jobbas hårt med redan. Bränslet likaså (miljöbränslen etc) men FÖR att förstå och kunna relatera så bränner en Jumbojet MER bränsle enbart under tax/take off (15000kgs) än vad STCC cirkusen gör på en säsong. Och OM vi skulle ta hela motorsportsveriges bränsleförbrukning så… når vi ändå inte upp i vad 1 veckas semesterflyg endast från Arlanda förbrukar! Sug på den jämförelsen en stund du…
Note 1: Största miljöbelastningen för ett motorevent står faktiskt den tillresta publiken för
Note 2,
Men - viktigt att inse – det är ingen vinning att argumentera för/emot miljöhänsyn i div jämförelser. Motorsport förbrukar defacto naturresurser oavsett vilka argument eller jämförelser vi använder.
Däremot bra att förtydliga att våra utsläpp jämfört mängden tankat bränsle är oerhört mycket lägre än vid ”vanlig körning” då motorerna har mkt bra förbränningsgrad då de körs på fullvarv och numera ofta på miljöbränsle t ex. Alkylatbensin.
Så, vad har nu detta inlägg med Viking Park att göra?
JO, att desto fler banor/platser där motorsport kan utövas - dess fler platser blir det som kan utprova/utveckla ny tekniklösningar, vilket leder snabbare acceptans från samhället av ny teknik. Kika litepå E-ON & biogasen - de ökade sin försäljning av biogas med (xxx &) sedan man började köra med sina bilar i STCC. Lite som: "Är det gott nog att köra racing på - då är det OK även för mig som Svensson."
/Eric
Det jag tror att man ska trycka mest på är fördelarna för de som bor i Enköping. Inte nog med att staden hamnar på kartan då den lär bli Sveriges mest kända motorbana inom ett par år, den kommer även att innebära jobb, inte bara på banan utan även runt omkring i form av hotell, restauranger osv.
För ett par år sedan använde en stor biltillverkare Gotland Ring för att lansera en ny bil. Tror det var ca 7-800 journalister totalt som bodde i Stockholm och flögs från Bromma på morgonen och hem på kvällen. Tänk om Gotland haft hotellrum så det räckte för ett par såna event per år!
Jag tror många banor är ritbords ritade och därav "passare och linjal" designen. Det är nog få banor som dras efter hur naturen där banan ska ligga är utformad. Tex när Gotland ring skulle dras så gick Alec vd på ringen runt i kalkbrottet där banan skulle vara och utgick från naturens förutsättningar. Därav ser den banan inte ut att vara dragen med "passare och linjal".
Det jag tror att man ska trycka mest på är fördelarna för de som bor i Enköping. Inte nog med att staden hamnar på kartan då den lär bli Sveriges mest kända motorbana inom ett par år, den kommer även att innebära jobb, inte bara på banan utan även runt omkring i form av hotell, restauranger osv.
För ett par år sedan använde en stor biltillverkare Gotland Ring för att lansera en ny bil. Tror det var ca 7-800 journalister totalt som bodde i Stockholm och flögs från Bromma på morgonen och hem på kvällen. Tänk om Gotland haft hotellrum så det räckte för ett par såna event per år!
Med Sune kan du inte resonera så.
Grundinställningen är att vi ska gå tillbaka till 1800-talet. Allt annat slår han nog dövörat till.
Tror inte han ser det minsta positivt på att det ska byggas mera i Enköping på något sätt.
Har ju sett texter tidigare med att lasarettet kommer belastas av besökare eller tävlande som skadar sig. Det är väl bättre än att det läggs ner pga att staden är för liten?
Jag personligen tycker att det är bra att det finns motpoler till allt. Men det får inte gå överstyr som det kanske gjort i hans fall. Viktigt att miljön finns med i allt tänk och det tror jag dessa 10-15års utredning från VMP visar. Hoppas det går bra. Sen är det nog bara 5år med överklaganden efter det innan det är dags att börja bygga
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |