Viking Motor Park nyheter

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Är dom noterade på någon lista? Skulle kunna tänka mig att slänga in en slant när man råkar sitta på lite likvid..

Nej inte än, jag pratade med styrelseordföranden att jag var intresserad bara då vi deltog på huvudförhandlingarna i förra veckan. Pm:ar dig Peter :)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Då har man kastat pengar man sparat för nästa sommars rejsande på aktier för Viking Motor Park. :yoparty:smasha:fakta:rock:skrämd:Rockbanan
Nu jävlar ska det hållas tummar som fan för att Mark och Miljödomstolen inte har något emot banan. :gnissla:whip

Jag kan inte aktier, men hur fasen köper man specifikt innehav i en specifik produkt eller företag? Jag har Swedbank som bank...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag kan inte aktier, men hur fasen köper man specifikt innehav i en specifik produkt eller företag? Jag har Swedbank som bank...

Jag kan inte heller aktier (nån gång ska vara den första!), men jag pratade (eller snarare sambon) med styrelseordföranden för Viking Motor Park, och kunde köpa aktier. Gick till som så att vi fick fakturor för inbetalningen av aktierna, och sedan ska vi få papper på att vi har aktierna.
Sedan lade jag inte pengarna primärt för att tjäna pengar, utan för att lägga pengar på motorsport i Sverige där jag tycker att det kan göra störst nytta.
Swedbank har ju det här: http://www.swedbank.se/privat/spara-och-placera/aktier/vara-vardepapperstjanster/index.htm

Last edited:

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
c
Vad händer om AB går i konkurs?

Du har förlorat dina pengar. Det är så att satsar man i aktier så ska man ha insikten att pengarna är borta, kanske har man tur o får ut dem igen när man säljer. Själv tänkte jag att jag investerar i en tänkt motorbana, det vill jag stödja. Blir den av o gör vinst kanske jag får ett tillskott om sådär 10-15-20 år. Inga pengar jag behöver i det dagliga livet här o nu alltså.

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30

Nu har jag inte några kunskap om de instanser som godkänt banan hittills samt vad det är dom har tittat på. Men att en svensk myndighet skulle godkänna något som på något sätt påverkar miljön negativt eller skapar höga bullervärden mitt i en stadskärna ser jag som helt osannolikt.
Miljöpartiets argument verkar ju mer eller mindre tagna helt ur luften, jag menar om det ens finns risk att man kan förnimma ljud från banan i centrala Enköping så hade väl projektet fått nej för länge sedan?

Ett annat argument jag fastnade för var följande:

"De nationella folkhälsonmål som Miljöpartiet anser påverkas negativt av Viking motor park:

Ekonomiska och sociala förutsättningar
Barn och ungas uppväxtvillkor"

Enligt miljöpartiet verkar alla barn växa upp i skogen och leka med mossa och kottar:hihi Min uppväxt hade påverkats positivt om jag hade haft nära till en motorbana och det är jag långt ifrån ensam om.

demolitiondave

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Hoj
trx 850-98, gs450-81
Nu har jag inte några kunskap om de instanser som godkänt banan hittills samt vad det är dom har tittat på. Men att en svensk myndighet skulle godkänna något som på något sätt påverkar miljön negativt eller skapar höga bullervärden mitt i en stadskärna ser jag som helt osannolikt.
Miljöpartiets argument verkar ju mer eller mindre tagna helt ur luften, jag menar om det ens finns risk att man kan förnimma ljud från banan i centrala Enköping så hade väl projektet fått nej för länge sedan?

Ett annat argument jag fastnade för var följande:

"De nationella folkhälsonmål som Miljöpartiet anser påverkas negativt av Viking motor park:

Ekonomiska och sociala förutsättningar
Barn och ungas uppväxtvillkor"

Enligt miljöpartiet verkar alla barn växa upp i skogen och leka med mossa och kottar:hihi Min uppväxt hade påverkats positivt om jag hade haft nära till en motorbana och det är jag långt ifrån ensam om.

Något som är ganska intressant är att det finns ett rätt stort industriområde planerat sydväst om motorbanan. Området är endast delvis utbyggt när man kollar på flygbilder, undra hur miljöpartiet ställer sig till det?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Något som är ganska intressant är att det finns ett rätt stort industriområde planerat sydväst om motorbanan. Området är endast delvis utbyggt när man kollar på flygbilder, undra hur miljöpartiet ställer sig till det?
En del argument som lyftes fram av miljömänniskorna var att det ju skulle bli ett naturligt rekreationsområde där motorbanan var planerad. Vilket inte alls stämmer då det är detaljplanerat för just en motorbana. :3freak
Annars har ju den gamla soptippen, militärens övningsområde och sankmarken på området en riktigt inbjudande effekt på folk... Och att det ligger ett par km bort gör det ju ännu mer lockande att ta sig dit för att spatsera i skogen. :näsblod

Top Fuel-arrangemang antas höras i hela Enköping tätort, men i övrigt kommer inget höras där. Det ska byggas ljudabsorberande läktare överallt, området ska inringas av skog och dessutom ligger ju E18 mellan banan och Enköping, motorvägar är tysta har jag hört. :hihi

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30

I mina öron låter det som att ett industriområde har större påverkan på miljön så det gillas väl inte av miljöpartisterna.
Men det är nog bra om det byggs för då kanske chansen är större att området fredas från bostadsbyggande och människor som gnäller på buller i framtiden. När dom ändå håller på så kan dom väl bygga en flygplats, ny motorväg och trumfabrik i området när dom ändå håller på. Det borde skrämma iväg de flesta som gillar tystand.:D

En del argument som lyftes fram av miljömänniskorna var att det ju skulle bli ett naturligt rekreationsområde där motorbanan var planerad. Vilket inte alls stämmer då det är detaljplanerat för just en motorbana. :3freak
Annars har ju den gamla soptippen, militärens övningsområde och sankmarken på området en riktigt inbjudande effekt på folk... Och att det ligger ett par km bort gör det ju ännu mer lockande att ta sig dit för att spatsera i skogen. :näsblod

Top Fuel-arrangemang antas höras i hela Enköping tätort, men i övrigt kommer inget höras där. Det ska byggas ljudabsorberande läktare överallt, området ska inringas av skog och dessutom ligger ju E18 mellan banan och Enköping, motorvägar är tysta har jag hört. :hihi

Okej, ja Top Fuel låter en hel del, men det kanske inte överröstar den dagliga kommersen i stan? Med ljuddebatten som pågår så är det skönt att höra att dom verkligen tänkt till med bullerproblematiken så att det inte slår tillbaka mot dom om banan väl byggs.
Att bygga ljuddämpande läktare kanske är ganska dyrt för befintliga anläggningar, men att dumpa tex schaktmassor runt Gelleråsen kanske skulle få ner bullernivåerna där?

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
I mina öron låter det som att ett industriområde har större påverkan på miljön så det gillas väl inte av miljöpartisterna.
Men det är nog bra om det byggs för då kanske chansen är större att området fredas från bostadsbyggande och människor som gnäller på buller i framtiden. När dom ändå håller på så kan dom väl bygga en flygplats, ny motorväg och trumfabrik i området när dom ändå håller på. Det borde skrämma iväg de flesta som gillar tystand.:D

Finns ett litet flygfält ett par km bort, har haft propellerplan snurrande över slätten där hela sommaren. ;)
Finns en stenkross i området med, som man hör hela tiden under arbetstid på vardagar, men vi bor så långt bort att man mer förnimmer det som en puls än som ett faktiskt ljud.
Militären för en hel del oväsen med, när de skjuter med stora automatvapen (eller många små) ... För att inte tala om när de är ute och kör med bandfordon... På militärens övningsområde finns även endurobanor som får köras på dygnet runt när militären inte är där och låter.
Dessutom har vi E18 och rv 55 som båda är rätt respektabelt trafikerade som bjuder på både föroreningar och buller.
Så någon tyst idyll är det inte till att börja med... Ja, om man inte gillar lite liv och rörelse då. :hihi

Okej, ja Top Fuel låter en hel del, men det kanske inte överröstar den dagliga kommersen i stan? Med ljuddebatten som pågår så är det skönt att höra att dom verkligen tänkt till med bullerproblematiken så att det inte slår tillbaka mot dom om banan väl byggs.
Att bygga ljuddämpande läktare kanske är ganska dyrt för befintliga anläggningar, men att dumpa tex schaktmassor runt Gelleråsen kanske skulle få ner bullernivåerna där?

Kanske det. Bullerdämpande vallar är en egen vetenskap, och det räcker ju egentligen inte med bara en vall, då flyger ljudet bara över, jag är lyckligt ovetande om exakt kunskap om hur man gör allt det där med bullerminskning, men misstänker att man använder interferensmönster och mjuka absorberande ytor och så vidare.

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Finns ett litet flygfält ett par km bort, har haft propellerplan snurrande över slätten där hela sommaren. ;)
Finns en stenkross....

Så då är det här med buller inget problem egentligen:) Läste dock att dom så sent som i augusti i år inte längre ansöker om tillstånd att få köra fram till kl 22 utan endast fram till kl 18. Dessutom så var det vissa inskränkningar i körning under vissa dagar/veckor under sommaren, men det kan ha gällt tävlingar.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Vid Linköping/Sviestad så finns banan som de flyger JAS ifrån i banans närhet.
Det hindrar dock inte boende från att klaga på just motorbanan.

Jo, märkte det. Motorbanor är hemska saker som ska bekämpas å det grövsta... :va
Men misstänker att det är okej att vara anti motorsport, och då hivar man all sin frustration över just motorsporten.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Så då är det här med buller inget problem egentligen:) Läste dock att dom så sent som i augusti i år inte längre ansöker om tillstånd att få köra fram till kl 22 utan endast fram till kl 18. Dessutom så var det vissa inskränkningar i körning under vissa dagar/veckor under sommaren, men det kan ha gällt tävlingar.

Minns inte tiderna längre, men det var nog på helgerna och de mer högljudda sakerna som skulle begränsas till 18... Men mitt minne är som sagt ganska värdelöst.
Och 2 veckor/en månad mitt på sommaren skulle det inte bedrivas verksamhet, tyckte folk.
Återstår ju att se vad domen blir för att se hur det blir till slut såvitt jag förstått det.

Last edited:
Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Minns inte tiderna längre, men det var nog på helgerna och de mer högljudda sakerna som skulle begränsas till 22... Men mitt minne är som sagt ganska värdelöst.
Och 2 veckor/en månad mitt på sommaren skulle det inte bedrivas verksamhet, tyckte folk.
Återstår ju att se vad domen blir för att se hur det blir till slut såvitt jag förstått det.

Okej, ja det var det inte så illa som jag hade förstått det.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM