Viking Motor Park nyheter

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När? Var? Och vad kan jag tillföra?

21, 22 november. VMP själva har sagt
Till huvudförhandlingen är allmänheten välkommen. Alla har rätt att yttra sig. Förhoppningsvis kommer några av Er entusiaster närvara vid förhandlingen. Ni kan ju vara ganska säkra på att de som inte tycker om projektet kommer att ta chansen. Det vore ju trist om de får utrymme att framföra sina åsikter utan att ni kan framföra Era. Självklart kommer styrelsen i Aros Racetrack Development AB att vara på plats.
Jag tänkte visa mig där och yttra mig stödjande vid behov som motvikt till åtminstone en väldigt envis motståndare som jag hittills inte sett komma med ett faktiskt argument utan mest gnällt... Nu senast har han börjat klaga på att det inte dras upp till folkomröstning...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nåja, den här gillar jag i miljödebatten. Vet inte om den hör hit riktigt men i alla fall.

http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/hund-varre-for-miljon-an-stadsjeep/

Har dom rökt på eller hur räknar dom? :va Jag fattar inte ens vad dom menar med följande?
Stadsjeep, 4,6 liter, 1 000 mil per år: 0,41 hektar

Menar dom att stadsjeepen drar 4,6 liter per år och 1000 mil? Eller drar den 4,6 liter/milen och körs endast 1000 mil/år? Jag förutsätter att dom menar det senare och då skulle alltså 4600 liter bränsle motsvara 0,41 hektar, dvs en yta av 64*64 meter?

Och för en hund behövs det däremot alltså 105*105 meter yta årligen? Eller 30 kvadratmeter per dag? Den hunden måste äta jävligt mycket potatis.

Joråsåatte.... det verkar ju rimligt...

EDIT: Ja, jag vet att hundar gärna äter kött istället för potatis men det det finns plats för ganska många kycklingar på den där ytan också.
 
Last edited:

C.Castor

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Partille
Hoj
KTM690E-R -13, Honda CBR600F4 -00, Ossa Tr300i Factory R -14
Har dom rökt på eller hur räknar dom? :va Jag fattar inte ens vad dom menar med följande?
Stadsjeep, 4,6 liter, 1 000 mil per år: 0,41 hektar

Menar dom att stadsjeepen drar 4,6 liter per år och 1000 mil? Eller drar den 4,6 liter/milen och körs endast 1000 mil/år? Jag förutsätter att dom menar det senare och då skulle alltså 4600 liter bränsle motsvara 0,41 hektar, dvs en yta av 64*64 meter?

Och för en hund behövs det däremot alltså 105*105 meter yta årligen? Eller 30 kvadratmeter per dag? Den hunden måste äta jävligt mycket potatis.

Joråsåatte.... det verkar ju rimligt...

EDIT: Ja, jag vet att hundar gärna äter kött istället för potatis men det det finns plats för ganska många kycklingar på den där ytan också.

Förstår att om man håller på med 2T så kan man stirra sig blind på småmotorer.

I många fyrhjuliga fordon sitter det motorer av lite annan volym, och i denna artikel syftas det på just ett sådant fordon. Närmare bestämt 4,6L slagvolym. :fakta
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Har dom rökt på eller hur räknar dom? :va Jag fattar inte ens vad dom menar med följande?
Stadsjeep, 4,6 liter, 1 000 mil per år: 0,41 hektar

Menar dom att stadsjeepen drar 4,6 liter per år och 1000 mil? Eller drar den 4,6 liter/milen och körs endast 1000 mil/år? Jag förutsätter att dom menar det senare och då skulle alltså 4600 liter bränsle motsvara 0,41 hektar, dvs en yta av 64*64 meter?

Och för en hund behövs det däremot alltså 105*105 meter yta årligen? Eller 30 kvadratmeter per dag? Den hunden måste äta jävligt mycket potatis.

Joråsåatte.... det verkar ju rimligt...

Man kan räkna fram att bensinbilar är miljövänligare än elbilar också om man bara räknar bränsleförbrukning i ena bilen och hela produktionskedjan för energin i den andra.

En liten blogg som analyserar resultaten:
http://climatesanity.wordpress.com/2009/10/23/bad-professors-bad-the-truth-about-eat-the-dog/

Bara antagandet att hundar äter nästan ett halv kilo kött per dag gör det hela lite löjligt. Kolla innehållsförteckningen på vanlig hundmat så förstår ni.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Förstår att om man håller på med 2T så kan man stirra sig blind på småmotorer.

I många fyrhjuliga fordon sitter det motorer av lite annan volym, och i denna artikel syftas det på just ett sådant fordon. Närmare bestämt 4,6L slagvolym. :fakta

ok, så vi kan dra ner den förbrukade bränslemängden till säg 1500 liter/år. Sen då? Det hjälper inte långt för att överbrygga det orimliga.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man kan räkna fram att bensinbilar är miljövänligare än elbilar också om man bara räknar bränsleförbrukning i ena bilen och hela produktionskedjan för energin i den andra.

En liten blogg som analyserar resultaten:
http://climatesanity.wordpress.com/2009/10/23/bad-professors-bad-the-truth-about-eat-the-dog/

Bara antagandet att hundar äter nästan ett halv kilo kött per dag gör det hela lite löjligt. Kolla innehållsförteckningen på vanlig hundmat så förstår ni.

Ja, nu hör jag till dom som faktiskt tror att elbilar är betydligt miljövidrigare än vad miljövännerna tror men jag tror ändå vi är överens.
 

Bifogat

  • 546041_360008864105724_650735522_n.jpg
    546041_360008864105724_650735522_n.jpg
    16.8 KB · Visningar: 156

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Bllir nästan alltid fel när man talar om vad som är miljövänligt eller inte eftersom man aldrig tar med hela kedjan.

Ta lågenergilampan i Sverige som exempel.

Det enda man tar upp är watt in och ljus ut men nman glömmer att vi under större delen av året även behöver värme. All el man tillför en glödlampa blir vårme utom den del som "läcker ut" genom fönster. Tar man hänsyn till detta har en lågenergilampa sämre verkningsgrad än en gammal hederlig. Om man dessutom värmer sitt hus med olja eller gas skitar man ju ner mer med lågenergi elpryttlar än med gamla elslukande.
Tar man sen även med resursförbrukning, transport och avfallshantering för att byta ut gamla fungerande grejer til nya lågenergi dito blir det ofta rena katastrofen ur ett miljöperspektiv.

Ett annat för mig närliggande område är utombordsmotorer. Man byter ut gamla fungerande 2-taktsmotorer mot nya svindyra 4-takts dito med miljö som argument. Det är ju rent löjligt. Dom få timmar en normal båtmotor går per år kan aldrig miljömässigt motivera resursanvändning, transport, avfallshantering som blir resultatet av ett motorbyte. Dessutom är det ju rena katastrofen rent privat ekonomiskt.

För mig som kör min båt i princip varje dag skulle ett motorbyte kanske kunna motiveras både ur miljö och ekonomiskt perspektiv men det hel föstörs totalt av att den nya fina motorn stjäls hela tiden så att besparingen äts upp av självrisker. Desutom fungera inte nya utombordare när det är kallt och is (dom är designade för coolt utseende inte för funktion), jag har provat. Sen kräver dom svindyrt underhåll vilket helt eliminerar vinsten i bränsleekonomi. Köp en gammal välbeprövad motor billigt och bensin för pengarna du sparar så spar du både miljö, och får många sjömil för pengarna.

Ett annat exempel är fiskpinnar och liknande.
Man fångar fisken utanför Norge, flyger ner den till Filipinerna där man rullar deni ströbröd och förpackar den med miljömärke och flyger sen tillbaka den till tex Sverge där man kör ut den med lastbil. Hur faen kan den kedjan vara miljömärkt ? Jag är helt övertygad om att hanteringen är en större resursbelastning än själva fiskandet men ändå talar man bara om fiskekvoter. jag gissar att det beror på att det är fiskarna som är billigast så släng skiten på dom.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bllir nästan alltid fel när man talar om vad som är miljövänligt eller inte eftersom man aldrig tar med hela kedjan.

Ta lågenergilampan i Sverige som exempel.

Det enda man tar upp är watt in och ljus ut men nman glömmer att vi under större delen av året även behöver värme. All el man tillför en glödlampa blir vårme utom den del som "läcker ut" genom fönster. Tar man hänsyn till detta har en lågenergilampa sämre verkningsgrad än en gammal hederlig. Om man dessutom värmer sitt hus med olja eller gas skitar man ju ner mer med lågenergi elpryttlar än med gamla elslukande.
Tar man sen även med resursförbrukning, transport och avfallshantering för att byta ut gamla fungerande grejer til nya lågenergi dito blir det ofta rena katastrofen ur ett miljöperspektiv.

Ett annat för mig närliggande område är utombordsmotorer. Man byter ut gamla fungerande 2-taktsmotorer mot nya svindyra 4-takts dito med miljö som argument. Det är ju rent löjligt. Dom få timmar en normal båtmotor går per år kan aldrig miljömässigt motivera resursanvändning, transport, avfallshantering som blir resultatet av ett motorbyte. Dessutom är det ju rena katastrofen rent privat ekonomiskt.

För mig som kör min båt i princip varje dag skulle ett motorbyte kanske kunna motiveras både ur miljö och ekonomiskt perspektiv men det hel föstörs totalt av att den nya fina motorn stjäls hela tiden så att besparingen äts upp av självrisker. Desutom fungera inte nya utombordare när det är kallt och is (dom är designade för coolt utseende inte för funktion), jag har provat. Sen kräver dom svindyrt underhåll vilket helt eliminerar vinsten i bränsleekonomi. Köp en gammal välbeprövad motor billigt och bensin för pengarna du sparar så spar du både miljö, och får många sjömil för pengarna.

Ett annat exempel är fiskpinnar och liknande.
Man fångar fisken utanför Norge, flyger ner den till Filipinerna där man rullar deni ströbröd och förpackar den med miljömärke och flyger sen tillbaka den till tex Sverge där man kör ut den med lastbil. Hur faen kan den kedjan vara miljömärkt ? Jag är helt övertygad om att hanteringen är en större resursbelastning än själva fiskandet men ändå talar man bara om fiskekvoter. jag gissar att det beror på att det är fiskarna som är billigast så släng skiten på dom.

Vad gäller lågenergilampor så är jag ur ett miljöperspektiv mest oroad över var de tar vägen när det går sönder. Jag tror dessvärre att ganska många landar i "brännbart".

Det krävs ganska få driftstimmar för att miljömässigt motivera ett byte från 2t till 4t eftersom 2t spyr ur sig massor med oförbrända kolväten. Sedan undrar jag ju i de där kalkylerna hur långt man eg räknar. Tror tex inte man beaktar att hela personalstyrkan på fabriken sitter ensamma i sina bilar och kör sina km till och från arbetet... Det i sig blir ju också en svårt och spekulativ kalkyl eftersom man inte vet vad dessa arbetare skulle gjort om motorfabriken lades ner.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Man kan räkna fram att bensinbilar är miljövänligare än elbilar också om man bara räknar bränsleförbrukning i ena bilen och hela produktionskedjan för energin i den andra.

Sen är det väl som så att ingen bil är miljövänlig, den är mer eller mindre dålig för miljön.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det var en intressant dag idag, med promenad ute i skogen. :)
Tyvärr så åkte jag och hämtade barn m.m. innan advokaten svarade på yrkanden från alla andra, men enligt sambon så var det en studie i decimerande av de andras argumentation. Imorgon blir det heldag för mig. :)
 

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Det var en intressant dag idag, med promenad ute i skogen. :)
Tyvärr så åkte jag och hämtade barn m.m. innan advokaten svarade på yrkanden från alla andra, men enligt sambon så var det en studie i decimerande av de andras argumentation. Imorgon blir det heldag för mig. :)
Tack för hjälpen kära sambo för hämtningen av mina barn, nu fick jag chansen som fastighetsägare i området att yttra min åsikt o ge mitt stöd för banan. Nu håller vi tummar o kniper med knäna för bifall imorgon så skandinaviens största motorbana kan bli verklighet.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tack för hjälpen kära sambo för hämtningen av mina barn, nu fick jag chansen som fastighetsägare i området att yttra min åsikt o ge mitt stöd för banan. Nu håller vi tummar o kniper med knäna för bifall imorgon så skandinaviens största motorbana kan bli verklighet.

Enligt Viking motorparks facebook-uppdatering ang. förhandlingarna så gjorde du en kanoninsats!

Som banåkare lyfter jag på hatten och tackar och bockar! :krama
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top