Viking Motor Park nyheter

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Seriöst... vilken tråkig stämning ni har mot varandra här nu då!

Okej, jag är väl partisk i frågan eftersom Ulvhamne är min kille men jag kan säga att min bedömning är att han är sjukt duktig på att argumentera och intelligentare kille har jag inte hittat tidigare i alla fall.

Sen är både Ulvhamne och jag partiska i frågan om Viking motor park eftersom vi bor ca 4 km från den tänkta motorbanan, båda brinner för hojkörning, jag har både barn och hus i närheten som sagt och dessutom är jag starkt engagerad i miljöfrågor - och vi vill få banan på plats så fort som möjligt! Varför skulle vi då hålla oss hemma och hålla truten?

Ärligt... blev för första gången riktigt besviken :tummenner på attityd och uttryckssätt från hojkollegor här i tråden (och jag har läst många påhopp och tråkiga inställningar i olika trådar genom åren).

Som någon skrev. Varför bjuda in motorentusiaster att argumentera för sin sak om man inte vill ha det stödet?

Och som punkt för diskussionen om Ulvhamne och jag kommer gå på detta eller inte, det bestämmer vi själva oavsett vad någon av er tycker om den frågan.

Och ja jag prenumererar på Enköpingsposten och tänkte mig lägga lite tid på att skriva insändare nu inför förhandlingarna och visa på vinster med en motorbana i Enköping. Vill någon hjälpa mig med argument el liknande så PM:a mig gärna. Personliga påhopp kommer däremot raderas utan pardon så bespara er tiden.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Seriöst... vilken tråkig stämning ni har mot varandra här nu då...
Skit i vad gthyni skriver och gör de ni själva tycker är bäst för motorbanan :tummenupp

Att ni själva bor bara några stenkast från banan är ju en sak värd att lyfta fram så att opinionen ser att det finns närboende som är positiva :)

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Tack Roffe!

övriga kan klicka på mitt namn och välj "Visa foruminlägg" så ser ni att jag har ett nästan sjukligt intresse för roadracing, så klart har jag hängt här i åratal som mullvad för att slå till just nu :huvet

Läs det med lite ironi, ville bara ge dig en liten bild av det hela så du inser hur du fräser ifrån till folk höger till vänster och motarbetar VMP, och detta kan bara bidra att folk som tänkt lägga ner sin privata tid utan ersättning inte kommer att ta sig dit och ge det stöd som VMP behöver.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Bäste Viking Motor Park-vän!

Som vi berättade i mars så ställdes huvudförhandlingen med Mark- och Miljödomstolen in på grund av sjukdom. En ny advokat, Mårten Bengtsson Åberg & Co, utsågs och läste in sig på det digra materialet.

Miljödomstolen kom med en del frågor på vattenverksamhet och buller den 1 mars inför en huvudförhandling som skulle ägt rum den 14 mars. Detta efter att ha haft alla utredningar i sin hand i ungefär 18 månader!

Detta medförde att ansökan till domstolen kompletterades, konsulter sattes i arbete med att besvara frågor, ny remissrunda med svar från bland annat länsstyrelse och kommun. Dessa efter att fått utsträckt svarsdatum. Några av remissvaren fordrar nytt arbete av våra konsulter och självklart av oss.

Nytt datum för huvudförhandling är satt till den 21 november med den 22 som reservdag. Plats blir som tidigare Kompassen i Enköping. Risken finns att de remissvar som kommit in fordrar så mycket arbete att huvudförhandlingen måste skjutas upp ytterligare. Vi hade redan ett preliminärt datum i september som blev november. Då förstår Ni! Innan Ni bokar in datumet i Er agenda, följ oss på Facebook så får Ni reda på eventuella förändringar och de aktuella tiderna.

Nämnas kan ju också att ovan beskrivna inte precis är gratis. Det kostar aktieägarna minst en halv miljon kronor!

Vi har under året ökat antalet aktieägare i bolaget, vilket är ett välkommet tillskott. Men som det ser ut har vi finansieringen av landsvägsbanan klar efter det att vi fått en, som vi förväntar oss, positiv dom från Mark- och Miljödomstolen. Därför ökar vi bara aktiekapitalet marginellt den närmaste tiden. När överenskommelsen är klar med finasieringen är det stopp på den pågående aktieförsäljningen!

Under åren har vi fått en del spännande kontakter utomlands. Intresset från flera av dem har självklart ökat markant nu när tillstånden synes vara nära. Flera intressanta och spännande möten är bokade med dem under hösten. Vi är säkra på att Ni kommer att uppskatta nyheten om deras besök! Vi återkommer med det!

Glöm inte att tipsa era vänner om att gilla oss på facebook, där följer Ni det senaste!

Aros Racetrack Dev. AB
Bo Fallbrink, Nils Lidbaum & Christer Axelsson

Länk till deras sida på Facebook:
https://www.facebook.com/VikingMotorPark

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Som ett tillägg i miljödebatten kan det va värt att ta del av den hållbarhetsredovisning som Svemo tagit fram. (VMP har givetvis redan den, men ni andra som följer utvecklingen och vardagsdebatterar med miljömuppar kan ha en del av hämta där :))

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Never ending story... *suck*

Jag beundrar verkligen dom här gubbarna som ORKAR hålla på och jobba så här hårt i den brantaste uppförsbacken jag sett, i motvind, spöregn, hagel, och all skit man kan tänka sig... i FEMTON jävla år!!!! :Bugar

Lagom till dom får grönt ljus att bygga så kommer ljudkraven ligga på 60db förbipasserande, och inte ens el-hojarna kommer kunna använda banan...

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Martin Honda ZX9R
Imponerande att dom orkar.
men fotbollsplaner och ridhus får man bygga nästan var som helst. :-(

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
P€RRA;5896003 skrev:
Väldigt många. Det finns dock en stor skillnad och det är att golfbanor sällan stör någon som bor i närheten.

Fråga dem i Knislinge om de störs eller inte av golfare.
De slår in bollar i deras trädgård och knallar helt sonika in i deras trädgårdar för att slå!
Inte fan regnar det krasch och knäpuckar till grannarna till motorbanor!:)

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Förutom ljudet, är det stora skillnader i hur en motorbana miljöprövas (för det är väl det som har tagit tid i detta fall?) jämfört med tex en golfbana?

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
Kawasaki A7 -68
Fråga dem i Knislinge om de störs eller inte av golfare.
De slår in bollar i deras trädgård och knallar helt sonika in i deras trädgårdar för att slå!
Inte fan regnar det krasch och knäpuckar till grannarna till motorbanor!:)

Sorry OT..
Menar du det? Jag har spelat ÖGGK i flera år och jag vet inte var det ens är möjligt?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Satan vilket mijösvin man känner sig som efter den där artikeln med både hund, stadsjeep och en hel del flygresor varje år. :gnissla
Tänk positivt istället: Du har bidragit till att det blir varmare! :D

Om man nu tror på en antropogen globala uppvärmning vill säga..

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sådär, nu har jag tagit ledigt för att sitta med på miljödomstolen, nån mer motorentusiast som tänker dyka upp härifrån?

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM