Wiseguy
Medlem nr.8 sen starten
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tierp Arena var iofs en snabb och trevlig överraskning när den kom upp.
Kan inte någon se till att Sune får se den där artikeln...Må Sune bäva och gnissla tänder:
http://www.di.se/#!/pressreleaser/2013/1/1/mc-sport-raddar-utrotningshotade-arter/
Bäste Viking Motor Park-vän!
Som Ni säkert minns vann detaljplanen för Viking Motor Park laga kraft den 22 juni 2011 efter det att regeringen avslagit alla överklaganden. Siffrorna i kommunfullmäktige var ju 47 för och 4 emot. Fullmäktigebeslutet togs den 14 maj 2008, så man kan konstatera att det tar lite tid!
Efter det att vi fått detaljplanen på plats fullföljde vi vår plan att gå in med en frivillig ansökan till Mark- och Miljödomstolen i Nacka. Den 25 november 2011 klockan 09.40 lämnade vi in ansökan. Domstolen kommer att sätta ramarna för verksamheten. Beslutet avgör hur ofta vi kan bedriva de verksamheter som anses vara störande. Med de ramarna på plats har vi skyddat oss mot att någon myndighet kan lägga ytterligare begränsningar på verksamheten. Detta så klart under förutsättning att vi håller oss till det som fastställts i Mark- och Miljödomstolens dom.
Ansökan till Miljödomstolen innebar att vi måste besvara ett antal frågor från dem, anlita våra konsulter för att besvara remissvar och så vidare, inte helt billigt! Bara själva ansökningskostnaden var på över 70 000 kronor.
Om vi tittar tillbaks historiskt i projektet konstaterar vi att Miljödomstolen arbetat ganska snabbt. Vi har i dagarna fått veta att huvudförhandlingen kommer att äga rum på Kompassen, Kaptensgatan 4, Enköping den 14 mars 2013 klockan 09.00. Förhandlingen förväntas pågå hela dagen.
Till huvudförhandlingen är allmänheten välkommen. Alla har rätt att yttra sig. Förhoppningsvis kommer några av Er entusiaster närvara vid förhandlingen. Ni kan ju vara ganska säkra på att de som inte tycker om projektet kommer att ta chansen. Det vore ju trist om de får utrymme att framföra sina åsikter utan att ni kan framföra Era. Självklart kommer styrelsen i Aros Racetrack Development AB att vara på plats.
När förhandligen har avslutats har Ni tillfälle att få alla eventuella frågor besvarade direkt av oss i styrelsen.
2013 blir spännande. Hoppas Ni följer med på resan!
Vi tackar för det gångna året och önskar Er alla en god fortsättning på 2013!
Aros Racetrack Dev. AB
Tillstånd för motorbanan prövas
Nu prövas Aros Racetrack Development AB:s ansökan om att bygga en motorsportsanläggning utanför Enköping.
Mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt tar nu upp och prövar Aros Racetrack Development AB:s ansökan om att bygga en motorsportsanläggning i Härkeberga östen om Enköping. Huvudförhandling om ansökan kommer att hållas i Enköping 14 mars, och den är öppen för allmänheten.
Detaljplanen för Viking Motor Park som den planerade anläggningen kallas, vann laga kraft i juni 2011 efter regeringsbeslut och alla överklaganden avslagits. I slutet av samma år lämnade ägarna till Aros Racetrack Development in en miljöansökan till Nacka tingsrätt, och nu ett drygt år senare kommer ansökan alltså att prövas. Prövningen sker utifrån Miljöbalkens krav på skydd av och omsorg om miljö och hälsa, men också av kultur- och naturmiljöer.
I maillådan idag:
Bäste Viking Motor Park-vän!
I vår förra information berättade vi att huvudförhandlingen skulle äga rum på Kompassen, Kaptensgatan 4, Enköping den 14 mars 2013 klockan 09.00. Dessvärre har förhandlingen ställts in och ett nytt datum kommer att kungöras så fort det är möjligt.
Varför har då detta drastiska steg vidtagits. Jo, vår miljöadvokat har blivit allvarligt sjuk och måste genomgå en behandling. Hon har jobbat med oss i många år och det är med stor bestörtning vi tar till oss vad hon råkat ut för. Vi hoppas innerligt på ett tillfrisknande.
För att gå vidare så snart som möjligt har vår advokat rekommenderat en duktig ersättare. Han måste läsa in sig på allting för att kunna föra vår talan på bästa sätt i den kommande förhandlingen. Det kan ta lite tid, underlaget är ju inte direkt litet!
Så fort vi får ett nytt datum kommer vi ut med information om det. Vi avser att använda samma lokal som bokades till den 14 mars. Som Ni vet är allmänheten välkommen. Vad vi har förstått har alla har rätt att yttra sig.
Gensvaret på vårt förra utskick gladde oss enormt. Tack för det! Vi beklagar det besvär vi orsakat Er som tagit ledigt för att närvara, som upplåtit plats åt andra entusiaster i Era fordon som i sin tur vidtagit åtgärder för att deltaga. Vi i styrelsen kan inte annat än att beklaga.
Förhoppningsvis tar Ni nya tag och närvarar vid förhandlingen nästa gång. Hoppas Ni bokar in det kommande datumet och är på plats då. Vi ser fram mot att träffa Er!
Aros Racetrack Dev. AB
Bo Fallbrink, Nils Lidbaum & Christer Axelsson
Såg detta på rejsa.nu alldeles nyss, samma tråd som finns i ett par inlägg längre upp
Snälla, åk inte dit och var irriterande mot miljömupparna. Försök istället framhålla de miljövinster denna bana kommer att innebära: Vi behöver inte lasta hojen på ett släp och åka till Karlskoga, Gotland, Spanien... etc. Ev. mindre busåka på gatan m.m.Jag fick ett mail om det. Jag som börjat gräva efter lite whitepapers och skit att ha med mig och vara irriterande mot miljömupparna på torsdag.
Nu blir det säkert när man är på ringen istället.
Det är inte alltid man ser så negativt på motorsport. I Karlskoga satsar man tex med kommunen i spetsen på Karlskoga Speedweek med Kanonloppet som huvudnummer.
http://www.karlskoga.se/Nyheter/11-20-2012-The-Heart-Of-Racing.html
http://nwt.se/sport/motorsport/article1203830.ece
För kommunen handlar det förstås om att locka turister och stimulera besöksnäringen.
Jag brukar vara irriterande genom att vara påläst och belysa andras uppdiktade eller framfantiserade argument. Få saker irriterar emotionellt argumenterande muppar mer än fakta och sansade resonemang.Snälla, åk inte dit och var irriterande mot miljömupparna. Försök istället framhålla de miljövinster denna bana kommer att innebära: Vi behöver inte lasta hojen på ett släp och åka till Karlskoga, Gotland, Spanien... etc. Ev. mindre busåka på gatan m.m.
Ska vi få till den här banan (Vilket vi ju alla så klart vill) så kan vi nog inte framstå som obstinata miljöförstörare...
Jag brukar vara irriterande genom att vara påläst och belysa andras uppdiktade eller framfantiserade argument. Få saker irriterar emotionellt argumenterande muppar mer än fakta och sansade resonemang.
I din värld, men det handlar inte om att du ska känna dig duktig, eftersom du aktivt skulle sabotera det mångåriga arbetet som initiativtagarna lagt ner gm att politisera frågan. Vi som gärna ser att banan blir verklighet ser helst att du håller truten.
Vilken tur att du inte har något att säga till omI din värld, men det handlar inte om att du ska känna dig duktig, eftersom du aktivt skulle sabotera det mångåriga arbetet som initiativtagarna lagt ner gm att politisera frågan. Vi som gärna ser att banan blir verklighet ser helst att du håller truten.
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |