Viking Motor Park nyheter

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Jo,

Har precis postat ett svar/debattartikel till Enköpingsposten om/för Sune Säll & motorsport och hoppas att detta på något sätt kan minska (helst avsluta pingpong tjafsandet i ämnet) och att få tagna beslut att verkställas. DVs att påbörja bygget av VMP.

Men,
Boendes i fel kommun & utan anknytning till lokala kontakter i Enköping så kan det ju vara tänkbart att artikeln liksom aldrig "kommer fram/in"...? Håller i vart fall en tumme för försöket och ger det ngn vecka el så.

/Eric

Strålande!
Bra jobbat.

speed monster

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Hoj
Honda CBR 1000RR race
tycker inte det är nått fel med att människor bryr sig om miljön.
men att ge sig på just motorsporten i sverige är som en droppe i havet.
visst många bäckar små men det
borde finnas betydligt större bovar att jaga än motorsporten.
sen att sune säll verkar vara en gammal pensionerad farbror som bor MITT i centrala enköping, med bilar och allt utanför husknuten. och antagligen aldrig kommer att höra så mycket som ett sus från banan. det är bara löljligt.
precis som tidigare talare, han tycker nog om att sätta pinnar i hjulen å är ganska nöjd med det. oavsett vad det gäller.
chansen att det kommer att bli en banan som jag kan få åka med sköna nerlägg är minimal.
kanske lite classic racing på ålderns höst, när dom inviger hinns med...

:fyllisar:fyllisar

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Sune har ju skrivit sina insändare i åratal. Lobbygrupper har överklagat och varje detalj har petats i.

Som det verkar nu har ju allt redan gått till HD och vunnits.

Det enda som verkar kvarstå är om de stiftar nya lagar som sätter gränser (vilket tyvärr kan hända en kvart efter öppning också) vilket i princip innebär att de borde kunna stoppa spaden i marken rätt snart.

Hoppas hoppas hoppas hoppas..

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Men,
Boendes i fel kommun & utan anknytning till lokala kontakter i Enköping så kan det ju vara tänkbart att artikeln liksom aldrig "kommer fram/in"...? Håller i vart fall en tumme för försöket och ger det ngn vecka el så.

/Eric
Jag har fått svar till Sune införda trots att jag också bor i "fel" kommun så det är inga problem :)

1:anUppåt

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2011
Hoj
Conti MiniGP, Aprilia RS250, Succa GT125 X4 Twin. Allt annat är historia.
Jag skulle gärna ställa upp som målvakt åt SH-skribenter men jag bor tyvärr nära 4 mil från banan. Någon annan lokal förmåga som kan ta plats på plan?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har fått svar till Sune införda trots att jag också bor i "fel" kommun så det är inga problem :)

Precis! Jag, som bor i Varberg, har också bemött Sune S och fått in en insändare så skriv! Men skriv då BRA, och inte så som det står här i tråden ("Sune Säll är en idiot" osv...) men det kanske inte behövde påpekas...
mvh
mozz

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Han tar sig även till kyrkor för att sprida sin dynga!

gubbj*veln ser ju ut att dö snart
sunesall.jpg

Att man ens kan låta en pest som denna förstöra för alla inom denna sport! snart är han på ålderdoms hem och får fina mediciner som får han att tänka på annat hoppas jag.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Hur tänker blaskan/-orna som publicerar hans alster i tid och otid?
Är det specielt objektivt, representativt och demokratiskt att låta en och samma figur komma till tals och rabbla samma ramsa om & om & om igen?

(Visst ja, ..glömde att medias pressetiska regler och opartiskhet bara existerar när det passar den egna agendan)

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
2x R-1000
Är ingen prenumerant av Enköpingsposten men gissar att min debattartikel "ligger på hyllan" och i väntan på ett EV. införande så lägger jag upp texten här nedan. Dvs svaret på Sune Sälls inlaga:
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

30 aug 2012 Enköpingsposten

Om det är rätt att lyssna på Miljöchefen så skulle nog Sune Sälls aldrig skrivit insändare om Viking Motor Park

När insikt & kunskap lyser med beklagligt frånvarande mörker,
Trots att motorsporten ligger i yttersta framkant i sitt miljöarbete och faktiskt visar vägen för andra idrotter och samhällssektorer, får detta ofta dåligt genomslag i media och uppfattas ofta som miljöbelastande i allmänhetens ögon.

Sune Säll behöver hjälp & förhoppningsvis är vi fler som kan hjälpa personer som Sune att fråga sig varför vi har bilar som idag drar långt under litern bränsle per mil, de är dessutom oerhört krocksäkra, har låsningsfria bromsar, antispinn och däck som kan köras på både vått & torrt underlag - med bibehållet fäste.

För när vi diskuterar och tycker om motorbanor, låt oss inte glömma att nästintill all utveckling i de fordon/teknik vi har idag på vägarna kommer i grunden från motorsporten. DVS utan motorsport hade vi idag förbrukat mångdubbelt mer fossila bränslen, haft fler dödade i trafiken mm. Ja, listan kan göras oändligt lång. Att stödja motorsport innebär att vara aktiv inom utvecklingen av samhället.

Summerat: Motorsporten skapar, utvecklar och för vidare spjutspetsteknik till fordonsindustrin för allas bästa.

”Och du som tvekar - ta gärna en funderare på vad el. vilka andra sporter (om någon?) som över huvud taget tillför något i reella värden för samhället, förutom nöjet för publik & media.”

Racing & motorbanor är bra för samhället – hur märkligt det än må låta så är det sant!
Att det i vårt lilleputtland Sverige är branschen "fordonsindustri" som investerar mest i ny teknik (jämfört alla andra branscher enl. Bil Sweden) borde fler inse vikten av att motorsport ÄR BRA för samhället och att nya el och hybrid-tekniken kommer utvecklas betydligt snabbare om fler fick möjligheten att låta tävlingsförhållanden utpröva och förfina tekniken.

Vill vi idag begränsa möjligheten att låta el och hybriddrift utvecklas?
Redan idag körs flera tävlingsserier på uteslutande eldrift och elbilsracing får snart sin motsvarighet till Formel 1. FIA (Internationella bilsportförbundet) startar en ny racingserien för elbilar – Formel E där första tävlingen är planerad till 2014. FIA hoppas att serien ska locka de stora tillverkarna och fungera som testbädd för utveckling av elbilar (för MC finns redan motsvarigheten i TTXGp).

Lite generaliserande,
Min ståndpunkt är att vi alla behöver förstå att motorsport/racing är en enormt stark drivkraft som kontinuerligt driver teknik, miljö & säkerhetsutvecklingen framåt. Visst, med fler banor ges fler tillfällen att både ”nöjesköra” och träna trafiksäkerhet men även en mycket bra grogrund för att forska & förfina morgondagens teknik. Om nu Viking Motor Park blir realiserat finns ett stort behov från bl. Uppsalas Science park där vissa företag arbetar med att få fram både nya hybridmotorer + energikällor/batterier. För vi kommer sluta bränna fossila bränslen i våra fordon framöver oavsett var vi står/förstår och tycker idag.

Alldeles säkert är att morgondagens racing inte kommer ha samma decibeltal som idag och dess tidigare vi får ny teknologi som tillförs tävlingsmomenten kommer det driva utvecklingen ännu snabbare än om vi skall vänta tills ”oljan tar slut” och börja tänka på tekniklösningar först då.

Om att lyssna på Miljöchefen,
Så om vi vore fler som verkligen lyssnade på Miljöchefen, han/hon som förespråkar att vi använder oss utav mindre fossila bränslen, sänker ljudet på våra fordon och verkar för ett klimatsmart leverne så skulle vi nog redan haft både Viking Motor Park och utvecklat flera motorsportcentrum i landet.

Eric Hulth
Som önskar mer Motorsport för samhällets bästa

Last edited:

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Honda VFR800 07
Otroligt att det gnälls om att bygga och att det är såååå miljöförstörande.
Speciellt med tanke på alla djävla gamla båtar som tuffar runt i skärgården och
spiller ut en massa olja och bränsle.
Varför tas det inte tag i detta på samma sätt?
Älksar att se miljömuppar gnälla om motorsport, för att sedan sätta sig i sin
Volvo amazon, eller Saab 95:a

PS: Bra skrivet Eric :tummenupp

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Varför tas det inte tag i detta på samma sätt?
För att "miljöaktivister" silar mygg och sväljer kameler.

De kan glatt kedja fast sig i en skog på Gotland och tro att de ska åstadkomma något stort men de lägger inte en tanke på hur stora koldioxidutsläpp svensk fotboll står för. Man skulle kunna säga att de alltid tar den enklaste vägen.

Själv tycker jag att det måste vara väldigt jobbigt att vara miljöaktivist/partist. Tänk dig själv att bara duscha 1-2 gånger i veckan och då i kallvatten, bara spola på toaletten en gång om dagen osv. För ingen som värnar miljön skulle väl drömma om att sätta den egna fåfängan först?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu tycker jag minsann att de ska få färdigt all byråkrati och börja bygga, för jag flyttar dit snart.:hihi

Last edited:

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Även jag drar mitt strå till stacken genom att flytta dit, om alla motorintresserade köper upp alla hus o gårdar runt omkring så lär det ju i alla fall inte få stopp av boenden tänker jag :hihi .... få färdigt den där nu, jag flyttar i morgon!

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Så här funkar det i Sverige och stora delar av världen sen en hel industri började livnära sig på att sprida myten om de antropogena klimatförändringarna. En dag kommer folk förhoppningsvis att vakna :död

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM