Viking Motor Park nyheter

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
I din värld, men det handlar inte om att du ska känna dig duktig, eftersom du aktivt skulle sabotera det mångåriga arbetet som initiativtagarna lagt ner gm att politisera frågan. Vi som gärna ser att banan blir verklighet ser helst att du håller truten. :huvet

Jävligt trevligt ton du hade, får man fråga vad du har för roll i VMP?
Det är kanske på grund av såna som dig banan aldrig blir av!

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Min roll är att jag följt arbetet gm åren och hyser stor beundran för det arbete som lagts ner och tålamod som visats av initiativtagana.

På vilket sätt skule det hjälpa saken att "vara irriterande mot miljömupparna på torsdag"?
Även en foliehatt kan försöka välja sina strider och låta bli att sabotera seriösa projekt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Min roll är att jag följt arbetet gm åren och hyser stor beundran för det arbete som lagts ner och tålamod som visats av initiativtagana.

På vilket sätt skule det hjälpa saken att "vara irriterande mot miljömupparna på torsdag"?
Även en foliehatt kan försöka välja sina strider och låta bli att sabotera seriösa projekt.

Genom att vara påläst och belysa felaktigheterna som sagda muppar kommer dragandes med framför miljödomstolen, detta genom hänvisa till whitepapers och statistik som styrker det jag säger. (Detta då vid behov... Jag förutsätter att folket bakom VMP själva är väl pålästa...)
Jag har märkt genom mitt inte alltför långa liv att människor blir högst irriterade av att bli tillrättavisade när de pratar i nattmössan eller argumenterar emotionellt utan att vara pålästa.
Men jag var inte önskad, så jag tackar för mig, tar min hatt och gör något annat när det nu blir en förhandling inför miljödomstolen istället. Och iom att det blir flyttat några månader är risken som jag tidigare sagt inte helt försumbar att jag är utomlands och kör ringen då, vilket betyder att du inte behöver hetsa upp dig alls över mitt vara eller inte vara...

Smagatusk

Guest

Han menar ju att han vill irritera motorentusiasternas antagonister, inte beslutsfattarna. Det var väl så jävla självklart så jag blir förbannad över att du måste få det förklarat för dig.

Och varför skulle man inte irritera dem lite om man kan? De, i allra högsta grad, irriterar ju oss med deras fabulerande.

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Genom att vara påläst och belysa felaktigheterna som sagda muppar kommer dragandes med framför miljödomstolen, detta genom hänvisa till whitepapers och statistik som styrker det jag säger. (Detta då vid behov... Jag förutsätter att folket bakom VMP själva är väl pålästa...)
Jag har märkt genom mitt inte alltför långa liv att människor blir högst irriterade av att bli tillrättavisade när de pratar i nattmössan eller argumenterar emotionellt utan att vara pålästa.
Men jag var inte önskad, så jag tackar för mig, tar min hatt och gör något annat när det nu blir en förhandling inför miljödomstolen istället. Och iom att det blir flyttat några månader är risken som jag tidigare sagt inte helt försumbar att jag är utomlands och kör ringen då, vilket betyder att du inte behöver hetsa upp dig alls över mitt vara eller inte vara...

Skit i han, han har inget att komma med och hans idioti ska inte påverka ditt val att delta. Han känner inte dig, har ingen aning om hur du kan föra din talan eller vilken kunskap och presentations teknik du besitter.

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96

Sorry om jag gav mig på fel person och startade den här lite otrevliga diskussionen. Är du påläst och kommer med välgrundad argumentation vill i alla fall jag att du kommer då slutförhandlingen blir av. (Jag är själv inte någon stor retoriker och har lätt att bli emotionell i sådana sammanhang.) Det jag reagerade på var bara tonen i inlägget före mitt. Är livrädd att vi ska framstå som gasglada nötter som skiter i miljön och därmed ha sämre chans att banan blir av...:krama

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
erssson har nog lyckats göra det bästa Pudel.jpg inlägget nånsin :hej :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Sorry om jag gav mig på fel person och startade den här lite otrevliga diskussionen. Är du påläst och kommer med välgrundad argumentation vill i alla fall jag att du kommer då slutförhandlingen blir av. (Jag är själv inte någon stor retoriker och har lätt att bli emotionell i sådana sammanhang.) Det jag reagerade på var bara tonen i inlägget före mitt. Är livrädd att vi ska framstå som gasglada nötter som skiter i miljön och därmed ha sämre chans att banan blir av...:krama
Jag är inte helt ovan vid att bli lite misstolkad på nätet. ;)

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
P€RRA;5756157 skrev:
Så nu är man en foliehatt om man inte sväljer all skrämselpropaganda om "klimathotet"?

då förstår precis vad jag menar, en rättshaveristisk politisk diskussion inför sittande rätt har inget i prövningen att göra och kan skada projektet svårt. kriga på på internet ni men välj era strider när andras pengar och mångåriga arbete står på spel.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag brukar vara irriterande genom att vara påläst och belysa andras uppdiktade eller framfantiserade argument. Få saker irriterar emotionellt argumenterande muppar mer än fakta och sansade resonemang.
Projektet är väl lite större och lite viktigare än lite sårad fåfänga, eller hur? :) Nu har vi ju diskuterat en del i andra trådar och ärenden, visst kan och kommer Du att göra en bra insats i en hearing. Att själv vara påläst, kunnig och argumentera retoriskt för sin sak är bra. Att visa respekt för motparten, att belysa svagheterna i dennes argument och att modifiera sin egen ståndpunkt i det fall den påvisas ha svagheter är ännu bättre.

Ironi funkar inte utanför SH-världen, men just för att många förväntar sig ännu ett tjurskalligt, envist och omedgörligt motörhead kan motsatsen rubba meningsmotståndarna. Låt motståndarna själv exponera sig.

Men detta kan och vet Du redan, så fortsätt läsa på, samla goda argument och lycka till! :tummenupp

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
då förstår precis vad jag menar, en rättshaveristisk politisk diskussion inför sittande rätt har inget i prövningen att göra och kan skada projektet svårt.
Det var ditt förlöjligande av dem som inte delar din åsikt jag tyckte var lite opassande. Foliehatt associerar jag med folk som inte tror att vi varit på månen, att förintelsen inte ägt rum, att VM 58 inte spelats, att Elvis lever osv.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Varför inte prova att använda kryptonit mot faktalös skrämselpropaganda; dvs fakta.

"Vi kommer alla att gå en smärtsam död till mötes pga. motorsportens bidrag till global uppvärmning om vi låter VMP byggas" är ju rätt enkel att bemöta med lite fakta; hur mycket soppa och utsläpp genererar en bandag/tävling på VMP och vad är motsvarande siffror för en fullastad långtradare tur och retur Malmö - Stockholm? Hur många långtradare kör den sträckan varje dag? Det lär ju sätta det där grundlösa svamlandet i ett perspektiv som alla förstår.

Dessutom är det fakta att deltagarna hade kört på gatan istället för banan om banan inte funnits = banan bidrar alltså med väldigt lite förbrukning/utsläpp som inte redan finns.

Bullret är väl knappast någon diskussion längre tack vare den där utmärkta insändaren som visade att ett grustag och en motorväg bullrar ännu mer?

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
P€RRA;5756926 skrev:
Det var ditt förlöjligande av dem som inte delar din åsikt jag tyckte var lite opassande. Foliehatt associerar jag med folk som inte tror att vi varit på månen, att förintelsen inte ägt rum, att VM 58 inte spelats, att Elvis lever osv.

Foliehattar är de som förnekar allmänt vedertagen kunskap med hänvisning till konspirationer som försöker dölja sanningen. Klart allt kan och ska diskuteras, men inte överallt och hela tiden, då blir det osunt.
Nu är detta OT.

Kan vi vara överens om att VMP bäst kan föra sin egen talan, och om någon har något att tillföra så stämmer man av med sakägarna först.

Last edited:

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Foliehattar är de som förnekar allmänt vedertagen kunskap med hänvisning till konspirationer som försöker dölja sanningen. Klart allt kan och ska diskuteras, men inte överallt och hela tiden, då blir det osunt.
Nu är detta OT.

Kan vi vara överens om att VMP bäst kan föra sin egen talan, och om någon har något att tillföra så stämmer man av med sakägarna först.

Varför välkomnar de allmänheten då om de inte hade behövt stöd? Ska folk komma dit och bara stå och knyta nävarna i fickan?
Miljöaktivisterna kommer inte vara tysta, det kan jag lova dig. Och är de fler och stöttar varandra kommer VMP delen ej se så starka ut på flera sätt.

Du sitter här och ber personer du inte har en aning om vilka de är eller har för retorisk kunskap/skicklighet hålla truten osv. undrar om du är en mullvad från motparten :dummer:crash

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Det är rätt uppenbart att gthyni har motiv som inte står i samklang med ett byggande av Viking Motorpark.

Viking Motorparks styrelse är av aktieägarna satta att manövrera projektet genom den obligatoriska myndighetsprövningen. Styrelsen har bett entusiaster komma till förhandlingen för att inte motståndare till bygget ska framföra sina åsikter oemotsagda. Notera ordvalet "entusiaster". Det är oss vanliga motorsportsintresserade de vill ska delta och yttra oss. Var och en får väga styrelsens uppmaning mot motsatta uppmaningar.

För egen del tror jag att det är bra, inte minst medialt, att det kommer entusiaster. Gthyni med vänner riskerar annars få hela medieutrymmet.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det är rätt uppenbart att gthyni har motiv som inte står i samklang med ett byggande av Viking Motorpark.

Viking Motorparks styrelse är av aktieägarna satta att manövrera projektet genom den obligatoriska myndighetsprövningen. Styrelsen har bett entusiaster komma till förhandlingen för att inte motståndare till bygget ska framföra sina åsikter oemotsagda. Notera ordvalet "entusiaster". Det är oss vanliga motorsportsintresserade de vill ska delta och yttra oss....

...Gthyni med vänner riskerar annars få hela medieutrymmet.
Nu råkar jag även känna Gthyni, Ni kan vara förvissade om att där inte finns någon annan agenda än VIking Parks bästa! Nuff said,

Naturligtvis ska det vara så många entusiaster som möjligt på plats, det hjälper projektet. Men ska Ni öppna munnen, undvik för allt i världen "-...vi har ju ingen lokal"-argument eller att försvara tokåka på allmän väg. Däremot kan Ni, som så klokt påpekats, framhålla en klase av goda argument som att bullret är kontrollerat och mäts betydligt noggrannare än SBP gör, att trafikarbetet förflyttas från gata till bana, att säkerhet för förare och omgivning är bättre, möjlighet till träning och utbildning etc...

Men, som de kloka entusiaster vi är kan vi nog alla skriva under på det, vi lämnar äggen och tomaterna hemma och koncentrerar oss på att visa upp motorsporten från dess bästa sida!

Det är den bästa hjälpen projektet kan få :)

Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Nu råkar jag även känna Gthyni, Ni kan vara förvissade om att där inte finns någon annan agenda än VIking Parks bästa! Nuff said,

Tack Roffe!

övriga kan klicka på mitt namn och välj "Visa foruminlägg" så ser ni att jag har ett nästan sjukligt intresse för roadracing, så klart har jag hängt här i åratal som mullvad för att slå till just nu :huvet

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag tror definitivt inte att gthyni är något annat än en eldsjäl med väldigt mycket känslor investerade för motorsport.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM