Viking Motor Park nyheter

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu är det iaf över i miljödomstolen, och dom ska förkunnas innan 22:e januari 13:30. Bara att hålla tummarna för kung och fosterland nu.

Det var ett både lärorikt att vara med på frhandlingen, samt väldigt imponerande att få ta del av det fantastiska arbetet som alla bakom Viking Motor Park gjort. Det var också ganska intressant att få ta del av de negativas invändningar, även om invändningar som redan behandlats tog upp flera gånger om.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Enligt Viking motorparks facebook-uppdatering ang. förhandlingarna så gjorde du en kanoninsats!

Som banåkare lyfter jag på hatten och tackar och bockar! :krama

He he... tack tack :hej
Ja det var två mycket intressanta dagar med både genomgångar av experter som presenterade projektet och syning ute på plats. Att stå mitt ute i skogen med kartan i handen och inse att man faktiskt står mitt där en av banorna ska gå och tänka "snart kanske kanske jag får köra här på Rockkatten"... fick faktiskt ett stort leende på läpparna, en tår i ögat och ett skönt pirr i hela kroppen. Det här kan bli så fantastiskt så jag har knappt förstått det själv än. Helt EPISKT! En riktig motorbana som inte har en motsvarighet i hela skandinavien... "hemma hos mig"... det känns lite som en dröm och jag vill nypa mig i armen för att se att jag inte drömmer.

Det var förstås flera negativt inställda på plats och vi var några få motorcykel och bilintresserade som framförde våra argument till varför en motorbana här i Sverige skulle vara bra för samhället. Själv lyfte jag fram utbildningsmöjligheterna, få bättre förare på vägarna och att på så sätt ta ytterligare steg till nollvisionen i trafiken. Diskuterade med flera nej-sägare i pauserna och flera fick nog med sig en kanske ny bild av vilka vi motorcyklister är. Ingen förväntar sig riktigt en tvåbarnsmorsa med lite övervikt vara en som älskar att att köra fort och kurvigt. Och många tog chansen att fråga mig om varför man kan brinna så för motorcyklar, hur man har råd, hur man resonerar i olika frågor... och jag hoppas verkligen jag bröt några fördomar att vi inte alls är några mystiska ligister som skiter i allt i vår omvärld utan kan vara engagerade livsbejakande och helt vanliga människor.

22/1 känns ju sjukt långt bort nu bara på att få besked :gnissla:gnissla:gnissla

Men mina egna drömmar på ett bed&breakfast kan ialla fall börja planeras mer på riktigt... de två semesterdagarna var mycket väl investerade i min egna framtid. Barnen hurrar i bilen när vi åkte hem idag.... åhhh... det är bara såååååå långt till 22 januari ju :gråta

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Om allt går vägen, hur skulle banan se ut? Längd?
Jag vill också bo nära en riktig bana!
Kul att läsa om bla mor rocks insatser!

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Om allt går vägen, hur skulle banan se ut? Längd?
Jag vill också bo nära en riktig bana!
Kul att läsa om bla mor rocks insatser!
Här kan du läsa mer och se bland annat en översiktsbild.
http://Vikingmotorpark.se/anl.html
Det är en hel park med olika typer av banor egentligen som dragstrip, oval etc. internationella banan har klassificeringen FIA Grade One, vilket även tillfredsställer FIM. Sen är Tom Barnard bandesigner... hur coolt är inte det? Helt klart VÄRLDSKLASS!

Redigering: Internationella banan skulle bli 4,3 km :)

Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Här kan du läsa mer och se bland annat en översiktsbild.
http://Vikingmotorpark.se/anl.html
Det är en hel park med olika typer av banor egentligen som dragstrip, oval etc. internationella banan har klassificeringen FIA Grade One, vilket även tillfredsställer FIM. Sen är Tom Barnard bandesigner... hur coolt är inte det? Helt klart VÄRLDSKLASS!

Redigering: Internationella banan skulle bli 4,3 km :)

Fast ur motorcykelperspektiv ser den ut att vara skittråkig. Stop and go, in absurdum.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Fast ur motorcykelperspektiv ser den ut att vara skittråkig. Stop and go, in absurdum.

Den planen som visades på miljödomstolen var inte exakt likadan, men det är ju rakor på nån km och ett par krökar som ser ut att vara hyfsat hög hastighet. Sedan kommer den ju vara rätt lång med.
Annars, vill man bara mata på i hög hastighet kan man ju köra på ovalen? :hihi

speed monster

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Hoj
Honda CBR 1000RR race
vikingpark borde åka till aragon på studiebesök. en helt fantastisk anläggning med RR, cross, trail, motard, go cart. för lite inspiration helt enkelt.

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Kan hålla med om det är lite väl många 180-graderskurvor. Jag hade gärna sett en sträckning liknande den som Cadwell Park har. Men å andra sidan så kanske banan får ett lite annat utseende än skissen visar, och för min del kvittar det egentligen hur den ser ut. Att få en storbana nära Stockholm är fantastiskt och jag har en känsla av det kommer att bli många varv där om projektet blir av.

Bra jobbat Milla! Det betyder jättemycket att folk engagerar sig och din positiva inställning kanske fick någon av trädkramarna att tänka om.:tummenupp

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Fy fasen, vilket projekt det där börjar bli! Ror dom i landet det där och faktiskt börjar bygga så är jag först att säga grattis! :) Vore fantastiskt kul om det blir av!

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag hoppas verkligen att planerna blir verklighet! Det vore helt fantastiskt att få en motorbana av Vikings kaliber i närheten.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag hoppas verkligen att planerna blir verklighet! Det vore helt fantastiskt att få en motorbana av Vikings kaliber i närheten.

Jag kan t om känna att den kan rädda asfalts-motorsporten i hela Sverige...

Nu menar jag inte att Stockholm är lösningen på allt.. Men tror ändå att en modern anläggning i närhet till en storstad där det även finns företag och folk med pengar är det vi behöver.

Folk vill inte lägga en heldag på att åka till nån avlägsen småort för att kolla på en sport på en rätt nedgången anläggning. Och kommer inte publiken så vill inga företag sponsra.

Viking planeras ju mitt i en ganska tätbefolkad del av landet.. Kanske t om kan bli så att företag kan ha event där.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag kan t om känna att den kan rädda asfalts-motorsporten i hela Sverige...

Nu menar jag inte att Stockholm är lösningen på allt.. Men tror ändå att en modern anläggning i närhet till en storstad där det även finns företag och folk med pengar är det vi behöver.

Folk vill inte lägga en heldag på att åka till nån avlägsen småort för att kolla på en sport på en rätt nedgången anläggning. Och kommer inte publiken så vill inga företag sponsra.

Viking planeras ju mitt i en ganska tätbefolkad del av landet.. Kanske t om kan bli så att företag kan ha event där.

Ja, jag hoppas att de får ett rungande ja från miljödomstolen (och det kändes iaf positivt på huvudförhandlingen), och att de får hela anläggningen de planerat byggd.
Skulle vara helt oerhört skönt med en motorsportsanläggning av internationellt hög standard i Sverige, och ska den byggas här är det nog i princip ett av de mest reella ställena att bygga den på. Goda möjligheter att färdas hit med flyg, tåg, bil eller buss, och väldigt centralt i hela skandinavien eller östersjöområdet...
Att ta sig till banan från sthlm central skulle ta sådär 40-50 minuter om man kör någorlunda lagligt. Jag körde sträckan hela sommaren (plus några km småvägar), och ner till söder på 45-50 minuter på hoj i sommar. (Kanske inte helt lagligt då).

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Fy fasen, vilket projekt det där börjar bli! Ror dom i landet det där och faktiskt börjar bygga så är jag först att säga grattis! :) Vore fantastiskt kul om det blir av!

Det som är positivt i rätt riktning är att detaljplanen för området är godkänd. Det innebär att det ska byggas en motorbana på marken, inte något annat. Sen kan miljödomstolen fatta beslut om villkor kring miljöarbete som tex vattnet, oljespillshantering etc och det är det som de nu ska ta beslut om, om bolagets miljökonsekvensbeskrivning kan godkännas med de villkor som skrivits däri och besluta kring de ljudnivåer man räknar med och för hur många tävlingsdagar per år med mera.

Med andra ord, det ska till en hel del om det ska rivas upp detaljplaner för att få något annat på marken än just en motorbana. Bygget kan försenas om det blir något negativt domslut och visst kan säkert ett hårt domslut göra att man inte kommer vidare men privat mark som är detaljplanelagd till motorbana... Men vi får hålla tummarna, för det här kommer bli stort för Sveriges motorframtid helt klart!

Marcus

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 2020
Det är ju underbart kul att det går (steg för steg) vägen.

Hur ser finansieringen av anläggningen ut? Vore ju oerhört tråkigt om detaljplan.miljötillstånd, ljudkrav etc etc till slut är klappat och klart och så finns det inga pengar tillgängliga att bygga skiten.
Är anläggningen långsiktigt finansierad? Någon som har insikt i detta?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Hur ser finansieringen av anläggningen ut? Vore ju oerhört tråkigt om detaljplan.miljötillstånd, ljudkrav etc etc till slut är klappat och klart och så finns det inga pengar tillgängliga att bygga skiten.

Från senaste nyhetsbrevet.
Vi har under året ökat antalet aktieägare i bolaget, vilket är ett välkommet tillskott. Men som det ser ut har vi finansieringen av landsvägsbanan klar efter det att vi fått en, som vi förväntar oss, positiv dom från Mark- och Miljödomstolen.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz

Well... Rockmorsan har köpt aktier i bolaget :fakta inte för jag tror min slant gör mycket till eller ifrån men skitkul att vara med på något så episkt som detta. Och chansar man aldrig när man får möjligheter som fladdrar förbi i livet då förblir man samma livet igenom och slutar bitter, och sån är inte jag helt klart :yoparty GO GO GO :banana:banana:banana

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Då har man kastat pengar man sparat för nästa sommars rejsande på aktier för Viking Motor Park. :yoparty:smasha:fakta:rock:skrämd:Rockbanan
Nu jävlar ska det hållas tummar som fan för att Mark och Miljödomstolen inte har något emot banan. :gnissla:whip

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...