Viking Motor Park nyheter

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
KGKs centrallager ökar väl miljöpåverkan i enköping, säkert 100 extra lastbilar i veckan, som väsnas och spyr ut avgaser dygnet runt.

Har för mig jag läste herr Sunes idiotiska argument kring detta också.
Han och sina kompisar resonerar så att dom skiter i att dessa 100 lastbilar får flänga kors och tvärs i landet till flera olika lager. Bara dom slipper dessa lastbilar i Enköping. Även om det skulle vara bättre för miljön i helhet med en anläggning i "Sveriges närmaste stad" För det är det enda dom kan påverka är vad som händer precis där dom bor.

Samma resonemang med motorbanan. Kan dom lyckas bli av med den från Enköping och den hamnar en en stad längre bort har dom lyckats. Dom ser ingen helhet utan bara att hindra allt i deras lilla komun.
 

Nixon #82

sick my duck
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Stavanger
Hoj
K7/K8 Suzuki GSXR1000
Fuckin A!

All cred till de som driver sådana här projekt!:tummenupp :tummenupp :tummenupp
Hoppas myndigheter och liknande gnällspikar viker hädan!:yoparty
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Hundra spänn på att Sveriges golfare med byggande av banor och transporten av spelare till banorna släpper ut betydligt mer än vad vi motorsportutövare gör!

Törs inte sätta mot dig där.
Inte många av dom som åker små bensinsnåla bilar för då får man ju inte plats med bag, vagn och annat skit som behövs.
 

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
När väl hela banan står klar, hur stor chans tror ni då att det är att man får beskåda MotoGP/F1 där? Är det givet? Inte en chans? Tar det 5 år? 10år?
Man undrar ju lite hur hett Sverige är på den internationella scenen.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Hundra spänn på att Sveriges golfare med byggande av banor och transporten av spelare till banorna släpper ut betydligt mer än vad vi motorsportutövare gör!

Jag har hört (men inte sett någon källa) att golfsporten på en dag "släpper ut" mer än motorsporten gör på ett år i Sverige (tranportkostnader av utövare ej inräknad).
Betvivlar inte heller att det är sant med tanke på antalet utövare/anläggningar & hur miljöriktiga trädgårdsmaskiner är.
 

sandstream

Guest
När väl hela banan står klar, hur stor chans tror ni då att det är att man får beskåda MotoGP/F1 där?
Jättesvårt att sia om. Losail-banan i Qatar har knappt någon publik alls (runt 5000 st) på ett MotoGP men de kör där ändå. På VMP får man nog börja med inhemska och nordiska serier, sedan europiska och därefter mindre VM-klasser. Man ska aldrig säga aldrig men F1 och MotoGP inom de närmsta 10 åren är jag mycket tveksam till.
Jag har hört (men inte sett någon källa) att golfsporten på en dag "släpper ut" mer än motorsporten gör på ett år i Sverige (tranportkostnader av utövare ej inräknad).
En sån beräkning skulle jag mer än gärna vilja få se så om någon annan har tips/länkar så mottages de tacksamt.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Hundra spänn på att Sveriges golfare med byggande av banor och transporten av spelare till banorna släpper ut betydligt mer än vad vi motorsportutövare gör!

Det stämmer säkert men jag tror man inte ska hacka på golfarna. Lätt att man får dom emot sig. Dom bryr sig nog inte om motorbanor så länge man inte börjar jämnföra det med golf.

Förresten får svikare som byter ner sig inte komma in på banan i min stad:mad: :tungan
 

sandstream

Guest
Det stämmer säkert men jag tror man inte ska hacka på golfarna. Lätt att man får dom emot sig. Dom bryr sig nog inte om motorbanor så länge man inte börjar jämnföra det med golf.
Tänkte mer på att man kan visa för miljönissarna att det finns andra saker som är värre som de inte bryr sig om alls men jag förstår din poäng.
Förresten får svikare som byter ner sig inte komma in på banan i min stad:mad: :tungan
Du kan vara lugn, mitt hjärta kommer alltid att klappa för Suzuki! :)
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Det händer något i alla fall.

57498966dn6.jpg
 

sandstream

Guest
Hade jag bott i Enköping hade Anna Wiklund fått min röst nästa val.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Nu börjar det ta sig sa mordbrännaren :tummenupp

TV¤.se
"Motorbanan i Enköping närmare en verklighet
Nu har allmänheten i Enköping sista chansen att säga sitt om den planerade motorbanan. Detaljplanen ställs ut och på tisdag ska politikerna i kommunledningen informeras.

Entreprenörerna har gjort en virtuell gestaltning för att visa arabiska oljeshejker och andra investerare hur motorbanan skulle kunna se ut. Och alla pengar lär behövas, för hela kalaset kommer att kosta över 1,4 miljarder kronor.

Förutom racingtävlingar tänker man sig konserter, körutbildningar biltester och mässor. Men det är en hel del som återstår innan motorerna kan börja varva igång. Detaljplanen ska igenom kommunens byråkrati med överklaganden, och så ska alltihop prövas av miljödomstolen. Och bland Enköpingsborna är frågan kontroversiell.

Men entreprenörerna bakom motorparken verkar ha gjort sin hemläxa. Man har lagt 4,5 miljoner kronor på 120 olika utredningar om alltifrån växtbestånd till tungmetallsurlakning. Det har till och med gjorts en detaljrik grafisk gestaltning av området, som är lika stort som 300 fotbollsplaner.

På tisdag presenteras förslaget, som beräknas kosta 1,4 miljarder kronor, för kommunledningen i Enköping.

Hela reportaget går att ses på TV4 Upplands hemsida:
http://tv4.se/uppland kolla högersplaten Se våra sändningar --> TV4 Nyheterna Uppland 18.45 (2007-10-29)
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag vill verkligen, veeeerkligen ha den där banan... Då skulle jag kunna tänka mig att sälja båten och bara åka hoj istället. Om det blev lite lättillgängligt!
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Jag vill verkligen, veeeerkligen ha den där banan... Då skulle jag kunna tänka mig att sälja båten och bara åka hoj istället. Om det blev lite lättillgängligt!

En sån motoranläggning blir nog inte lättillgänglig, känns det som.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
En sån motoranläggning blir nog inte lättillgänglig, känns det som.

Hear. Då mc-arrangörer har det svårt att få ekonomin att gå runt för hyra av vissa av Sveriges befintliga banor så undrar jag hur de ska ha råd att hyra en nybyggd 1,4 miljarders anläggning en dag :va Men jag håller tummar o tår!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top