Trafiken (antalet fordon), att lastbilsflottan är föråldrad (8 år sedan - f-n vad tiden går fort), att kinesen generellt är ganska (förlåt uttrycket, men hittar inget bättre) snuskig/skitig är ett problem i sig. Annars är det som du säger att tom de koleldade kraftverken är moderna och ganska "rena" frånsett CO2-utsläpp.
En observation - i området där kolgruvorna ligger så är luften sanslöst skitig, det verkar bero på att lastbilarna som fraktar, tappar kolbitar på vägen, kineserna plockar upp o eldar i kaminen hemma, rökgasrening i gamla gjutjärnskaminer är inte på topp precis.
Körde igenom området (ca 50 mil) - helt j-la olidligt att andas, luktade illa o satt kvar i kläderna tills de tvättats. Sikten var inte den bästa - inte dimma men smog......
View attachment 508281
Vit rök - får i alla fall en uppfattning att det är renat o mest vattenånga
View attachment 508282
100 mil norröver var det i alla fall ren luft
View attachment 508283
Det är nog där problemet ligger - om de minskar de farliga utsläppen procentuellt sett, men ökar sin totala produktion in en högre takt, ja då blir det tyvärr ingen nettoförbättring.
Men det är lite så vi har strukturerat världen… vi har gjort Kina (och stora delar av Sydostasien) till en global leverantör med krav på lägre och lägre priser, så att vi i väst kan leva våra materialistiska liv i jakt på en lycka vi aldrig kommer finna…
När miljökraven når den grad att det blir svårt att uppfylla priskraven flyttas tillverkningen till andra länder (se utvecklingen i Sydostasien och södra Asien). I vaken lämnas arbetskraft som snabbt måste anpassas till en ny verklighet - se hur Kina investerar i tekniska och medicinska områden och hur de utbildar en generation av konkurrenskraftig personal (här har vi mycket att lära).
Hade jag velat göra karriär igen hade jag siktat på utlandstjänst i södra Asien, med en start i Indien. Det finns potential för regionen att gå igenom samma snabba utveckling Kina upplevde på 90-talet.