Viktigt? om Euro 5 till 5+ (5b)

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Trafiken (antalet fordon), att lastbilsflottan är föråldrad (8 år sedan - f-n vad tiden går fort), att kinesen generellt är ganska (förlåt uttrycket, men hittar inget bättre) snuskig/skitig är ett problem i sig. Annars är det som du säger att tom de koleldade kraftverken är moderna och ganska "rena" frånsett CO2-utsläpp.
En observation - i området där kolgruvorna ligger så är luften sanslöst skitig, det verkar bero på att lastbilarna som fraktar, tappar kolbitar på vägen, kineserna plockar upp o eldar i kaminen hemma, rökgasrening i gamla gjutjärnskaminer är inte på topp precis.
Körde igenom området (ca 50 mil) - helt j-la olidligt att andas, luktade illa o satt kvar i kläderna tills de tvättats. Sikten var inte den bästa - inte dimma men smog......
View attachment 508281

Vit rök - får i alla fall en uppfattning att det är renat o mest vattenånga
View attachment 508282

100 mil norröver var det i alla fall ren luft
View attachment 508283

Det är nog där problemet ligger - om de minskar de farliga utsläppen procentuellt sett, men ökar sin totala produktion in en högre takt, ja då blir det tyvärr ingen nettoförbättring.

Men det är lite så vi har strukturerat världen… vi har gjort Kina (och stora delar av Sydostasien) till en global leverantör med krav på lägre och lägre priser, så att vi i väst kan leva våra materialistiska liv i jakt på en lycka vi aldrig kommer finna…

När miljökraven når den grad att det blir svårt att uppfylla priskraven flyttas tillverkningen till andra länder (se utvecklingen i Sydostasien och södra Asien). I vaken lämnas arbetskraft som snabbt måste anpassas till en ny verklighet - se hur Kina investerar i tekniska och medicinska områden och hur de utbildar en generation av konkurrenskraftig personal (här har vi mycket att lära).

Hade jag velat göra karriär igen hade jag siktat på utlandstjänst i södra Asien, med en start i Indien. Det finns potential för regionen att gå igenom samma snabba utveckling Kina upplevde på 90-talet.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hade jag velat göra karriär igen hade jag siktat på utlandstjänst i södra Asien, med en start i Indien. Det finns potential för regionen att gå igenom samma snabba utveckling Kina upplevde på 90-talet.
Mina kollegor som valde att jobba i Kina fick extra ersättning om de var i en region med svåra miljöproblem (luftkvalitet)
Indien borde mtp det, ge ett rejält tillskott i kassan.
Men kartan pekar fortfarande på att Kina har rejält dålig luft på sina ställen

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Trafiken (antalet fordon), att lastbilsflottan är föråldrad (8 år sedan - f-n vad tiden går fort), att kinesen generellt är ganska (förlåt uttrycket, men hittar inget bättre) snuskig/skitig är ett problem i sig. Annars är det som du säger att tom de koleldade kraftverken är moderna och ganska "rena" frånsett CO2-utsläpp.
En observation - i området där kolgruvorna ligger så är luften sanslöst skitig, det verkar bero på att lastbilarna som fraktar, tappar kolbitar på vägen, kineserna plockar upp o eldar i kaminen hemma, rökgasrening i gamla gjutjärnskaminer är inte på topp precis.
Körde igenom området (ca 50 mil) - helt j-la olidligt att andas, luktade illa o satt kvar i kläderna tills de tvättats. Sikten var inte den bästa - inte dimma men smog......
View attachment 508281

Vit rök - får i alla fall en uppfattning att det är renat o mest vattenånga
View attachment 508282

100 mil norröver var det i alla fall ren luft
View attachment 508283
Så var det också att åka genom Ruhrområdet för snart 50 år sedan. Stor skillnad mot idag, och det är lagstiftning som gjort det, renare och grönare trots fler människor och högre produktion av allting.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Men om jag köper en hoj 2025, typ en KTM 300 EXC, så säger jag att "jag ska tävla i VM och jag vill vinna", då kommer ju dom att fixa min hoj så att alla utsläppsåtgärder försvinner. Vad säger sveriges miljömammor om det?

Tja, vad säger miljömammorna om Power Commanders, flashad ECU och alla andra saker som knappast uppfyller helfordonsgodkännandet...? Eller bara enkla saker som att man tankar BF98 när de trodde att alla kör på BF95...?

Det viktiga budskapet i denna tråd är att ägare till relativt nya motorcyklar riskerar att hamna i kläm på grund av överstatlig byråkrati. Därför - sprid budskapet att det kan vara bra att ställa på ALLA nya motorcyklar om så bara en enda dag då de är nya.

Don't let Ursula get you...

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Inkluderar det även mord?
Du menar förbud mot "mord"? Alltså din filur där .. :unsure: , nu måste jag tänka!

... nja, vi behöver inget förbud mot mord. Mord är en del av livets tråkigheter som vi helst vill undvika, så vi kan väl säga att mord "inte rekommenderas" av självklar anledning. Vi har ju kvar polis, rättegång och fängelse. Gör du något så allvarligt så utreds det, och följden blir ganska inskränkande mot dig som går emot den rekomendationen.

Om mordet är befogat, t ex i självförsvar eller olycka, så tar man hänsyn till det. Är mordet avsiktligt så blir motivet "för eget nöje", och då hamnar du förhoppningsvis bakom galler, eller blir såld som slav till ryssland där du antagligen blir kanonmat.

Eftersom "förbud" är ett fåfängt uttryck, då ingen egentligen kan förbjuda dig att göra något, visst kan man försöka förbjuda, men då måste du acceptera förbudet och efterleva det under en varning.

En "rekommendation" är en vänlig riktlinje som visar dig en väg genom livet, utan det vanmäktiga uttrycket "förbud". Du kan då själv överväga hur du vill bete dig, samt uppleva konsekvensen av dina handlingar på egna vilkor. Ungefär som i ett spel i nätverk med delade resurser. Ett annat uttryck vore "Mörda, om du vågar!" (med en smajly) - ett mer positivt men ganska avskräckande budskap som nog väcker 'gamblern' i somliga.

Ja, det var lite åsikter denna måndag. Vem vet, jag kanske ändrar mig till tisdag. Nu ska jag kolla på senaste säsongen av Squid Games ;)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Läser man artikeln så skrattar man ju nästan åt idiotin…Vi SKA tvingas betala mer för bensinen och vi SKA tvingas skaffa elbil. Även om vi inte vill ha en elbil. För det har EU bestämt. Annars får Sverige böta…

Undrar om man har blivit för gammal för att orka med en karriär i USA eller om den amerikanska drömmen fortfarande lever..? Jag tror inte att jag pallar väldigt mycket mer av Ursulas påtvingade wokefiering.

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Läser man artikeln så skrattar man ju nästan åt idiotin…Vi SKA tvingas betala mer för bensinen och vi SKA tvingas skaffa elbil. Även om vi inte vill ha en elbil. För det har EU bestämt. Annars får Sverige böta…

Undrar om man har blivit för gammal för att orka med en karriär i USA eller om den amerikanska drömmen fortfarande lever..? Jag tror inte att jag pallar väldigt mycket mer av Ursulas påtvingade wokefiering.
Problemet med att flytta till USA, är väl att de ju endast släpper in kartellsoldater och miljonärer?
Normala människor som går laglig väg är mindre välkomna. :hihi

Iofs så är det ju just det som är problemet med eu också, man tillgodoser extremfall åt alla möjliga håll, normalt funtade människor nedprioriteras, och förväntas betala för kalaset.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Problemet med att flytta till USA, är väl att de ju endast släpper in kartellsoldater och miljonärer?
Normala människor som går laglig väg är mindre välkomna. :hihi

Iofs så är det ju just det som är problemet med eu också, man tillgodoser extremfall åt alla möjliga håll, normalt funtade människor nedprioriteras, och förväntas betala för kalaset.

Spetskompetens släpps alltid in så Alatalo behöver nog bara hitta en arbetsgivare som önskar hans kompetens.

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Ja, all tillgänglig olja kommer att utvinnas och brännas upp oavsett vad idioterna i Bryssel hittar på. Det enda som händer är att det är nån annan än vi som gör det.
Att subventionera olönsamma energikällor/batteribilar/stålfabriker mm med skattepengar gör bara att vi i europa blir fattigare jämfört med omvärlden.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, all tillgänglig olja kommer att utvinnas och brännas upp oavsett vad idioterna i Bryssel hittar på. Det enda som händer är att det är nån annan än vi som gör det.
Att subventionera olönsamma energikällor/batteribilar/stålfabriker mm med skattepengar gör bara att vi i europa blir fattigare jämfört med omvärlden.

Det verkar ju faktiskt vara precis tvärtom.

Kina och USA har gigantiska statssubventioner för omställning medan vi i EU knappt har några alls.

En konsekvens är att de hunnit längre och har högre lönsamhet och tillväxt än EU, se bara på kinesisk bilindustri, medan exempelvis VW kämpar med lönsamhet då de inte har haft råd att investera i den takt som krävts.

Investeringsstöd är inte pengar som brinner upp, det är i allmänhet mycket lönsamt för såväl långivare som samhälle och det är därför som såväl pensionsfonder, statliga och överstatliga investeringsfonder som riskkapitalförvaltare finns.

Sedan kan det vara så att vissa industriprojekt är så stora att kapitalallokeringen blir ett problem för andra än stater/överstalighet/enorma bolag så där måste stora aktörer in för att det skall bli av.

Exempelvis i Sverige järnvägen till Gällivare på 1800-talet, Malmbanan, Vattenkraftsutbyggnaden och kärnkraftsutbyggnaden på 1960-talet.

Den som påstår att dessa framsynta investeringar var pengar i sjön har en del att bevisa. Och det fanns belackare även då, trots att inga kommentarsfält i sociala medier fanns tillgängliga för den dåvarande ”expertisen”. :)

Mvh

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...