Viktigt? om Euro 5 till 5+ (5b)

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Den enkla förklaringen är att om fordonet inte tagits i trafik (varit påställd) så är inte certifikaten som är utfärdade längre giltiga efter utsatt datum, på grund av nya krav.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Jävla EU, det har blivit för stort och dom har hybris.
människor med maktbehov som ska bestämma en massa onödiga saker.
Man kanske skulle börja med att se till att Indien och Kina slutar elda med kol, och kanske börjar jobba med för att få ner utsläpp?
Nä, istället så ska dom som redan gör mest göra mer….suck. Jag blir så trött.

Tex alla korkar som ska sitta kvar på mjölk och flaskor är en man brilliant idé av EU.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Den enkla förklaringen är att om fordonet inte tagits i trafik (varit påställd) så är inte certifikaten som är utfärdade längre giltiga efter utsatt datum, på grund av nya krav.
Har aldrig hört tidigare att detta varit aktuellt - tex i övergångarna mellan de äldre emissionsklasserna. Men kanske har alla fordon sålts (eller ställts på av handlarna) innan en ny klassificering börjat gälla?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Har aldrig hört tidigare att detta varit aktuellt - tex i övergångarna mellan de äldre emissionsklasserna. Men kanske har alla fordon sålts (eller ställts på av handlarna) innan en ny klassificering börjat gälla?
Jag har för mig att det var samma visa när jag köpte ny endurohoj både sent 2016 och 2019 också.Var väl euro 4 och 5 som var aktuellt då.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Har aldrig hört tidigare att detta varit aktuellt - tex i övergångarna mellan de äldre emissionsklasserna. Men kanske har alla fordon sålts (eller ställts på av handlarna) innan en ny klassificering börjat gälla?
Det gäller alltså enbart cyklar som aldrig varit påställda. Lagkravet har en paragraf som gäller "all registrations". Fordnet anses inte registrerat förrän första ägare ställer på fordonet.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jävla EU, det har blivit för stort och dom har hybris.
människor med maktbehov som ska bestämma en massa onödiga saker.
Man kanske skulle börja med att se till att Indien och Kina slutar elda med kol, och kanske börjar jobba med för att få ner utsläpp?
Nä, istället så ska dom som redan gör mest göra mer….suck. Jag blir så trött.

Tex alla korkar som ska sitta kvar på mjölk och flaskor är en man brilliant idé av EU.
Fan, kanske man helt enkelt skulle flytta till Indien.
Avloppsnätet kunde de fan trolla till lite bättre, men.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jävla EU, det har blivit för stort och dom har hybris.
människor med maktbehov som ska bestämma en massa onödiga saker.
Man kanske skulle börja med att se till att Indien och Kina slutar elda med kol, och kanske börjar jobba med för att få ner utsläpp?
Nä, istället så ska dom som redan gör mest göra mer….suck. Jag blir så trött.

Tex alla korkar som ska sitta kvar på mjölk och flaskor är en man brilliant idé av EU.
När katalysatorkravet kom 1 jan 1989 var det många tillverkare som registrerade sina 1989 årsmodeller senast 31/12 1988 som ” årsmodell 1988B”.

Detta var långt innan EU…
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det gäller alltså enbart cyklar som aldrig varit påställda. Lagkravet har en paragraf som gäller "all registrations". Fordnet anses inte registrerat förrän första ägare ställer på fordonet.
Jo, det fattade jag, men hade inte hört om problemet tidigare. Det har genom åren varit ett antal insändare från personer som köpt ex. bilar som varit tillverkade åtminstone ett år innan försäljning, men i samband med det aldrig någon notis om att emissionscertifiering upphört att gälla.
Misstänker att alla osålda Euro5 motorcyklar o bilar nu ställs på av handlarna (o sedan ställs av) - de har säkert bättre koll än vad jag har - God Jul :tomten
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När katalysatorkravet kom 1 jan 1989 var det många tillverkare som registrerade sina 1989 årsmodeller senast 31/12 1988 som ” årsmodell 1988B”.

Detta var långt innan EU…

Jag köpte en SAAB 88B, och erbjöds efter köpet att få en katalysator eftermonterad utan kostnad.
Jag tackade artigt nej och sa att dom gärna kunde få bjuda på något annat istället.

Dom som eftermonterade katalysatorer var tvungen att se till att dom fungerade sedan...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jo, det fattade jag, men hade inte hört om problemet tidigare. Det har genom åren varit ett antal insändare från personer som köpt ex. bilar som varit tillverkade åtminstone ett år innan försäljning, men i samband med det aldrig någon notis om att emissionscertifiering upphört att gälla.
Misstänker att alla osålda Euro5 motorcyklar o bilar nu ställs på av handlarna (o sedan ställs av) - de har säkert bättre koll än vad jag har - God Jul :tomten
:rofl
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Detta gäller nya motorcyklar som ännu inte har sålts eller tagits i bruk och därför inte är påställda. I det här fallet menar man sannolikt nya motorcyklar av årsmodell 2024 eller tidigare och att dessa obönhörligen måste ställas på innan nyårsafton, eftersom deras Euro-klassning ”löper ut”.

Jag råkar nämligen veta att EU har hållit på med exakt samma trams en gång förut, eftersom jag själv blev drabbad. Den gången har jag för mig att det gällde Euro 3 till Euro 4 vid årsskiftet 2016/2017.

Jag köpte nämligen en splitter ny Yamaha XJR 1300 av årsmodell 2016, men först våren 2018. Den hojen hade varit påställd från 30 december 2016 till 2 januari 2017, trots att den fortfarande stod nedpackad i en rack på lagret hos Yamahacenter. De var tvungna att göra detta, annars hade hojen som ”bara” uppfyllde Euro 3 inte gått att ställa på efter första januari 2017. Nackdelen för mig som kund var naturligtvis att besiktningstiden började ticka redan när hojen ställdes på för första gången, mer än ett år innan jag köpte den (vilket jag naturligtvis visste, så ingen skugga faller på någon annan än EU).

Alltså ytterligare en tramsig bajsregel som ingen vill ha, påtvingad av byråkrater ur en överstatlig organisation.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, om nu regeln INTE fanns så skulle det ju vara möjligt att tex sälja osålda 1975 års fordon som då skulle vara helt lagliga utan avgasrening alls.

Vitsen med utsläppsregler är ju ändå att den tekniska utvecklingen ger oss bättre livsmiljö…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Barnen i Afrika som tvingas ner i koboltgruvan istället för att gå i skola håller säkert med.
Du skall nog inte tro på allt som sprids i tex Bränsleupproret. Jag har hört att det finns kobolt som bryts utan barnarbete i Afrika. Gruvor är smutsiga verksamheter oavsett var de är, men ibland behöver vi mineraler. Olja däremot… miljökatastrofer i alla led; från prospektering till borrning, pumpning, transporter, raffinering, förpackning, förbränning och så har vi utsläpp och läckage, nu senast i Svarta Havet och Stilla Havet från den havererande ryska skuggflottan.
https://www.statista.com/statistics/1143399/global-cobalt-consumption-distribution-by-application/

Världen HAR blivit bättre iom avgasrening, särskilt har luften i städerna förbättrats radikalt. Det är inte minst därför som kineserna går all in på elfordon i sina städer.

Reste du på 1970-talet till europeiska storstäder så har du märkt skillnaden själv.

Och till skillnad från oljan så går mineralerna i batterier att återanvända.

Oavsett, det finns sannolikt en skapligt relevant anledning till att regeln ser ut som den gör, sedan kan den i vissa fall få oönskade konsekvenser men det tänker jag bör lösas IOM själva affären, tex att man som kund kompenseras för en extra besiktning eller vad det nu kan vara. Jag misstänker att en två år gammal (fast ny) hoj inte kostar som en helt ny, så en tusenlapp till för besiktning borde inte vara helt omöjligt i prutmån.

Dessutom bidrar allt hårdare miljöregler till utveckling av motorerna. Det är bra!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är inte bara kostnad för besiktning. Har hojen varit påställd tickar garantin.



BMW Sverige skyltar med att de har 250 cyklar för omgående leverans. Förhoppningsvis är de certifierade enligt moderna regler.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Dessutom bidrar allt hårdare miljöregler till utveckling av motorerna. Det är bra!

Och till ökad komplexitet vilket inte nödvändigtvis är bra. Euro 3 till Euro 4 omöjliggjorde till exempel fortsatt nyregistrering av luftkylda motorer och krävde dessutom att fordonen utrustades med OBD-uttag. Inget som överhuvudtaget behövs för fordonets framdrift eller prestanda, utan helt och hållet påtvingat av övervakande myndighet.

Det är inte bara kostnad för besiktning. Har hojen varit påställd tickar garantin.

Nej, inte i fallet Yamaha.

Besiktningstiden börjar ticka första gången hojen ställs på, eftersom detta kontrolleras av myndigheter. Garantin börjar däremot ticka först när handlaren som säljer hojen till kund utför ett moment som kallas "garantiregistrering", vanligtvis när kunden sitter vid hans skrivbord och gör själva affären.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top