Har aldrig hört tidigare att detta varit aktuellt - tex i övergångarna mellan de äldre emissionsklasserna. Men kanske har alla fordon sålts (eller ställts på av handlarna) innan en ny klassificering börjat gälla?Den enkla förklaringen är att om fordonet inte tagits i trafik (varit påställd) så är inte certifikaten som är utfärdade längre giltiga efter utsatt datum, på grund av nya krav.
Jag har för mig att det var samma visa när jag köpte ny endurohoj både sent 2016 och 2019 också.Var väl euro 4 och 5 som var aktuellt då.Har aldrig hört tidigare att detta varit aktuellt - tex i övergångarna mellan de äldre emissionsklasserna. Men kanske har alla fordon sålts (eller ställts på av handlarna) innan en ny klassificering börjat gälla?
Där ser man, alltid något nytt man lär sig - God Jul!Jag har för mig att det var samma visa när jag köpte ny endurohoj både sent 2016 och 2019 också.Var väl euro 4 och 5 som var aktuellt då.
Det gäller alltså enbart cyklar som aldrig varit påställda. Lagkravet har en paragraf som gäller "all registrations". Fordnet anses inte registrerat förrän första ägare ställer på fordonet.Har aldrig hört tidigare att detta varit aktuellt - tex i övergångarna mellan de äldre emissionsklasserna. Men kanske har alla fordon sålts (eller ställts på av handlarna) innan en ny klassificering börjat gälla?
Fan, kanske man helt enkelt skulle flytta till Indien.Jävla EU, det har blivit för stort och dom har hybris.
människor med maktbehov som ska bestämma en massa onödiga saker.
Man kanske skulle börja med att se till att Indien och Kina slutar elda med kol, och kanske börjar jobba med för att få ner utsläpp?
Nä, istället så ska dom som redan gör mest göra mer….suck. Jag blir så trött.
Tex alla korkar som ska sitta kvar på mjölk och flaskor är en man brilliant idé av EU.
När katalysatorkravet kom 1 jan 1989 var det många tillverkare som registrerade sina 1989 årsmodeller senast 31/12 1988 som ” årsmodell 1988B”.Jävla EU, det har blivit för stort och dom har hybris.
människor med maktbehov som ska bestämma en massa onödiga saker.
Man kanske skulle börja med att se till att Indien och Kina slutar elda med kol, och kanske börjar jobba med för att få ner utsläpp?
Nä, istället så ska dom som redan gör mest göra mer….suck. Jag blir så trött.
Tex alla korkar som ska sitta kvar på mjölk och flaskor är en man brilliant idé av EU.
Jo, det fattade jag, men hade inte hört om problemet tidigare. Det har genom åren varit ett antal insändare från personer som köpt ex. bilar som varit tillverkade åtminstone ett år innan försäljning, men i samband med det aldrig någon notis om att emissionscertifiering upphört att gälla.Det gäller alltså enbart cyklar som aldrig varit påställda. Lagkravet har en paragraf som gäller "all registrations". Fordnet anses inte registrerat förrän första ägare ställer på fordonet.
När katalysatorkravet kom 1 jan 1989 var det många tillverkare som registrerade sina 1989 årsmodeller senast 31/12 1988 som ” årsmodell 1988B”.
Detta var långt innan EU…
Jo, det fattade jag, men hade inte hört om problemet tidigare. Det har genom åren varit ett antal insändare från personer som köpt ex. bilar som varit tillverkade åtminstone ett år innan försäljning, men i samband med det aldrig någon notis om att emissionscertifiering upphört att gälla.
Misstänker att alla osålda Euro5 motorcyklar o bilar nu ställs på av handlarna (o sedan ställs av) - de har säkert bättre koll än vad jag har - God Jul
Det är nog så att de flesta osålda och ännu ej inregistrerade står hos handlarna.Kanske inget stort problem tänker jag.
Köpa en hoj och inte registrera den?
Men bra att ha koll på såklart.
Vitsen med utsläppsregler är ju ändå att den tekniska utvecklingen ger oss bättre livsmiljö…
Du skall nog inte tro på allt som sprids i tex Bränsleupproret. Jag har hört att det finns kobolt som bryts utan barnarbete i Afrika. Gruvor är smutsiga verksamheter oavsett var de är, men ibland behöver vi mineraler. Olja däremot… miljökatastrofer i alla led; från prospektering till borrning, pumpning, transporter, raffinering, förpackning, förbränning och så har vi utsläpp och läckage, nu senast i Svarta Havet och Stilla Havet från den havererande ryska skuggflottan.Barnen i Afrika som tvingas ner i koboltgruvan istället för att gå i skola håller säkert med.
Dessutom bidrar allt hårdare miljöregler till utveckling av motorerna. Det är bra!
Det är inte bara kostnad för besiktning. Har hojen varit påställd tickar garantin.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |