Viktigt? om Euro 5 till 5+ (5b)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du skall nog inte tro på allt som sprids i tex Bränsleupproret. Jag har hört att det finns kobolt som bryts utan barnarbete i Afrika. Gruvor är smutsiga verksamheter oavsett var de är, men ibland behöver vi mineraler. Olja däremot… miljökatastrofer i alla led; från prospektering till borrning, pumpning, transporter, raffinering, förpackning, förbränning och så har vi utsläpp och läckage, nu senast i Svarta Havet och Stilla Havet från den havererande ryska skuggflottan.
https://www.statista.com/statistics/1143399/global-cobalt-consumption-distribution-by-application/

Världen HAR blivit bättre iom avgasrening, särskilt har luften i städerna förbättrats radikalt. Det är inte minst därför som kineserna går all in på elfordon i sina städer.

Reste du på 1970-talet till europeiska storstäder så har du märkt skillnaden själv.

Och till skillnad från oljan så går mineralerna i batterier att återanvända.

Oavsett, det finns sannolikt en skapligt relevant anledning till att regeln ser ut som den gör, sedan kan den i vissa fall få oönskade konsekvenser men det tänker jag bör lösas IOM själva affären, tex att man som kund kompenseras för en extra besiktning eller vad det nu kan vara. Jag misstänker att en två år gammal (fast ny) hoj inte kostar som en helt ny, så en tusenlapp till för besiktning borde inte vara helt omöjligt i prutmån.

Dessutom bidrar allt hårdare miljöregler till utveckling av motorerna. Det är bra!
Nått jag inte begriper är varför de "miljövänliga" (s,mp)-regeringarna inte lade ner oljekraftverket i Karlshamn ....
Antagligen visste (s,mp)-regeringarna inte om riskerna med olja.
Men vad vet jag.
Enklast hade ju varit att bara öka skatten på oljan så hade ägarna lagt ner oljekraftverket i Karlshamn som olönsamt.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Nått jag inte begriper är varför de "miljövänliga" (s,mp)-regeringarna inte lade ner oljekraftverket i Karlshamn ....
Antagligen visste (s,mp)-regeringarna inte om riskerna med olja.
Men vad vet jag.
Enklast hade ju varit att bara öka skatten på oljan så hade ägarna lagt ner oljekraftverket i Karlshamn som olönsamt.
Det körs inte hela tiden, endast som backup när det är brist i elproduktionen. Antar om det är svinkallt ute i europa och vindstilla så trycker dom väl på startknappen. Antar att det är därför som det får vara kvar. Fler vindsnurrar löser allt, NOT.

Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag antar att min racehoj med regbevis och en nummerplåt någonstans bland lådorna med gatdelar är registrerad då? Eller finns det något slamkrypartillstånd där man kan ha både skylt och papper utan att vara safe?

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag antar att min racehoj med regbevis och en nummerplåt någonstans bland lådorna med gatdelar är registrerad då? Eller finns det något slamkrypartillstånd där man kan ha både skylt och papper utan att vara safe?
Den måste ha varit påställd minst en dag också.
Jag gjorde precis det med min KTM enduro som är landsvägsreggad och fick med en nummerplåt när jag köpte den. Kör bara i skogen med den och har den avställd med ställde på den en dag sen garageförsäkring igen ifall får för mig att använda till någon tävling eller nästa ägare

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Registerhållningsavgift måste du väl betala annars faller den ur bilregister?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske inget stort problem tänker jag.
Köpa en hoj och inte registrera den? :va
Men bra att ha koll på såklart.

Jag insåg precis att jag har en 2002 WR426 som aldrig varit påställd och inser det först nu.
Nu köpte jag den för en spottstyver med rasad motor så det är är väl kanske som du beskriver det inget stort problem men jag har haft funderingar på att sätta någon annan motor i den bara för att den faktiskt är reggad.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du skall nog inte tro på allt som sprids i tex Bränsleupproret. Jag har hört att det finns kobolt som bryts utan barnarbete i Afrika. Gruvor är smutsiga verksamheter oavsett var de är, men ibland behöver vi mineraler. Olja däremot… miljökatastrofer i alla led; från prospektering till borrning, pumpning, transporter, raffinering, förpackning, förbränning och så har vi utsläpp och läckage, nu senast i Svarta Havet och Stilla Havet från den havererande ryska skuggflottan.
https://www.statista.com/statistics/1143399/global-cobalt-consumption-distribution-by-application/

Världen HAR blivit bättre iom avgasrening, särskilt har luften i städerna förbättrats radikalt. Det är inte minst därför som kineserna går all in på elfordon i sina städer.

Reste du på 1970-talet till europeiska storstäder så har du märkt skillnaden själv.

Och till skillnad från oljan så går mineralerna i batterier att återanvända.

Oavsett, det finns sannolikt en skapligt relevant anledning till att regeln ser ut som den gör, sedan kan den i vissa fall få oönskade konsekvenser men det tänker jag bör lösas IOM själva affären, tex att man som kund kompenseras för en extra besiktning eller vad det nu kan vara. Jag misstänker att en två år gammal (fast ny) hoj inte kostar som en helt ny, så en tusenlapp till för besiktning borde inte vara helt omöjligt i prutmån.

Dessutom bidrar allt hårdare miljöregler till utveckling av motorerna. Det är bra!

Inte kobolt, men litium om den nu är bättre.

Nigerias befolkning på runt 235 miljoner ökar snabbt, där runt 42 procent är barn under 14 år i ett land som är runt dubbelt så stort som Sverige till ytan, enligt Worldometer.

Tvingas till barnarbete​

Många av dessa barn måste arbeta för att försörja sig själva och sina familjer.

Hälften av landets fattiga beräknas vara barn, och familjerna har ofta inte råd att låta barnen gå i skolan när pengarna måste komma in.

Afrikas största oljeproducent är samtidigt väldigt rikt på mineraler, och landets regering har bestämt att utvinningen av sådana råvaror ska öka framöver.

Det sker givetvis när efterfrågan på elfordon, smartphones, datorer och andra elektriska prylar med bland annat litium slår i taket.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Inte kobolt, men litium om den nu är bättre.

Chile har med bred marginal de största litiumtillgångarna i världen. Sedan kommer Australien.

Utan att förringa de problem som kommer sig av utvinning av råmaterial globalt så är det ganska uppenbart att många ”nyheter” kommer sig av klicklystnad snarare än en rättvisande bild av verkligheten.

Chansen att barnarbete ligger bakom produkten är betydligt större om man köper skräp på Temu och Alibaba.

Ämnet för tråden var väl annars avgasreningsregler som fick oönskade byråkratiska effekter?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ämnet för tråden var väl annars avgasreningsregler som fick oönskade byråkratiska effekter?

Precis. Oönskade byråkratiska effekter som en direkt följd av vårt EU-medlemskap, utan chans för den lille människan att påverka.

Därför - sprid budskapet om att det kan vara bra att ställa på ALLA nya hojar åtminstone en dag då de är nya.

Don’t let Ursula get you…

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, barn som tvingas gräva litium måste väl ändå vara en oönskad effekt? Fast kanske inte för en byråkrat. :va
Tja, barnarbete är inte begränsat till litium tyvärr… som jag sade så finns det effektivare sätt att undvika att barn sätts i arbete, t.ex. handla inte skräp från Kina (vilket jag inte tror att du gör heller).

Bästa sättet är att se till att kvinnor i tredje världen får utbildning och inflytande över ekonomin.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tja, barnarbete är inte begränsat till litium tyvärr… som jag sade så finns det effektivare sätt att undvika att barn sätts i arbete, t.ex. handla inte skräp från Kina (vilket jag inte tror att du gör heller).

Bästa sättet är att se till att kvinnor i tredje världen får utbildning och inflytande över ekonomin.

Allt görs ju i Kina idag, jag sitter precis och planerar hur jag ska fylla en container med prylar från Kina.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det är inte bara kostnad för besiktning. Har hojen varit påställd tickar garantin.

BMW Sverige skyltar med att de har 250 cyklar för omgående leverans. Förhoppningsvis är de certifierade enligt moderna regler.
Garantin är ju inte lagreglerad så den kan man göra som man vill med som ÅF. När jag köpte en Triumph demohoj började garantin gälla från den dagen jag köpte hojen, och så bör väl varje respektabel handlare göra tänker jag.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Garantin är ju inte lagreglerad så den kan man göra som man vill med som ÅF. När jag köpte en Triumph demohoj började garantin gälla från den dagen jag köpte hojen, och så bör väl varje respektabel handlare göra tänker jag.
Alla handlare har inte samma syn på kundnöjdhet.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Den måste ha varit påställd minst en dag också.
Jag gjorde precis det med min KTM enduro som är landsvägsreggad och fick med en nummerplåt när jag köpte den. Kör bara i skogen med den och har den avställd med ställde på den en dag sen garageförsäkring igen ifall får för mig att använda till någon tävling eller nästa ägare
Senast godkända besiktning 2013-08-21, påställd 2010 och avställd 2016. Bör vara safe. Har inget minne av någon registerhållningsavgift men det swishar förbi räkningar från transportförbundet hela tiden, kan inte hålla reda på allt de håller med.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Och till ökad komplexitet vilket inte nödvändigtvis är bra. Euro 3 till Euro 4 omöjliggjorde till exempel fortsatt nyregistrering av luftkylda motorer och krävde dessutom att fordonen utrustades med OBD-uttag. Inget som överhuvudtaget behövs för fordonets framdrift eller prestanda, utan helt och hållet påtvingat av övervakande myndighet.
KGK Suzuki äger väl fortfarande en djäkla massa (100+) M1800 hojar sen den tiden som aldrig sålts av.
Vi spekulerade ju tidigare ifall de var kvar för att vara lagervärde, plockats delar av eller hamnat i kläm med övergången till nya krav.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
KGK Suzuki äger väl fortfarande en djäkla massa (100+) M1800 hojar sen den tiden som aldrig sålts av.
Vi spekulerade ju tidigare ifall de var kvar för att vara lagervärde, plockats delar av eller hamnat i kläm med övergången till nya krav.

Jag vet inte säkert, men jag misstänker att det handlar om förregistrerade hojar som bara existerar som registreringsnummer men inte som verkliga hojar.

Yamaha Motor Scandinavia äger en hel hög med snöskotrar från nittiotalet. Dessutom på registreringsnummer som ligger i serie efter varandra. Jag har frågat dem om detta och fått till svar att det handlar om registreringsnummer som har bokats upp genom förregistrering och sedan har de maskinerna aldrig anlänt till Sverige eller överhuvudtaget existerat i verkligheten, på grund av ändrade produktions- och försäljningsplaner.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag vet inte säkert, men jag misstänker att det handlar om förregistrerade hojar som bara existerar som registreringsnummer men inte som verkliga hojar.

Yamaha Motor Scandinavia äger en hel hög med snöskotrar från nittiotalet. Dessutom på registreringsnummer som ligger i serie efter varandra. Jag har frågat dem om detta och fått till svar att det handlar om registreringsnummer som har bokats upp genom förregistrering och sedan har de maskinerna aldrig anlänt till Sverige eller överhuvudtaget existerat i verkligheten, på grund av ändrade produktions- och försäljningsplaner.
Det skulle kunna förklara det.

Exempel på hojarna:

Ett enstaka exempel:

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...