Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nått jag inte begriper är varför de "miljövänliga" (s,mp)-regeringarna inte lade ner oljekraftverket i Karlshamn ....Du skall nog inte tro på allt som sprids i tex Bränsleupproret. Jag har hört att det finns kobolt som bryts utan barnarbete i Afrika. Gruvor är smutsiga verksamheter oavsett var de är, men ibland behöver vi mineraler. Olja däremot… miljökatastrofer i alla led; från prospektering till borrning, pumpning, transporter, raffinering, förpackning, förbränning och så har vi utsläpp och läckage, nu senast i Svarta Havet och Stilla Havet från den havererande ryska skuggflottan.
https://www.statista.com/statistics/1143399/global-cobalt-consumption-distribution-by-application/
Världen HAR blivit bättre iom avgasrening, särskilt har luften i städerna förbättrats radikalt. Det är inte minst därför som kineserna går all in på elfordon i sina städer.
Reste du på 1970-talet till europeiska storstäder så har du märkt skillnaden själv.
Och till skillnad från oljan så går mineralerna i batterier att återanvända.
Oavsett, det finns sannolikt en skapligt relevant anledning till att regeln ser ut som den gör, sedan kan den i vissa fall få oönskade konsekvenser men det tänker jag bör lösas IOM själva affären, tex att man som kund kompenseras för en extra besiktning eller vad det nu kan vara. Jag misstänker att en två år gammal (fast ny) hoj inte kostar som en helt ny, så en tusenlapp till för besiktning borde inte vara helt omöjligt i prutmån.
Dessutom bidrar allt hårdare miljöregler till utveckling av motorerna. Det är bra!
Antagligen visste (s,mp)-regeringarna inte om riskerna med olja.
Men vad vet jag.
Enklast hade ju varit att bara öka skatten på oljan så hade ägarna lagt ner oljekraftverket i Karlshamn som olönsamt.