Vilka 20-åriga motorcyklar brukar vara i bäst skick?

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Har köpt två "billiga moppar" en "skottsäker Honda" och en likaså tydligen nästan "skottsäker" Suzuki. Med billiga menar jag 12.000SEK för dominatorn och 18.000SEK för Suzukin. 90-92.
Min erfarenhet från dessa billiga inköp är att de kostar lika mycket till inom en snar framtid, lätt.
Kommer aldrig gör om detta. Nästa moppe skall bli en dyr, genomgången av någon annan, äldre sak (pga försäkringen) som verkligen skall kännas 100% direkt annars står jag över.

Kanske har jag haft otur!?

Värt att fundera på vid inköp av äldre moppe ivf enligt mig..

Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Nej, det baserar jag på egna erfarenheter, från XJ 900 -83 samt -85 och XJ 600 från -85.

Ok. Har en xj600 -85 som har obalans vid 50-60 km/h och det blev sedan jag bytte däck på en mcfirma... De skyller på att fälgen är lite skadad, lite intryckt, men det märkte jag inte av med däcket jag hade innan. Jag misstänker att de klantat sig och förstört fälgen men de erkände ju inget förstås.

Kan ju vara däckmönstret också som du sa, eller dålig balansering. De fick 2 försök på sig att balansera men det är fortfarande inte bra.

Edit: Sorry för OT

Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Ok. Har en xj600 -85 som har obalans vid 50-60 km/h och det blev sedan jag bytte däck på en mcfirma... De skyller på att fälgen är lite skadad, lite intryckt, men det märkte jag inte av med däcket jag hade innan. Jag misstänker att de klantat sig och förstört fälgen men de erkände ju inget förstås.

Kan ju vara däckmönstret också som du sa, eller dålig balansering. De fick 2 försök på sig att balansera men det är fortfarande inte bra.

Edit: Sorry för OT

Just det, det var mest kring 50-60, i högre hastigheter var det bättre.

Jag hade en teori att det kunde bero på styrlager eller hjullager. Min kompis, också med en XJ 900, menar att problemet minskade för honom om framdäcket har fiskbensmönster.

Hörde någon som sa att det blev bättre om man slackade kedjans spänning lite, alltså har kedjan mindre spänd (XJ 600).

Att ha toppbox påverkar också negativt.

Känsligt är det, och inget roligt problem.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Just det, det var mest kring 50-60, i högre hastigheter var det bättre.

Jag hade en teori att det kunde bero på styrlager eller hjullager. Min kompis, också med en XJ 900, menar att problemet minskade för honom om framdäcket har fiskbensmönster.

Hörde någon som sa att det blev bättre om man slackade kedjans spänning lite, alltså har kedjan mindre spänd (XJ 600).

Att ha toppbox påverkar också negativt.

Känsligt är det, och inget roligt problem.

Eftersom jag inte hade det problemet över huvud taget innan jag bytte däck så känns det som problemet borde ligga där. Men jag ska kolla kedjan och lager också. Tack för hjälpen! :tummenupp

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC