Varför håller ni överhuvudtaget på att tipsa om modeller från mitten av 90-talet när han uttryckligen har nämnt att han vill ha en cykel som är 20 år eller äldre för att kunna utnyttja classica-försäkringar? E' ni dåliga på matte, eller...?
En modell som annars faktiskt passar in i den beskrivningen är
yamaha FZ 750, eller varför inte streetfighterversionen
FZX 750? Motorerna som sitter i dessa maskiner får sägas vara bevisat mycket välkonstruerade då de låg till grund för alla yamaha-sportmotorer som byggts de senaste 25 åren. Jag har ägt min FZ:a i 16 år och jag har bara hört talas om två olika saker som har fallerat i dessa motorer. (Vid någorlunda normalt användande i alla fall.) Det ena är att lagret på utgående axeln kan gå ibland (sannolikt pga att kedjan varit för hårt spänd) och att "kopplingen" i startmotorn kan lägga av. (Ett problem som i vissa fall kan "korrigeras" bara genom att byta olja...)
Skrotarna sägs ha ett överskott av dessa motorer så det får väl sägas vara ett + i kanten för modellen.
Classica-försäkringen på min FZ:a kostar ca 1700 kr hel/hel och då dessa modeller ofta inte har körts lika hårt som många gixxrar från 80-talet så ser jag det som min plikt att rekommendera den.
Vill du läsa mer om "
mönster monstret" så klicka
HÄR.
.