Klar först nu.
Handlar om en kille som heter Yusuf.
Sedan var den slut.
Klar först nu.
Tyckte den var OK ändå, och barnen älskade alla böckerna.Började läsa Harry Potter med grabben. Svårt att se den enorma grejen efter ett kapitel.
View attachment 504876
Jag blev andfådd bara av att första kapitlet var 23 sidor och vi borde redan ha släckt lyset.Tyckte den var OK ändå, och barnen älskade alla böckerna.
Så jag fick läsa alla böcker tre ggr.
En för att se om den var bra/inte läskig, en gång högt för äldsta dottern och en högt för yngsta dottern. Puh...
Vid en period så läste jag HP för äldsta och Bröderna Lejonhjärta för yngsta.
Då lägger man märke till att språket flöt OTROLIGT mycket bättre i Astrids böcker.
Ibland blir man nästan andfådd innan meningarna är slut i HP.
Håller med. Skippade dessa och gick på Jules Verne och Röde Orm istället. Barnen älskade dem.Började läsa Harry Potter med grabben. Svårt att se den enorma grejen efter ett kapitel.
View attachment 504876
Gör det - grymt underhållande deckarserie i King-anda!Tillbaka i Stephen King-träsket.........
Denna gång "Holly" - mer som en vanlig deckare men med King-twist. Får nog en fyra på femgradig skala.
Blir lite fel ordning eftersom den i sin tur refererar till Mr Mercedes, Den som finner o Sista vakten - ingen av dessa har jag läst, kanske dags?
Jo, får nog bli att skaffa dem - "Holly" avslöjar en del av böckernas innehåll, men det gör inte så mycket tror jag.Gör det - grymt underhållande deckarserie i King-anda!
Ska dock läsas i rätt ordning så har du störst behållning.
Det tipset tackar jag för! Helt insnöad på WW2 sedan förra vintern. Intresserad innan, men laddade upp inför 80-års jubileet för D-day i Normandie. Kan säga att intresset avtog inte efter min förmodligen bäst spenderade semestervecka. Så mitt tips, även om det inte är en bok: Åk till Normandie och gärna i samband med årsdagen 6 JuniNi känner kanske till Johan Falk, han som skrivit manus för den serien håller på med en efterföljande bokserie om Johan Falk. Läste ut den första för ett tag sedan:
Slutet var bara början - Anders Nilsson - inbunden (9789180315708) | Adlibris Bokhandel
inbunden, 2023. Köp boken Slutet var bara början av Anders Nilsson (ISBN 9789180315708) hos Adlibris. Fraktfritt över 299 kr Alltid bra priser och snabb leverans. | Adlibriswww.adlibris.com
Den var riktigt bra måste jag säga! Har gått och väntat på del 2 som precis kommit nu "De döda och de levande".
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Men under tiden så råkade jag hitta en annan bok som samma författare, Anders Nilsson, har skrivit. Om något helt annat, det handlar är spioner och underrättelseverksamhet under andra världskriget och fram till våra dagar. Det är väldigt spännande och väldigt intressant också, jag får ta och citera från informationen om boken:
"Serien bygger på ett omfattande samarbete med över sjuttio personer från den hemliga världen, utförda under trettio års tid med avsikten att komma så nära sanningen om Sveriges roll i storpolitiken som en roman överhuvudtaget kan komma."
De förbjudna kapitlen - Anders Nilsson - inbunden (9789180315821) | Adlibris Bokhandel
inbunden, 2024. Köp boken De förbjudna kapitlen av Anders Nilsson (ISBN 9789180315821) hos Adlibris. Fraktfritt över 299 kr Alltid bra priser och snabb leverans. | Adlibriswww.adlibris.com
Har snart läst ut den, som eBok då, ruggigt bra!
View attachment 505196
Ja vassego! aha, ja, har en kollega som var där och han visade massa foton. Det är verkligen ett mäktigt event! Man borde ta sig dit nångångDet tipset tackar jag för! Helt insnöad på WW2 sedan förra vintern. Intresserad innan, men laddade upp inför 80-års jubileet för D-day i Normandie. Kan säga att intresset avtog inte efter min förmodligen bäst spenderade semestervecka. Så mitt tips, även om det inte är en bok: Åk till Normandie och gärna i samband med årsdagen 6 Juni
Kan varmt rekommenderas! Kanske lite stökigt i år då det var sista gången för de få som fortfarande är i livet att fira jämt. Mycket Presidenter och Kungligheter störde besöket. Men att få se och faktiskt kunde man träffa dessa män som gjorde vår värld till vad den är idag, otroligt.... När man ser en tonårstjej tränga sig igenom folkmassan för att få ta en hjälte med rullator i hand och de börjar spela säckpipor på torget i Aromanches. Då blir man lite blödig.Ja vassego! aha, ja, har en kollega som var där och han visade massa foton. Det är verkligen ett mäktigt event! Man borde ta sig dit nångång
Det är bra grejer. Läste själv just dessa och Siste Mohikanen mm vid 8 års ålder. Roligare än barnböcker...Håller med. Skippade dessa och gick på Jules Verne och Röde Orm istället. Barnen älskade dem.
Håller med om Normandie, vi var där i somras också men inte just 6/6. Blev väldigt positivt överraskad. Frankrike är så bra, fattar om/att de är lite snorkiga (vilket de förvisso inte var i den regionen).Det tipset tackar jag för! Helt insnöad på WW2 sedan förra vintern. Intresserad innan, men laddade upp inför 80-års jubileet för D-day i Normandie. Kan säga att intresset avtog inte efter min förmodligen bäst spenderade semestervecka. Så mitt tips, även om det inte är en bok: Åk till Normandie och gärna i samband med årsdagen 6 Juni
Haha, ja, känner igen det där. Jag försökte också med första boken förut. Lade ner efter några kapitel.Började läsa Harry Potter med grabben. Svårt att se den enorma grejen efter ett kapitel.
View attachment 504876
Röde Orm (av Frans G Bengtsson) är ju ett mästerverk!! Riktigt svinbra!Håller med. Skippade dessa och gick på Jules Verne och Röde Orm istället. Barnen älskade dem.
Det finns ju inget som slår originalet, dvs de isländska sagorna.Ja, nu när hojsäsongen börjar lida mot sitt slut får man ta upp läsandet (tillsammans med annat bra inne-pyssel)...
Röde Orm (av Frans G Bengtsson) är ju ett mästerverk!! Riktigt svinbra!
Gillar man den genren så kan jag tipsa om Tusenårsriket, lite vuxnare och lite mer att bita i då det är en hel serie
Tusenårsriket - Bokserien på Svenska - Storytel
Tusenårsriket är en fascinerande, humoristisk och våldsam serie om en tid då danerna – i sin strävan efter rikedom, skaldernas lovprisning och evig ära –www.storytel.com
Eller kanske rentav av Sagan Om Valhalla om nu ändå är inne på det här med fornnordisk mytologi. Tyckte denna var riktigt underhållande:
Sagan om Valhalla – Wikipedia
sv.wikipedia.org
Eller kanske denna som är en lite tvist på hela temat, rätt bra också:
Nordisk mytologi i händerna på Rick Riordan
Magnus Chase and the Gods of Asgard: The Sword of Summer av Rick Riordan Jag är oerhört förtjust i allt Rick Riordan skriver. Serien om Percy Jackson är nästan i nivå med Harry Potter (men ändå väl…kajsasbokblogg.wordpress.com
Jaså, Njals Saga, bra tips, tack för det! Jag har ofta fastnat för det där med att gammalt är bäst och försökt läsa Oddysen, Journey to the west och annat. Har även köpt Eddan, men bara läst bitar av den. Den är lite skoj, men lite tung också (den kan du också ta med till den öde ön kanske? ). Har också hittat Beowulf som är en ganska fascinerande histora, finns mängder med avknoppningar på det temat. Hade även fingret över köpknappen på några gamla isländska sagor faktiskt. Men avstod av just den hära anledningen att det kanske är lite tungt och de var rätt dyra också, var fem feta böcker tror jag det var. Men jag börjar med Njals saga då!Det finns ju inget som slår originalet, dvs de isländska sagorna.
Unika i världslitteraturen och med både historisk och mänsklig relevans - flera gånger styrkta av arkeologiska undersökningar (absolut inte alltid). Språkligt är flera av dem riktiga mästerverk som kvalar in på världslitteraturens riktiga shortlist. Är det EN bok som får följa med till den öde ön så är det Njals saga. Den innehåller allt - såväl mänsklig storhet som uselhet, förutom en story och persongalleri som inte står något i Gamla testamentet efter. Humor, muntra ordväxlingar, juridik, kärlek, kamp, förräderi, ordhållighet, hämnd och poesi.
Det ni!
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |