Du skall köpa allihop och sedan återkomma till dem hela livet. Alla är inte barnboksenkla; vissa är nästan rena uppräkningar av släktmedlemmar, det förekommer spökerier och troll men det är fantastisk läsning som bara blir bättre med åren. Har du tur hittar du Hjalmar Alfvings (BANG-s pappa) översättning som är mer poetisk men Ohlmarks mer ursprungstrogna är givetvis mycket bra också. Snorres kungasagor är förstås också ett måste.Jaså, Njals Saga, bra tips, tack för det! Jag har ofta fastnat för det där med att gammalt är bäst och försökt läsa Oddysen, Journey to the west och annat. Har även köpt Eddan, men bara läst bitar av den. Den är lite skoj, men lite tung också (den kan du också ta med till den öde ön kanske? ). Har också hittat Beowulf som är en ganska fascinerande histora, finns mängder med avknoppningar på det temat. Hade även fingret över köpknappen på några gamla isländska sagor faktiskt. Men avstod av just den hära anledningen att det kanske är lite tungt och de var rätt dyra också, var fem feta böcker tror jag det var. Men jag börjar med Njals saga då!
”Sagor” skall läsas som ”släktsagor” och inte bara ”fantasier”. Det förekommer förstås rena påhitt men grunden är historien om de första människorna på Island och deras bakgrunder i Norge och förstås äventyr och bragder på andra håll.